Alla lämnar hästarna ett par dagar över jul...

R

Rikkan

Jag funderar över detta, som min syster sa till mig idag.
"Det måste vara något fel på dig som inte kan lämna hästarna själva ett par dagar över jul, alla andra gör ju det". "Ge dom mat så att dom klarar sig". Du behöver ju bara vara borta ett par dagar.

Har jag blivit helt insnöad, trots att det inte kommit någon snö? :confused: Eller är det en ikkehästägares syn på saken. Att det är helt ok att bara lämna dom. Jag försökte säga att det handlar om ansvar ifall det skulle hända något, men det gick inte hem.

Hur bli ni bemötta av närstående som tycker att ni inte ställer upp och åker långväga till släktingar på högtidsdagar bara för att ni har hästar och andra djur att sköta?

Hur förklarar man för en som inte begriper?
Är det jag eller hon som inte fattar??:D
 
Sv: Alla lämnar hästarna ett par dagar över jul...

Klart att det inte är OK att lämna dem vind för våg utan tillsyn?! Misstänker utan att ha läst in mig att djurskyddslagen skriver om daglig tillsyn...

Jag klarar inte ens att lämna hästarna ett par dagar med passning av andra - men jag ÄR skadad :D
 
Sv: Alla lämnar hästarna ett par dagar över jul...

Det är klart att du inte kan lämna hästarna om du inte har någon annan som kan titta till dom!

Det skulle jag aldrig göra! Känns som om det är precis då någon går och bryter benet eller får akut kolik eller något!

Jag har full förståelse för din inställning!
Kanske är det så om man inte har häst att man inte riktigt förstår vad som skulle kunna hända....

Har du dem ute på lösdrift?
Annars måste det ju mockas, vattnas etc...
 
Sv: Alla lämnar hästarna ett par dagar över jul...

nej du är fullt normal som inte lämnar dem!!!!!!

självklart gör man INTE det.

fråga om de skulle lämna en 3-4åring med tillräckligt mycket mat å vatten i några dagar...
 
Sv: Alla lämnar hästarna ett par dagar över jul...

Klart om vädret är milt så vattnet inte fryser skulle jag kunna proppa höhäckarna fulla och lämna ett par rejäla kar med vatten. Men tillsynen hade jag ändå ordnat så de fick sig en genomgång minst en gg per dag.
 
Sv: Alla lämnar hästarna ett par dagar över jul...

Det är hon som inte fattar.

Daglig tillsyn
Mockning
Fodring
Vattning

Nej, de kan inte sköta detta själva under "ett par dagar".

Stanna du hemma hos dina pållar med gott samvete :)
 
Sv: Alla lämnar hästarna ett par dagar över jul...

Har din syster noll koll? Har hon aldrig varit med dig i stallet och sett vad som behöver göras varje dag? Klart man inte kan lämna hästar så! Katter möjligen, men inte hästar eller hundar. Jag åker till och med hem och kvällsfodrar vid halvtio-snåret även om jag är på fest, nyår, jul och sådana tillfällen. Sommaren är ju enklare, men även då behövs daglig koll!
 
Sv: Alla lämnar hästarna ett par dagar över jul...

När min :love: kisse levde så fick jag ta det helt enkelt. Jag gjorde ju valet att bli djurägare och det betydde att jag inte kunde åka på långtidssemester, fira jul och nyår med släkt etc. Men det visste jag ju innan jag skaffade katten att det skulle bli så.
Nu kanske jag var lite extrem att jag aldrig lämnade han, men han hade haft det så svårt i livet med misshandel och vanvård så jag ville inte att han skulle va ensam i 2 dagar. Tror inte han skulle lida iofs :angel: Men så va han utekatt och hur skulle han komm ut om ingen kunde släppa ut honom...grannarna hade blivit galna på hans mjauande.
 
Sv: Alla lämnar hästarna ett par dagar över jul...

Jo, dom går på lösdrift. Men det är ansvaret som jag tycker är det jobbigaste i denna frågan. Jag svarade givetvis NEJ, jag åker inte.
 
Sv: Alla lämnar hästarna ett par dagar över jul...

Min syster var tidiagre lika intresserad som mig och har tom jobbat som hästskötare. Det är det som gör mig lite förbryllad. Där är därför som jag ställer frågan. Är det jag som är hönsmamma....;)
 
Sv: Alla lämnar hästarna ett par dagar över jul...

Nej, du är inte in snöad. Man kan ju inte låta hästen stå i boxen 3 dagar. Fy vad det skulle lukta och se ut :crazy: Som min då, som puttar upp nästan allt spån mot ena väggen, hon skulle ju inte ha nåt att ligga på redan andra natten:o
Sommar tid när det är bete dygnet runt är väl ok, men inte på den årstiden då dom är uppstallade. Du får nog ge syrran en lektion hur det är att vara häst ägare.
Jag har ju både syster och bror som har hästar och även 3 nära vänner så dom förstår hur det är. :p

Ser att du skrivit lite mer under tiden som jag skrev......
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Alla lämnar hästarna ett par dagar över jul...

Det är hon som inte fattar!
Och jag tycker inte att det är en ursäkt att hon inte har häst själv. Hon verkar ju inte veta vad ansvar för något annat levande är! (hoppas hon inte har barn :devil: )

Självklart kan man inte lämna djur ensamma. Min familj vill inte ens fira jul på julafton med släkten (25minuters bilresa bort) för att vi vill kunna mata djuren på deras vanliga tider och ge dom lite extra gott när det är jul. Men sen kanske vi är lite extrema :angel:

Men vill du ha nått att stödja dig på så kan du hänvisa till djurskyddsmyndigheten.

så här står det på http://www.djurskyddsmyndigheten.se

"Tillsyn
Hästar ska hållas så att tillsyn kan ske utan svårigheter och på ett betryggande sätt. Tillsynen ska normalt göras minst en gång per dag."

"Foder och Vatten
Hästar ska dagligen ges foder av lämplig struktur....Hästar ska få vatten minst två gånger per dygn. Vattnet ska vara tjänligt för djuren"
 
Sv: Alla lämnar hästarna ett par dagar över jul...

Låter som att hon inte förstår ansvaret att ha häst.

Sen finns det andra som planerar att resa trots hästar och lämnar över hela stallet till någon annan, dagarna innan avresa :cool:

Det har hänt mig två jular i rad och jag väntar bara på den tredje... :mad:
 
Sv: Alla lämnar hästarna ett par dagar över jul...

Jo, dom går på lösdrift. Men det är ansvaret som jag tycker är det jobbigaste i denna frågan. Jag svarade givetvis NEJ, jag åker inte.

Okej men då kan jag på sätt och vis förstå din syster...
Kanske att jag hade åkt 1 kanske 2 dagar om jag haft lösdrift. Men jag hade nog tänkt både en och två ggr innan.
 
Sv: Alla lämnar hästarna ett par dagar över jul...

Öhh... Oavsett vad lagen skulle säga så lämnar man självklart INTE hästarna ensamma över flera dagar...inte ens ett dygn!

Jag kan inte heller åka till min familj över jul, och sedan jag flyttade flera mil ifrån dem så är det bara så att jag inte kan åka till dom över jul och dyl, ett val jag gjorde iom att jag skaffade djur och flyttade! Nu har jag sambo :love: men innan det så fick jag snällt fira "själv" (hade ju djuren) eller hitta på något annat.

När man kan fixa djur o gårdsvakt är ju det kanon, men det händer mkt sällan och i princip aldrig över tex en storhelg av naturliga orsaker. Detta ve min familj och dom räknar inte med att jag kan komma, även om dom alltid frågar. Men jag kanske har en förstående familj.... Dom skulle aldrig komma på tanken att jag skulle kunnna lämna hästarna och de andra djuren över en helg! :eek: Och dom är då inga hästmänniskor för fem öre...

Jag skulle inte ens lämna katterna själva över en helg!

Fattar inte ens att det finns folk som tänker så! :crazy:
 
Sv: Alla lämnar hästarna ett par dagar över jul...

men det spelar egentligen ingen roll om de har mängder med mat och går i lösdrift, de ska iallafall ha daglig tillsyn.
 
Sv: Alla lämnar hästarna ett par dagar över jul...

Jo, själv klart ska dom det. Det jag menar är att det är lättare att tex åka på måndag morgon och komma hem på tisdag middag utan att för den saken ha värsta skuld känslan. Eftersom det då är tillsyn 1 gång varje dygn. Det går ju inte om du har hästen uppstallad eller hur.
 
Sv: Alla lämnar hästarna ett par dagar över jul...

Min syster var tidiagre lika intresserad som mig och har tom jobbat som hästskötare. Det är det som gör mig lite förbryllad. Där är därför som jag ställer frågan. Är det jag som är hönsmamma....;)


nej, det är inte du som är hönsmamma. det är din syster som är oansvarig :mad: tyvärr vet jag att det förekommer att hästägare gör just så.

visst åker jag och mina barn (och katter) på semester, men då har vi någon jag litar på som sköter tillsynen 2 ggr/dan.
 
Sv: Alla lämnar hästarna ett par dagar över jul...

Och jag tycker inte att det är en ursäkt att hon inte har häst själv. Hon verkar ju inte veta vad ansvar för något annat levande är! (hoppas hon inte har barn :devil: )
Jo, visst har hon barn. Och då är det noga ska du veta...:angel:
 
Sv: Alla lämnar hästarna ett par dagar över jul...

Hur bli ni bemötta av närstående som tycker att ni inte ställer upp och åker långväga till släktingar på högtidsdagar bara för att ni har hästar och andra djur att sköta?

Hur förklarar man för en som inte begriper?
Är det jag eller hon som inte fattar??:D
De förstår inte det, det är bara att säja att man inte kan komma, punkt slut...självklart måste man ta sitt ansvar när man skaffat sig djur, de har ju inte valt att komma till dej, du har valt in dem i ditt liv och då måste du ta hand om dem.
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 198
Senast: Acto
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 311
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 932
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 781
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp