Alkoholist i stallet, vad göra?

Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Eftersom att "M" i hennes lilla värld äger stallet så är det även hon som gjort reglerna. Stallägaren har i godtro låtit henne göra det.

Skuggan_

Ok, men rent krasst så pantar du inte burkarna så kommer ju stallägaren eller M få ta hand om dem.

Nu har du ju informerat stallägaren, du kan ju avvakta och se vad som sker med allt och vad han gör åt saken.

Säg till M att hon får ta hand om sina burkar själv helt enkelt och be henne att låta bli lägga dem i din box.
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Ok, men rent krasst så pantar du inte burkarna så kommer ju stallägaren eller M få ta hand om dem.

Nu har du ju informerat stallägaren, du kan ju avvakta och se vad som sker med allt och vad han gör åt saken.

Säg till M att hon får ta hand om sina burkar själv helt enkelt och be henne att låta bli lägga dem i din box.

Allright! Jag ska avvakta och se när hon inte är där och lämna tillbaka dem ev. skriva en lapp om att jag inte längre vill sköta hennes burkar. Träffar jag på henne face to face tar det som sagt hus i helvete. Jag förväntar mig ändå redan telefon samtal när jag fint lägger tillbaka burkarna.

Kan man åka till polisen för att prata med någon istället för att ringa? Dock blir det ju iofs svårt att vara anonym.

Skuggan_ som sitter som på nålar.
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Allright! Jag ska avvakta och se när hon inte är där och lämna tillbaka dem ev. skriva en lapp om att jag inte längre vill sköta hennes burkar. Träffar jag på henne face to face tar det som sagt hus i helvete. Jag förväntar mig ändå redan telefon samtal när jag fint lägger tillbaka burkarna.

Kan man åka till polisen för att prata med någon istället för att ringa? Dock blir det ju iofs svårt att vara anonym.

Skuggan_ som sitter som på nålar.

Lättast är kanske om du ringer polisen och berättar vad du vet och frågar vad du kan göra.

Jag vet inte riktigt vad hus i helvete innebär här, betyder det att hon blir arg o börjar gapa på dig, kanske det är bra om du har stallägaren i närheten, kan det tänkas hon kommer slåss tycker jag absolut inte du ska vara där ensam!
Alla ev hot tycker jag du ska anmäla.
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Lättare sagt än gjort men någon gång måste du ta tjuren vid hornen och konfrontera henne. Antingen det eller byta stall. Har du ingen du kan ha med dig som stöd och sällskap när du träffar henne första gången efter att du flyttat över burkarna till hennes box? Din mamma, stallägaren, en bra vän?
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Jag tycker du skall gå på stallägaren, för det är i första hand dennes problem att se till att allt går rätt till i stallet och skulle det bli aktuellt med polisanmälan tycker jag också att det bör ligga på stallägaren att göra en sådan, speciellt eftersom du är ganska ung(?).
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Jag tycker du skall gå på stallägaren, för det är i första hand dennes problem att se till att allt går rätt till i stallet och skulle det bli aktuellt med polisanmälan tycker jag också att det bör ligga på stallägaren att göra en sådan, speciellt eftersom du är ganska ung(?).

Stallägaren vet allt. Denne skulle fundera ut vad som ska göras men jag skickade ett meddelande nu ikväll att jag vill att vi sätter oss ner och pratar om hur vi ska "ta tjuren vid hornen". Jag känner mig skyldig och tänker inte sitta och se på.

Skuggan_
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Prata GENAST i morgon när du vaknar med polisen OCH soc....

Hör du inget om hur det har gått så upprepa telefonsamtalen oftare och oftare tills du ringer varje dag, då bör NÅGON reagera hos både polisen och soc för det sitter lite olika folk i växlarna.....
Enligt principen att ju fler som får höra om en sak ju mer pratas det om det och till slut måste någon ta tag i det...

När jag bodde i Halmstad på 80-talet fanns det 3 små stall på andra sidan av Galgberget om man räknar från sjukhuset sett.
Det fanns även några småstall snett emot I16 och Kärleken, det finns/fanns en stor tegelmur nästan mitt över infarten till I16 och dessa stall fanns innanför/bortom den.
Fanns flera små stall utmed bussarna som går förbi Fyllinge.
Och bortanför Vallås finns också små stall som det går bussar till....
Dock kanske du behöver moped om du ska ta dej till stallen bort mot Harplinge och dom i Ugglarp....

Kan finnas fler eller färre, men det var vad som fanns då i alla fall....

Höll på att glömma det viktigaste...
ANVÄND MOBILEN OCH SPELA IN ALLT "M" SÄGER ! ! !
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Prata GENAST i morgon när du vaknar med polisen OCH soc....

Hör du inget om hur det har gått så upprepa telefonsamtalen oftare och oftare tills du ringer varje dag, då bör NÅGON reagera hos både polisen och soc för det sitter lite olika folk i växlarna.....
Enligt principen att ju fler som får höra om en sak ju mer pratas det om det och till slut måste någon ta tag i det...

När jag bodde i Halmstad på 80-talet fanns det 3 små stall på andra sidan av Galgberget om man räknar från sjukhuset sett.
Det fanns även några småstall snett emot I16 och Kärleken, det finns/fanns en stor tegelmur nästan mitt över infarten till I16 och dessa stall fanns innanför/bortom den.
Fanns flera små stall utmed bussarna som går förbi Fyllinge.
Och bortanför Vallås finns också små stall som det går bussar till....
Dock kanske du behöver moped om du ska ta dej till stallen bort mot Harplinge och dom i Ugglarp....

Kan finnas fler eller färre, men det var vad som fanns då i alla fall....

Höll på att glömma det viktigaste...
ANVÄND MOBILEN OCH SPELA IN ALLT "M" SÄGER ! ! !

Okej tack!

Skuggan_
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Nu så är det en ny dag, du har kommit en bit men du måste faktiskt göra mer.
Rent krasst skulle man kunna se dig som "medbrottsling" eftersom du vet att brott (fyllekörningar/hot mm) pågår men inte gör något.
Å andra sidan har ju stallägaren en hel del att säga till om då det är dennes stall, och hon inte gör något heller, så du är ju inte ensam i soppan.

Jag tycker det är hemskt som tanten håller på, men seriöst nästan lika hemskt att omgivningen låter det pågå.

Snälla du, ring idag - och ring runt till de olika stallen och se om du kan få en stallplats omgående.
Du behöver ju inte tala om för människan vart du ställer hästen. (inte för stallägaren heller...)
 
Senast ändrad:
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Varför gör du det till ett så stort problem för dig?

Stallägaren vet vad som försigår och gillar det inte och inte du heller.
Det är väl bara att stallägaren kallar till möte och berättar de nya reglerna.
Gärna skriftligt också som kan sitta i stallet.
Följer man inte reglerna kan stallägaren säga upp personen och problemet är löst.
Även om personen har ett jävla humör så är det faktiskt skillnad på att bli jätte jätte arg och att sen göra något dumt.
Allra oftast är det faktiskt bara tomma ord i stridens hetta som man inte behöver ta allt för allvarligt på.

För din del är det faktiskt inte svårare än att du säger ifrån.
Nej jag kommer inte ta hand om dina tomburkar längre!
Hittar du eller stallägaren en endaste alkoholhaltig dryck i stallet så är det BYE BYE!
Vad ska personen göra? Bli arg? Och? Ta inte åt dig, ignorera bara.
Börjar personen med våld ringer du 112 så får dom lösa det.

Det kommer inte vara den sista idioten du möter, så det är likabra du vänjer dig...
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Delvis kl

Kontakta polisen o be om råd, du kan t ex ringa till dem när personen kommer o är onykter, då har de tid att positionera sig så att de kan ta henne när hon kommer hem/stiger ur bilen som hon kört, farbror blå ser mycket allvarligt på rattfyllerister.


Har du själv körkort så ligger det pyrt till om du inte förhindrat rattfylleri.

mvh
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Dessutom har jag sett på tv (:p) att om de fått tips om någon som kör rattfull mer eller mindre dagligen så kan de ha span på den om de inte får tag på den direkt...så att tipsa dem om det är en bra början.

Vallhund - det visste jag inte, hur fungerar det? (jag har inte körkort så jag har rätt dålig koll, men jag har inte hört om att ens eget körkort kan ryka om någon annan kör onykter?)
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Du sitter just nu i den svåraste av alla roller i ett missbruk och det är inte du som är missbrukaren heller.
Det finns folk som verkligen förstår och som kan hjälpa dig också.
dessa som du hittar om du söker på Våga va. Man får ju inte länka här. Det är f d aktiva missbrukare som driver verksamhet bl a Halmstad och på internet. Grunden är att hjälpa andra komma ur missbruket men också stöd till folk runt om en missbrukare. Där kan få riktigt konkreta råd om vad du ska göra just nu beroende på vad "M" plus att i förlängningen kan de också hjälpa M vidare ut ur missbruket.
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Delvis kl

Har du själv körkort så ligger det pyrt till om du inte förhindrat rattfylleri.

mvh
Hur skulle det går till. Som svensk medborgare har man inte skyldighet att ingripa vid brott, men envar kan gripa en person som gör sig skyldig till brott där påföljden är minst 6 månader om envar känner att han/hon har möjlighet att hålla kvar brottslingen tills polis anländer. Poliser har väl skyldighet att ingripa däremot (om jag inte missminner mig).

Nej, du får gärna tala om var detta krav på att förhindra fyllekörning står någonstans.
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Jag tror det gäller om man möjliggör rattfylleri. T.ex. genom att lämna nycklarna kvar i tändningslåset i en olåst bil,låna ut bilen och dylikt som man kan åka dit.
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

KL

Jag har pratat med stallägaren och dennes tjej nu och vi ska samlas och prata till helgen jag har inte hunnit träffa "M" idag och kommer förmodligen inte göra det i veckan heller då hon jobbar natt. Vi får hoppas att hon håller sig i skinnet denna veckan. Burkarna kommer jag lämna tillbaka idag med risk för en massa samtal, bråk och skit. Om polisen tar mitt körkort för att jag inte ringt direkt när hon har kört rattfull får dem göra det, det är inte lätt för en nittonåring som dessutom är rädd för personen att bara ringa trots att jag vet att man bör göra så.

pulkaskurk: För att hon tvingar mig göra sig av med hennes burkar? För att hon hanterar min häst? För att hon flera gånger kört rattfull?

Jag vill återigen påpeka att det med "M" inte bara är att säga ifrån, det har jag gjort i tre år och det har aldrig funkat.

Skuggan_
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

KL
Jag vill återigen påpeka att det med "M" inte bara är att säga ifrån, det har jag gjort i tre år och det har aldrig funkat.

Det beror på hur man säger ifrån. Har man sagt ifrån ska man stå för det man säger också, inte falla tillbaka i gamla hjulspår.
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Du sitter just nu i den svåraste av alla roller i ett missbruk och det är inte du som är missbrukaren heller.
Det finns folk som verkligen förstår och som kan hjälpa dig också.
dessa som du hittar om du söker på Våga va. ur missbruket.
Såg nu att lite trillat bort :o
Skulle stå: Bland annat dessa som du hittar om du söker på Våga va. Man får ju inte länka här. Det är f d aktiva missbrukare som driver verksamhet bl a Halmstad och på internet. Grunden är att hjälpa andra komma ur missbruket men också stöd till folk runt om en missbrukare. Där kan du få riktigt konkreta råd om vad du ska göra just nu, beroende på vad "M" gör eller inte gör, plus att i förlängningen kan de också hjälpa M vidare ut ur missbruket.

Det viktiga att komma ihåg att det inte är ditt fel att du inte mår bra och du måste komma i första rummet. Du har kommit en bit på väg genom det som redan är gjort och förhoppningsvis har du nu stöd också av stallägare med sambo.
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

. Om polisen tar mitt körkort för att jag inte ringt direkt när hon har kört rattfull får dem göra det, det är inte lätt för en nittonåring som dessutom är rädd för personen att bara ringa trots att jag vet att man bör göra så.

Polisen kommer inte att ta ditt körkort så länge du inte lånat ut din bil till henne med vetskapen om att hon varit påverkad.
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Vill inflika här att polisen KAN ta körkortet om du:

1: Lånar ut din bil till en berusad person. (Där ryker ditt kort!)
2: Tillhandahåller alkoholhaltig dryck och har vetskapen att personen kommer att köra därifrån berusad (vilket är näst intill omöjligt att bevisa om inga vittnen finns).
3: Möjliggör för personen att berusad bruka ditt fordon genom att lämna nycklarna i tändningslåset eller inte låsa cykeln. (Jodå, det gäller cyklar också). :cool:

Tar personen nycklarna i jackfickan på din jacka som du lämnat i sadelkammaren när du stuckit ut med hästen så blir det inte bara rattfylla utan även olovligt brukande och det brukar bli riktigt dyrt, men där går du iaf. fri.


Lagen här är glasklar, det finns liksom inte utrymme för några tolkningar så jag råder dig att prata med polisen i förebyggande syfte så dom kan hålla span på bilen, precis som Mimi skrev för rattfylla är prioriterat.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 088
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 484
Senast: bobbbo
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 329
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp