Alkoholist i stallet, vad göra?

Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Nej det är inte bara att flytta, man måste hitta någonstans att ha hästen och jagär fortfarande student så jag måste också ha råd med stället. Jag äslakr min häst och vill absolut hennes bästa men nu sitter jag i en soppa och är livrädd för "M".

Skuggan_
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Då måste du helt enkelt och simpelt dra gränser och sluta vara en slav som går att köra runt med. Det finns inga andra sätt.
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Letar du efter ett nytt stall då?

Hade jag varit i din situation hade både mejlen och telefonen gått varm 24/7 i jakten på ett nytt billigt stall, och i ärlighetens namn, nog för att det är viktigt att hästen trivs, absolut, men tänker du, pga det, fortsätta vara M's lilla tjänsteflicka? Tänker du fortsätta vara hennes lilla hemhjälp, hennes lilla slagpåse, hennes lilla slav? Är det något du är villig att stå ut med bara för att din häst trivs så bra i stallet?

Tro mig, det finns fler stall där din häst kommer trivas, och det finns fler stall där du har råd att stå.
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Har kollat lite och just nu finns det inget, har i alla fall fått kontakt med stallägarens tjej och hon tycker det är jättebra att jag tog upp detta. Ska se om jag kan springa på honom imorgon i fall han missar meddelandet. Jag vill bara sätta mig ner och prata med dem eftersom jag förbjudits att prata med dem men nu har jag fått nog.

KL
Vad ska jag göra med ölburkarna? Om polis blandas in kan det ses som bevis eller bara ge mig negativa konsekvenser?

Jag vet inte om detta ger något men det kan tilläggas att hon nygligen fått lastbilskörkort.

Skuggan_
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Jag är uppväxt med en alkoholist som dagligen körde rattfull, har nästan blivit ihjälkörd pga hans onykterhet bakom ratten (körde nästan in i en bropelare i 90-100 km/h). Idag super han inte längre, och jag kan säga att vi har inte kommit hit ridandes på en häst av "snällhet" och försök att vara till lags.

:bow::bow:

*halv KL*

Man hjälper ingen, absolut inte en missbrukare, med att vara tyst, "tycka synd" eller hjälpa denne att gömma sitt problem genom att "låtsas att det inte finns". Ibland är det ganska hårt att hjälpa andra.

TS, som många redan har sagt är en polisanmälan på sin plats. Sedan ang. stall, har du hört dig för i de stall som finns i omgivningen? D v s inte bara letat annonser. Det finns ganska många lediga stallplatser som aldrig kommer ut på annons men om man frågar snällt kanske du kan få en plats, i alla fall tills vidare?
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

:bow::bow:

*halv KL*

Man hjälper ingen, absolut inte en missbrukare, med att vara tyst, "tycka synd" eller hjälpa denne att gömma sitt problem genom att "låtsas att det inte finns". Ibland är det ganska hårt att hjälpa andra.

TS, som många redan har sagt är en polisanmälan på sin plats. Sedan ang. stall, har du hört dig för i de stall som finns i omgivningen? D v s inte bara letat annonser. Det finns ganska många lediga stallplatser som aldrig kommer ut på annons men om man frågar snällt kanske du kan få en plats, i alla fall tills vidare?

Jagär också uppväxt med en alkoholist som försökte slå mig såfort jag inte gjorde som denne sa. Så jag vet hur det är. Jag är helt enkelt rädd.

Har endast kollat annonser i det här läget. Vill som sagt först prata med stallägaren. Vill inte flytta förrens något har hänt med "M". Jag kan inte leva med att fly och sedan läsa i tidningen att något har hänt t.ex. Än så länge är hästen inte i fara. Skulle det bli att min häst är i fara då kommer jag slåss med näbbar och klor. Om jag nu flyttar så får jag förbereda mig på armageddon(stavning).:cool:

Jag vill absolut inte att ni tror att jag tycker synd om "M" för det gör jag inte.

Skuggan_
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Man hjälper ingen, absolut inte en missbrukare, med att vara tyst, "tycka synd" eller hjälpa denne att gömma sitt problem genom att "låtsas att det inte finns".

Just denna biten tycker jag är oerhört viktig. Självklart ska man vara medveten om att det är en jobbig situation en person med ett beroende befinner sig i, men att tycka synd om och ömka personen leder bara till mer beroende. Min mamma höll locket på under större delen av min uppväxt, jag fick inte lov att prata med någon om pappas drickande, absolut ingen, det var en familjehemlighet som det skulle hållas tyst om och det var något som vi inom familjen själva skulle reda ut. Det som verkligen hjälpte var raka motsatsen, dvs att börja blanda in omgivningen.

TS, så länge du är tyst kommer det fortsätta, det enda sättet att så slut på det är att berätta vad som pågår, dra in polisen, dra in stallägaren och dennes flickvän, dra in alla du känner borde dras in så att hjulet kommer i rullning, annars sitter hjulet där fastklämt mellan två stenar, dig och M.
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Jag föreslår att du talar med Ägaren om hur du mår om detta. Kan inte ägaren sparka ut alkolisten?
Jag tycker det är bra att du inte flyr, jag skulle också må dåligt om jag fick reda på i efterhand att något hade hänt :/
Om ägaren vägrar att sparka ut alkolisten eller göra något om det så skulle jag flytta.:crazy:
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Absolut rätt! Dessutom tycker jag att stallägaren definitivt ska dra en gräns med nolltolerans i stallet. Inget drickande på plats, inte vara påverkad i stallet. Det handlar ju om säkerheten!!
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Sant där, hästar (djur för den delen) och alkohol/droger går inte ihop.
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Stallägaren och jag pratade om det idag när jag var i stallet men det var först när jag kom hem och chocken om att denne inte visste hur illa det var hadelagt sig jag bestämde mig för att be om råd på buke eftersom ni är så fantastiskt kloka och kommer med så bra råd!

De som är informerade är stallägare med tjej, min mamma och så jag såklart. Stallägaren pratade om att säga upp stallplatsen. Risken som jag ser är att hon ställer till med ett sju helsikes liv och att hon bor såpass nära gör inte saken bättre. Men innan jag vet att alla i närheten är i säkerhet och hästen går riskfri flyr jag inte. Som jag sa innan kan jag inte leva med att kanske någon dag läsa i tidningen att "M" kört ihjäl någon eller sig själv.

Stallägaren har ingen tolerans mot detta, det vet jag och denne gick ovetandes om detta tills jag tog mig i kragen och berättade hur det låg till idag när vi pratade. Jag visade även hennes gömmor och vart hon lägger det hon vill att jag ska göra mig av med.

"M" påpekar varje gång hon lyckas psyka mig dit i timmar om hur jag ska vara tyst om detta. "M"s man vet om hennes drickande och stallägaren berättade idag om hur "M"s lilla dotter en gång sagt till stallägaren att mamma och pappa hela tiden bråkar:cry: Stackars små barn.... Jag funderar på om man skulle ta och prata med "M"s man och dotter som båda två hela tiden till henne påpekar hennes alkoholproblem.

En fråga kvarstår och det är det här med burkarna jag ska göra mig av med? Om polis nu iblandas kommer det ses som bevis eller får jag negativa konsekvenser?

Skuggan_
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Jag tycker du ska fortsätta med det du börjat och bryta upp från M och således får hon ta hand om sina burkar själv. :)

Burkarna har inget med bevis att göra om polisen bli inblandad, så är det så att du vill panta dem för pengar så kan du ju göra det, men jag skulle personligen låta bli om jag var i din sits och istället bryta helt från hennes regler och önskningar.
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Om det är ett barn inblandat kanske det vore en bra idé med socialen?

När jag som 14 åring inte orkade hålla tyst om pappas drickande längre berättade jag för skolan som i sin tur drog in socialen vilket resulterade i familjesamtal, enskilda möten och sen slutligen AA-möten för pappa.
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Ska jag lägga tillbaka dem på hennes "hemliga" ställe? Jäklar i mig vilka telefon samtal som väntar! Tur att jag harstöd från stallägare med tjej. Och min mamma såklart!


KL
Vågar jag prata med hennes man? Hon har ju sagt till honom att jag köpt öl i present:crazy::confused::mad:

Skuggan_
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Är burkarna hemma hos dig eller i stallet? Är de i stallet så låt dem vara kvar där, de är inte ditt ansvar.

Jag tror du kan vara lugn, du lär inte få en anmälan på dig eller liknande bara för att du förvarat kvinnans burkar.

Angående kvinnans barn så kan du ju alltid nämna för polisen hur du ser på familjens förhållanden och vad barnet har sagt angående bråk i hemmet. När polisen får vetskap om såna saker så ska de göra en "Barn i fara"-anmälan till soc. Därefter är det upp till soc att ta tag i problemet.
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Om det är ett barn inblandat kanske det vore en bra idé med socialen?

När jag som 14 åring inte orkade hålla tyst om pappas drickande längre berättade jag för skolan som i sin tur drog in socialen vilket resulterade i familjesamtal, enskilda möten och sen slutligen AA-möten för pappa.

Jag ska ta upp med stallägaren! Det handlar om två små barn. Kommer inte på exakt ålder med i 6-10 års åldern tror jag.

Skuggan_
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Ska jag lägga tillbaka dem på hennes "hemliga" ställe? Jäklar i mig vilka telefon samtal som väntar! Tur att jag harstöd från stallägare med tjej. Och min mamma såklart!


KL
Vågar jag prata med hennes man? Hon har ju sagt till honom att jag köpt öl i present:crazy::confused::mad:

Skuggan_

Tycker du ska låta dem vara där hon själv lägger dem och sen får väl stallägaren ta upp det med M om stallets regler.

Personligen skulle jag inte lägga mig i mer än vad som angår mig personligen och det är hur hon beter sig i stallet och att hon kör rattfull.
Övrigt skulle jag låta stallägaren sköta.
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Är burkarna hemma hos dig eller i stallet? Är de i stallet så låt dem vara kvar där, de är inte ditt ansvar.

Jag tror du kan vara lugn, du lär inte få en anmälan på dig eller liknande bara för att du förvarat kvinnans burkar.

Angående kvinnans barn så kan du ju alltid nämna för polisen hur du ser på familjens förhållanden och vad barnet har sagt angående bråk i hemmet. När polisen får vetskap om såna saker så ska de göra en "Barn i fara"-anmälan till soc. Därefter är det upp till soc att ta tag i problemet.

I stallet och bilen då hon tvingar mig att lägga dem där för att senare halv ett på natten försöka panta dem:cool: Så här ligger det till, vi har en varsin box att förvara vårt spån, hö osv i och där har hon lagt dem hos mig. Om jag nu skulle förflytta dem till hennes box skulle det inte gå obemärkt då hon kontrollerar varje dag om jag pantat dem eller inte. Och hon ser ju när jag lämnar tillbaka dem.

Skuggan_
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Tycker du ska låta dem vara där hon själv lägger dem och sen får väl stallägaren ta upp det med M om stallets regler.

Personligen skulle jag inte lägga mig i mer än vad som angår mig personligen och det är hur hon beter sig i stallet och att hon kör rattfull.
Övrigt skulle jag låta stallägaren sköta.

Eftersom att "M" i hennes lilla värld äger stallet så är det även hon som gjort reglerna. Stallägaren har i godtro låtit henne göra det.

Skuggan_
 
Sv: Alkoholist i stallet, vad göra?

Tycker nog absolut att det är värt att diskutera det. Om inte annat kan du ju kanske nämna det om du pratar med polisen om hennes fyllekörning, att hon har två mindre barn dessutom.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 413
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 939
Senast: bobbbo
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 540
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 167
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp