Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

du kommer ha en vän för livet i den där hästen :love: :D


Jag köpte b-jäst på täby stall och foder, men det finns nog lite överallt. Sen 1dl 2ggr/dag (alltså 2dl/dag) i 10 dagar. Man ska inte ge dem jämt för då producerar kroppen inget sen eller hur det var :)
Finns ju annan b-vitamin annars, men just jästen är även bra för magen vid foderbyten osv. Inte alla som gillar det, men man får smuggla ner i betfor eller något annat smarrigt :)
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

DEt låter som bra plan att ha honom barfota om det går (alltså om han inte ömmar för mycket i hage etc.) då får hoven en chans att aktiveras i strålen och bli lite mer normal.

Ang, mask bara, det är inte alltid allt syns så det får du kolla upp mer.
Bandmask tex. och även mask i olika stadier syns inte alltid på träckprov.
Jag är inte jättebra på mask men vet dock att allt inte syns på träckprov så kolla upp ordentligt med kunnig vet (inte alla veterinärer är så haj på sånt heller helt ärligt) här på buke finns även en bra tråd just för det med riktigt kunniga folk så där kan du fråga o få bra svar.

Annars så tror jag det är som vet. säger, fodra på med bra mat (men inte för fort, massa grovfoder och sakta invänjning av tex lucern o olja eller lite kraftfoder, men inget för fort) och bara ge honom lite tid.

Om du inte ser någon förbättring inom ett par veckor så skulle jag kolla upp tänder mer grundligt (om det inte är så att man nu ser att han verkar ha problem med att äta eller nåt, men det antar jag itne)


Bra tips från messy om täcke, det glömde jag faktsikt men det är viktigt. Min tunna svårfödda är väldigt frusen just när han blit för tunn, och det går ju absolut åt energi för att hålla värmen speciellt när dom är tunna så på med täcke, i det här fallet är det ingen större fara för övertäckning (hästar har en komfortzon på 20grader så han kommer inte lida av ett bra vintertäcke)

Hoppas han mår bättre snabbt och snällt av dig att ta hand om honom :)
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

Mitrolle: Jag ska absolut kolla upp det, men är osäkert om jag kan få tag på det. Annars får kraffts duga :)

Messy: ja jag har hört att jäst ska vara bra, men har aldrig tänkt på att köpa det. jag ska kolla upp det imorgon när jag är på foder-uppdrag haha.
Och ja, det är nästan som med killar haha. Endel faller man för, endel inte. Den här hästen har jag verkligen fallit för, och då spelar det ingen roll hur han ser ut just nu! Jag TROR på honom, att han kommer bli en bra häst för mig och att han kommer att trivas med mig, därför ger jag han chansen, tiden och pengarna!

-moa-: Bör jag ta ett blodprov då kanske?
Enligt förra ägaren (eller fortfarande ägaren än så länge) så är han regelbundet avmaskad då dom haft mycket medel hemma (?). Men jag ville inte att han skulle avmaskas IGEN innan han åkte, så jag skickade helt enkelt dit ett träckprov för att kolla upp det. men som du säger, det kanske måste kollas upp mer? Ska jag göra det nu, eller vänta ett par dagar till och se åt vilket håll det här går? För jag menar.. lägger han på sig, så borde det ju inte vara mask?

Jag har pratat med veterinären, och om ca fyra veckor ska vi ha en "uppföljning" av honom och se hur det har gått.

Ja det där med täcken är viktigt, jag köpte faktist ett nytt åt honom för två dagar sen bara, som sagt ett halstäcke av tjockare slaget. Han svettas inte, men han fryser garanterat inte heller..=)
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

Som jag skrev så hann du svarade på en hel del samtidigt som jag skrev så jag inte såg det...

Om du vet att hästen blivit så eftersatt att den bara är vanvårdad så nä då behöver du ju inte dra igång utredningar, jag förstod det inte som att så var fallet utan mer att hästen allmänt bara blivit i mycket dåligt skick utan kännbar orsak det sista halvåret.

Om hästen bara är vanvårdad till denna status så skulle jag bara ge den grovfoder och lucern och betfor som komplement i små potioner många gånger per dag. För kropp och organs skull skulle jag inte ge en sådan eftersatt häst fri tillgång och kgvis med kraftfoder så snabbt.

Hovarna skulle jag dock se över oavsett vad...
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

Sissu: Jaa altså, med tanke på ägarnas förklaring till varför han ser ut som han gör, så tar jag mer förgivet att det är pga för lite foder, men jag har ändå inte "lagt tanken" på hyllan att det kan vara andra orsaker också, så som mask, tänder osv osv. Alla tips är varmt välkomna, för jag anser att en häst blir inte i det där skicket på några månader.

vad jag menade var att när jag märker att han äter som han ska, han dricker och verkar piggna på sig, är det nödvändigt med en RIKTIGT grundlig undersökning nu första veckorna, eller kan jag låta det ligga på is en stund ?

Sen vill jag inte "svartmåla" ägaren heller....

Nu har han ju stått på i princip fri tillgång dom senaste tre dagarna, bör jag ta bort han från det och portionera ut menar du?
Och tycker du det är för mycket kraftfoder? Det är ju ändå inte så mycket i mina ögon..
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

Enligt förra ägaren (eller fortfarande ägaren än så länge)

passa dig för att bli lurad... har ni skrivit papper eller något så de inte tar tillbaka honom när han är "fixad" igen?

ursäkta om jag låter nitisk och negativ, men det finns folk för allt... :crazy:
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

Krafft 125 innehåller en hel del stärkelse och för en mage och en kropp som inte är van vid den sortens foder så kan kroppen slå bakut för att organen inte klarar att spjälka och ta mot den mängd och det foderinnehåll när de är så här eftersatta. Därav skulle jag vara mycket försiktig med sådant färdigfoder. Lucern och betfor är "snäll" mat precis som grovfoder av god kvalité. Vissa individer tar sig bättre om man potionerar ut småpotioner många gånger om dagen istället för att de står hela tiden eller får mycket få gånger.

Men om han tagit sig på sin fria tillgång utan att du märkt något negativt så ser jag ingen anledning att ändra den biten, dock så skulle jag byta ut kraffts 125 till ex lucern. Personligen hade jag inte gett en sådan häst något annat än hö och mineraler de första månaderna så kroppen fick ställa om sig och återhämta sig mycket sakta.
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

Hej!

Grovfoder kan du utan problem ge fri tillgång på.

Kraftfodret bör du dela upp på flera små givor, men med tanke på hur hästen ser ut är det inte fel med kraftfoder heller, tycker jag (som mycket sällan ger kraftfoder).

Låt din pålle gå i hagen och ta det lugnt och avvakta någon vecka och se hur det tar sej. Med mat kommer han ju gissningsvis gå upp i vikt och då kanske han inte behöver kraftfoder, men har du redan börjat ge honom kan du gott fortsätta. Han måste ju upp i vikt.

Stressa inte och spendera tid med honom, lär känna varandra och ha mysigt, borsta, gosa, när han gått upp lite, gå på promenader- det kommer du få igen så många gånger om i framtiden. Lyssna på din veterinär och konsultera denne, han/hon har ju ändå sett hästen på riktigt!

Lycka till och uppdatera gärna med nya bilder!

/Lavinia, som kämpar med rakt motsatta problemet
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

jag skulle def. ta blodprov just för man kan se så mycket på allmänstatus på dom då.

Det låter ju osm dom avmaskat helt galet, bara på måfå :(
Dels så är det ju så att olika larver och maskar i olika stadier inte tas just då, när dom är i "fel" stadie för avmaskning, och sen är det ju så att dom faktiskt börjat bli resistenta just för att folk avmaksar hej vilt utan att egetnlgien ha koll på varför eller ens om det behövs.
Alla medel täcker ju heller inte alla maskar!

Så...eftersom det itne är så dyrt eller svårt att kolla upp ordenltigt om mask så skullejag absolut göra det. JAg tror det är bnadmask man tar blodprov för att kolla. (men som sagt jag är inte expert på det så hitta nån som är det, finns många här som är skitbra på det)
Blodmask i oliak stadier har jag för mig kan bli missat också, beroende på vilket stadie dom är etc.
Vad jag dock vet helt säkert är att det inte är så lätt som att ta träckprov o då syns allt. Heller inte att bara avmaska regelbundet.

Annars så blir det nog bra :)
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

delvis kl

Messy: Än så länge har vi inte skrivit några papper, pga besiktningen genomfördes idag. Jag ville inte skriva några papper på en häst jag inte visste något om, och på så vis bli "lagligt bunden" till honom i x antal månader. Nu däremot, när han är besiktad så kommer jag ändå skriva kontrakt med dom, för nu vet jag vad jag ger mig in på och har även mycket "svart på vitt" om hur han var när han kom hit. t.ex hull och hovar.
Och jag tror inte ägaren lurar mig då vi själv tillsammans har suttit och knåpat ihop ett kontrakt som båda är överens om..Och det är ett TYDLIGT och grundligt kontrakt som tar upp massor av saker om hästen osv.

Sissu: Ja okej, jag kan nog mycket väl byta ut kraften mot lucern om ni tror det är bättre:) men det där med fri tillgång, om jag portionerar ut eller låter han stå på fri tillgång är väl detsamma ? Portionerar jag ut 3 kg fyra gånger dagligen, blir det ju ungefär detsamma som det han äter när han står på fri tillgång? Skillnaden blir väl att det blir ingen stress för honom att äta, utan han kan äta i lugn och ro i den takt som han känner för.. Så tänker jag iallafall..

Lavinia: Jag kanske byter till lucern, men portionerar ut det flera ggr per dag istället. Kanske även "fyller på" med lite olja.. Det låter som en bra idé känns det som:)
Vi myser och gosar så gott det går just nu, jag jobbar otroligt mycket (16 mil enkel väg ifrån hemmet) men pendlar varje dag nu för att försäkra mig om att hästen har det bra och att jag har koll på vad som händer.
Jag försöker ändå träna lite mentalt med honom, att flytta för vissa tryck, ledarskap osv.. Han verkar trivas med det;)

jag kommer absolut att uppdatera med fler bilder, men kommer också att starta upp en blogg då det är många som vill följa oss om hur det går. Jag kan lägga upp bloggadressen senare, så får dom som vill läsa våra uppdateringar:)

-moa-: Jo jag vet, det är inte bra att avmaska på måfå, därför sa jag ifrån sista gången nu och sa att vi skulle träcka han före, och verkligen se om det behövdes avmaskas. Men är det verkligen så att allt syns på ett blodprov då?Altså om maskarna är i fel "stadie" osv..

Jag lyssnar och tar till mig, men jag tror han får en vecka eller två på sig att "visa vad han går för" och se om han går upp i vikt, och även så han får en chans att komma in i "stallgänget" utan massa störningsmoment hela tiden.

Just nu verkar han trivas, men om det blir för mycket kanske han börjar misstrivas, och det behöver vi ju verkligen inte just nu....


Än en gång, Tack allihop för alla tips och tankar kring den här hästen, det värmer att ni bryr er och hjälper till!!!
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

Verkligen guld att han fick komma till någon så engagerad människa :bow:

Följer er med stort intresse! :)
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

Ska jag börja röra på hästen trots veterinärens rekomendation att inte göra det pga hältan? det låter lite konstigt..

Du ska lyssna på veterinären om du har förtroende för henne (honom)!

Sedan tycker jag du kan komplettera med mycket gos och kel, massage och annat. Kan göra underverk om hästen får tillbaka livsgnistan, för jag antar att denna häst har haft det rätt svårt.
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

Nej, tyvärr syns inte allt på varken blodprov eller träckprov, det är ju så att olika maskar i olika stadier etc.

Bandmask tex. får man kolla genom blodprov (men så kan man kolla med träckprov också, tror det beror lite på?), medans vissa andra med träckprov.
Sen kan man behöva ta träckprov flera gånger med mellanrum för att verklgein få bra koll.
Jag är inte bra på det haha utan har en vet som är det.

Jag hittade en bra sida där det stod ordentligt om varje enskild mask och hur just den masken går att kolla för.
Lite mycket text men då får du ett bra grepp om hur olika maskar får kollas på olika sätt och tidpunkt lite.
http://www.maskkontroll.se/getpage.asp?do={599F45CC-0048-4B03-9E40-DEB59BBCD298}

Ett allmännstatus blodprov ger dock en bra bild av hästens generella hälsa, så det tycker jag def. du borde göra så att man inte missar nåt som påverkar, även för din skull ekonomiskt med försäkringar etc. eftersom du vill ha kvar honom.
Det tar ju inte lång tid attt få svar på så jag skulle nästan göra det innan jag skriver på kontrakt, bara så den inte har allvarliga problem innuti så att säga, det kan ju vara svårt ekonomiskt att ta på sig om den inte tidigare har bra försäkring som man kan ta över.

Lycka till och hoppas maskkoll länken hjälper (även om det var lite mcyket att läsa)

Håller med om att du kommer få i mångfald tillbaka sen från den, tilliten dom sedan får är så underbar och...det är inget som jämför :) (jag har också haft tidigare vanskötta djur sådär, dom är väldigt speciella och underbara)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

Åh vad glad jag blir när det är fler som följer oss nu!! Jag får rent rysningar när det är så många som bryr sig om han, och inte minst om oss =)

Jag kommer att starta upp en blogg imorgon, där jag tar upp allt från första start och jag önskar att så många som möjligt följer vår utveckling, även om det leder till det värsta. Det känns som att den här hästen kan ge MIG så mycket i bara skötseln.. Så även om det slutar i det värsta, så känns min motivation på så vis att jag kommer ta vid där jag slutar. Jag har förberett mig på det värsta och kommer stanna där tills dess isf, men jag kommer även kämpa för den här hästen. Nu är inte hullet det största problemet utan det kommer vi lösa tillsammans, utan hältan är mer oroande och vart exakt den kommer ifrån. Usch jag blev riktigt känslomässig nu, men var gör man om man fastnat för en hästs personlighet??

Jag uppdaterar om läget imorgon!!
Här kommer iaf en bild på den lilla filuren!!
embe.jpg
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

Oooh vad gullig han är! Förstår att du fastnat för honom :)
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

Vilken söt pålle. Jag vet precis vad du går igenom med din pålle nu då min också såg ruggig ut när jag skaffade honom. Ska bli kul att följa din blogg. tror inte man får länka till bloggar öppet här på buke men skicka mig gärna ett pm med en länk :-)
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

All eloge till dig :) Jag blir glad av att läsa hur du engagerar dig i din nya häst.
Om din häst är avmagrad endast på grund av foderbrist/felaktigt foder, så ska du nog inte mixtra för mycket utan gör som du gör idag, dvs. fri tillgång på ett silage/hö med bra värden samt det övriga du ger i foderväg. Tänk på att hästens mage och tarm kan reagera rätt kraftigt att gå från svält till en massa olika foder.
Jag har full förståelse för att man går igång på högvarv och vill göra allt för att hjälpa hästen att återhämta sig så fort som möjligt, men problemet är att om man inte låter hästen få tid på sig att anpassa sig till nytt foder, ny miljö etc.. så kan det göra mer skada än nytta.
Så skynda lugnt så ska du se att din häst kommer att bli fin inom en snar framtid.

Kan av erfarenhet säga att en fullt frisk häst faktiskt kan se ut som TS häst på relativt kort tid vid foderbrist/vanvård. Tog själv emot en bekants häst som bara på 6 månader hos en fodervärd hade gått ner sig totalt (fick först köras med hästambulans till klinik och stå på dropp i flera dagar innan jag kunde ta hem den från kliniken). Denna häst återhämtade sig helt från vanvården.

Med rätt skoning så blir det säkert ordning på hovarna. Den distala hältan kan ju bero på dagens status på hovarna? Tycker att du ska rådgöra med din hovslagare..

Angående maskkontroll så är det bättre att vänta till våren då maskarna "vaknar" för att få ett korrekt provresultat. Fråga de som erbjuder maskkontroller vad de rekommenderar.
Lycka till med din häst! PMa gärna din bloggadress så att jag kan få följa er utveckling :)
 
Sv: Allmän hjälp snabbt! Häst i sämre skick

Tycker också du gör en kanoninsats för söta hästen!
Jag hade nog undvikit att prova för mycket foder utan låtit
honom äta det du ger. Ger det inte resultat får du prova nåt annat.

Ang hältan hade jag avvaktat tills fötterna och musklerna är i bättre skick
för att bättre kunna se vad som faktiskt felar. Nu är det så många faktorer
som kan spela in.

En inte så vild gissning är väl överansträngning pga hovarna och vanvården
så avvakta och låt honom återhämta sig innan ni ger er på behandlingar är mitt tips :)

Får man fråga hur det kommer sig att du köpte denna? Kände du den sen innan?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 324
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 225
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 593
Senast: Stereo
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 143
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp