Alkoholist i stallet, vad göra?

Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

För att hon tvingar mig göra sig av med hennes burkar? För att hon hanterar min häst? För att hon flera gånger kört rattfull?

Jag vill återigen påpeka att det med "M" inte bara är att säga ifrån, det har jag gjort i tre år och det har aldrig funkat.

Skuggan_

Hur tvingar hon dig att göra dig av med hennes burkar? Är det under pistolhot eller vad?
Vad händer om du inte gör det? Blir hon bara arg är det ju bara att ignorera.
Det kan man göra även om man är ung utan problem.
Det är faktiskt jätteenkelt.

Tydligen har du ju inte sagt ifrån eftersom du fortfarande gör som hon säger?

Enligt mig så är nej ett nej och stopp är stopp, då viker man sig inte.

Så det är dags för dig att stå stadigt med fötterna på jorden å säga STOPP!
Det blir inget mer av ditten å datten, sen är det ditt jobb att stå fast vid det.
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Men vad har hon med din häst att göra? Jag hade blivit skogstokig om någon annan hade lagt sig i hur jag sköter min häst!! När hon skickar över burkarna så gör du som andra har sagt i tråden; Säger ifrån lugnt men BESTÄMT, det ska liksom inte finnas några tvivel bakom dina ord. Förstår att det är svårt om man skakar som ett asplöv bara av tanken, men gissa om det blir skönt sen när det är gjort. Säg det när hon är nykter så kommer hon kanske reagera någorlunda sansat.
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

KL

Kvälls update: Något som slog mig idag efter att jag funderat hela natten och dagen är att hon ser ölen som en belöning och ända sättet för henne att "koppla av". Jag har ADLRIG lånat ut min bil och skulle ALDRIG få för mig att göra det heller och så tar jag alltid med mig nycklarna när jag rider.

Sen tänker jag på det här med socialen, om jag nu kontaktar dem, kommer dem ta barnen trots att hennes man sköter sig? Då kommer man ju om något känna sig skyldig för att barnen kanske omplaceras trots att det kanske engentligen vore bra. Men om jag fattade stallägaren med tjej rätt så kommer vi göra det i alla fall sen får det bära eller brista.

alenchik: Oh ja jag har blivit skogstokig, jag har sagt ifrån både bestämt och lungt och argt men inget biter på människan. Det är hopplöst. Jag har t.ex. påpekat att hästen ska ha halstäcke på sig på så när jag kommer till stallet så står fruhäst utan. Då har hon "missat" det, fast egentligen har hon helt enkelt varit för full för att uppfatta allt jag försöker säga till henne. Så många gånger jag har förklarat samma sak enmiljon gånger och hon förstår fortfarande inte vad jag menar.:cool::crazy: Påpekat har jag gjort både när hon varit nykter och onykter.

Summa kardemumma: Jag är trött precis som ni säger på att vara hennes lilla tjänsteflicka, för fan jag hade drömmar om att bli polis och nu mitt i skiten så får vi väl se hur det går med det. Längtar till helgen så jag kan sätta mig ner med stallägare + tjej och prata. Imorgon ska jag se om jag kan få kontankt med våga va osv.

Skuggan_
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

KL

Kom på en fråga, vad tror ni kommer hände när allt med polis, soc osv kör igång? Jag har tyvär en svaghet att tycka synd om personer som det inte ska tyckas synd om:cool::(

Skuggan_
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Om pappan i familjen är relativt "normal" så ska det mycket till om soc tar barnet. Skulle snarare tro att de sätter in resurser och stöd till familjen och barnet i såna fall. Och även om soc nu skulle ta barnet så är det ju inte ditt fel utan det ligger ju hos föräldrarna.

Och visst är det en tragisk situation för damen i fråga och hennes familj men medömkan snarare stjälper än hjälper i såna lägen. Du får tuffa till dig och bli lite hårdhudad så du kan stå emot.
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Se detta som träning ;)

Om du vill bli polis kommer du att mötas av liknande situationer, betydligt oftare än vad du tror att du kommer att stöta på det.
Så det är lika bra du vänjer dig :)

Polisen kommer antagligen inte göra så mycket, soc påbörjar förhoppningsvis en utredning.
Varför ska du tycka synd om familjen för när du kopplar in myndigheterna?
De är ju till för att allt ska bli bra, inte tvärtom.
Varken polisen eller soc är ute efter att jävlas med folk.
Uppenbarligen är det ju inte bra hemma i deras familj och då är det väl bara bra om de kan få hjälp? För allas skull.

Jag själv har haft problem med min far och soc blev inkopplade vilket resulterade i att livet blev 1000ggr bättre för både mig och min far, men även min mor och min bror.
Numera kan vi faktiskt umgås och tycker om det och vi älskar varandra istället för att försöka ta kål på varann.

Så se inte soc som något negativt.
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

KL

Jo jag vet jag måste sluta tycka synd om folk som det inte ska tyckas synd om. Tyvär har jag själv bara haft negativa erfarenheter av soc så därför är jag så skeptisk! Men jag ska skärpa till mig:p

Skuggan_
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Jag vill bara säga att jag och min yngsta lillebror har nu som vuxna önskat att soc hade tagit oss ifrån våran "satkärring", psykiska problem bl.a., för då hade vi förhoppningsvis haft en normal uppväxt med normala känslor...
Men efter att ha upprepade gånger blivit jagad med kniv, läs stor förskärare, av henne i huset och resten av tiden fått höra att nu ska vi sättas oss i bilen så hon kunde köra in oss i en bergvägg, eller så tryckte hon in sina sylvassa naglar i våra fötter så det blodade så kanske du förstår varför vi önskade att soc hade gripit in....

Till pappsens försvar så hade han aldrig en aning om vad hon sysslade med förräns vi sa något häromåret när hon hade fått både stroke och hjärtinfarkt och inte kunde ta hand om sej själv...
Tyvärr fick hon förra hösten en ny läkare som tog bort en massa mediciner så nu är hon likadan i munnen men kan inte gå själv....

Så det jag vill säga är att det inte är säkert att pappan i familjen har en aning om hur illa ställt det är med "M"'s alkoholism....
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Jag vill bara säga att jag och min yngsta lillebror har nu som vuxna önskat att soc hade tagit oss ifrån våran "satkärring", psykiska problem bl.a., för då hade vi förhoppningsvis haft en normal uppväxt med normala känslor...
Men efter att ha upprepade gånger blivit jagad med kniv, läs stor förskärare, av henne i huset och resten av tiden fått höra att nu ska vi sättas oss i bilen så hon kunde köra in oss i en bergvägg, eller så tryckte hon in sina sylvassa naglar i våra fötter så det blodade så kanske du förstår varför vi önskade att soc hade gripit in....

Till pappsens försvar så hade han aldrig en aning om vad hon sysslade med förräns vi sa något häromåret när hon hade fått både stroke och hjärtinfarkt och inte kunde ta hand om sej själv...
Tyvärr fick hon förra hösten en ny läkare som tog bort en massa mediciner så nu är hon likadan i munnen men kan inte gå själv....

Så det jag vill säga är att det inte är säkert att pappan i familjen har en aning om hur illa ställt det är med "M"'s alkoholism....

Okej fy vad hemskt:( men det verkar som att vi kommer kontakta soc i alla fall om jag förstod stallägarens tjej rätt.

Skuggan_
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Du vill bli polis, vilket är bra och jag antar att det är för att du ska kunna hjälpa människor och jaga "busar".

Om du sedan tänker på hur illa du mår av att dela stall med henne, hur dåligt tror du då inte dotter och kanske make mår? Så just det att bry sig och vilja hjälpa är det som ska göra att du går vidare.
M kommer att behöva hjälp och om hon är på "rätt" ställe i sitt missbruk kan hon få det nu. Hennes man och dotter kommer att få hjälp och förlängningen kommer alla att må bättre. Visst hon kan bli skogstokig när ni ställer henne mot väggen. Men som missbrukare är det de hon behöver, hon behöver att någon/några sätter ner foten och verkligen säger att vi ser att du har problem. För det är så att missbrukaren alltid är den som sist upptäcker att alla andra redan vet.
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Du vill bli polis, vilket är bra och jag antar att det är för att du ska kunna hjälpa människor och jaga "busar".

Om du sedan tänker på hur illa du mår av att dela stall med henne, hur dåligt tror du då inte dotter och kanske make mår? Så just det att bry sig och vilja hjälpa är det som ska göra att du går vidare.
M kommer att behöva hjälp och om hon är på "rätt" ställe i sitt missbruk kan hon få det nu. Hennes man och dotter kommer att få hjälp och förlängningen kommer alla att må bättre. Visst hon kan bli skogstokig när ni ställer henne mot väggen. Men som missbrukare är det de hon behöver, hon behöver att någon/några sätter ner foten och verkligen säger att vi ser att du har problem. För det är så att missbrukaren alltid är den som sist upptäcker att alla andra redan vet.

Tack för ditt peppande svar!:bow::bow:

Skuggan_
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Hoppas det går bra för dig.

Egentligen borde stallägaren säga upp M på rak arm, om allt du säger är sant. Han behöver inte ens säga att det är du som "skvallrat" så att du inte behöver lida för hennes hämnd.
Du ska inte må dåligt för att det är en alkis i stallet.
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Så det jag vill säga är att det inte är säkert att pappan i familjen har en aning om hur illa ställt det är med "M"'s alkoholism....

Förmodligen inte, eftersom hon sitter i stallet och pimplar hela dagarna och ska ha TS att panta burkarna så att ingen på byn ser att det är hennes.
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Du vill bli polis, vilket är bra och jag antar att det är för att du ska kunna hjälpa människor och jaga "busar".

Om du sedan tänker på hur illa du mår av att dela stall med henne, hur dåligt tror du då inte dotter och kanske make mår? Så just det att bry sig och vilja hjälpa är det som ska göra att du går vidare.
M kommer att behöva hjälp och om hon är på "rätt" ställe i sitt missbruk kan hon få det nu. Hennes man och dotter kommer att få hjälp och förlängningen kommer alla att må bättre. Visst hon kan bli skogstokig när ni ställer henne mot väggen. Men som missbrukare är det de hon behöver, hon behöver att någon/några sätter ner foten och verkligen säger att vi ser att du har problem. För det är så att missbrukaren alltid är den som sist upptäcker att alla andra redan vet.

:bow::bow:

*KL typ*

sedan kan det också vara så att få soc. inkopplade t.ex kan hjälpa M att förstå att hon har problem. Det är inte alla missbrukare som "fattar" att det de gör är fel. Så var det för en bekant som under många år använde både den ena och den andra olagliga substansen men det var inte förrän soc. tog h*ns barn som h*n fattade att det var allvar och kunde ta tag i det hela. H*n är nu helt nykter och har en mycket bra kontakt med sina barn, som är tacksamma för att soc. kopplades in. Så det är inte "kört för all framtid" bara för att polis, soc. osv måste kopplas in.

TS, jag tycker du ska stå på dig. Om inte för M:s skull så för din egen och hennes barns. Jag förstår att det är obehagligt men du kan ju trösta dig med (klen tröst) att ofta är det mycket längre mellan hot och handling än man tror. Dvs bara för att M blir rosenrasande och du tror att hon ska göra något mot dig betyder det inte nödvändigtvis att hon kommer att skrida till verket.
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

KL

Hade ett snack med stallägarens tjej igår och blev riktigt chockad!:crazy: Hon har försökt säga upp OSS nu när hon var missnöjd med förändringarna i stallet. Men jag sa till att jag kommer att säga till personligen om jag flyttar därifrån. Hon har som sagt jobbat natt hela veckan och imorgon måste jag träffa henne:cool: Dessutom har "M" sagt till tjejen att hon inte alls ska bo där osv:crazy: Hon har faktiskt för ca: 3 år sedan krockat med stallägarens tjej och då kunde man tydligt känna hur hon hade druckit. Hennes kommentar var "Vi ska bara till stallet och hämta läsk?"

Stallägarens tjej har tagit hennes regnummer och så, vi ska ju träffas i helgen och snacka om vad vi ska göra. Tjejen vill att hon ska bli uppsagd, hon sa själv att hon inte flyttar till stallägaren innan hon är ute ur stallet och det förstår jag verkligen! Tyvär verkar stallägaren tycka aningens synd om "M" men det var som jag sa dennes tjej. Tänk om hon kör ihjäl dennes barn?

Jag fick ett ganska argt samtal om varför jag hade släppt ut hästarna vid sex tiden imorse, jag kunde ju i alla fall hört av mig? Ska jag låta min häst stå inne till nio om jag har chans en dag att släppa ut henne tidigt. Dessutom så hade hon ändå åkte till stallet när hon vaknar. Men hon tyckte faktiskt att hästarna är ute mycket ändå mellan 9-10 på morgonen och kommer in vid 16-16.30.

Förresten så hade stallägarens tjej sett hur hennes ponny genom staketet äter min hästs hö, och när tjejen påpekade detta var det inte sant?:crazy:


Hur som helst så verkar det just nu som att polis, hennes arbete och soc kommer kontaktas. Får stallägarens tjej som hon vill sägs "M" upp.

Skuggan_
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Hela karusellen är ett typiskt alkisbeteende, dom har alltid rätt,,,,,,alltid, och får dom inte som dom vill i alla lägen så blir dom som små trotsiga 5-åringar där sandlådebeteende och personangrepp haglar. Dessutom brukar inte stölder och hämnd vara långt borta heller. Alkisar tror att dom är världens bästa chefer, om dom nu (som dom själv påstår) är mycket bättre och smartare än alla andra, varför misslyckas dom då med det mest basala i tillvaron, som att behålla ett jobb eller en firma och utveckla det hela? Jag har fått några ovänner när jag ifrågasatt varför dom aldrig lyckats, och varför dom alltid skyller på alla andra eller yttre omständigheter.
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

KL

Gott folk nu har stallägaren släppt första bomben. Dock jag var frånvarande idag, kände att jag inte klarade att stanna efter dagens förhör i stallet och att hon redan druckit 4-5 starköl.

Detta hände:Jag kom till stallet vid tolv tiden för massören skulle som sagt massera min häst. Dagen innan har hon sagt att hon också ska komma då så vi kan disskutera lite. Oh nej tänker jag redan där. Det har varit så lungt i stallet nu hela veckan. Jag hinner inte börja mocka förrens hon anländer till stallet. "Hej BITCH".
"Hej" svarar jag tillbaka kanske inte så glatt men det är inte konstigt för jag har slutat röka och idag var en jobbig dag. Det första hon börjar påpeka är hur illa det luktar i stallet sedan dem har börjat göra om.

"M": Tycker inte du det?
Jag: Nej det tycker inte jag.
"M": Nehe? Varför inte det?:mad:
Jag: Eh? Därför?

Dessutom slänger hon ur sig kommentaren när hon ser cementblandaren "Oj här investerar vi" Min spontana tanke var mer eller mindre och? Dem har väl rätt att köpa det dem behöver och vill? Sa dock inget, bättre att ligga lågt och vara tyst. Nästa sak som var världelös var täckeshängaren inne i sadelkammaren för blöta täcken.

"M": Ja alltså mina täcken hänger ju bra, men den är det dummaste jag har sett. Totalt världelöst.
Jag: Jag håller faktiskt inte med även om en bit av mina täcken släpar i marken så tycker jag det är en bra ide.
"M": VA? Du tyckte ju inte det först?
Jag: Jag tyckte inte om att det släpade i marken men tanken är faktiskt bra!

Hon blev inte glad för att jag sa emot henne det märkte jag.

Sen ringer "S" tror jag att jag kallade henne till Eva och ska berätta något till mig och hon svarar i telefonen men "Hej slyna"???????:crazy: Jag bara undrar varför alla har en förkärlek till att kalla mig bitch, slyna och slampa?

Hur som helst så blir jag förvånad över att hon inte dricker? Trodde jag ja, i sadelkammaren står en öppnad starköl, hon kunde ju inte dricka där ute eftersom massören var där. Men massören blir ju någon gång klar och ölen flyttas ut. Hon öppnar öl efter öl. Och jag skickar iväg ett sms till stallägarens tjej om att hon nu dricker. Får svaret att jag ska komma in till dem så fort jag var klar i stallet.

Jag blir klar och försöker säga hejdå till "M" hon tycker att jag faktiskt kan hålla henne sällskap medan hon röker.
Nej tack? Jag försöker sluta då blir hon sur och frågar va det är för fel och börjar anklaga mig för att vara skum. Jag får panik börjar nästan gråta vill bara därifrån men nej hon fortsätter tjata. Känner mig så jävla instängd. Trodde ett tag att jag skulle svimma. Helt sjuk reaktion, vet inte vad som hände med mig där. Jag säger till henne att jag måste hem för att min storasyster kommer och mamma blir sur om jag inte har gjort klart maten. Efter många om och men kommer jag därifrån. Springer ifrån stallet till stallägarens dörr. Går in sätter mig och vi pratar.

Han berättar för mig att han ikväll ska säga att det är alkoholförbud och att om hon kör onykter därifrån en gång till så kommer han ringa polis. Jag säger till honom att vi redan nu kan få skit om vi inte gör det. Han säger dock att vi ej har bevis. Han funderar till och med på att han en sådan man blåser i som polisen har när dem kontrollerar. Vi har en lång pratstund och jag säger även att om det inte sker förändring så kommer jag att ta mitt pick och pack och dra därifrån. Helst av allt vill ju både jag och hans tjej att hon flyttar för hon ställer bara till med problem.

En sak till som händer när jag sitter hos dem och snackar är att hon ringer in och pratar säker i 5-10 min om ingeting. Som stallägaren sa bara för att kolla läget, för hon har ju som jag sagt innan förbjudit mig att prata med dem. Hon påminde mig faktiskt senast idag om det. När vi avslutar och dem går ut i stallet för att jobba och jag åker hem för att fixa middagen så ringer hon till mobilen 6 gånger, 3 gånger hem och 3 gånger till mamma på jobbet.

Andra gången hon ringde hem skrek jag att INGEN skulle svara och det gjorde dem inte heller däremot var "M" smart och ringde på skyddat varpå min syster svarar och hon frågar ilsket varför hon inte svarade för en liten stund sedan. Min syster kör med meningen "jag var nere i soprummet". Hon pratar med henne i säkert 15-20 min innan hon lägger på. Orsaken att hon ringer är för att hon är orolig eftersom jag hade bråttom hem men bilen var kvar på gården?! Hon fick ju reda på att jag var hos stallägaren innan när hon ringde honom?

Efter det sista samtalet hem förmodar jag att stallägaren släpper bomben eftersom det än så länge varit tyst men honär ju iofs på kalas så det kan ju vara det. Hon kanske terrar imorgon. Allt jag fick idag var ett sms efteråt med meningen

"Tack kompis. Kram."

Vad betyder det? Jag fasar för att åka till stallet imorgon. :cool::cry:

Skuggan_
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Jag föreslår att du verkligen lever efter tanken "Sköter hon sitt, så sköter jag mitt". Du kan inte hjälpa henne, vill inte ha med henne att göra. Hon får sköta sitt.

Och försök att hålla det utåt också, när du träffar på henne. Du kan inte gör något, om hon drar in dig i diskussioner (det är vad missbrukare gör, för att kunna manipulera situationen), ge dig inte in det utan sätt bara punkt genom t ex "det får stå för dig". Ger du din åsikt är du snart i diskussionen.

Jag tycker ni gör henne en tjänst, även om hon inte ser det och ni inte känner det just nu.
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Jag fasar inför imorgon när jag ska åka till hästen. Usch. Om hon börjar terra mig så tänker jag inte stanna kvar det är stallägaren informerad om.
Stallägaren skulle i alla fall vara hemma och arbeta i stallet imorgon så förhoppningsvis slipper jag vara där ensam om hon är där.

Skuggan_
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 088
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 484
Senast: bobbbo
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 329
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp