Alla FÅR vara med o leka

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Alla FÅR vara med o leka

Magdalena skrev:
Tjejer ÄR såna. De leker bäst 2 och 2.

Jag kommer ihåg när jag var yngre, och min bästa kompis hade ytterligare två bra kompisar. Dock lekte vi nästan aldrig allihop, eller ens tre i taget, för det bara funkade inte.
Jaså? Så ÄR vi??
Jag o mina vänner var oftast 3 eller 4 ibland.
 
Sv: Alla FÅR vara med o leka

Håller med. Jag trivs bäst i grupp och har alltid gjort det.
Nu i högstadiet är vi som sagt 8-9 stycken som umgås jämnt, ibland 3 och tre. Oftast fyra och fyra. Det är extremt sällan som vi i skolan är två och två. Hemma är vi oftast två och två numera däremot men det är för att det är svårt att få in tider som alla kan eftersom alla håller på med någon sport.
 
Sv: Alla FÅR vara med o leka

Jag är nog av den åsikten att mitt barn ska ta hand om den tredje som är utanför. Kanske kan kännas som tvång, men det handlar om att lära sitt barn empati, försöka få dem att förstå att den tredje flickan faktiskt mår bättre om de kan bjuda lite på sig själv och låta henne vara med.
Man kan ju som vuxen vinkla det på ett sätt så att ens barn blir stolt över kunna tänka i de banorna, det har faktiskt lite att göra med hur jag som förälder lyckas förmedla detta budskap till mina barn.

Hade man pratat om 2 åringar ja då hade det varit annorlunda men en sju åring är ganska resonabel.

Men det är ingen lätt fråga...
 
Sv: Alla FÅR vara med o leka

Ja, ibland måste man som vuxen bestämma över barn. Det inträffar ständigt om man har egna barn eller arbetar inom skolvärlden
.

Det förstår jag mycket väl. Jag bestämmer ganska många saker över mina barn!
Hade dessa barn gått på fritids eller dylikt här i Sverige så kan jag nästan lova att barn nr 3:s förälder hade varit på personalen om att flickan inte får vara med och leka. Och arbetar man med barn så jobbar man ständigt med att ingen ska känna sig utanför.
Det förstår jag ochså. Det är ju faktiskt det som skolpersonalen är till för. Ändå förekommer det utanförskap, utfrusning och mobbing.....
Men nu var det den fria leken, där ingen vuxen styr upp, eller står och "vaktar"

Du kan ju inte säga hur barn nr 3 kommer att reagera om hon får vara med, du är ju inte hon och man kan inte jämföra sig som vuxen med hur man känner som barn. I alla fall jag har uvecklats sedan jag var 7-8 år.
Nej,det har du förstås rätt i.
Jag minns själv hur det var att få vara med på nåder. Det hände någon gång det med. Det var oftast ingen höjdare. Man fick bara vara pappan.......om man lekte mamma, pappa barn. Fick dom sämsta leksakerna, och fulaste barbin. + att det kunde hända att dom andra två viskade och fnissade tillsammans.

Du måste ju tycka att det här ändå är ett problem eftersom du har tagit upp det här?
Nej, inte problem direkt. Jag tyckte det skulle bli intressant att få höra hur andra ställde sig i frågan.

Är det så att du får dåligt samvete gentemot flicka 3:s föräldrar?
Borde jag få det? För mig skulle det kännas skönt om allt på vår (den tredjes pappas och min) arbetsplats, och fungerade smärtfritt.

Eller känns det jobbigt att ta en diskussion med ditt eget barn?
Jag är inte konflikträdd.

Jag måste bara få fråga, hur tror du själv att flicka nr 3 känner sig?
Som jag svarade i ett annat inlägg, så kände hon sig säkert utanför. Varför skulle hon annars stå med tårar i ögonen och be mig säga till att hon ochså skulle få vara med.
Om jag ville få ett snabbt resultat, så skulle jag ha kunnat sagt....nu är hon med och leker, annars blir det inge Mc Donalds.
Jag är inte säker på att det löst problemet.....

Givetvis handlar det inte om att puttas.
Nej, vad handlar det om då? Om du nu inte kan vara med och "övervaka" så att inputtningen går till på det sätt du vill.

Men som vuxen får man ta sin vuxnaroll och hantera det smidigt.
Tycker jag med. Stollan hade bra förslag på hur man smidigt skulle få in ett barn i gemenskapen.
Men som förälder kan man inte vara med jämt och ska inte det heller.

Är det en vuxen norm att bestämma vem som ska leka med vem?
Ingen? Som kan svara? (gäller den fria leken)
hälsningar gulan fd.gulla
 
Sv: Alla FÅR vara med o leka

Mycket av det som pågår på förskolor och fritidshem är fri lek, dvs ingen personal hittar på vad barnen ska leka. Men är något barn utanför den fria leken så hjälper man som personal till att få med det barn som är "utanför". Ibland tar man en diskussion med de barn som redan leker att man inte ska lämna andra ensamma, ibland försöker man peppa det barn som är utanför att söka kontakt med barnen.

Vilka förslag tycker du själv är bra då?
 
Sv: Alla FÅR vara med o leka

break_a_leg skrev:
Vilka förslag tycker du själv är bra då?

Jag tycker att Stollan hade bra förslag, och tycker att låg djup kunskap på området. (fastän hon bara hade barnskötarutbildning)

Om det tredje barnet varit mitt barn så hade jag inte propsat på att hon skulle få var med och leka. Hade uppmuntrat henne att hitta på nått annat. Tröstat lite....kanske lovat något roligt om jag såg att hon var mycket lessen (Mc Donalds kanske).
Om personal på dagis upprepade gånger talade för mig att mitt barn ofta blev utan kamrater eller utfrusen, skulle det givetvis slita i mitt hjärta. Men jag skulle inte kräva att dom andra barnen skulle tvingas leka med mitt barn. Det jag skulle vilja är att dagisfröknarna ägnade sig lite mer tid åt grupplekar, där en vuxen höll i leken.
Även försöka hitta någon fritidsaktivitet under ordnade former så hon träffade andra barn än dom på skola/dagis.

Är lite nyfiken....hur skulle du gjort om du hade det tredje som barn?
hälsningar gulan fd.gulla
 
Sv: Alla FÅR vara med o leka

Dina förslag är ju enbart riktade från barn nr 3:s perspektiv. Jag tycker inte att det är där problemet ligger. Men hade mitt barn varit utanför på skoltid hade jag definitivt pratat med personalen, det är deras sak att se till att alla barn mår bra under skoltid.

Stollan är säkert duktig som barnskötare, men man kan inte som hon gör mest måna om de barn som "faller utanför ramarna". Den största delen av barnen är "vanliga barn" som också har behov att bli sedda.

Och hade min dotter gjort som din gör hade jag definitivt tagit ett snack med henne....
 
Sv: Alla FÅR vara med o leka

Men scenariot i detta fall är ju att det faktiskt bara är 3 barn? Jag hade pratat med min son, jag hade inte accepterat att han lämnade en utanför om de bara var tre. Är man sju år så är man kababel att tänka sig in i den tredjes situation.

Som förälder till det tredje barnet är man ju ganska maktlös, det är ju inte jag som kan påverka de andra barnen. Men sen kan där ju ligga andra grunder till att de inte vill leka med mitt barn, han kanske stjäler andras saker, eller slåss mm.... Då får jag ju naturligtvis göra det jag kan för att ändra mitt barns syn..
 
Sv: Alla FÅR vara med o leka

Men hade mitt barn varit utanför på skoltid
Mmm....Nu pratade vi inte om skolan, och min nyfikenhet gällde om barn nr 3 varit ditt!
Stollan är säkert duktig som barnskötare, men man kan inte som hon gör mest måna om de barn som "faller utanför ramarna".
Hennes resonemang gällde alla barn. Så uppfattade jag det i alla fall.
Och hade min dotter gjort som din gör hade jag definitivt tagit ett snack med henne....
Liten protest bara. låter här som om hon gör det här ofta. Det hände en gång i stallet.( men visst det kan upprepas) I skolan får hon stora ord av lärarna, och även då hon gick på dagis så ansåg fröknarna att hon var väldigt social och lekte gärna med alla.
hälsningar gulan fd.gulla
 
Sv: Alla FÅR vara med o leka

[
Men sen kan där ju ligga andra grunder till att de inte vill leka med mitt barn,
Jamen det är ju det som break_a_leg och några till inte vill ta hänsyn till!!!! Man ska leka alla tre. Jag är förvånad över att man som utbildad barnpersonal är beredd att tvinga barn att umgås. Hur kan man veta om barnen försökt leka tillsammans? Dom kanske har det, men märker att det inte går. Det utstötta kanske förstör leken, vill bestämma och styra fastän gruppen redan gjort upp vem som ska göra det. Det kan ju till och med vara så att den som blir utstött, själv stöter ut när det är med i gruppen.
Som vuxen och utan insyn eller är vidare insatt i leken, tycker jag att man borde inse att man kan förstöra mycket genom att bara se till det barn som inte får vara med. Höja fingret och säga.....fy vad ni är elaka, nu leker Ni alla. Det är inte snällt att stöta ut någon.
Händer det ett och samma barn ofta är det väl ändå det barnet som har problem med att få kompisar att leka med, och rikta in sig på hur man ska hjälpa och stötta just det barnet. Eller??
hälsningar gulan fd.gulla
 
Sv: Alla FÅR vara med o leka

gulan skrev:
[
Jag är förvånad över att man som utbildad barnpersonal är beredd att tvinga barn att umgås. Hur kan man veta om barnen försökt leka tillsammans? Dom kanske har det, men märker att det inte går. Det utstötta kanske förstör leken, vill bestämma och styra fastän gruppen redan gjort upp vem som ska göra det. Det kan ju till och med vara så att den som blir utstött, själv stöter ut när det är med i gruppen.
Som vuxen och utan insyn eller är vidare insatt i leken, tycker jag att man borde inse att man kan förstöra mycket genom att bara se till det barn som inte får vara med. Höja fingret och säga.....fy vad ni är elaka, nu leker Ni alla. Det är inte snällt att stöta ut någon.
Händer det ett och samma barn ofta är det väl ändå det barnet som har problem med att få kompisar att leka med, och rikta in sig på hur man ska hjälpa och stötta just det barnet. Eller??
hälsningar gulan fd.gulla

Du pratar om tre barn varav ett är ditt som vad jag förstår är på din arbetsplats...Finns det fler barn att leka med där? Du skriver att du inte har insyn, men det är lätt att se på avstånd vad som händer.

Jag tycker inte att man ska höja fingret och säga aja baja till något barn, däremot kan man diskutera saken i enrum med sitt eget barn.

Eftersom du (och fler med dig) tycker att problemet ligger hos barn nr 3 så förstår jag inte riktigt varför du ville ha andras syn på det hela, för enligt dig så är det ju inte ditt problem.
 
Sv: Alla FÅR vara med o leka

Du kanske börjar bli less på mig och därför inte vill svara på mina nyfikna frågor. Det är Ok.

Citat:
Men hade mitt barn varit utanför på skoltid


Mmm....Nu pratade vi inte om skolan, och min nyfikenhet gällde om barn nr 3 varit ditt!

Finns det fler barn att leka med där?
Någon gång ibland kan det finnas andra barn där. Dom är tyvärr yngre.

Du skriver att du inte har insyn, men det är lätt att se på avstånd vad som händer.
Det är inte lätt ska du veta. Det är full rulle i stallet hela tiden. Jag jobbar i travstall.

Du pratar om tre barn varav ett är ditt
Måste erkänna att jag ibland svarar med själva episoden i bakhuvudet och ibland svarar mer generellt. Det är lite dummt!


Eftersom du (och fler med dig) tycker att problemet ligger hos barn nr 3 så förstår jag inte riktigt varför du ville ha andras syn på det hela,
Som jag sa ovan, har förståelse för om du börjar tycka jag är tjatig. Men om man ställer frågor på ett öppet forum för att få bolla med andras erfarenheter, ideer och åsikter, varför ifrågasätta det?

för enligt dig så är det ju inte ditt problem.
Det är inte mitt barn som har svårigheter just nu. Men bara för det så rycker inte jag på axlarna och tycker att den nr 3 får skylla sig själv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 149
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
1 901
Senast: Mois
·
Småbarn Ni andra med små barn, leker ni mycket med dom? Eller leker dom själva? Vår dotter är snart 3 år och det är bara korta stunder hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 153
Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 098
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp