Status
Stängd för vidare inlägg.
Att det kommer fram hur misslyckad jag är. Att jag svikit henne. Att jag är den jag är och så långt ifrån den jag vill och borde vara 😞

Plus att jag vill inte oroa henne mer än jag redan gör. Hon ska må bra inte behöva oroa sig över mig.
Men...?
Barn kan inte SVIKA sina föräldrar. Det är omöjligt.

Är du säker på att det inte är du själv som tycker du sviker - nåt som inte är uttalat? Som finns i ditt huvud?

Eller har mamma rakt ut sagt vad hon förväntar sig av dig, vem du ska vara, vad du ska jobba med etc etc.?

Jag tror att det bara är skam. En stark känsla som kan förstöra liv om det vill sig illa.

Du måste lära dig gilla dig själv. Och våga visa den fantastiska människa du är för din mamma.
Du har en sjukdom och du jobbar aktivt för att bli frisk!! DET är mäktigt!
 
Att det kommer fram hur misslyckad jag är. Att jag svikit henne. Att jag är den jag är och så långt ifrån den jag vill och borde vara 😞

Plus att jag vill inte oroa henne mer än jag redan gör. Hon ska må bra inte behöva oroa sig över mig.

Jag tror som tanten att det är en känsla av skam. Vi människor är väldigt bra på att belägga oss med skam och skuld, även (och kanske särskilt) när det inte är befogat.

Jag önskar att du kunde se dig utifrån på det sättet vi andra ser dig - som en fantastiskt modig person som vågade starta en tråd och sträcka ut en hand för att kunna bli frisk.

Jag är övertygad att din mamma kommer att se det på samma sätt. Hon vill dig ju väl, så ge henne förutsättningarna att hjälpa dig.
 
Att det kommer fram hur misslyckad jag är. Att jag svikit henne. Att jag är den jag är och så långt ifrån den jag vill och borde vara 😞

Plus att jag vill inte oroa henne mer än jag redan gör. Hon ska må bra inte behöva oroa sig över mig.
Ta upp de här känslorna på nästa möte. Ventilera med andra som har eller har haft samma oro över hur anhöriga ska reagera när de får veta allt som man har dolt till förbannelse. Kanske har någon jättebra tips på hur man ska "komma ut" som alkoholist.
Din oro över mammas reaktion är såklart helt orimlig men dina känslor är äkta oavsett.
 
Dag 10

Varit på traktorvisning sen gjort massor med olika ärenden i stan och utanför stan. Massor med folk överallt. Någon slags bandyfinal verkar det som, feststämning i luften.
Åt på Domtrappkällaren i stan och det gick bra hade inget sug alls efter vin utan kändes helt naturligt att beställa en cola till maten. En stor skillnad mot tidigare! Jag blev faktiskt själv förvånad att det gick såpass bra.
Fortsätter det så här kommer jag kunna vara nykter inte bara nu utan för resten av livet. Men jag litar inte på mig själv utan tar det fortfarande en dag i sänder.
Ingen alkohol hemma och det känns bra.

Pratade med mamma igen. Vi kom inte fram till så mycket öht. Hoppas det blir bättre mellan oss två också.
 
Ha det är just därför jag inte kan lita på mig själv.
Som nu. Känner mig låg. Inte överdrivet men inte i någon vidare högform alls.
Ska bli bjuden på mat snart och behöver inte tänka på något. Ingen är taskig. Allt är bra. Men varför känner jag mig så här då?
Vet att inget löser sig med lite vin. Men just nu för stunden hade det löst det. Hade blivit en mycket gladare person och mått bättre. Dessutom är det så gott.
Nu känner jag ärligt talat mest för att gå och lägga mig :crazy:
Åt en bulle nyligen för att slippa tänka på vin mm men det hjälpte inte alls. Dessutom var den torr.

Ska försöka skärpa till mig men det känns så svårt. Förstår inte varför. Idag har det känts så lätt allting så varför är det så svårt nu?
Jag förstår inte.
 
Ha det är just därför jag inte kan lita på mig själv.
Som nu. Känner mig låg. Inte överdrivet men inte i någon vidare högform alls.
Ska bli bjuden på mat snart och behöver inte tänka på något. Ingen är taskig. Allt är bra. Men varför känner jag mig så här då?
Vet att inget löser sig med lite vin. Men just nu för stunden hade det löst det. Hade blivit en mycket gladare person och mått bättre. Dessutom är det så gott.
Nu känner jag ärligt talat mest för att gå och lägga mig :crazy:
Åt en bulle nyligen för att slippa tänka på vin mm men det hjälpte inte alls. Dessutom var den torr.

Ska försöka skärpa till mig men det känns så svårt. Förstår inte varför. Idag har det känts så lätt allting så varför är det så svårt nu?
Jag förstår inte.
Spontant.
Det är kväll. O som tidigare sagts..det brukar vara dipp så här dags. Dessutom lördag. En kväll som många förknippar med party o alkohol.

Messa mentorn. 🙂
 
Ska försöka skärpa till mig men det känns så svårt. Förstår inte varför. Idag har det känts så lätt allting så varför är det så svårt nu?
Jag förstår inte.
Men jag tror hela buke förstår.
Du har en dipp. Det är kväll och helg.

Det hjälper inte att skärpa sig. Ingen sa åt mig när jag hade cancer att jag skulle skärpa mig.

Det du behöver är stöttning och hjälp att komma över den här puckeln.
För du vet ju att du kan må bra!!

Heja!
Kontakta mentorn, ring partnern, sysselsätt dig med nåt.
Du fixar det! Du VET att det går över.
:heart :heart :heart
 
Ha det är just därför jag inte kan lita på mig själv.
Som nu. Känner mig låg. Inte överdrivet men inte i någon vidare högform alls.
Ska bli bjuden på mat snart och behöver inte tänka på något. Ingen är taskig. Allt är bra. Men varför känner jag mig så här då?
Vet att inget löser sig med lite vin. Men just nu för stunden hade det löst det. Hade blivit en mycket gladare person och mått bättre. Dessutom är det så gott.
Nu känner jag ärligt talat mest för att gå och lägga mig :crazy:
Åt en bulle nyligen för att slippa tänka på vin mm men det hjälpte inte alls. Dessutom var den torr.

Ska försöka skärpa till mig men det känns så svårt. Förstår inte varför. Idag har det känts så lätt allting så varför är det så svårt nu?
Jag förstår inte.

Kämpa karamellen, du kommer klara den här kvällen också ❤️
 
Glömde bort varför jag måste vara nykter jämt. Går in i tråden här. Behöver inte läsa så mycket. Känns tydligt varför jag inte får dricka. Blir kaos då. Och ändå måste jag ha en diskussion inne i mitt huvud om varför jag inte får dricka.

Nu har jag inte druckit på flera dagar så känns det som att jag har koll och visst skulle kunna klara av att ta något glas.
Men så är det väl inte? Jag skulle ju återigen hamna i läget att jag inte kan begränsa mig. Jo mest troligt 😞

Dagen har varit upp och den har varit ner. Känns som jag inte gjort tillräckligt.
Också en typisk sån där känsla som triggar att jag skulle verkligen behöva ta ett glas. För att känna mig ledig. Lite fri.
Men nej jag måste försöka hitta den där känslan utan att dricka. Men hur?
Hoppas det kommer.

Fick hjälp idag av partner av lite olika sysslor. Sen hjälptes vi åt att motionera två hästar. Han jobbade från marken och jag uppsuttet sen bytte vi hästar så båda kunde ridas igenom ordentligt. Det var bra kunna göra så sparar mycket tid och ork också.
Känner att min ork just nu vid denna stund är helt borta. Så tråkigt och frustrerande. Vill göra mycket mer vad som helst egentligen bara jag slipper tänka på vin eller andra tråkiga grejer.
Förstår inte hur jag bara är så sugen på ett glas när jag vet att jag inte skulle nöja mig där. Men det första glaset är så fantastiskt.
 
Fantastiskt stöd av partner låter det som.
Sen kanske läge o messa mentorn? 🙂
Jo han är fantastiskt helt otrolig ❤️ Utan honom hade det varit betydligt tuffare allting.
Tänkte prata med sponsorn imorgon. Fråga lite mer om första tiden som nykter och just hur jag kan göra när jag börjar diskutera med mig själv. En diskussion som ändå inte leder nån vart så jag förstår inte ens varför jag måste ha den med mig själv ibland :crazy:
 
Jo han är fantastiskt helt otrolig ❤️ Utan honom hade det varit betydligt tuffare allting.
Tänkte prata med sponsorn imorgon. Fråga lite mer om första tiden som nykter och just hur jag kan göra när jag börjar diskutera med mig själv. En diskussion som ändå inte leder nån vart så jag förstår inte ens varför jag måste ha den med mig själv ibland :crazy:
❤️

Nja..tänker jag. Var lite mer ego o skicka ett mess som ikväll. 👍
 
Var extra snäll mot dig själv! Acceptera att du är i ett jättetufft läge just nu, merparten av din ork går åt till kampen mot alkoholen. Det kommer bli bättre men det är krävande. Det låter väldigt bra att du börjar inse på riktigt att det aldrig kommer bli ett glas. För det kommer aldrig bli bara ett glas. Förra gången var du nykter i två veckor och sen gick det utför igen. Den här gången har du tagit hjälp men allra viktigast är nog ändå denna insikten. Du tål inte alkohol punkt slut.
Nästa gång du pratar med psykologen måste du erkänna att du är alkoholist på riktigt, inte bara lite. Detta är något som påverkar dig och ditt mående enormt och din psykolog behöver veta för att kunna hjälpa rätt.
 
Bra kämpat denna helg!

På funderingen att du kanske skulle klara av att ta ett glas - nej. Det kommer inte att stanna därvid, det tror jag du är medveten om. Men för varje gång du står emot blir det där destruktiva jaget svagare och du kommer längre från beroendet. Men - som nämnts ovan - ta också den hjälp som finns. Prata med din psykolog!

Toppenbra jobbat!
 
Dag 12

Började i ångest och i starkt behov att att dricka.
Dagen blev sedan bättre och mitt på dagen var jag superfokuserad så hade inga tankar på alkohol öht.
Nu sedan ungefär en timme tillbaka är det inte på samma nivå som imorse men mycket tankar går till vin. Så trött på det.
Har inget fysiskt behov av det. Ingen abstinens men jag vill dricka. Jag vill ju inte vilja dricka så förstår inte heller varför jag nu vill dricka. Skäms över det och är frustrerad. Finns inget just nu som kommer hjälpa heller det vet jag.

Ska livet vara så här hela tiden hur 17 ska jag då klara av att vara helt nykter?
Känner inte för att gå på möte idag heller. Känner inte för nånting alls. Så trött på allt.
Har gjort många bra saker idag men tankarna på alkoholen just nu tar ju över fullständigt. Inget av det som hänt idag känns just nu viktigt 😞
 
Dag 12

Började i ångest och i starkt behov att att dricka.
Dagen blev sedan bättre och mitt på dagen var jag superfokuserad så hade inga tankar på alkohol öht.
Nu sedan ungefär en timme tillbaka är det inte på samma nivå som imorse men mycket tankar går till vin. Så trött på det.
Har inget fysiskt behov av det. Ingen abstinens men jag vill dricka. Jag vill ju inte vilja dricka så förstår inte heller varför jag nu vill dricka. Skäms över det och är frustrerad. Finns inget just nu som kommer hjälpa heller det vet jag.

Ska livet vara så här hela tiden hur 17 ska jag då klara av att vara helt nykter?
Känner inte för att gå på möte idag heller. Känner inte för nånting alls. Så trött på allt.
Har gjort många bra saker idag men tankarna på alkoholen just nu tar ju över fullständigt. Inget av det som hänt idag känns just nu viktigt 😞
om alla tankar på alkohol försvann på mindre än 2 veckor tror du det hade funnits alkoholister då?

Att sluta dricka är ett jobb du kommer behöva utföra hela livet även om det blir lättare mer tiden. Att du tänker på att dricka hela tiden betyder att du bör gå på ännu fler möten och ta det på allvar.
 
Ska livet vara så här hela tiden hur 17 ska jag då klara av att vara helt nykter?
Känner inte för att gå på möte idag heller. Känner inte för nånting alls. Så trött på allt.
Har gjort många bra saker idag men tankarna på alkoholen just nu tar ju över fullständigt. Inget av det som hänt idag känns just nu viktigt 😞

Det blir lättare med tiden, men man måste jobba väldigt mycket med det, speciellt i början, skaffa sig verktyg som hjälper en på vägen, som @Hazel skriver, gå på fler möten!!
Berätta om hur och vad du känner.
 
om alla tankar på alkohol försvann på mindre än 2 veckor tror du det hade funnits alkoholister då?

Att sluta dricka är ett jobb du kommer behöva utföra hela livet även om det blir lättare mer tiden. Att du tänker på att dricka hela tiden betyder att du bör gå på ännu fler möten och ta det på allvar.
Jo jag fattar rent logiskt. Men jag fattar ändå inte. Vet inte hur jag ska förklara.

Har iaf ätit lite nu. Filmjölk med flingor. Bra mat för det passar verkligen inte ihop med vin alls.
Beställt en bok med tips från en härifrån. Av Annie Grace. Tack verkligen 🙏

En grej jag inser mer och mer är att den jag måste jobba med är mig själv. Och det är en enorm utmaning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min pappa har supit sen tonåren. Mamma har alltid städat efter honom. Han blev nykter för ca 15 år sen (han fyllde 80 idag) och det har...
Svar
8
· Visningar
1 162
Senast: fijja
·
Relationer Försöker att förklara kortfattat utan att ge för mycket info.. Min mamma är sjuk, och kommer inte att bli frisk igen. Vi i familjen...
Svar
8
· Visningar
1 461
Senast: Sleepy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 036
Senast: MML
·
Kropp & Själ Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata. Min egen gräns går...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 625
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp