Alla lämnar hästarna ett par dagar över jul...

Sv: Alla lämnar hästarna ett par dagar över jul...

Precis. ;) Och det är vad jag också säger, men likafullt så ska det ifrågasättas på många olika vis.
 
Sv: Alla lämnar hästarna ett par dagar över jul...

Men om de går på lösdrift och du kan ladda på med mat, kan du inte ha ngn i din närstående omgivning som tar en julpromenad ett par ggr de dagar du är borta och tittar igenom dem?

jag kan på sätt och vis förstå din syster om hon är en "icke" hästmänniska. att lämna dem UTAN tillsyn - NEJ. Men just om de ändå går ute och du kan fixa maten så ingen annan behöver styra utan bara kolla över dem - det är kanske DET hon frågar efter? :confused:
 
Sv: Alla lämnar hästarna ett par dagar över jul...

Detdär känner jag oxå igen! "Vanligt folk" fattsr inte att man har ett ansvar o att det kvittar om det så e storm ute eller vad som helst, man måste ta hand om sin häst o kan man av nån anledning inte en dag så måste man fixa nån annan som gör det åt en, men man kan aldrig bara lämna dom.
 
Sv: Alla lämnar hästarna ett par dagar över jul...

alla är så himla förv¨ånade och tycker det verkar så jobbigt att behöva åka till stallet varenda dag!
 
Sv: Alla lämnar hästarna ett par dagar över jul...

Jag är väldigt tacksam att jag alltid kan "skylla" på att jag måste hem till mina hästar och mata dom, så jag slipper åka till släktingar osv.
Dom ( släktingarna) förstår inte hur man kan låsa upp sig själv så mycket !!
Att alltid behöva lämna(tråkiga) fester tidigare för hästarnas skull......

Självklart kan jag ordna hästvakt vid behov, men det behovet är inte stort !!

Hej från hambo
 
Sv: Alla lämnar hästarna ett par dagar över jul...

"Det måste vara något fel på dig som inte kan lämna hästarna själva ett par dagar över jul, alla andra gör ju det".

De där andra har sina hästar inackorderade.
Det är alltså "någon annan" som tar hand om dem.
En liten sak som "kära syster" verkar ha missat.
Det står liksom inte massor av hästar lämnade vind för våg överallt i Sverige över Julen.
 
Sv: Alla lämnar hästarna ett par dagar över jul...

Du är ingen hönsmamma! Har man någon hästkunnig som kan sköta tillsynen (daglig sådan) kan man åka iväg men utan det får man vackert stanna hemma och sköta saken själv. Jag nöjer mig inte med "vem som helst" utan det ska finnas lite hästkunskap hos personen/personerna i fråga.

Jag blir lite förundrad över kommentarer "Alla andra gör det"??? Fråga vilka dom är...och om dessa verkligen inte har ombesörjt "daglig tillsyn"...:cool:
 
Sv: Alla lämnar hästarna ett par dagar över jul...

Jag funderar över detta, som min syster sa till mig idag.
"Det måste vara något fel på dig som inte kan lämna hästarna själva ett par dagar över jul, alla andra gör ju det". "Ge dom mat så att dom klarar sig". Du behöver ju bara vara borta ett par dagar.

Har jag blivit helt insnöad, trots att det inte kommit någon snö? :confused: Eller är det en ikkehästägares syn på saken. Att det är helt ok att bara lämna dom. Jag försökte säga att det handlar om ansvar ifall det skulle hända något, men det gick inte hem.

Hur bli ni bemötta av närstående som tycker att ni inte ställer upp och åker långväga till släktingar på högtidsdagar bara för att ni har hästar och andra djur att sköta?

Hur förklarar man för en som inte begriper?
Är det jag eller hon som inte fattar??:D

Är olyckan framma strax efter att man har åkt till jobbet på morgonen så är det ju inte alldeles säkert att man har en levande häst när man kommer hem. Så det där med tillsynen är väl inte så allvarligt. Men hur får man då in dem på nätterna, förser med vatten och utfodring, för flera dagar i rad. Det skulle väl i så fall vara om man har lösdrift, vattenkoppar som inte fryser där inne och fri tillgång på grovfoder. Då tycker jag att det inte skulle vara hela världen om man lämnade dem ett par dagar.

Hälsning Maja
 
Sv: Alla lämnar hästarna ett par dagar över jul...

Är olyckan framma strax efter att man har åkt till jobbet på morgonen så är det ju inte alldeles säkert att man har en levande häst när man kommer hem. Så det där med tillsynen är väl inte så allvarligt. Men hur får man då in dem på nätterna, förser med vatten och utfodring, för flera dagar i rad. Det skulle väl i så fall vara om man har lösdrift, vattenkoppar som inte fryser där inne och fri tillgång på grovfoder. Då tycker jag att det inte skulle vara hela världen om man lämnade dem ett par dagar.

Hälsning Maja


utan tillsyn? :eek: vi har lösdrift, eluppvärmda vattenkoppar och fri tillgång på hösilage, men skulle ALDRIG lämna dom utan tillsyn 2 ggr. om dan ett par dagar

antag att en pålle bryter ett ben dag 1, ska den ligga utan att få hjälp i flera dagar (det är ju inte säkert att den dör.) :confused: det är ju trots allt sådant som kan hända. eller om det blir ett fult sår på någon....eller vad som helst som behöver ses över.

visst finns det dom som gör så/tycker det är ok. men jag tycker fortfarande det är oansvarigt. vill man vara "hästfri" några dagar så får man ju betala/byta tjänst med någon man litar på.....

i min värld VÄLDIGT självklart.
 
Sv: Alla lämnar hästarna ett par dagar över jul...

*KL*
Det är av denna anledningen som man bara kan ha likasinnade vänner, som förstår när man kommer till festen ett par timmar senare än alla andra o åker hem tidigt.
Min karl som alltid vill vara punktlig, har fortfarande efter 12 år inte fattat grejen med att - kom efter kl. x.

Kan inte åka på sem. i Juli, för att insekterna är vidriga o hästarna måste tas in på dagarna.

Han gnäller på att jag inte har åkt ut med husvagnen en enda gång:o .
Själv vill han inte ta den när han inte kan backa på ett macho sätt:D
 
Sv: Alla lämnar hästarna ett par dagar över jul...

Det skulle väl i så fall vara om man har lösdrift, vattenkoppar som inte fryser där inne och fri tillgång på grovfoder. Då tycker jag att det inte skulle vara hela världen om man lämnade dem ett par dagar.

Förutom att det strider emot djurskyddslagen så tycker jag att det är ganska så riskabelt att göra så.
Så det är ingenting som jag skulle göra.
 
Sv: Alla lämnar hästarna ett par dagar över jul...

Du är ingen hönsmamma bara för att du inte åker i väg och lämnar hästarna utan tillsyn. Jag skulle aldrig tänka tanken på att lämna dom själva man vet inte vad dom kan ställa till med, tex rymma, skada sig så pass att dom behöver vet vård. När vi åker på semester några dagar under sommaren så har vi någon som kollar till hästarna min 2 gånger dag, plus att dom som bor tunt om kring oss vet vem dom ska ringa utifall nått skulle hända när vi är borta. Då spelar det ingen roll om vi är borta över natten eller bara har åkt och handlat. Tänk om jag varit bort rest och lämnat mina hästar vind för våg när två av dom rymt och dragit i väg 3 km efter en trafikerad väg under dygnets mörka timmar, man kan undra vad som hänt i ett sånt fall. Antagligen skulle nån har ringt polisen och anmält att det var hästar på vägen och när dom upptäckt att jag lämnat mina små älsklingar vind för våg för att tex fira jul i några dagar skulle jag förlora dom och få bet dyrt skulle jag tro. Om du vill åka kolla upp med någon du känner och litar på om dom kan titta till dina hästar min 1 gång helst 2 gånger/dag mot ev en summa pengar och lämna dennes nr till dina grannar utifall nått skuller hända
 
Sv: Alla lämnar hästarna ett par dagar över jul...

Självklart kan du inte lämna dem utan tillsyn, men om du inte kan lämna dina hästar även fast du har fixat hästvakt. DÅ är det dags att "klippa navelsträngen" lite.. Det blir som med småbarnsförädrarna som inte kan lämna bort sina barn för ingen annan kan ta hand om dem.. eller vad de nu har för anledning.

Paus från vardagen behöver ju alla
 
Sv: Alla lämnar hästarna ett par dagar över jul...

Jag reser till mina föräldrar över jul, gjorde så förra året också. Hästarna tas självklart om hand ändå. Andra i stallet hjälper till. Skulle aldrig lämna hästarna utan att någon tog hand om dem, mockade, fodrade och kollade över dem samt motionerade dem.
Så låna du ut dina pållar och res iväg över jul.
 
Sv: Alla lämnar hästarna ett par dagar över jul...

NEJ!
Lämmna absolut INTE hästen ensam några dagar!
 
Sv: Alla lämnar hästarna ett par dagar över jul...

Otrolig oansvarlig syster du har! Skönt att hon tappat intresset för hästar för det ska hon absolut inte hålla på med!
 
Sv: Alla lämnar hästarna ett par dagar över jul...

det går inte, nog för att mat o vatten kan lösas om de går ute på nåt vis, men daglig tillsyn MÅSTE de ha, bara att förklara ännu mer eller hänvisa till djurskyddslag!
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 198
Senast: Acto
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 311
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 932
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 779
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp