Allergiker drabbas när man rör sig i ridkläder i samhället

Ridskoleelever som rör sig i sina ridkläder ute i samhället kan utlösa reaktioner hos allergiker. Astma- och allergiförbundet hoppas nu att man vid nybyggnation av ridanläggningar även ska tänka på deras medlemmars behov.

Och alla hundägare, kattägare, kaninägare m.fl. ställer inte till samma problem? Varför är just hästfolk så farliga jämfört med de andra grupperna som släpar runt på minst lika mycket allergener?
Jag tycker inte alls att det är fel att fixa omklädesrum men den hysteri som gäller kring just ridkläder känns mer som att det man ser är farligt snarare än att det som är farligt är farligt.

Och alla hundägare, kattägare, kaninägare m.fl. ställer inte till samma problem? Varför är just hästfolk så farliga jämfört med de andra grupperna som släpar runt på minst lika mycket allergener?
Jag tycker inte alls att det är fel att fixa omklädesrum men den hysteri som gäller kring just ridkläder känns mer som att det man ser är farligt snarare än att det som är farligt är farligt.

Jag som är doftöverkänslig tycker det är ett MYCKET större problem med alla parfymerade produkter folk ska envisas med att ha på sig. För att inte tala om cigarettrök.

/Lizzie

Jag som är doftöverkänslig tycker det är ett MYCKET större problem med alla parfymerade produkter folk ska envisas med att ha på sig. För att inte tala om cigarettrök.

/Lizzie

Jag har samma problem. Numera verkar folk hälla på sig parfym jämt och vid alla tillfällen. Man stinker lika mycket en tisdagmorgon som man förut gjorde en lördag kväll. Numera är det inte ovanligt att man stinker även vid promenader i naturen. Det tror jag plågar många fler människor än de fåtal som kan bli sjuka av folk som kommer från en ridskola i stallkläder.

Diskuterade för flera år sedan detta med en pälsdjursallergiker som tyckte att det var mycket bättre att man t ex gick och handlade i stallkläder för då var det tydligt att man skulle hålla avstånd. Det var mycket värre med katt- och hundägarna som man inte märkte att de gav allergiska reaktioner förrän man kom i närheten.

Påminner mig om när en tant på bussen som blängde på mig och började snörvla. Jag var då på väg till stallet i nyköpta och nytvättade kläder, utan allergener. :cautious:

Med reservation för att pappa faktiskt inte är så allvarligt hästallergisk men ändå:
Han känner inte alls av om någon i t.ex. matbutiken skulle gå förbi honom med hästkläder. Inte ett smack. Inte heller om han skulle sitta på samma buss som någon (såtillvida han möjligen inte satt bokstavligen bredvid).
Absolut att det finns folk som är så känsliga, och skulle må jättedåligt av ovanstående situationer, men man kan inte anpassa sig till exakt alla.

Med reservation för att pappa faktiskt inte är så allvarligt hästallergisk men ändå:
Han känner inte alls av om någon i t.ex. matbutiken skulle gå förbi honom med hästkläder. Inte ett smack. Inte heller om han skulle sitta på samma buss som någon (såtillvida han möjligen inte satt bokstavligen bredvid).
Absolut att det finns folk som är så känsliga, och skulle må jättedåligt av ovanstående situationer, men man kan inte anpassa sig till exakt alla.
Exakt, men det räcker med blotta åsynen av en person med ridbyxor och ridstövlar som aldrig i hela sitt liv satt sin fot i ett stall och med kläderna direkt från butikshyllan för vissa så får dom ett "anfall" . Värst är ändå dom sk. "elallergikerna", där snackar vi hjärnspöken big time. Rök och parfym håller jag fullständigt med om för det kan förpesta det mesta.

Tror att det handlar om att de syns. På mig syns det inte att jag har 4 katter.

Men hjälp, vilken försvars attack! :oVad tog medmänskligheten vägen? De flesta skolor och andra institutioner är ”doftfria” och jag ser det som helt självklart att försöka undvika att handla i stallkläder. De som är allergiska mot hästar, som jag känner, får stora svårigheter att andas, alltså inte bara lite kli i ögonen. Jag vill göra min del för att de skall kunna röra i samhället som alla andra! :)

Men hjälp, vilken försvars attack! :oVad tog medmänskligheten vägen? De flesta skolor och andra institutioner är ”doftfria” och jag ser det som helt självklart att försöka undvika att handla i stallkläder. De som är allergiska mot hästar, som jag känner, får stora svårigheter att andas, alltså inte bara lite kli i ögonen. Jag vill göra min del för att de skall kunna röra i samhället som alla andra! :)
Försvarsattack? Kan inte se någon som opponerar sig mot omklädningsrum o dusch.

Påminner mig om när en tant på bussen som blängde på mig och började snörvla. Jag var då på väg till stallet i nyköpta och nytvättade kläder, utan allergener. :cautious:
Det ligger faktiskt lite psykiskt för många tror jag. Jag reagerar definitivt tidigare på katter jag ser i hem än på de som ligger under soffan (sedan vet jag inte om det påverkar nu när jag blivit medveten om att det kan bli så så att tendensen försvinner). Dvs man är allergisk men kroppen verkar koppla på snabbare om den förväntar sig allergi på ngt vis. Så det är inte omöjligt att hon inte låtsassnörvlade :D utan uhm är mentalt på allergisk helspänn ;)

Att kalla människors oro för ”hjärnspöken” och att de får ett ”anfall” tolkar jag som att man har mycket svårt med att förstå andras perspektiv.
Njej det tycker jag inte, psyket är mystiskt. Ett tag kunde jag få känningar av åksjuka när en viss buss åkte förbi. Dvs numret på bussen :rofl: jag hade åkt så mycket med den, långt, och blivit åksjuk.

Grejen är ju att om man är medveten om att det kan bli så är det roligt att veta, utökar livsutrymmet.

Klart man ska tänk sig för. Men har svårt att tro att ridskolor kan lösa förvaringsutrymmen för alla sina elever, jag skulle tex inte vilja ha ett litet skåp utan ett högt så man kan hänga kläderna. (Inte roligt att komma 1 ggn/vecka och ta ut kläder som man blev svettig i förra passat från ett litet skåp :yuck: )

Vilken ridskola i Sverige har skåp för cirkus 400 elever? 🤔 Tanken är jätte bra, det skulle nog ge fler personer möjlighet att rida även fast man har allergiska personer i hushållet. :) men svårt att genomföra, fungerar inte bara att 1 dusch heller tex utan ca 8 för att en grupp ska kunna duscha innan nästa grupp kommer. :)

Klart man ska tänk sig för. Men har svårt att tro att ridskolor kan lösa förvaringsutrymmen för alla sina elever, jag skulle tex inte vilja ha ett litet skåp utan ett högt så man kan hänga kläderna. (Inte roligt att komma 1 ggn/vecka och ta ut kläder som man blev svettig i förra passat från ett litet skåp :yuck: )

Vilken ridskola i Sverige har skåp för cirkus 400 elever? 🤔 Tanken är jätte bra, det skulle nog ge fler personer möjlighet att rida även fast man har allergiska personer i hushållet. :) men svårt att genomföra, fungerar inte bara att 1 dusch heller tex utan ca 8 för att en grupp ska kunna duscha innan nästa grupp kommer. :)
Där jag red som liten kunde de som hade allergiska föräldrar eller syskon hyra ett skåp om de hade något ledigt.

Både min systerson och min bästa vän är allergiker så har alltid det i bakhuvudet, den ena kan aldrig åka med i min bil och den andra kan om det inte är förkylningstider och tar allergitablett.

Har inte starka parfymer på mig eller vistas runt folk med verken stallkläder, jaktkläder mm utom om jag behöver tanka eller köpa något på tappen förutom då där kläderna hör hemma.

Behövs ju ett skåp elev utan det duger med skåp och dusch för att byta om till och från stallkläder precis som på gym eller simhall.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
557
Senast: cassiopeja
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 395
Senast: valpköpare
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver ventilera. Få lite frisk luft i en annars ganska het luft. Min partner har barn sedan innan. Vi hade en rätt bra relation... 2
Svar
39
· Visningar
4 912
Senast: Ciccio
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Den här dagen har varit osedvanligt seg. Jag sov länge i morse och jag tog en tupplur senare på dagen. Enligt väderprognosen igår så...
Svar
0
· Visningar
1 036
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka