- Svar: 90
- Visningar: 7 792
Ridskoleelever som rör sig i sina ridkläder ute i samhället kan utlösa reaktioner hos allergiker. Astma- och allergiförbundet hoppas nu att man vid nybyggnation av ridanläggningar även ska tänka på deras medlemmars behov.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och alla hundägare, kattägare, kaninägare m.fl. ställer inte till samma problem? Varför är just hästfolk så farliga jämfört med de andra grupperna som släpar runt på minst lika mycket allergener?
Jag tycker inte alls att det är fel att fixa omklädesrum men den hysteri som gäller kring just ridkläder känns mer som att det man ser är farligt snarare än att det som är farligt är farligt.
Jag som är doftöverkänslig tycker det är ett MYCKET större problem med alla parfymerade produkter folk ska envisas med att ha på sig. För att inte tala om cigarettrök.
/Lizzie
Påminner mig om när en tant på bussen som blängde på mig och började snörvla. Jag var då på väg till stallet i nyköpta och nytvättade kläder, utan allergener.Och alla hundägare, kattägare, kaninägare m.fl. ställer inte till samma problem? Varför är just hästfolk så farliga jämfört med de andra grupperna som släpar runt på minst lika mycket allergener?
Jag tycker inte alls att det är fel att fixa omklädesrum men den hysteri som gäller kring just ridkläder känns mer som att det man ser är farligt snarare än att det som är farligt är farligt.
Exakt, men det räcker med blotta åsynen av en person med ridbyxor och ridstövlar som aldrig i hela sitt liv satt sin fot i ett stall och med kläderna direkt från butikshyllan för vissa så får dom ett "anfall" . Värst är ändå dom sk. "elallergikerna", där snackar vi hjärnspöken big time. Rök och parfym håller jag fullständigt med om för det kan förpesta det mesta.Med reservation för att pappa faktiskt inte är så allvarligt hästallergisk men ändå:
Han känner inte alls av om någon i t.ex. matbutiken skulle gå förbi honom med hästkläder. Inte ett smack. Inte heller om han skulle sitta på samma buss som någon (såtillvida han möjligen inte satt bokstavligen bredvid).
Absolut att det finns folk som är så känsliga, och skulle må jättedåligt av ovanstående situationer, men man kan inte anpassa sig till exakt alla.
Och alla hundägare, kattägare, kaninägare m.fl. ställer inte till samma problem? Varför är just hästfolk så farliga jämfört med de andra grupperna som släpar runt på minst lika mycket allergener?
Försvarsattack? Kan inte se någon som opponerar sig mot omklädningsrum o dusch.Men hjälp, vilken försvars attack!Vad tog medmänskligheten vägen? De flesta skolor och andra institutioner är ”doftfria” och jag ser det som helt självklart att försöka undvika att handla i stallkläder. De som är allergiska mot hästar, som jag känner, får stora svårigheter att andas, alltså inte bara lite kli i ögonen. Jag vill göra min del för att de skall kunna röra i samhället som alla andra!
![]()
Att kalla människors oro för ”hjärnspöken” och att de får ett ”anfall” tolkar jag som att man har mycket svårt med att förstå andras perspektiv.Försvarsattack? Kan inte se någon som opponerar sig mot omklädningsrum o dusch.
Då får du väl adressera de som gör det. Själv verkar du bortse från att en stor andel av allergier o andra psykosomatiska sjukdomar kan triggas av annat än faktiska allergener.Att kalla människors oro för ”hjärnspöken” och att de får ett ”anfall” tolkar jag som att man har mycket svårt med att förstå andras perspektiv.
Det ligger faktiskt lite psykiskt för många tror jag. Jag reagerar definitivt tidigare på katter jag ser i hem än på de som ligger under soffan (sedan vet jag inte om det påverkar nu när jag blivit medveten om att det kan bli så så att tendensen försvinner). Dvs man är allergisk men kroppen verkar koppla på snabbare om den förväntar sig allergi på ngt vis. Så det är inte omöjligt att hon inte låtsassnörvladePåminner mig om när en tant på bussen som blängde på mig och började snörvla. Jag var då på väg till stallet i nyköpta och nytvättade kläder, utan allergener.![]()
Njej det tycker jag inte, psyket är mystiskt. Ett tag kunde jag få känningar av åksjuka när en viss buss åkte förbi. Dvs numret på bussenAtt kalla människors oro för ”hjärnspöken” och att de får ett ”anfall” tolkar jag som att man har mycket svårt med att förstå andras perspektiv.
Där jag red som liten kunde de som hade allergiska föräldrar eller syskon hyra ett skåp om de hade något ledigt.Klart man ska tänk sig för. Men har svårt att tro att ridskolor kan lösa förvaringsutrymmen för alla sina elever, jag skulle tex inte vilja ha ett litet skåp utan ett högt så man kan hänga kläderna. (Inte roligt att komma 1 ggn/vecka och ta ut kläder som man blev svettig i förra passat från ett litet skåp)
Vilken ridskola i Sverige har skåp för cirkus 400 elever?Tanken är jätte bra, det skulle nog ge fler personer möjlighet att rida även fast man har allergiska personer i hushållet.
men svårt att genomföra, fungerar inte bara att 1 dusch heller tex utan ca 8 för att en grupp ska kunna duscha innan nästa grupp kommer.
![]()
Behövs ju ett skåp elev utan det duger med skåp och dusch för att byta om till och från stallkläder precis som på gym eller simhall.Klart man ska tänk sig för. Men har svårt att tro att ridskolor kan lösa förvaringsutrymmen för alla sina elever, jag skulle tex inte vilja ha ett litet skåp utan ett högt så man kan hänga kläderna. (Inte roligt att komma 1 ggn/vecka och ta ut kläder som man blev svettig i förra passat från ett litet skåp)
Vilken ridskola i Sverige har skåp för cirkus 400 elever?Tanken är jätte bra, det skulle nog ge fler personer möjlighet att rida även fast man har allergiska personer i hushållet.
men svårt att genomföra, fungerar inte bara att 1 dusch heller tex utan ca 8 för att en grupp ska kunna duscha innan nästa grupp kommer.
![]()