Bukefalos 28 år!

Allmänna fodertråden

Vilket är det bästa hundfodret om man ska välja torrfoder? Det är ju en hel djungel det här... :confused:
Är det dyraste bäst eller vad ska jag titta på? Jag vill ha ett bra foder som inte är allt för dyrt till mina hundar.
Vilket av dom svenska fodren är bäst?
Tyvärr går det inte på rak arm att säga vilket foder som är bäst - för hundar är olika individer :) Dock finns mer skräpfoder än andra. Och du kommer få lika många svar som det finns foder, då även människor tycker olika :D

Av svenska foder finns bara ett som är gjort på enbart svenska råvaror och det är Magnussons. Dom har några sorter som är bättre än andra, men fortfarande är det rätt låg halt av animalier i dom.
Övriga svenska foder har antingen en liten eller en stor del av utländska råvaror i käket. Vi tillverkar inte köttmjöl i Sverige, då det importeras - likaså ris. Vi har även svenska foder som tillverkas i fabriker utomlands och av av utländska råvaror, men marknadsförs som svenska så konceptet är svenskt.

Så ja, det är en djungel :D Men många gånger får man vad man betalar för och superbillliga foder innehåller superbilliga råvaror och dom håller jag mig långt ifrån.
 
Av Magnussons skiter mina hundar som elefanter.

Mina bajsar lagom på Magnusson Grain-free. Mer än när de äter typ Taste of the wild eller liknande hög protein/hög fett-foder men fortfarande inte orimligt mycket och illa luktar det inte heller.
Riktigt mycket bajs får de av foder som baseras på majs eller mycket spannmål, då kan det hända att det bajsad typ 4-5 ggr/dag och illaluktande jättehöga varje gång. Och de fiser på sådant foder. Blä!
 
Och för mina är det tvärt om... orijen och olivers bajsade dom som hästar. Carrier fungerade bra men har nyligen bytt till magnussons och gillar det verkligen :up: Ger Work till den ena och grain free till den andra :)
 
Våra käkar Magnussons M&B Light. En p g a behov av lågt fettinnehåll, två p g a ålder och viktuppgång. Vi får mycket beröm när vi gör rutinkontroller. Fina i hull och muskler, bra päls. Har tidigare provat både dyra specialfoder och färskfoder.

Av Magnussons är de också och stabila i magen (om de låter bli att snaska i sig äckel de hittar ute). Hade gärna provat Grain Free men det funkar inte riktigt av ovanstående skäl.

Bra innehåll, bra pris - enligt mig. Betalar 385 kr för 14 kg.
 
Jag fattar inte hur jag kan ha missat att Taste of the wild har ett laxfoder :banghead:. Det får bli till att köpa det och testa, med låååååågsam övergång så magen inte ballar ur. Äntligen kanske vi kan få bli av med Purina, jag vill helst ge ett spannmålsfritt foder så det vore ju toppen om det funkar :up:
 
Jag har börjat mata Tonto med Acana Classic Red. Det går över förväntan! (Dvs. Han äter det.) Rollo fungerar fortsatt jättebra på Majstors Lamm och ris.
 
Musch Puppy

Har en kelpie-kille som är 4,5 månader. Han äter Musch puppy (varvar mellan sorterna) och funkar bra på det! Läste på Facebook att det var flera stycken som rekommenderade att man skulle tillsätta extra kalk under tandbytet, är det detta något som ni också rekommenderar?
Är det något annat ni tycker är bra att ge valpar? Svenska Djurapoteket hade något valp-kit med C-vitamin och grönläppad mussla som skulle vara bra (enligt dem). Eller om ni har några andra knep för optimal tillväxt!

Tack på förhand! :)
 
Jag är i starten på att lära mig om olika foder. Vad tycker folk om Carrier? Är det skit eller bra?

Har kollat på Brit Care tidigare som gör mig lite nyfiken. Även Magnusson som finns på vårt närmsta ica bara några minuters gång härifrån. Tyvärr verkar de inte ha valpfoder där. Men beställa går ju annars. Var köper du det? @Emuliiaa
 
Jag är i starten på att lära mig om olika foder. Vad tycker folk om Carrier? Är det skit eller bra?

Har kollat på Brit Care tidigare som gör mig lite nyfiken. Även Magnusson som finns på vårt närmsta ica bara några minuters gång härifrån. Tyvärr verkar de inte ha valpfoder där. Men beställa går ju annars. Var köper du det? @Emuliiaa

Carrier har väl lite olika innehåll på sina foder, något med mest spannmål, något med lite mindre, något utan osv. Läs på innehållsförteckningen, det som står först är det mest av!

Jag köper från animail, har 10% i studentrabatt där men de flesta sidor brukar ha ungefär samma pris :) brit care beställde jag från zoofast.se för nästan halva priset!
 
Carrier har väl lite olika innehåll på sina foder, något med mest spannmål, något med lite mindre, något utan osv. Läs på innehållsförteckningen, det som står först är det mest av!

Jag köper från animail, har 10% i studentrabatt där men de flesta sidor brukar ha ungefär samma pris :) brit care beställde jag från zoofast.se för nästan halva priset!

Det var Carriers valpfoder jag funderade på specifikt och som jag förstår fanns bara ett sådant. Kollar ingredienserna nu på en internetsida och då står de första 5 igrendienserna uppradade i följande ordning:
kycklingkött
Fläskkött
Majs
Ris
Korn
 
Det var Carriers valpfoder jag funderade på specifikt och som jag förstår fanns bara ett sådant. Kollar ingredienserna nu på en internetsida och då står de första 5 igrendienserna uppradade i följande ordning:
kycklingkött
Fläskkött
Majs
Ris
Korn
Jag personligen hade undvikit ett foder som har så många olika sorters spannmål, framförallt ett med majs i då jag hört att det inte är bra (kommer inte ihåg nu på rak arm varför men det går väl bara rätt igenom hunden utan funktion).
 
Jag personligen hade undvikit ett foder som har så många olika sorters spannmål, framförallt ett med majs i då jag hört att det inte är bra (kommer inte ihåg nu på rak arm varför men det går väl bara rätt igenom hunden utan funktion).

Okej! Bra att veta. Ska kolla närmare på det men bra att veta att det jag trodde om fordret blir lite bekräftat även av andra. :)
 
Jag personligen hade undvikit ett foder som har så många olika sorters spannmål, framförallt ett med majs i då jag hört att det inte är bra (kommer inte ihåg nu på rak arm varför men det går väl bara rätt igenom hunden utan funktion).
En vanlig missuppfattning som en del anser det vara OK att sprida...:devil:
Majs är spannmål som innehåller mycket kolhydrater som bidrar till övervikt hos hundar.
 
Är det vanligt att man byter hundfoder titt som tätt? jag har ju tagit över en hund och de tidigare ägarna sa till mig att de brukade byta foder en hel del för att hundarna "tröttnade" på fodret efter ett tag?

Jag har börjat ge henne Standarts och det funkade bra i början men så fick den andra hunden åka hem och efter det så tappade hon lite aptiten. Hon äter men känns lite svårtrugad och kan lämna maten och äta upp nån/några timme senare - det som verkar locka mest är hästmaten i stallet och hästbajset - håller på att rota i boxarna när jag mockar :p ;) iof så får mina hästar betfor så jag kan tänka mig att det är sött och gott. Funderar på om jag måste byta ibland som de sa, eller om jag ska försöka hitta något som helt enkelt är godare
 
Är det vanligt att man byter hundfoder titt som tätt? jag har ju tagit över en hund och de tidigare ägarna sa till mig att de brukade byta foder en hel del för att hundarna "tröttnade" på fodret efter ett tag?

Jag har börjat ge henne Standarts och det funkade bra i början men så fick den andra hunden åka hem och efter det så tappade hon lite aptiten. Hon äter men känns lite svårtrugad och kan lämna maten och äta upp nån/några timme senare - det som verkar locka mest är hästmaten i stallet och hästbajset - håller på att rota i boxarna när jag mockar :p ;) iof så får mina hästar betfor så jag kan tänka mig att det är sött och gott. Funderar på om jag måste byta ibland som de sa, eller om jag ska försöka hitta något som helt enkelt är godare
Att hon äter sämre utan konkurrens är väldigt vanligt. Bestäm dig för ett foder o håll dig till det, gärna ett färskfoder om du inte kan BARFa.
 
Är det vanligt att man byter hundfoder titt som tätt? jag har ju tagit över en hund och de tidigare ägarna sa till mig att de brukade byta foder en hel del för att hundarna "tröttnade" på fodret efter ett tag?

Jag har börjat ge henne Standarts och det funkade bra i början men så fick den andra hunden åka hem och efter det så tappade hon lite aptiten. Hon äter men känns lite svårtrugad och kan lämna maten och äta upp nån/några timme senare - det som verkar locka mest är hästmaten i stallet och hästbajset - håller på att rota i boxarna när jag mockar :p ;) iof så får mina hästar betfor så jag kan tänka mig att det är sött och gott. Funderar på om jag måste byta ibland som de sa, eller om jag ska försöka hitta något som helt enkelt är godare

Vi byter då och då men försöker hålla oss till foder med ungefär samma innehåll (Orijen/Purizon/Canagan/Acana etc), fast med olika proteinkällor då så att det ska smaka annorlunda. Hade han alltid ätit med glädje så hade jag inte haft några problem att servera samma mat varje dag men eftersom han mest petar i maten så tycker jag gott han kan få lite variation. Det är ju inget större problem för mig att köpa hem olika sorter och han tycker det är toppen, så why not liksom :)
 
Är det vanligt att man byter hundfoder titt som tätt? jag har ju tagit över en hund och de tidigare ägarna sa till mig att de brukade byta foder en hel del för att hundarna "tröttnade" på fodret efter ett tag?

Jag har börjat ge henne Standarts och det funkade bra i början men så fick den andra hunden åka hem och efter det så tappade hon lite aptiten. Hon äter men känns lite svårtrugad och kan lämna maten och äta upp nån/några timme senare - det som verkar locka mest är hästmaten i stallet och hästbajset - håller på att rota i boxarna när jag mockar :p ;) iof så får mina hästar betfor så jag kan tänka mig att det är sött och gott. Funderar på om jag måste byta ibland som de sa, eller om jag ska försöka hitta något som helt enkelt är godare
Håll dig till Standardt, min äter också mycket sämre utan konkurrens :)
 

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
19 356
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 094
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 533
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
5 072
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp