Alkoholist i stallet, vad göra?

skuggan_

Trådstartare
Efter tre år av bråk & krångel vänder jag mig till er kära & kloka bukefalister!

Jag har nu stått i ca: tre år i ett stall med en ägare som inte igentligen är intresserad av hästar men däremot intresserad av allas välmående och säkerhet i stallet. Vi har en kvinna i stallet vi kan kalla henne "M" som äger en shetlandsponny, vi har konstaterat att hon är alkoholist eller ja. I alla fall jag för stallägaren visste inte hur illa det var förrens idag när han kom ut för att prata med mig och höra vad jag tyckte om förädringarna i stallet som just nu pågår.

Hur all denna sörja började var i takt med att stallet började förrändras och byggas om, stallägarens flickvän hade lite tankar och ideér som dem tillslut började genomföra. Allt är inte klart och några saker behöver kanske flyttas om lite men i det stora hela tror jag att dem kommer bli superbra. Saken är den att "M" som verkar tro att hon äger stallet inte gillar det och igår satt hon i tre timmar hon ägaren och grät och påpekade hur mycket pengar hon och en annan tjej vi kan kalla henne "S" har lagt på att "fixa och dona". "S" har för ett par månader sedan flyttat sin häst så hon är inte på något sätt inblandad men "M" fortsätter påpeka hur mycket pengar hon och "S" har lagt. Alltså är det bara jag som tycker det låter som dem har byggt hela stallet från grunden? Det dem har lagt pengar på är att köpa ett par krokar och två hyllor och två hinkar färg. Tiden dem har lagt på det är inte tid dem kunde gjort något annat på för dem var alltid så länge i stallet.

Innan "S" flyttade så var jag mer eller mindre utstött och när dem gjorde något, så som att städa sa dem inte till utan dem pikade efter om hur jag kunde hjälpt till. Sedan flyttade hon och då var det två hästar kvar. Då såg väl "M" inget annat än att bli kompis med mig så att jag inte flyttade då hon visste att jag desperat letade ett nytt stall men inte hittade något. Snäll och blåögd som jag är så gick jag på detta och hoppades att allt skulle bli bra. Men som tiden gick började jag inse att allt inte stod rätt till då hon mer eller mindre dricker varenda dag i stallet och hemma.

Och för varje dag känner jag hur jag förlorar kontrollen över min egna häst och min häst känns inte längre som min utan som hennes och jag känner mig som en medryttare som står för allt. En sommar hittade jag till och med starksprit i stallet i form av vodka och whiskey:crazy: Vissa dagar dricker hon sig så full att hon tvingar mig att stanna i stallet till halv ett - ett på natten. Inte nog med det ramlar hon och spiller ut öl i sadelkammaren och räcker fram öl till hästarna för att smaka. Som grädde på moset kör hon ALLTID oavsett om hon dricker eller inte. Och då gick det upp för stallägaren att "M" har kört dennes barn.

Nu tar hon längre inte hand om sina tomburkar utan jag har fått i uppdrag att göra det. Jag vet att jag är helt dum i huvudet men hon tjatar hål i huvudet på mig om jag inte gör det. Ringer varje dag och frågar om jag har pantat burkarna och vad jag köpte för det. Ringer mig och säger åt mig att köpa öl till henne, säger till hennes man att jag har gett henne öl som tack för hjälpen eller i julklapp:cry: Jag svartmålas i hennes mans ögon. Jag kan tänka mig att han tycker jag bidrar till hennes problem.

Gud förbjude om jag flyttar, "M" har redan sagt att om jag måste flytta pga av studier så stannar skuggan kvar trots att jag vill ta med henne. När jag sa att jag vill ha min häst hos mig så svarade hon ungefär "Det skiter jag i".

Efter en lång pratstund undrare stallägaren hur i helsike jag orkar att stanna kvar. Mitt svar är att jag dels inte vågar flytta pga av "M" och dels tycker jag att stallägaren och stallet är super trots dålig ridbana och icke existerande skogar. Och viktigast av allt så trivs hästen som fisken i vattnet.

HJÄLP?!:confused:

Skuggan_ som ger alla som orkar läsa och kommer med tips och ideér en stor eloge:bow::bow:
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Tror tyvärr det enda du kan göra är att flytta!

Det ska vara roligt att vara med hästar, så´flytta för din och hästens skull. Innan de händer något:crazy:

Hoppas att du finner styrkan och flyttar snarast:)
Lycka till!
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Sluta vara en möjliggörare. Det är bara du som kan förändra ditt beteende. Och du kan bara ändra dig själv, inte henne. Om hon får ta ansvar för sitt drickande kanske det börjar gå upp för henne vad hon sysslar med.

Självklart ska du omgående meddela polisen att hon kör rattfull dagligen och höra vad du ska göra för att hjälpa dem ta henne. Kan du leva med att hon dödar någon när hon kör full, fast du vetat om det och inget gjort?
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Håller med tess91a, flytta innan det händer något allvarligt. Man vet ju aldrig vad folk hittar på när de druckit för mycket.
Lycka Till!
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Ja, jag instämmer med de övriga, flytta innan det händer något allvarligt.
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Håller med Lovisa just nu hjälper du henne i hennes missbruk.

Trivs du verkligen i ett stall där du dagligen(?) utsätts för trakasserier och hot? Människan kan inte göra ett dugg om du väljer att flytta din häst. Hotar hon med något så är det bara att polisanmäla henne.
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Usch jag vill inte flytta:cry::cry:

KL

Glömde tillägga att stallägaren funderar på att säga upp henne då denne inte vill ha drickande i stallet.

Kan man anmäla anonymt då? Jag vill inte ha henne efter mig:crazy::cry:

Skuggan_
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Håller med Lovisa just nu hjälper du henne i hennes missbruk.

Trivs du verkligen i ett stall där du dagligen(?) utsätts för trakasserier och hot? Människan kan inte göra ett dugg om du väljer att flytta din häst. Hotar hon med något så är det bara att polisanmäla henne.

Jag vet att jag gör det men hon skrämmer mig och gör jag inte som hon säger kommer det ta hus i helvete:cry: Jag trivs inte men henne men jag trivs med stall + stallägare och hästen trivs ju också:cry:

Skuggan_
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Jag skulle inte kunna leva med mig själv och att jag visste att hon körde ihjäl barn även om det ännu inte hänt, men det var som stallägaren sa det är väl en tidsfråga innan det händer. "M" har tydligen redan krockat med dennes flickvän.

Ge mig stryka att göra något:cry::crazy::confused:

Skuggan_
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Ja, stallägaren borde ju få ut denna relativt fort. Anmäla anonymt tror jag inte heller ska vara några problem. Om det inte sker skulle jag prioritera ens egna säkerhet samt hästens genom att flytta.
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Ja, stallägaren borde ju få ut denna relativt fort. Anmäla anonymt tror jag inte heller ska vara några problem. Om det inte sker skulle jag prioritera ens egna säkerhet samt hästens genom att flytta.

Rent fysiskt skulle hon nog inte göra något men det är ju klart det vet man aldrig. Däremot skulle hon och det har hon redan lyckats med att psyka sönder en totalt. Och skulle det hända stallägarens dotter något skulle jag dö själv. Jag kanske låter elak men innerst inne har jag en längtan att "M" blir uppsagd och att jag kan stanna kvar men då är jag rädd eftersom att hon bor hundra meter bort att hon ger sig på min häst eftersom att hennes beteende är som att hon äger den. Allt jag gör i är i hennes ögon fel, trots att hästen mår mycket bra!

Funderar på att skicka tråden till stallägaren så denne också kan få hjälp i denna soppa eftersom denne och jag funderar på vad vi ska ta oss till. Stallägaren har också sagt att jag inte ska vara rädd för att flytta där ifrån.

Skuggan_
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Sluta vara en möjliggörare. Det är bara du som kan förändra ditt beteende. Och du kan bara ändra dig själv, inte henne. Om hon får ta ansvar för sitt drickande kanske det börjar gå upp för henne vad hon sysslar med.

Självklart ska du omgående meddela polisen att hon kör rattfull dagligen och höra vad du ska göra för att hjälpa dem ta henne. Kan du leva med att hon dödar någon när hon kör full, fast du vetat om det och inget gjort?

:bow::bow:

Ts: FLYTTA, eller/och anmäl människan! Säg dessutom att hon även hotat med "konsekvenser" om någon anmäler.
Seriöst, du kan inte bara stå och se på, du mår inte bra av det och kommer inte att göra så länge du inte agerar!
Som de andra sagt, skulle du vilja ha någon annans liv på ditt samvete?

Jag hade gärna anmält om jag kunnat!
 
Senast ändrad:
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Du kan be om att få vara anonym. Nästa gång du ser henne sätta sig i bilen så ringer du 112 och säger att det är en pågående fyllekörning, ge regnr på bilen och vilken väg hon kommer åka. Sen är det bara hålla tummarna för att det finns en polisbil i närheten som kan haffa henne.

Har du berättat allt för stallägaren? Alltså, allt? Hur mycket och när hon dricker osv? Du säger att stallägaren överväger att säga upp henne och om han får reda på allt så kanske hon åker ut lite snabbare.

Tycker synd om dig och din situation verkar hemsk men du måste säga ifrån annars kommer det aldrig bli bättre, i alla fall inte så länge hon är kvar i stallet.
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Bor alkoholisten så nära stallet skulle jag flytta omgående! Min egen och hästens säkerhet går i första rum för mig, oavsett hur bra stallet är. Jag skulle i längden inte må bra av den ständiga oron om vad som kan hända...
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Flytta därifrån snarast!

Kör hon bil på fyllan, ring polisen på en gång!! (Du behöver inte tala om vem du är då).
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

:eek:
Vilken mardröm!
Men det är alltså din häst? Inte hennes häst? Då har hon inga rättigheter till din häst.
Jag förstår att det är jobbigt, men du måste nog säga ifrån, eller flytta. Eller båda.

Jag hade nog sett till att byta stall, även om jag trivdes med stallägaren. Jag har svårt att se att det skulle bli bättre där.
Det är din häst, och du ska må bra i stallet. Du ska ju inte behöva gå runt och ha ångest för stallsituationen. Du ska inte heller behöva att hon lägger en massa ansvar på saker (tex pantning av burkar, drickandet) på dig!

Kör hon full, ring polisen omedelbart. Mina föräldrar hade tidigare en granne som var alkoholist och som ofta körde rattfull. Min mamma ringde polisen varenda gång hon såg tanten vingla till bilen (hon lyssnade inte på någon för hon hade ju minsann inte aaaaalls druckit). Till sist blev tanten av med körkortet och hon åkte in på behandlingshem.

Du måste sätta dig och din häst först, före lojaliteten till stallägaren.
Hade hon bara blivit uppsagd och inte bott i närheten hade ju problemet varit borta men så förefaller det inte vara så du måste nog överväga att flytta på dig. Och eventuellt upplysa nya stallkompisar om att den människan inte har någon rätt till din häst om hon skulle dyka upp och börja tjafsa om att hon ska rida/ta hand om eller vad det nu är hon gör.
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Så länge du stannar kvar där kommer hon fortsätta, så är det bara. Så länge du stannar kvar där så äger hon dig och kan köra med dig hur hon vill.

Som andra sagt, meddela polisen att hon kör rattfull (min pappa fick 3 månaders fängelse för rattfylla när hans förra fru anmälde honom för det), om hon hotar dig, anmäl henne.

Skaffa lite skin på näsan, packa dina saker och flytta.
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Bra inlägg.

Jag vill komplettera med visdomen "Du lär människor hur de ska behandla dig".

Låter du dem trampa över dig och bestämma över ditt liv - så gör det så. Om du drar gränser får de förhålla sig till gränserna.
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Jag har skrivit ett meddelande till stallägare på facebook då jag inte hittar dennes nummer. Så här skrev jag (Bifogade även länk till denna disskusion så han kan läsa vad ni skriver.)

"Hej ****** efter dagens pratstund känns det som att jag snarast vill sitta ner med dig och ****** och prata om problemet med ******** drickande. Jag mår jättedåligt av detta och jag vet inte vad jag ska ta mig till, jag känner mig som ett svin när jag lyder allt ******* vill för att jag själv låtit mig bli psykad. Jag bifogar även en disskusion på forumet Bukefalos om detta problem så ni kan läsa andras tankar. Jag hoppas inte ni blir sura över att jag skrev detta på ett internet forum då jag varit så anonym jag bara kan, men något måste göras innan någon råkar illa ut."

Mvh Annika

Mimifly: Nej jag vill verkligen inte ha på mitt samvete att ett barn eller vem som blir skadat/dör på grund av att jag är en feg fan.:cry:

Lulski: Jag tror inte polis kommer hinna ta henne på bar gärning då hon kommer hem på 2 sekunder när hon åker. Ja stallägaren vet allt jag kom på när vi pratade men har bett denne att få sitta tsm med dennes tjej och prata om problemet.

Angelwings: Ja hon bor så nära att det inte tar många sekunder för henne att åka till stallet/hem. Ja häste när min mendet känns inte så längre, allt jag gör med hästen är fel enligt "M". Lojalitet till stallägaren skulle jag väl inte kalla det men trivs ju så jäkla bra. Stallägaren sa också att jag kan flytta närsom om jag vill och att denne inte kommer att säga något om det sker.

Vilket jävla dilemma, bröt ihop för en stund sedan när jag hörde om ett barn som blivit påkörd av en rattfyllerist.:cry: Sitter till och med nu och gråter. Usch vad jag känner mig värdelös.

Skuggan_
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Det är la bara att flytta?

Jag är uppväxt med en alkoholist som dagligen körde rattfull, har nästan blivit ihjälkörd pga hans onykterhet bakom ratten (körde nästan in i en bropelare i 90-100 km/h). Idag super han inte längre, och jag kan säga att vi har inte kommit hit ridandes på en häst av "snällhet" och försök att vara till lags.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 088
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 485
Senast: bobbbo
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 331
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp