Alkoholkonsumtion och gränsdragning

Var har du fått tag på träden och hur gjorde du? Hur länge har ni fått vänta på fruktsättningen? :) Jag ska absolut hålla utkik efter både Skepparps och Pernille Perle. :up:

Vi köpte från en plantskola i England, och de skickade hit dem i låda. De kommer oftast som ettåringar på bar rot, så det blir inte så dyrt och svårt att frakta (dock lite känsligare för planeringssäsong). De vanliga rotstockarna och mest lättodlade av "vintageäpplena" klarar zon 4 så det funkar ju inte överallt. Brännland har istället testplanterat olika härdiga sorter (bla Antonovka) och får en helt annan typ av must.

Jag gillar verkligen den lilla beskan i botten på bra fransk och engelsk cider, så jag hoppas vi kan få vettiga skördar från våra Dabinett. Träden är just nu för unga för att ge skörd, så om ett par år vet vi. Runt 5 års ålder ska de vara ordentligt produktiva.

En riktigt trevlig fransk cider som finns på många systembolag är Cidre Kerné.
 
Jag har som tur är aldrig varit med om det, men har upplevt ångest i andra sammanhang. Kan säga att hade jag fått det av alkohol så hade jag slutat dricka ögonaböj. Usch vad obehagligt det är.
Det intressanta är att jag inte alls får samma känsla dagen efter jag tagit ett - två glas vin. Det är just sprit (oftast ett-två små glas med likör för mig) som ger denna "ågren".
 
Alkohol ger fysiologisk ångest när det går ur kroppen.
Många som har ett missbruk dricker för att döva ångest och det gör den. Medans man är full, det vill säga.
När baksmällan kommer får man ännu mer ångest än innan. Och då botar man baksmällan med ännu mer alkohol.

Det är inte så svårt att förstå hur ett missbruk uppkommer. :crazy:
Yes, jag har läst mig till det att en av biverkningarna av alkohol är just ångest.
Men aldrig tidigare i livet känt det.

Och ja, jag kan LÄTT förstå hur man blir missbrukare. Jag vet att jag har "generna" från båda sidor och jag kan inse att jag i en felaktig miljö/annan livssituation gott hade kunnat (eller kan, under vissa omständigheter ) riskera utveckla beroendeproblem/alkoholism.
 
Yes, jag har läst mig till det att en av biverkningarna av alkohol är just ångest.
Men aldrig tidigare i livet känt det.

Och ja, jag kan LÄTT förstå hur man blir missbrukare. Jag vet att jag har "generna" från båda sidor och jag kan inse att jag i en felaktig miljö/annan livssituation gott hade kunnat (eller kan, under vissa omständigheter ) riskera utveckla beroendeproblem/alkoholism.
Ja, tyvärr så är det vanligt med överkonsumtion/missbruk kopplat till psykisk ohälsa. :(
Har träffat massor med människor inom psykiatrin som har missbruk och psykiatrisk diagnos. Många, många av dom säger själva att dom började med alkohol/droger mm som självmedicinering.

Jag har själv gått i gruppterapi för personer med psykiatriska diagnoser och ALLA där förutom jag och en till hade någon form av missbruk med sig (alkohol, mat, spel, narkotika). :crazy:

Jag håller mig själv borta från alkohol medvetet. Har för många i familjen och släkten som har problem så det avskräcker en del och tur är väl det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vad föredrar ni att dricka för alkoholfritt på fest? Jag ska köpa med mig alkoholfritt för egen del till en fest på lördag och funderade...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 174
Senast: mamman
·
Äldre Jag är inbjuden till en fest i helgen, till ett par jag inte känner så väl än (och är jätteglad för inbjudan!). De har bjudit in ca 30...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 622
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp