Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

Kan inte bidra med så mkt, men iaf med min erfarenhet av PG. Inte bra tyvärr. Min förra valack fick det, man ville åt stötdämpningen och skona framknäna.

Han rörde sig dock s-k-i-t med PG dessvärre, fick ett kort och stickigt steg, som en symaskin. Gick hyfsat på asfalt. Jag tror att det blev för 'högt' med 'grodan' etc, och att det bromsade för mkt för hans smak, han gillade dem tydligt inte alls.

ANg sulor så har jag i många år på många hästar haft sula utan ngt under utan problem, så det kan men behöver inte vara därför han är sämre nu.
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

FamBrissmyrpbesk748.jpg
[/IMG]
Hosmammaohovbilder072.jpg
[/IMG]
Hosmammaohovbilder071.jpg
[/IMG]
Hosmammaohovbilder070.jpg
[/IMG]
Hosmammaohovbilder068.jpg
[/IMG]
Hosmammaohovbilder057.jpg
[/IMG]
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

Hur länge sen är det han skoddes, på de bilderna?
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

Nej ridhuset känns inte som någon bra lösning, då känns ängarna bättre, på stigarna då om man vill ha det mjukt.
Jag själv upplever det som att Fabbe trivs bäst på hårt underlag tex asfalt och grusväg. Sandtaget och volten gillar han inte medans ridhuset är ok.
Vi har dock sen första inflamationen hållt oss ute i skogen och på vägarna och det sista året varit ca 1 gång i veckan inne i ridhuset för korta dressyrpass med uppvärming och nedvarvning ute.
Jag rider inte varje dag då vi även kör.
Det är jätte svårt att begränsa sej mer och mer hela tiden, han måste kunna gå även där det finns stenar då man ibland måste passera sånna marker under arbetet ute, nu skrittas det ju över dessa partier men hovslagaren och jag är rädda för att han får hovbölder lätt om han går på någon sten med tanke på att han redan är öm, men vi kanske har fel?
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

Bara rent allmänt så tyckte väl inte veterinären att han såg halt ut utan det var bara när han vände runt som han sa att man såg att det var ömmt.

Sen är det som sagt var ett litet parti i v.fram(den spruckna hoven) som gör extra ont och det är väl antagligen för att han försöker avlasta trakten som är trasig som den delen blir överbelastad och därför springer han även lite innåt med tån och kanske därför han fick kotledsinflamationen på bara v.fram denna gång. Jag vet inte men det är lite jag speckulerar i men jag kan vara ute och cykla.....
Veterinären på kliniken sa dock inget om detta utan trode på en vrickning.

Men oavsett så måste vi ju förska få hovarna HELT smärtfria. Frågan är bara hur????
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

Hm....*springer o kollar i almenackan* 9 dagar sen. Bilderna på hovarna togs imorse och han skoddes fre 7/8.

Sen de senaste bilderna du la ut, där det även är en helkroppsbild med??

Då skulle jag byta hovslagare om jag var du faktiskt...

Sen, jag har fångest så det skriker om det, men stapplig/öm i vändningar och ont i hovarna - kan han ha fått fång??
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

Sen de senaste bilderna du la ut, där det även är en helkroppsbild med??

Då skulle jag byta hovslagare om jag var du faktiskt...

Sen, jag har fångest så det skriker om det, men stapplig/öm i vändningar och ont i hovarna - kan han ha fått fång??

Inte helkroppsbilden, den är tagen max en vecka innan han skoddes om tror jag.
Vad ser du som är fel?
Jag har oxå funderat över fång och diskuterat det med hovis som oxå har kollat på honom dagen efter hältan uppstog men han sa att fång var det inte och på kliniken sa dom inte heller nått och inte veterinären som jag tog ut.

Han är inte varm i någon hov och har heller inte någon puls.

Just det, kom på att jag frågat bägge veterinärerna samt kiropraktorn om hans skoning och dom har sagt det är rätt typ för denna häst så det kanske ser annorlunda ut på bild än i verklighet.
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

Det ser snarare ut att vara i slutet av en (för lång) skoperiod än i början av en lagom :crazy:

De måste inte vara varma och det är inte alltid vansinnig dunkande puls med fång. Men har vet uteslutit så får man ju lita på det.
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

Men hovbilderna som är i samma inlägg som helkroppsbilden, de är 9 dagar efter skoning?

Det jag, som dock är amatör, inte hovslagare eller så, reagerar på är att det ser ut som det snarare gått 9 veckor sen skoning, det ser helt enkelt inte nyverkat ut?
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

Men hovbilderna som är i samma inlägg som helkroppsbilden, de är 9 dagar efter skoning?

Det jag, som dock är amatör, inte hovslagare eller så, reagerar på är att det ser ut som det snarare gått 9 veckor sen skoning, det ser helt enkelt inte nyverkat ut?

Ajdå det låter ju inget bra. Jag själv vet inte alls. Vad säger ni som är hovslagar här inne?
Alla hovbilder, fram som bak är tagna idag, eller igår, det är ju måndag nu.
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

Det ser snarare ut att vara i slutet av en (för lång) skoperiod än i början av en lagom :crazy:

De måste inte vara varma och det är inte alltid vansinnig dunkande puls med fång. Men har vet uteslutit så får man ju lita på det.

Varför tycker du det?
Kan tillägga att 6 max 7 veckor är vad som går mellan skoningarna. Förut funkade det med 8 veckor varje gång, utan sulor och utan fnasiga hovar. Så jag vet inte vad som har hänt förutom att jag var tvungen att byta hovslagare som jag hade haft i 4 års tid pga flytt till annan del av landet. Och det var då han fick sämre hovar och till och med tappade någon sko vilket är väldigt ovanligt för att vara Fabian som inte brukar tappa skor.
Men innan jag fick tag i Folke för ett år sen så var det värre(nu har ingen sko åkt av) då var han jätte jätte öm och snubblade bort till hagen efter en skoning och efter det var den hovslgaren inte välkommen mer och man tappade lite förtroendet för hovslagare, man förväntar sej ju att dom ska kunna sin sak.
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

Står han alltid under sej så mycket med framdelen och hänger? Eller är det bara i stunden?
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

vet att det är kännsligt men hästen skulle inte må dåligt att bli lite lättare i kroppen
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

Jag antar att han är byggd på det viset(hängandes få framdelen) då han såg ut så när han kom till mej för 6 år sen. Men sen sträcker han sej ju oxå efter godis på den bilden jag visade så det kanske är lite mer extremt.
Ang vikten så är jag fullt medveten om att han är för rund och vi försöker banta ner men det är inte det lättaste när han bara står. Och jag tar inte alls illa upp.
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

Fabian 4 år gammal och endast sutten på och lite sporadiskt körd, haft en lång viloperiod på bete:
Fabbeuppstlld4r.jpg
[/IMG]

Faian 5 år gammal och nu inriden samt körd emellanåt bilden är tagen på betet:
fabbepbetet.jpg
[/IMG]

Fabian 6 år gammal och kom väl från betet för typ 1 månad sen:
DSC06267.jpg
[/IMG]

Vet inte hur gammal han var här men nått mellan 6 och 7 år:
frnsidan.jpg
[/IMG]

Kommer inte ihåg åldern här heller men det står väl datum på bilden(kan inte se de just nu):
Hstarna1088.jpg
[/IMG]

Här är han 8 år men står i nedförsbacke och det är på våren innan han går ut på bete:
Fabian120.jpg
[/IMG]

Jag hittar inte några bra bilder där han är uppstäld från han var 9 och 10 år.
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

Hovbild som är tagen när första kotledsinflamationen var, alltså för 3 år sen och med annan hovis:
P7270084.jpg
[/IMG]
P7270085.jpg
[/IMG]
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

Du är väldigt duktig på att lägga upp bilder. kul.
Hästen står bra på vissa bilder.
Syns också att han är klart framhjulsdriven, jätteviktigt då att bakkärran jobbar och bär upp vikt.
Vänster fram är den svaga länken så om veterinärena inte hittar fel på höger bak skulle jag ta hjälp av en kiropraktor, och sen få hjälp av en duktig instruktör som kan få honom att jobba liksidigt.
Få igång motorn , kan vara lättare sagt än gjort men enda vägen till framgång. :angel:
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

ser att han är bakåtbruten i hasleden, säkert därför som han hänger fram.
Har ni provat att sko honom med äggsko eller liknande för att få skenan i lodplan?
 
Sv: Alla som är duktiga på hovar kan väl kolla hit, även dom med erfarenhet av PG

Att hästen ställer under sig har inte med kroppsbyggnad att göra, utan är ett tydligt symptom på smärta- det är något som han avlastar. Det som syns på hovbilderna är att trakterna är väldigt höga, och med den ömhet du beskriver så tippar jag att det finns stora mängder hörnstödsmaterial i sulan. Många av problemen du beskriver lär försvinna om hovarna verkas korrekt.

/Migo
Som ofta ser dessa symptom på illa skodda/verkade kallblod.
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 951
Hästvård Jag vet inte om jag bara är nojjig eller om en veterinär kan missa en kotledsinflamation, har du varit med om att det hänt? Fabian...
2
Svar
21
· Visningar
2 053
Senast: Zandrah
·
Hästvård Alltså om man som jag har en häst med kotledsinflamation på ett framben och han är sprutad med tuppkam och cortison och går nu på...
Svar
5
· Visningar
1 515
Hästvård Visst är det så att B-vitamin hjälper hovarna att växa lite extra? Finns det andra tillskott man kan ge? Det är nämligen så att min...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 606
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp