Hov-historia ang Fabians problem samt några frågor om hovens tillväxt

Nikki o Fabian

Trådstartare
Visst är det så att B-vitamin hjälper hovarna att växa lite extra?
Finns det andra tillskott man kan ge?

Det är nämligen så att min hästs hovar verkar ha blivit dåliga.
Han är mjuk och öm i sulorna och hoven är som mjölig, växer inte som den ska utan flyter bara ut och sen var dom väldigt ojämna när den nya hovisen visade mej hoven igår, skiljde några mm mellan utsidan och insidan av hoven på alla fyra, det är insidan som är högre än utsidan.

Hade ut en toppen-hovslagare som började med att känna igenom hästens kropp efter ev spänningar och ojämnheter. Han sa på en gång att Fabian har problem med sin vänster sida, vilket stämmer.
Jag berättade om hur känslig han är när det gäller underlag och lutningar vilket hovis sa inte var så konstigt med tanke på att han har mjuka och ömma sulor som då inte fungerar stötdempande och att han då går på tå som gör att det blir stötar rakt upp i benet vilket resulterar i att han blir spänd i bogen.

Vänster hov är nämligen trasig i yttre trakten ända upp i ballen pga olycka för 5 år sen, och just där var han väldigt ojämn om man jämnförde ut och insida.

Bak var oxå hovarna ojämna så han sätter benen knas för att få stöd då hovarna inte hjälper honom. Jag har funderat över när jag kört honom och suttit o kollat på hur han sätter hovarna, varför han sätter vänster bak höger om vänster fram och ibland oxå samma sak med höger bak.

Kiropraktorn knäckte loss honom i nån S-led i korset när hon var här men tyckte han var fin i övrigt.

I alla fall så har han nu fått en kil+sula på VF, på HF blev det bara sula pga ömmheten. Bakhovarna verkade han till rätt och dom var inte ömma.

Hovslagaren sa att sulorna och justeringen till en jämn hov kommer att få honom att börja vilja använda hovarna och då få blodgenomströmning igen så hoven börjar växa samt rätta till sina muskler så han kan bära upp sej på rätt sätt och att han kan börja ta ut steget.

Ganska troligt att han fick sin kotledsinflamation pga detta. Kanske det oxå är förklaringen till att han skjuter fram alla sadlar vi har provat.

Så glad att jag fick ut just den här hovslgaren som verkligen bryr sej om att hästen ska må bra och fungera. Kanske vi kan börja träna igen lite mer intensivt, kanske jag till o med kan hitta en passande sadel till slut. Det får ta den tid det tar för hovarna att bli bra igen samt bygga om musklerna. Hur lång tid tror ni att det kan ta på ett ungefär?
Skönt att få lite bekräftelse på att man känt att nått inte varit som det ska och det bästa av allt att man hittat nått att börja jobba med.

Red idag och han snubblade inte en ända gång:bump:
 
Sv: Hov-historia ang Fabians problem samt några frågor om hovens tillväxt

Mig veterligen finns det inget "dundermedel" som får hovarna att växa bättre eller fortare. Det som möjligen kan hjälpa är lucern, men då kan du ju samtidigt fundera över resten av foderstaten. Är den bra för din häst, så hjälper du ju upp statusen över huvud taget, och då blir bättre hovar s a s en god bieffekt.

Se över allt, och försök att få tag i så bra grovfoder som möjligt. Observera att bra inte alltid är = högsta värden, utan snarare nåt som passar din häst.
 
Sv: Hov-historia ang Fabians problem samt några frågor om hovens tillväxt

Kiselgur och stenkalksmjöl kan förbättra hovkvaliten på sikt.
 
Sv: Hov-historia ang Fabians problem samt några frågor om hovens tillväxt

Tack för era svar.

Jag kollade runt lite på olika tillskott och kom in på steel joint. Någon med erfarenhet av det?
 
Sv: Hov-historia ang Fabians problem samt några frågor om hovens tillväxt

Biotin är bra tillskott för hovarna. Det ger jag och har blivit av med problem med hovar som spricker. Det stärker hovtillväxten. Inte allt för dyrt heller. Prova!
 
Sv: Hov-historia ang Fabians problem samt några frågor om hovens tillväxt

prova keratex produkter. finns båda som tillskott och smörjor. jag har användt hoof hardner på min ena häst som går barfota och hans hovar är betydligt hårdare nu.
 
Sv: Hov-historia ang Fabians problem samt några frågor om hovens tillväxt

Tack för era svar.

Jag kollade runt lite på olika tillskott och kom in på steel joint. Någon med erfarenhet av det?

Hej hopp på dig!!
Jag har haft det till en av mina hästar förr och på den funkade det jättebra, helt klart värt att testa iaf
/Zeeke
 
Sv: Hov-historia ang Fabians problem samt några frågor om hovens tillväxt

Köp torsklever tran på lantmännen/granngården
5 liter ca 200 kronor.
Pensla hovarna både IN och utvändigt. Billigt och effektivt här hemma i allafall

Anna-Carin
 
Sv: Hov-historia ang Fabians problem samt några frågor om hovens tillväxt

Öhm.. kanske lite otydligt där ja..
Menar alltså UNDERSIDAN av hoven.. och utsidan
Anna-Carin
 
Sv: Hov-historia ang Fabians problem samt några frågor om hovens tillväxt

Visst är det så att B-vitamin hjälper hovarna att växa lite extra?
Vitamin B12 är viktig för att röda blodkroppar ska bildas, samt enskilda aminosyror speciellt med metionin som innehåller svavel och den krävs bla för tillverkningen av keratin => hovtillväxt

Biotin (ingår i b-vitaminkomplexet) har bevisats att ge en förbättrad hovkvalite om det ges tillskott under en lång tid. Men andra ämnen som också inverkar är metionin, zink, kalcium och svavel.

(jag lusläste mina foderböcker om B-vitaminer ;))
 
Sv: Hov-historia ang Fabians problem samt några frågor om hovens tillväxt

Jag blev mest lite entusiastisk av ditt inlägg och över att även du fått en så bra uppfattning av denna hovslagare. Han räddade min häst från slakt för 3 år sen, och när han var ute härmdan kom vi in på "bukefalos" o jag kände igen namnet på din häst. Så jag var bara tvungen att kolla om det var du, och det var det. :D

Kan verkligen rekomendera denna hovslagare, han är nog den mesta hästmänniska jag nånsin träffat på och verkligen jätteduktig.
Håller tummarna för att din kuses fossingar ska bli bättre. :)
 
Sv: Hov-historia ang Fabians problem samt några frågor om hovens tillväxt

Biotin är bra tillskott för hovarna. Det ger jag och har blivit av med problem med hovar som spricker. Det stärker hovtillväxten. Inte allt för dyrt heller. Prova!

Biotin är ett mycket dyrt alternativ med tanke på att det ger absolut noll effekt på hästar som EJ har brist på b-vitamin. då är det som att kasta pärlor för svin, har gjorts studier på detta. dessutom om det ger effekt så är det endast efter väldigt långa tider.
 
Sv: Hov-historia ang Fabians problem samt några frågor om hovens tillväxt

Lucern är det enda som har en bevisad god effekt på hovkvaliteten. vill du ha snabbare hovtillväxt så stimulera konranden med nått liniment dagligen i evigheter. Vatten och hovlera är oxå kompisar som kan hjälpa hovar. Det viktigaste av allt är att se till så att strålen verkligen når marken så att hovfunktionen fungerar som den ska. Finns inget värre än djupa hovar och en förkrymp stackars arbetslös stråle i mitteln.
 
Sv: Hov-historia ang Fabians problem samt några frågor om hovens tillväxt

Lucern är det enda som har en bevisad god effekt på hovkvaliteten.

Jag kan mkt väl tänka mig att det är som du skriver. Eller i alla fall att hovarna blir mkt bättre av ett bra foder och lusern är ett bra foder för hästar. Men jag undrar om du verkligen menar att man har visat att det finns ett samband mellan lusern och hovkvalite?
 
Sv: Hov-historia ang Fabians problem samt några frågor om hovens tillväxt

Lucern är det enda som har en bevisad god effekt på hovkvaliteten. .

vad är det i Lucern som förbättrar hovkvaliteten? aldrig hört det förrut? isåfall borde det gå lika bra med ett bra bete? :confused:
 
Sv: Hov-historia ang Fabians problem samt några frågor om hovens tillväxt

Du har redan fått bra tips men jag skulle vilja veta vad du har för strö i boxen?
Mina hästars hovar har blivit mycket bättre sedan de började stå på torv.
Dessutom ger jag dem jäst, vanlig bakjäst, det innehåller massor av b-vitamin för en mycket billig peng.
Jag är också mycket noga med att tillföra protein om jag tycker att det behövs, även på betet när de gick på mossen= dåligt protein, fick de kraftfoder för att hålla proteinet uppe.

Min häst var ganska plattfotad och blev lätt öm när jag köpte henne, om hon tappade en sko så blev hon halt:crazy:
Sist hon tappade en sko syntes det inte ens på hennes gång:banana:
Hennes hovar har också blivit djupare och strålen har blivit större.

Vad roligt att du har fått tag på en bra hovslagare!
Det finns inget bättre recept än en bra hovslagare;)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst diagnostiserades i april med kissing spines, en mild form som vet. sa att hon kunde leva med om hon reds och tränades korrekt...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: Marita73
·
Hästvård Måste få bolla lite tankar med er.. Först en kort bakgrund: Islandshäst på 25 år. Haft fång 3 gånger, senaste fånganfallet var 2011...
Svar
17
· Visningar
6 298
Senast: Sirap
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 071
Senast: Mia_R
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 842
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp