Hov-historia ang Fabians problem samt några frågor om hovens tillväxt

Sv: Hov-historia ang Fabians problem samt några frågor om hovens tillväxt

vad är det i Lucern som förbättrar hovkvaliteten? aldrig hört det förrut? isåfall borde det gå lika bra med ett bra bete? :confused:

Det är väl proteinet?!
Jag har inte heller hört det förut, men dåligt med protein blir ju dåligt med tillväxt.
Givetvis blir ett bra bete samma sak;)
 
Sv: Hov-historia ang Fabians problem samt några frågor om hovens tillväxt

Det är väl proteinet?!
Jag har inte heller hört det förut, men dåligt med protein blir ju dåligt med tillväxt.
Givetvis blir ett bra bete samma sak;)

ja isåfall om det är proteinet, borde ett bra analyserat grovfoder eller bete vara fullt tillräckligt, och stämmer foderstaten och är i balans så inte sjutton ger extra tillskott av lucern ngn förbättring? snarare tvärtom, blir isåfall obalans ur andra aspekter i hästkroppen.

vill gärna ha en förklaring från Djurjouren ang. detaljerna ifall jag missat ngt.
 
Sv: Hov-historia ang Fabians problem samt några frågor om hovens tillväxt

ja isåfall om det är proteinet, borde ett bra analyserat grovfoder eller bete vara fullt tillräckligt, och stämmer foderstaten och är i balans så inte sjutton ger extra tillskott av lucern ngn förbättring? snarare tvärtom, blir isåfall obalans ur andra aspekter i hästkroppen.

vill gärna ha en förklaring från Djurjouren ang. detaljerna ifall jag missat ngt.

Ett bra bete eller annan bra foderstat är säkert lika bra. Vad menar du med obalans?
 
Sv: Hov-historia ang Fabians problem samt några frågor om hovens tillväxt

Ett bra bete eller annan bra foderstat är säkert lika bra. Vad menar du med obalans?

Om det är proteinet i Lucern som förbättrar hovkvaliteten, så bör det bli ett protein överskott om man utöver detta har ett fullgott grovfoder eller bete. Jag ser därmed inte hur Lucern skulle kunna betygas ett bra eller primärt medel för förbättring av hovar i sig självt utan att man kollar den totala foderstaten.
 
Sv: Hov-historia ang Fabians problem samt några frågor om hovens tillväxt

Om det är proteinet i Lucern som förbättrar hovkvaliteten, så bör det bli ett protein överskott om man utöver detta har ett fullgott grovfoder eller bete. Jag ser därmed inte hur Lucern skulle kunna betygas ett bra eller primärt medel för förbättring av hovar i sig självt utan att man kollar den totala foderstaten.

Jag förstår hur du menar. Jag tror inte att vi tänker riktigt likadant men antar att vi egentligen menar samma sak.
Eftersom lusern är ett grovfoder så menar jag att man kan ge det som en del av grovfodret och inte som ett extra tillskott. Jag har också förstått det som att lusern innehåller en del annat mineraler tex som är nyttigt. Men det finns naturligtvis annat foder som också är bra.

Sedan är jag inte så rädd för lite proteinöverskott mend et är en annan diskussion.
 
Sv: Hov-historia ang Fabians problem samt några frågor om hovens tillväxt

Ja det finns ett samband. Min hovslagare var på ett Seminarie eller nått där det diskuterades allsköns preparat för hovarna. Lucern var det ENDA som hade positiv effekt på hovarna. Resten av grejeorna är som att slänga pengarna i sjön...
Och jag har genom åren märkt att det är så. De året jag har dåligt hö och måste ge lucern har jag snorfina hovar, de åren jag har bra hö och inte behöver ge lucern har jag sämre hovar.
 
Sv: Hov-historia ang Fabians problem samt några frågor om hovens tillväxt

Intressant, du har inte ngn referens till detta på ngt sätt?
 
Sv: Hov-historia ang Fabians problem samt några frågor om hovens tillväxt

Nej...Det var i Tyskland han hade varit på seminariet så du bör väl leta bland tysk literatur. Men det var några år sen.....
 
Sv: Hov-historia ang Fabians problem samt några frågor om hovens tillväxt

Det är inte så lätt om man inte kan ett ord tyska.
 
Sv: Hov-historia ang Fabians problem samt några frågor om hovens tillväxt

Det är ju mycket kalk i lucern. Kanske detta bidrar till hovtillväxten?
 
Sv: Hov-historia ang Fabians problem samt några frågor om hovens tillväxt

Fast du behöver ju inte kunna Tyska.... du behöver ju bara ge lucern ju....:idea: Det är liksom inget som skadar hästen på något vis.
 
Sv: Hov-historia ang Fabians problem samt några frågor om hovens tillväxt

Fast du behöver ju inte kunna Tyska.... du behöver ju bara ge lucern ju....:idea: Det är liksom inget som skadar hästen på något vis.

Jag har gett mina hästar lucern i över ett år. Jag tycker att det verkar vara ett bra foder och är inte alls rädd att det ska skada dem på ngt sätt. Jag tänkte bara att det kunde vara ngt bra att berätta för de som tycker att jag är knäpp som ger lusern till min fånghäst. Och jag lovar det finns de som tror att hästen kommer att dö av det i stort sett.Det är inte ngt jag bryr mig om egentligen. Jag har andra argument men ju fler desto bättre.
 
Sv: Hov-historia ang Fabians problem samt några frågor om hovens tillväxt

Varför kan man inte ge lucern till fånghäst?!?!
 
Sv: Hov-historia ang Fabians problem samt några frågor om hovens tillväxt

Varför kan man inte ge lucern till fånghäst?!?!

Ingen aning! Men det är uppenbarligen jättefarligt!

Jag antar att det är den gamla skräcken för proteiner som sitter i. Och att en fånghäst helst inte ska äta ngt överhuvudtaget för då blir den sjuk igen.

Jag bryr mig inte. Jag är helt övertygad om att lusern är bra för fånghästar. I alla fall för min. Och jag är egentligen ganska hysterisk när det gäller henne och eventuella återfall.
Naturligtvis är det bra för andra hästar också.
 
Sv: Hov-historia ang Fabians problem samt några frågor om hovens tillväxt

Nu är jag inte annat än mycket generellt insatt runt fång men enligt utalande från veterinär i senaste ridsport tex. så får hästar fång (om det är foderfång), primärt om de är överfeta på normalt bete, men både smala och feta hästar kan lätt få fång om de går och vräker i sig klöver dagarna i ända i hagen. Det är väl just proteinet som är högt i klöver?
 
Sv: Hov-historia ang Fabians problem samt några frågor om hovens tillväxt

Nu är jag inte annat än mycket generellt insatt runt fång men enligt utalande från veterinär i senaste ridsport tex. så får hästar fång (om det är foderfång), primärt om de är överfeta på normalt bete, men både smala och feta hästar kan lätt få fång om de går och vräker i sig klöver dagarna i ända i hagen. Det är väl just proteinet som är högt i klöver?

Den vanligaste fånghästen lär vara en tjock ponny på bete.
Men det är sockret och fruktanet i gräset som är farligt. Klöver är inte speciellt farligt för en fånghäst.Jag tror inte att det lagrar energi som fruktan utan som stärkelse (vilket också kan utlösa fång) men det är mest senare på hösten. Det var länge sedan man trodde att protein var boven i dramat. Däremot kan det nog finnas en del socker i klöver men antagligen inte mer än i gräs.
Eftersom jag har en fånghäst så har jag läst en del mest utländska forskningsrapporter.
 
Sv: Hov-historia ang Fabians problem samt några frågor om hovens tillväxt

Jag vet att du är oerhört påläst.
är också lite insatt runt just teorierna runt socker/fruktan.

blir lite fel kanske när en veterinär uttalar sig så generellt som denna gjorde i r-sport? för där var det bara klöver rakt av som kunde orsaka fång på alla sorters hästar, smala som tjocka. jag antog då att det var protein med i leken.
 
Sv: Hov-historia ang Fabians problem samt några frågor om hovens tillväxt

Jag vet att du är oerhört påläst.
är också lite insatt runt just teorierna runt socker/fruktan.

blir lite fel kanske när en veterinär uttalar sig så generellt som denna gjorde i r-sport? för där var det bara klöver rakt av som kunde orsaka fång på alla sorters hästar, smala som tjocka. jag antog då att det var protein med i leken.

Jag håller med dig. Det är just såsdant här som känns jobbigt och ganska olustigt.
Jag vill verkligen inte påstå att jag kan mer än vad veterinärerna kan. Jag har stor respekt för deras kunskaper. Men samtidigt så kan jag läsa en del själv och det finns andra på detta forum som kan oerhört mkt om fång. Så just i detta fallet så får jag nog säga att jag tror inte att det stämmer. Annat än att smala hästar också kan få fång. Men det är min tolkning av det jag har läst.
Dessutom är det ju egentligen ytterst få samband som verkligen är konstaterade.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst diagnostiserades i april med kissing spines, en mild form som vet. sa att hon kunde leva med om hon reds och tränades korrekt...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: Marita73
·
Hästvård Måste få bolla lite tankar med er.. Först en kort bakgrund: Islandshäst på 25 år. Haft fång 3 gånger, senaste fånganfallet var 2011...
Svar
17
· Visningar
6 298
Senast: Sirap
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 071
Senast: Mia_R
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 842
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kämpa på
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp