Alla FÅR vara med o leka

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Alla FÅR vara med o leka

Mabuse skrev:
Ah, men objektiva tolkningar av människors agerande är ju en väldigt knepig sak. Jag skulle rent av vilja hävda att det är en utopi, socialkonstruktivist som man är. När man gör en tolkning så lägger man med nödvändighet in sina egna åsikter och fördomar, det ligger i tolkningens natur. Och jag kan inte se att din tolkning av situationen är mer objektiv än min.

Du pratar om subjektiva och inte objektiva tolkningar är du medveten om det?
Sedan har jag få fördomar och tom blivit "anklagad" för att ha få sådana.
Jag konstaterar och är grym realstisk och har sällan åsikter om sådant jag inte är säker på att det håller. Jag har inga problem att se mina egna fel och brister och är ett måste för att kunna se objektivt därför ser jag min del i det hela när jag blev mobbad i skolan. Jag ser var mitt beteende har matat på det destruktiva beteendet hos den som mobbar och var för beteende hos dom som mobbar har matat på mitt självdestruktiva beteende. Först då kan man också vara tillräckligt objektiv.
Mitt destruktiva beteende försvann när jag blev medveten om hur jag skulle jobba upp mitt egna självkänsla och förvandlades till konstruktivt istället. Först då var jag redo att se min del i det hela. Om du tar åt dig av att andra inte vill umgås med dig eller vill prata med dig så är du inte där än. Då kan man heller inte begära att du skall kunna se saker objektivt. Människan är så svår men ändå så enkel.
 
Sv: Alla FÅR vara med o leka

Tyvärr har jag svårt att hålla käft om ditt sökandet drabbar barn och det får du leva med ett låta bli att läsa mina inlägg. Om du vill ta den svåra vägen är det ok så länge det inte drabbar andra.
 
Sv: Alla FÅR vara med o leka

Det är alltid bra att läsa böcker, men att sitta och göra det "för sig själv" och göra sina egna tolkningar utifrån sina egna upplevelser (kanske från barndomen) är oftast inte bra.
 
Sv: Alla FÅR vara med o leka

Naturligtvis ska det vara en norm för oss alla att umgänge ska ske på frivillig basis och inte via tvång. Det stjäl alldeles för mycket energi att umgås med någon som man inte har utbyte av eller rent av irriterar sig på. Blir sedan den människan ledsen för att just jag inte vill "leka" så visst är det synd, men det är inget jag lägger någon större vikt vid. Att jag mår bra av mitt umgänge och finner det roligt är viktigare. Det räcker med att man via jobbet/skolan måste umgås med människor man inte gillar eller finner helt ointressanta.
 
Sv: Alla FÅR vara med o leka

Jag har snart 5,5 års högskoleutbildning varav 1,5 år pedagogik. Duger det?

För övrigt håller jag med Stollan. Umgänge ska aldrig bli ett tvång och det hjälper inget barn att tussas ihop med andra barn bara för att föräldrarna säger att alla ska leka. Vissa barn vill inte leka fler än två. Andra leker gärna i stora gäng. Det behöver ju inte betyda att par-lekarna har något emot just den personen som inte får vara med utan beror helt enkelt på att två är alldeles lagom för dem.

Jag anser att det är helt fel väg att gå då man enbart fokuserar på hur man ska få gulans dotter att leka med den tredje flickan. Jag skulle hellre se att man riktade denna flickas intresse åt ett annat håll och hjälpte henne att hitta någon som hon trivs med och som trivs med henne.
 
Sv: Alla FÅR vara med o leka

Jodå, det duger...Du har ju inte suttit hemma på kammaren och läst böcker för att komma underfund med livet som sådant.

Sedan tycker jag inte som du, kanske beroende på att jag arbetat med yngre barn tidigare och inte tänker arbeta med högstadie/gymnasieelever senare heller. I mina ögon kan man inte jämföra en 7-åring med hur man beter sig som vuxen.

Är du förresten klar till årsskiftet?
 
Sv: Alla FÅR vara med o leka

Nej, jag har studieuppehåll för tillfället och fortsätter studierna i vår.
 
Sv: Alla FÅR vara med o leka

Stollan skrev:
Du pratar om subjektiva och inte objektiva tolkningar är du medveten om det?
Om du tar åt dig av att andra inte vill umgås med dig eller vill prata med dig så är du inte där än. Då kan man heller inte begära att du skall kunna se saker objektivt. Människan är så svår men ändå så enkel.

Jag vet att jag pratar om subjektiva tolkningar. Det är det som är min poäng. :smirk: Jag anser att en tolkning per definition är subjektiv, det ligger i tolkningens natur. Att göra en objektiv tolkning är omöjligt, för varje uttolkare kommer färgas av sina åsikter och erfarenheter när man gör sin tolkning. Alltså ett socialkonstruktivistiskt synsätt. (eller kalla det poststrukturalistiskt eller postmodernistiskt om du är mer hemma med dom termerna.)
 
Sv: Alla FÅR vara med o leka

Stollan skrev:
Tyvärr har jag svårt att hålla käft om ditt sökandet drabbar barn och det får du leva med ett låta bli att läsa mina inlägg. Om du vill ta den svåra vägen är det ok så länge det inte drabbar andra.

Jag är hemskt ledsen, men jag förstår faktiskt inte vad du menar. Vad jag försöker säga är att det inte går att göra objektiva tolkningar av människors beteende. Det är inget "sökande" utan en erkänd och accepterad vetenskaplig paradigm. Du får också väldigt gärna förklara hur mitt "sökande" drabbar barn? (gärna med exempel från min vardag, vore intressant att höra hur jag bär mig åt)
 
Sv: Alla FÅR vara med o leka

Något tvång har det aldrig varit tal om från min sida. Det behövs för övrigt inte heller när man umgås med barn i de åldrarna. RESONEMANG om värderingar är sådant som attraherar barn i 7-8 års ålder som håller på att utveckla sin egen moralkod om vad som är rätt och fel. Min erfarenhet är också att: utmärkande för barn i de här åldrarna är att de fortfarande har hopp om andra människor och inte stämplar andra människor som tråkiga och energikraftsugande. De lär sig om livet genom att umgås med människor av alla typer och man märker att de attraheras av det.
Jadiza: För inte över dina egna (häpnadsväckande negativa) vuxenåsikter om umgänge till barn i de här åldrarna!
 
Sv: Alla FÅR vara med o leka

Inom min erfarenhetsvärd och mina värderingar har man inte rätt att såra en människa bara för man inte har haft kul ihop!!!!!!!!! (så den går bort!!!)
 
Sv: Alla FÅR vara med o leka

Det handlar inte om att stämpla andra människor eller ens vara medveten om att vissa människor stjäl energi. Det händer ändå, både barn och vuxna. Det är tröttande att umgås med någon man inte riktigt gillar. Att vara artig och trevlig när man helst vill göra något annat tar på krafterna. Testa själv att umgås med någon som irriterar dig så får du se. Det är inget vuxenresonemang, men barn brukar i allmänhet inte tolerera lika mycket som en vuxen. De tillåter sig inte att hamna med personer som de inte tycker om eller saknar intresse i.

Ska du få ett barn att leka med någon som denne finner helt ointressant måste det in ett visst inslag av tvång eller muta. Att belägga barnet med skuldkänslor och tjattra om att den andre blir ledsen innebär också tvång, ett mycket kraftigt känslomässigt sådant. Jag upprepar återigen frågan om varför barn ska tussas ihop hur som helst? Alla behöver inte leka med alla.

Jag förstår heller inte varför det är gulans dotters vilja som ska få stryka på foten?
Ska den som blir ledsen alltid få som denne vill?
 
Sv: Alla FÅR vara med o leka

benjamin skrev:
Inom min erfarenhetsvärd och mina värderingar har man inte rätt att såra en människa bara för man inte har haft kul ihop!!!!!!!!! (så den går bort!!!)

Inte i min heller.
Men enligt dig och med den här meningen så tycker du att mitt barn och hennes kompis ska tvingas att leka med den tredje flickan, eftersom dom måste se till att inte göra henne lessen och låta henne vara med, ÄVEN fast dom tidigare inte lekt tillsammans bara dom två?

.
hälsningar gulan fd.gulla
 
Sv: Alla FÅR vara med o leka

Ska du få ett barn att leka med någon som denne finner helt ointressant måste det in ett visst inslag av tvång eller muta.
Mmmm....och det skulle vara intressant att få veta hur man ska bära sig åt då......när det är fri lek, och en vuxen inte tänker stå och glutta i dörröppningen.

Jag förstår heller inte varför det är gulans dotters vilja som ska få stryka på foten?
Ska den som blir ledsen alltid få som denne vill?[/

Eftersom det är mitt barn vi diskuterar så är det ju lätt att bara se till henne.
När jag var liten lekte jag med min bästis, och på samma gata fanns en till tjej. Hon kom jämt och ville vara med, men absolut inte leka det vi ville leka eller lekte just då, och alltid skulle hon ändra på regler. Vägrade vi, och sa att hon inte fick vara med då, knallade hon hem till morsan.... som kom som ett jehu och visst skulle hennes unge vara med och leka, det gick alldeles utmärkt att vara tre. Ibland fick våra morsor telefonsamtal från hennes morsa, villket resulterade i snack hemma.
Jag kommer ihåg hur jäkla trisst det blev jämt och bråk ochså.

hälsnigar gulan fd.gulla
 
Sv: Alla FÅR vara med o leka

Nej, jag svarade Jadiza på ett av hennes uttalande här. Vad beträffar händelsen kring din flicka så har jag redan svarat dig generellt vad jag tycker i den frågan.
 
Sv: Alla FÅR vara med o leka

Nej jag menar att jag svarade Stollan på ett av hennes uttalande! Vill också fråga dig i vilket av mina inlägg jag skrivit att jag vill att du tvingar din dotter och hennes kompis att leka med den tredje flickan!! MORR!
 
Sv: Alla FÅR vara med o leka

Vill också fråga dig i vilket av mina inlägg jag skrivit att jag vill att du tvingar din dotter och hennes kompis att leka med den tredje flickan!! MORR!
Här
Inom min erfarenhetsvärd och mina värderingar har man inte rätt att såra en människa bara för man inte har haft kul ihop!!!!!!!!!
Jag skrev innan att dom inte lekt något speciellt innan heller.

Här tycker jag ochså att du insisterar på att att visst tvång bör ske
Vad jag vill säga är att det stora problemet här är att den tredje flickan blev utfrusen.
Det är inte ett problem om de här två flickorna ska "tvingas" att leka med den tredje.

Och här nedan med.
Att de två flickorna får lov att lära sig att det är ok att frysa ut på bekostnad av känslan att man har rätt att leka med vem man vill. Eller är det inte värre för flickan som kanske känner att det måste vara något fel på henne för att hon inte får vara med
.

De två flickorna bör (med viss tvång), trots att den tredeje kanske inte smälter in i leken låta henne vara med.

Om jag ska svara på något av allt det du skriver så kan jag säga att det kan visst hjälpa den tredje flickan och de andra två också att försöka ordna så att de kan leka ihop
.

Det håller jag med om. Men om vi nu ska prata om den fria leken, där inte någon vuxen har insyn. Inte någon gång har Du, break_a_leg, eller Mabuse svarat på hur det troligtvis kommer att kännas för den tredje flickan, om hon på nåder får vara med i leken, efter att en vuxen puttat in henne. Hon kommer ju i alla fall inte tycka att det är kul.

När de lär känna varandra så kanske de ser att de kan ha roligt i hop. Vi pratar om barn i 7 års åldern!
Mmmm......det här har ochså påpekats flera gånger i tråden. barn i 7 års ålder, det är småflickor vi pratar om osv. Jag trodde att man bejakade även små barns känslor.

Och slutligen....

Är det en vuxen norm att man struntar i en person som blir ledsen för att den känner sig utanför om man är tre personer därför man minsann har rätt att vara med vem man vill?
Är det en vuxen norm att bestämma vem som ska leka med vem?

hälsningar gulan fd.gulla




.
 
Sv: Alla FÅR vara med o leka

Ja, ibland måste man som vuxen bestämma över barn. Det inträffar ständigt om man har egna barn eller arbetar inom skolvärlden.

Hade dessa barn gått på fritids eller dylikt här i Sverige så kan jag nästan lova att barn nr 3:s förälder hade varit på personalen om att flickan inte får vara med och leka. Och arbetar man med barn så jobbar man ständigt med att ingen ska känna sig utanför.

Du kan ju inte säga hur barn nr 3 kommer att reagera om hon får vara med, du är ju inte hon och man kan inte jämföra sig som vuxen med hur man känner som barn. I alla fall jag har uvecklats sedan jag var 7-8 år.

Du måste ju tycka att det här ändå är ett problem eftersom du har tagit upp det här? Är det så att du får dåligt samvete gentemot flicka 3:s föräldrar? Eller känns det jobbigt att ta en diskussion med ditt eget barn?
 
Sv: Alla FÅR vara med o leka

Mmmm......det här har ochså påpekats flera gånger i tråden. barn i 7 års ålder, det är småflickor vi pratar om osv. Jag trodde att man bejakade även små barns känslor.

Jag måste bara få fråga, hur tror du själv att flicka nr 3 känner sig?
 
Sv: Alla FÅR vara med o leka

Eftersom jag jobbar som klasslärare på lågstadiet och har två egna barn som "just" varit i 7-8 års åldern så har jag erfarenhet av det du frågar mig. Barn i den åldern kan må bra mycket bättre om att "puttas" in med de andra två än att vara kvar utanför. Givetvis handlar det inte om att puttas. Men som vuxen får man ta sin vuxnaroll och hantera det smidigt. Vid många tillfällen har jag varit med just om att ett barn som är utanför fått komma med i ett "gäng" och de barnen bruka bli jätteglada.

Vad gäller att bejaka barns känslor så är det a och o när man har med barn att göra. Just därför engagerar jag mig i sådana här frågeställningar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 149
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
1 901
Senast: Mois
·
Småbarn Ni andra med små barn, leker ni mycket med dom? Eller leker dom själva? Vår dotter är snart 3 år och det är bara korta stunder hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 153
Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 088
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp