Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu börjar en av de mest intensiva drickardagarna. Men jag har en plan. Ska se till att vara den som måste köra när jag ska nånstans. Väldigt smidigt egentligen. Hemma gäller det att se till att det bara finns alkoholfria alternativ. Tycker bara att det är svårt. Glöggen är för söt. Skulle vilja ha en smakrik alkoholfri glögg som inte är så sliskig. Och traditionell i smaken dvs så lik en stark vinglögg i smaken som möjligt utan att vara vinglögg.
Får se om jag hittar. Provade en ny glögg idag. Den var vedervärdig och odrickbar!
Får nog annars dricka bubbelvatten, dvs vatten med kolsyra i som resten av året det funkar ju :)
 
Nu börjar en av de mest intensiva drickardagarna. Men jag har en plan. Ska se till att vara den som måste köra när jag ska nånstans. Väldigt smidigt egentligen. Hemma gäller det att se till att det bara finns alkoholfria alternativ. Tycker bara att det är svårt. Glöggen är för söt. Skulle vilja ha en smakrik alkoholfri glögg som inte är så sliskig. Och traditionell i smaken dvs så lik en stark vinglögg i smaken som möjligt utan att vara vinglögg.
Får se om jag hittar. Provade en ny glögg idag. Den var vedervärdig och odrickbar!
Får nog annars dricka bubbelvatten, dvs vatten med kolsyra i som resten av året det funkar ju :)
Prova inte Ikeas glögg, det var nog det värsta jag druckit, usch rent ut sagt!
 
Nu börjar en av de mest intensiva drickardagarna. Men jag har en plan. Ska se till att vara den som måste köra när jag ska nånstans. Väldigt smidigt egentligen. Hemma gäller det att se till att det bara finns alkoholfria alternativ. Tycker bara att det är svårt. Glöggen är för söt. Skulle vilja ha en smakrik alkoholfri glögg som inte är så sliskig. Och traditionell i smaken dvs så lik en stark vinglögg i smaken som möjligt utan att vara vinglögg.
Får se om jag hittar. Provade en ny glögg idag. Den var vedervärdig och odrickbar!
Får nog annars dricka bubbelvatten, dvs vatten med kolsyra i som resten av året det funkar ju :)

Jag körde helt glöggfritt i några år eftersom alla 0% glöggar smakade saft och jag inte vågade chansa med nykterheten. Nu har jag testat Blossa's röda, mousserande glögg gjort på avalkoholiserat vin, den är den bästa hittills men är 0.5%. Risken med att dricka något som smakar för "rätt" är att det drar igång suget efter the real thing.
 
Nu börjar en av de mest intensiva drickardagarna. Men jag har en plan. Ska se till att vara den som måste köra när jag ska nånstans. Väldigt smidigt egentligen. Hemma gäller det att se till att det bara finns alkoholfria alternativ. Tycker bara att det är svårt. Glöggen är för söt. Skulle vilja ha en smakrik alkoholfri glögg som inte är så sliskig. Och traditionell i smaken dvs så lik en stark vinglögg i smaken som möjligt utan att vara vinglögg.
Får se om jag hittar. Provade en ny glögg idag. Den var vedervärdig och odrickbar!
Får nog annars dricka bubbelvatten, dvs vatten med kolsyra i som resten av året det funkar ju :)

Koka själv på tranbärsjuice, lingonjuice eller liknande :).
 
För att slippa besvikelsen över alkoholfri glögg-sötsliskighet tycker jag ett alternativ är att smaksätta äppelmust med julkryddor genom att koka någon/några timmar. Det blir riktigt gott och smakar inte som misslyckad glögghärmning. Nejlika, kanelstång, kardemummakapslar, stjärnanis, ingefära, ev apelsinskal/pomerans.

Heja dig! Du gör så klokt.
 
Varit så tungt idag. Kanske för att det är så kallt och tungjobbat just nu. Och för att jag inte orkar med allting så som jag vill. Hoppas det vänder snart för orkar inte må så här mer 😭
23 dagar nykter nu. Så 3,2 veckor då det är bra.
Tror jag gått ner i vikt nu också. Det gör inte så mycket men hoppas inte gå ner för mycket bara. Trivs bättre i kroppen med mer hull än för smal. Men viktiga är att må bra. Just nu mår jag allt annat än bra. Hoppas det vänder 🙏
 
Önskar jag kunde säga att det går bra. Men det gör det inte alls.
Jobbat på förmiddagen och varit ledig med massa tid nu på eftermiddagen att göra iordning mig då jag och min partner ska iväg på något fancy ställe i Dalarna så är ju en bit dit. Men vad har jag gjort?!
Jo haft ångest och druckit vin. Tänkte tar bara ett glas för det är nog inga problem. Halva flaskan hittills urdrycken. Jävla skit. Jag ska inte ha sånt hemma ens! Denna hade jag inte köpt utan fått men tydligen kan jag inte ta bara ett glas utan att få ångest och dåligt samvete och dricka för mycket :mad:

Borde ju vara en trevlig dag och eftermiddag men jag förstör ju allt är så jäkla förbannad på mig själv så det finns inte!!

Vi skulle mötas upp hos honom men nu blir det så att han är påväg att hämta mig istället. Jag kan ju inte köra nu jävla dumhuvud 😭
 
Fattar inte. Hur svårt ska det vara?!
Ska jag skita i allt bara och se vart det leder till?
Men nej jag vill inte!
Jag har bestämt mig att leva sunt! Men varför GÅR det då inte??

Är så frustrerad. Hela veckan har varit extremt tung ja förra veckan också och den innan. Har fixat det jag ska göra. Inte utan problem men har ändå fixat det. Nu när jag får lite andrum DÅ sätter jag igång! Jag FATTAR inte!!
 
Nu börjar en av de mest intensiva drickardagarna. Men jag har en plan. Ska se till att vara den som måste köra när jag ska nånstans. Väldigt smidigt egentligen. Hemma gäller det att se till att det bara finns alkoholfria alternativ. Tycker bara att det är svårt. Glöggen är för söt. Skulle vilja ha en smakrik alkoholfri glögg som inte är så sliskig. Och traditionell i smaken dvs så lik en stark vinglögg i smaken som möjligt utan att vara vinglögg.
Får se om jag hittar. Provade en ny glögg idag. Den var vedervärdig och odrickbar!
Får nog annars dricka bubbelvatten, dvs vatten med kolsyra i som resten av året det funkar ju :)
Svärmor bjöd på en Änglamark som smakade svartvinbärssaft fast mindre söt. Bästa alkoholfria jag stött på så långt.
 
Önskar jag kunde säga att det går bra. Men det gör det inte alls.
Jobbat på förmiddagen och varit ledig med massa tid nu på eftermiddagen att göra iordning mig då jag och min partner ska iväg på något fancy ställe i Dalarna så är ju en bit dit. Men vad har jag gjort?!
Jo haft ångest och druckit vin. Tänkte tar bara ett glas för det är nog inga problem. Halva flaskan hittills urdrycken. Jävla skit. Jag ska inte ha sånt hemma ens! Denna hade jag inte köpt utan fått men tydligen kan jag inte ta bara ett glas utan att få ångest och dåligt samvete och dricka för mycket :mad:

Borde ju vara en trevlig dag och eftermiddag men jag förstör ju allt är så jäkla förbannad på mig själv så det finns inte!!

Vi skulle mötas upp hos honom men nu blir det så att han är påväg att hämta mig istället. Jag kan ju inte köra nu jävla dumhuvud 😭

Det är okej. :heart Ibland får man återfall, men tricket är att använda de tillfällen till att lära av sina misstag. Som här - nu har du lärt dig att du inte ska ha vin (eller alkohol) hemma överhuvudtaget. Mitt ex som haft beroendeproblem själv (inte alkohol men annat) säger att ju längre man kämpar ju mera lär man om sig själv, så det blir enklare och enklare att veta vad som funkar och vad man måste undvika.

Jättebra att du berättat om problemen för din pojkvän i alla fall! :heart Vad med din mamma och resten av familjen? Ju flera som vet ju enklare är det att undvika sådant som att folk köper vin i present till dig.
 
Fattar inte. Hur svårt ska det vara?!
Ska jag skita i allt bara och se vart det leder till?
Men nej jag vill inte!
Jag har bestämt mig att leva sunt! Men varför GÅR det då inte??

Är så frustrerad. Hela veckan har varit extremt tung ja förra veckan också och den innan. Har fixat det jag ska göra. Inte utan problem men har ändå fixat det. Nu när jag får lite andrum DÅ sätter jag igång! Jag FATTAR inte!!
Men då så slutar du ju bara att dricka igen.
Du kan alltid sluta.
Varje dag är en ny möjlighet att sluta.
Så nu slutar du och bestämmer dig för att ha en bra kväll i stället.
Du nyktrar snart till och så är det över för den här gången.
 
Önskar jag kunde säga att det går bra. Men det gör det inte alls.
Jobbat på förmiddagen och varit ledig med massa tid nu på eftermiddagen att göra iordning mig då jag och min partner ska iväg på något fancy ställe i Dalarna så är ju en bit dit. Men vad har jag gjort?!
Jo haft ångest och druckit vin. Tänkte tar bara ett glas för det är nog inga problem. Halva flaskan hittills urdrycken. Jävla skit. Jag ska inte ha sånt hemma ens! Denna hade jag inte köpt utan fått men tydligen kan jag inte ta bara ett glas utan att få ångest och dåligt samvete och dricka för mycket :mad:

Borde ju vara en trevlig dag och eftermiddag men jag förstör ju allt är så jäkla förbannad på mig själv så det finns inte!!

Vi skulle mötas upp hos honom men nu blir det så att han är påväg att hämta mig istället. Jag kan ju inte köra nu jävla dumhuvud 😭
Såhär. Nu kommer tips från en likasinnad. Jag har slitit till och från med skiten i 35 år.
När det blir sådär och jag samlat och räknat dagar och mått riktigt bra så kommer det en liten jävla impuls att förstöra.
Men det är nu du måste tänka det hela rätt igen. Det är en liten jävla vinflaska om du kan så häll ut resten (och det är dumt att ha det för lättåtkomligt hemma. Det bli en onödig kamp för mig då. Även om jag är expert på att förse mig.)

Sedan ska bilen upp på vägen och fortsätt räkna!!!

Du börjar inte om från noll. Du svettas och skakar troligtvis inte heller eller riskerar ep anfall.
Man ska när det blir sådär med ett återfall dricka ett stort glas vatten. Jag har personer som jag direkt berättar för också de vill det. Har du inte det så drick vatten och ta upp bilen på vägen och fortsätt räkna nyktra dagar och bara kör!!!!
Det kommer hända igen. Kom på det efter nåt glas och drick vatten och kom på banan snabbt igen. Varenda gång.

Det låter kanske enkelt och barnsligt men min make kom på det åt mig under en period då det blev fel ofta.
 
Har inte druckit mer efter det. Så hann aldrig bli full eller så.
Kvällen var lite upp och ner. Skönt att komma bort lite. Har haft lite kramp i magen nu vet inte om det är för jag ätit så mycket och magen är ovan eller av någon annan anledning. Drack kolsyrat vatten till maten. Tänkte först alkoholfritt vin till men ville inte chansa.
 
Har inte druckit mer efter det. Så hann aldrig bli full eller så.
Kvällen var lite upp och ner. Skönt att komma bort lite. Har haft lite kramp i magen nu vet inte om det är för jag ätit så mycket och magen är ovan eller av någon annan anledning. Drack kolsyrat vatten till maten. Tänkte först alkoholfritt vin till men ville inte chansa.
Hoppar in i tråden. Starkt gjort att stoppa innan det blev mer. ♥️
 
Har inte druckit mer efter det. Så hann aldrig bli full eller så.
Kvällen var lite upp och ner. Skönt att komma bort lite. Har haft lite kramp i magen nu vet inte om det är för jag ätit så mycket och magen är ovan eller av någon annan anledning. Drack kolsyrat vatten till maten. Tänkte först alkoholfritt vin till men ville inte chansa.
Se det som en seger.
Du redde ju ut situationen och fullföljde dina planer.
Det är faktiskt alldeles toppen.
 
Senast ändrad:
Gå till vårdcentralen och be om samtalskontakt. Det kan vara bra med en erfaren beroende terapeut som kan kedja såna här händelser och hjälpa dig bolla tankar. Det är svårt att be om hjälp men det är antagligen ett av problemen du behöver jobba med. Be om hjälp prata som ångesthantering istället för att dricka.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 754
Senast: SiZo
·
  • Artikel
Dagbok Min pappa har supit sen tonåren. Mamma har alltid städat efter honom. Han blev nykter för ca 15 år sen (han fyllde 80 idag) och det har...
Svar
8
· Visningar
1 238
Senast: fijja
·
Relationer Försöker att förklara kortfattat utan att ge för mycket info.. Min mamma är sjuk, och kommer inte att bli frisk igen. Vi i familjen...
Svar
8
· Visningar
1 533
Senast: Sleepy
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 602
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp