Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur gärna man vill så hjälper det inte att ge råd om saker som folk inte anser sig ha problem med.

Däremot kan man förtydliga problemet genom att ställa frågor om vad som är problemet.
OT. Det där var tänkvärt. Ska ta med mig det till andra sammanhang, något omformulerat.

Var tydlig med vad som är problemlösning och vad som är problemformulering (inkl. föregående identifiering av om det ens finns ett problem, och varför det är ett problem, samt för vem).
Och se (för guds skull!) till att alla är med på att det är samma sak man sysslar med. (annars blir det garanterad pannkaka)
 
Hur gärna man vill så hjälper det inte att ge råd om saker som folk inte anser sig ha problem med.

Däremot kan man förtydliga problemet genom att ställa frågor om vad som är problemet.
Men jag anser mig ju ha just detta problem. Som jag jobbar på. Du skriver så märkliga inlägg fattar ingenting 😅 Är det en pik till mig eller @dobbis ?

Kl

Mår mycket bättre idag i kroppen och nu har det gått över två veckor helt otroligt så tacksam 🙏❤️
 
Känner mig så ledsen.
Vi skrev lite till varandra och det är julfest på hans jobb ikväll och några som började dricka astidigt. Så vi pratade lite om det eller skrev till varandra menar jag.
Jag skrev lite mer om mitt drickande och varför jag vill sluta helt. Men blev bara ledsen för responsen. ”Men när vi har varit ute då dricker du ansvarsfullt”

Berättade om suget och får till svar ”men du lägger band på dig så det är bra”

Blir bara så trött!!! Skrev nått snäsigt nu på slutet att jag orkar inte kommentera ens. Som att prata med en betongvägg. Måste jag ta upp ALLT? Det han har sett är ju en extremt liten del av alltihop.
Blev bara så orimligt provocerad av detta. Hade detta varit för några år sedan hade jag hållit med till 100 % men då förnekade jag för mig själv också. Sedan var problemen inte lika tydliga utan det är något som kommit successivt.

Jag kanske ska berätta om att jag varje gång jag parkerat bilen på hans parkering tog upp en tetra med vin. Drack en stund. För att slippa vara helt nykter. Hur jag alltid sett till att ha vin med mig. Whiskey i värsta fall men är rädd dricka för mycket av den och bli för påverkad så oftast bara vin.

Hur jäkla SKÖNT är det inte att slippa den karusellen!! Som bara snurrar fortare och fortare och slippa tänka var la jag nu den och hålla koll på exakt allting.
 
Känner mig så ledsen.
Vi skrev lite till varandra och det är julfest på hans jobb ikväll och några som började dricka astidigt. Så vi pratade lite om det eller skrev till varandra menar jag.
Jag skrev lite mer om mitt drickande och varför jag vill sluta helt. Men blev bara ledsen för responsen. ”Men när vi har varit ute då dricker du ansvarsfullt”

Berättade om suget och får till svar ”men du lägger band på dig så det är bra”

Blir bara så trött!!! Skrev nått snäsigt nu på slutet att jag orkar inte kommentera ens. Som att prata med en betongvägg. Måste jag ta upp ALLT? Det han har sett är ju en extremt liten del av alltihop.
Blev bara så orimligt provocerad av detta. Hade detta varit för några år sedan hade jag hållit med till 100 % men då förnekade jag för mig själv också. Sedan var problemen inte lika tydliga utan det är något som kommit successivt.

Jag kanske ska berätta om att jag varje gång jag parkerat bilen på hans parkering tog upp en tetra med vin. Drack en stund. För att slippa vara helt nykter. Hur jag alltid sett till att ha vin med mig. Whiskey i värsta fall men är rädd dricka för mycket av den och bli för påverkad så oftast bara vin.

Hur jäkla SKÖNT är det inte att slippa den karusellen!! Som bara snurrar fortare och fortare och slippa tänka var la jag nu den och hålla koll på exakt allting.

Just det att dricka måttligt i de sociala sammanhangen är väldigt vanligt och en del av sjukdomen. Det ingår att mörka sjukdomen så mycket som det går och just dricka måttligt bland folk är en sån sak. Det absolut starkaste nu är ju att DU har sett att du har problemen och börjar jobba på att ta hem mark från alkoholen. Så otroligt bra jobbat och det första och viktigaste steget. Heja dig!
 
Känner mig så ledsen.
Vi skrev lite till varandra och det är julfest på hans jobb ikväll och några som började dricka astidigt. Så vi pratade lite om det eller skrev till varandra menar jag.
Jag skrev lite mer om mitt drickande och varför jag vill sluta helt. Men blev bara ledsen för responsen. ”Men när vi har varit ute då dricker du ansvarsfullt”

Berättade om suget och får till svar ”men du lägger band på dig så det är bra”

Blir bara så trött!!! Skrev nått snäsigt nu på slutet att jag orkar inte kommentera ens. Som att prata med en betongvägg. Måste jag ta upp ALLT? Det han har sett är ju en extremt liten del av alltihop.
Blev bara så orimligt provocerad av detta. Hade detta varit för några år sedan hade jag hållit med till 100 % men då förnekade jag för mig själv också. Sedan var problemen inte lika tydliga utan det är något som kommit successivt.

Jag kanske ska berätta om att jag varje gång jag parkerat bilen på hans parkering tog upp en tetra med vin. Drack en stund. För att slippa vara helt nykter. Hur jag alltid sett till att ha vin med mig. Whiskey i värsta fall men är rädd dricka för mycket av den och bli för påverkad så oftast bara vin.

Hur jäkla SKÖNT är det inte att slippa den karusellen!! Som bara snurrar fortare och fortare och slippa tänka var la jag nu den och hålla koll på exakt allting.
Jag -tror- att han tror det han erbjuder där är stöttning. Sådär brukade min f.d. sambo också säga till mig när vi öppnade locket för att prata om min relation med alkohol. Han ville att jag skulle "bara dricka lite i sällskap, och sluta när han sa att han tyckte det räckte". Med andra ord förstod han inte alls hur det fungerar när alkohol tagit klivet över tröskeln till ett beroende. Kan tillägga att hans mor alltid haft ett högt bruk som lett till lite tokigheter men som aldrig eskalerat till ett missbruk med de sociala och ekonomiska konsekvenser som ett missbruk leder till. Det påverkade hans syn på mitt bruk och hans brist på verktyg för att hantera mitt erkännande.
Så mitt tips till dig är att våga använda ordet missbruk och att du vill sluta, så förstår han kanske lite bättre. Det är kanske inte så att han haft kontakt med alkoholproblem tidigare och därmed inte förstår den kraft alkoholen kan få över en människa.
 
Men jag anser mig ju ha just detta problem. Som jag jobbar på. Du skriver så märkliga inlägg fattar ingenting 😅 Är det en pik till mig eller @dobbis ?

Kl

Mår mycket bättre idag i kroppen och nu har det gått över två veckor helt otroligt så tacksam 🙏❤️
problemet som beskrivs är att bli påkommen.

det som antyds är alkoholen.

sen kan du i senare inlägg förtydligat, men jag svara på det jag svarar på
 
Känner mig så ledsen.
Vi skrev lite till varandra och det är julfest på hans jobb ikväll och några som började dricka astidigt. Så vi pratade lite om det eller skrev till varandra menar jag.
Jag skrev lite mer om mitt drickande och varför jag vill sluta helt. Men blev bara ledsen för responsen. ”Men när vi har varit ute då dricker du ansvarsfullt”

Berättade om suget och får till svar ”men du lägger band på dig så det är bra”

Blir bara så trött!!! Skrev nått snäsigt nu på slutet att jag orkar inte kommentera ens. Som att prata med en betongvägg. Måste jag ta upp ALLT? Det han har sett är ju en extremt liten del av alltihop.
Blev bara så orimligt provocerad av detta. Hade detta varit för några år sedan hade jag hållit med till 100 % men då förnekade jag för mig själv också. Sedan var problemen inte lika tydliga utan det är något som kommit successivt.

Jag kanske ska berätta om att jag varje gång jag parkerat bilen på hans parkering tog upp en tetra med vin. Drack en stund. För att slippa vara helt nykter. Hur jag alltid sett till att ha vin med mig. Whiskey i värsta fall men är rädd dricka för mycket av den och bli för påverkad så oftast bara vin.

Hur jäkla SKÖNT är det inte att slippa den karusellen!! Som bara snurrar fortare och fortare och slippa tänka var la jag nu den och hålla koll på exakt allting.
Han utgår ju från sin verklighet och eftersom han inte är insatt i att du är en alkoholist, så blir hans svar därefter.

Om han inte är helt blåst och oempatisk, så blir svaren annorlunda när han vet sanningen.
 
Han utgår ju från sin verklighet och eftersom han inte är insatt i att du är en alkoholist, så blir hans svar därefter.

Om han inte är helt blåst och oempatisk, så blir svaren annorlunda när han vet sanningen.
Ja, jag har kanske missat något, men jag har inte sett att TS har berättat rakt ut att hon är alkoholist, med de orden. Att ha "problem" och "sug" är olika för olika människor, enklare att använda rätt ord för vad det är för båda parter. Hur ska man annars förstå varandra.
 
Ja, jag har kanske missat något, men jag har inte sett att TS har berättat rakt ut att hon är alkoholist, med de orden. Att ha "problem" och "sug" är olika för olika människor, enklare att använda rätt ord för vad det är för båda parter. Hur ska man annars förstå varandra.
Det är väl just det gnist skriver? Eller fattar jag ditt inlägg fel😂
 
Känner mig så ledsen.
Vi skrev lite till varandra och det är julfest på hans jobb ikväll och några som började dricka astidigt. Så vi pratade lite om det eller skrev till varandra menar jag.
Jag skrev lite mer om mitt drickande och varför jag vill sluta helt. Men blev bara ledsen för responsen. ”Men när vi har varit ute då dricker du ansvarsfullt”

Berättade om suget och får till svar ”men du lägger band på dig så det är bra”

Blir bara så trött!!! Skrev nått snäsigt nu på slutet att jag orkar inte kommentera ens. Som att prata med en betongvägg. Måste jag ta upp ALLT? Det han har sett är ju en extremt liten del av alltihop.
Blev bara så orimligt provocerad av detta. Hade detta varit för några år sedan hade jag hållit med till 100 % men då förnekade jag för mig själv också. Sedan var problemen inte lika tydliga utan det är något som kommit successivt.

Jag kanske ska berätta om att jag varje gång jag parkerat bilen på hans parkering tog upp en tetra med vin. Drack en stund. För att slippa vara helt nykter. Hur jag alltid sett till att ha vin med mig. Whiskey i värsta fall men är rädd dricka för mycket av den och bli för påverkad så oftast bara vin.

Hur jäkla SKÖNT är det inte att slippa den karusellen!! Som bara snurrar fortare och fortare och slippa tänka var la jag nu den och hålla koll på exakt allting.
Jag tror att det är väldigt vanligt att man har svårt att skilja storkonsumenter från missbrukare. Det går att dricka mycket och ofta utan att ha ett missbruk. Det går dock också att vara missbrukare utan att bli karatefull på varje tillställning. Som en numera nykter släkting sa; "jag vet precis hur mycket jag ska dricka". Och det var inga jättemängder! Jag hade en annan släkting som var mer åt A-lagarhållet (han är död nu, hjärtat sa stopp när han var i 50-årsåldern) men det behöver ju inte vara den typen av misär och det kanske inte folk begriper. Lite som tablettmissbrukare och sprutnarkomaner, båda delarna finns men den ene är oftast osynlig.

Jag tror att du måste vara väldigt ärlig om du vill att han ska förstå på riktigt. Han ska naturligtvis respektera dina gränser ändå, men om du vill att han ska förstå behöver du kanske berätta sådant med tetran. Särskilt om han kommer från en miljö där det är normalt att ha hög konsumtion.
 
Frågade om han var förvånad. Han svarade lite men inte så mycket då jag varit så dålig och sen att han är glad jag berättade och hur fantastiskt jag är osv och att vi ska kämpa tillsammans. Blev så rörd 😭❤️
Fint, och starkt av dig att våga berätta mer fast det var jobbigt! Jag hoppas att den biten av er kommunikation fungerar lite bättre framöver nu och att du fortsätter att navigera den lite snåriga vägen mot ett nyktert liv :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 753
Senast: SiZo
·
  • Artikel
Dagbok Min pappa har supit sen tonåren. Mamma har alltid städat efter honom. Han blev nykter för ca 15 år sen (han fyllde 80 idag) och det har...
Svar
8
· Visningar
1 238
Senast: fijja
·
Relationer Försöker att förklara kortfattat utan att ge för mycket info.. Min mamma är sjuk, och kommer inte att bli frisk igen. Vi i familjen...
Svar
8
· Visningar
1 533
Senast: Sleepy
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 602
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp