Bukefalos 28 år!

Allmänna fodertråden

Ja, hellre Purizan än Four Friends med ris. Four Friends finns som spannmålsfritt också, men då har vi hydrolisat i det också.
Fast det är en djungel. Först så ska det vara vettigt innehåll, sen ska hunden fungera på det när det gäller mage, päls och allt annat - och så vill åtminstone jag att mina hundar ska käka med god aptit. Mycket ska stämma :) Det spelar ju ingen roll ju bta ett foder ser ut att vara om hunden inte gillar det :meh:
 
Dags för foderbyte för herr pudel igen.
Här får ni en utmaning om ni har tråkigt :D (ska sätta mig och kolla på måndag när jag har bra internet igen)

- Spannmålsfritt
- Ej över 9 % fetthalt - haft akut pankreatit.
- Inte för hög proteinhalt - haft förhöjda levervärden tidigare.
- Enkelt att få tag i, beställa från nätet :)
 
Dags för foderbyte för herr pudel igen.
Här får ni en utmaning om ni har tråkigt :D (ska sätta mig och kolla på måndag när jag har bra internet igen)

- Spannmålsfritt
- Ej över 9 % fetthalt - haft akut pankreatit.
- Inte för hög proteinhalt - haft förhöjda levervärden tidigare.
- Enkelt att få tag i, beställa från nätet :)

Sensitivity Control? Båda mina hundar älskar det och fungerar bra på det. När ena hunden hade akut pankreatit fick båda äta det fodret i 2 månader. Innehåller tapioka (cassawarot) som kolhydratkälla.
Nu ger jag Magnusson Grain-free som visserligen inte har så hög fetthalt, den ligger på 12% men vet inte hur känslig din hund är och varför han fick pankreatit från början.
Min tik fick det för att hon åt en stor mängd fett (massa massa köttbullar) under kort tid vilket överbelastade bukspottskörteln. I de fall där man dock inte kan härleda utbrottet till något kan hunden fortsatt vara känslig resten av livet.
 
Dags för foderbyte för herr pudel igen.
Här får ni en utmaning om ni har tråkigt :D (ska sätta mig och kolla på måndag när jag har bra internet igen)

- Spannmålsfritt
- Ej över 9 % fetthalt - haft akut pankreatit.
- Inte för hög proteinhalt - haft förhöjda levervärden tidigare.
- Enkelt att få tag i, beställa från nätet :)

Vill du ha färskfoder är det Bravo Kyckling (den spannmålsfria) som kanske kan vara något. Den innehåller ca 9% fett och 27% protein när man räknar om till torrsubstans. Deras övriga sorter hamnar minst över 12% i fetthalt.
 
Sensitivity Control? Båda mina hundar älskar det och fungerar bra på det. När ena hunden hade akut pankreatit fick båda äta det fodret i 2 månader. Innehåller tapioka (cassawarot) som kolhydratkälla.
Nu ger jag Magnusson Grain-free som visserligen inte har så hög fetthalt, den ligger på 12% men vet inte hur känslig din hund är och varför han fick pankreatit från början.
Min tik fick det för att hon åt en stor mängd fett (massa massa köttbullar) under kort tid vilket överbelastade bukspottskörteln. I de fall där man dock inte kan härleda utbrottet till något kan hunden fortsatt vara känslig resten av livet.

Ska kolla upp det!
Han fick det troligen för att ha ätit foder med hög fetthalt länge trodde veterinären.
Var ett tag sen nu men vågar inte gå högre än 9-10 i fett ifall det händer igen O_o
 
@pepp Just det, Bosch Soft Getkött och Potatis glömde jag :)
Spannmålsfri, innehåller bara 6% fett och 19% protein och finns att köpa på Zooplus med hemleverans.
Provade 2 stora säckar på mina för några månader sedan och det fungerade fint. Väldigt smakrikt verkar det vara, bitarna är lite mjukare än vanligt torrfoder.
 
Vill du ha färskfoder är det Bravo Kyckling (den spannmålsfria) som kanske kan vara något. Den innehåller ca 9% fett och 27% protein när man räknar om till torrsubstans. Deras övriga sorter hamnar minst över 12% i fetthalt.

Har varit sugen på färskfoder, har dock halvfrys som inte rymmer så mycket (den är redan proppfull) och min hundvakt tycker det verkar tjorvigt - mina föräldrar alltså :D
 
@pepp Just det, Bosch Soft Getkött och Potatis glömde jag :)
Spannmålsfri, innehåller bara 6% fett och 19% protein och finns att köpa på Zooplus med hemleverans.
Provade 2 stora säckar på mina för några månader sedan och det fungerade fint. Väldigt smakrikt verkar det vara, bitarna är lite mjukare än vanligt torrfoder.

Gud vad många bra tips :) tusen tack!
 
KL
Valpfoderfråga!

Har fått hem en liten kelpie-kille som är 8 veckor. Han ska få äta Musch puppy och ev VOH puppy. Men jag blir inte klok på anvisningarna...

Enligt Musch ska han äta 10% av sin nuvarande vikt "sedan sjunker procenten vartefter den växer". När sjunker den och hur mycket? Om han nu väger 4,5 kg så ska han alltså äta 450 g / dag? Hur länge ska han göra det?

Av VOHs puppy ska han "fram till att din hund nått ca 40% av förväntad vuxenvikt ge 4-5% av dess kroppsvikt i dagsranson". Alltså ca 225 gram / dag tills han väger typ 8-9 kg?

Är det något av fodren som ni föredrar? Hur kan det skilja så mycket att han ska äta dubbelt så mycket av Muschen?

Många frågor! Tacksam för svar! :bow:
 
KL
Valpfoderfråga!

Har fått hem en liten kelpie-kille som är 8 veckor. Han ska få äta Musch puppy och ev VOH puppy. Men jag blir inte klok på anvisningarna...

Enligt Musch ska han äta 10% av sin nuvarande vikt "sedan sjunker procenten vartefter den växer". När sjunker den och hur mycket? Om han nu väger 4,5 kg så ska han alltså äta 450 g / dag? Hur länge ska han göra det?

Av VOHs puppy ska han "fram till att din hund nått ca 40% av förväntad vuxenvikt ge 4-5% av dess kroppsvikt i dagsranson". Alltså ca 225 gram / dag tills han väger typ 8-9 kg?

Är det något av fodren som ni föredrar? Hur kan det skilja så mycket att han ska äta dubbelt så mycket av Muschen?

Många frågor! Tacksam för svar! :bow:
Enklast är att räkna på 2-3% av förväntad vuxenvikt på båda fodren. Det brukar stämma bra :) SEn får man ha koll på hull etc och ev göra någon justering om det behövs.
Jag kör alltid 2% av förväntad vuxenvikt och mina äter ungefär samma mängd som 8 veckors valpar som dom gör som vuxna - bara att valpar får det uppdelat på 3 mål istället för två.
 
En fråga.
Jag har kört brit care puppy länge nu, både till Santo och nu även till valpen. Deras mat står nere nästan jämt då de båda småäter ibland. Nu till frågan då, de båda har haft lite oregelbunden avföring på sistone, alltså rätt krämig/lös emellanåt och skiten stinker rätt illa med. Kan detto bero på att de äter för mycket? Mask?
Funderar på att byta till Magnussons då jag hört bra om detta. Testat färskfoder tidigare och är ej intresserad av detta nu.
 
En fråga.
Jag har kört brit care puppy länge nu, både till Santo och nu även till valpen. Deras mat står nere nästan jämt då de båda småäter ibland. Nu till frågan då, de båda har haft lite oregelbunden avföring på sistone, alltså rätt krämig/lös emellanåt och skiten stinker rätt illa med. Kan detto bero på att de äter för mycket? Mask?
Funderar på att byta till Magnussons då jag hört bra om detta. Testat färskfoder tidigare och är ej intresserad av detta nu.
Eftersom avföringen blivit krämig på båda hundarna av ett foder som tidigare funkat bra, tänker jag att det beror på fodret. Har fodret blivit dåligt av någon anledning? Förvarats för varmt i butiken? Det kan också ha blivit dåligt vid tillverkningen; sånt förekommer då och då när det gäller många fodermärken. Har receptet ändrats? Tillverkare ändrar recept då och då och det är lätt att missa det.
När det gäller Magnussons har jag bara gott att säga om den Meat & Biscuit som funnits ganska länge. Den nya spannmålsfria sorten har jag inte testat än. Den gamla gav torr och lättplockad avföring.
 
Intressant. Hittade denna info på facebooksidan Hundmatsdoktorn:
Marie Sallander skrev den 30 april 2015:

"Just idag har jag fått siffror från Jordbruksverket (SJV) som kontrollerar om våra foder håller måttet. SJV kontrollerar det som står på förpackningen jämfört med analyserade värden för protein, fett, växttråd/fibrer och aska/mineraler. Här nedan är siffror som gäller hund- och kattfoder för år 2014.

Förra året avvek hela 51,7% av alla analyserade färskfoder från det som stod på säcken, medan endast 13,6% av analyserade konserver och 11,4% av analyserade torrfoder gjorde det. Detta betyder att hälften av färskfodren har stora problem med att hålla en hög och jämn kvalitet - du vet inte vad du får och om det ger djuret alla näringsämnen. SJV har nu en uppgift att nypa dessa företag i näsan och se till att de rycker upp sig."
 
Intressant. Hittade denna info på facebooksidan Hundmatsdoktorn:
Marie Sallander skrev den 30 april 2015:

"Just idag har jag fått siffror från Jordbruksverket (SJV) som kontrollerar om våra foder håller måttet. SJV kontrollerar det som står på förpackningen jämfört med analyserade värden för protein, fett, växttråd/fibrer och aska/mineraler. Här nedan är siffror som gäller hund- och kattfoder för år 2014.

Förra året avvek hela 51,7% av alla analyserade färskfoder från det som stod på säcken, medan endast 13,6% av analyserade konserver och 11,4% av analyserade torrfoder gjorde det. Detta betyder att hälften av färskfodren har stora problem med att hålla en hög och jämn kvalitet - du vet inte vad du får och om det ger djuret alla näringsämnen. SJV har nu en uppgift att nypa dessa företag i näsan och se till att de rycker upp sig."
Stod på säcken?
 
Någon som gett fodret Back to basics B2B från XXL? Såg det i förbifarten när jag var därinne... Hittar ingen innehållsförteckning på XXLs hemsida tyvärr.
 
Ok, då är det min tur!

Letar nytt foder till mina RR, 8 och snart 10 år gamla.
Herr hane är mycket känslig i magen och den ballar ur ganska lätt. Är även ganska svårfödd.
Fröken tik har haft magomvridning för tre år sedan och opererades med bra resultat. Jag är dock livrädd att ge henne foder som skulle kunna öka risken för återfall. Hon har även en släng av magkatarr ibland och får då omeprazol (kan hänga ihop med magoperationen). Normalfödd.

Efter två omgångar diarre (antagligen ätit något as i skogen eller så) där hanen nästan fick läggas in ena gången och avhjälptes med Flagyl så har han fått äta Royal Canin gastro intestinal sedan dess. Detta fungerar han bra på. Även tiken får samma för enkelhetens skull och för sina "magbesvär". Det är ju lättsmält iaf.

Dock är ju innehållet inte så värst roligt och jag ser ju hellre att de äter något med roligare ingredienser och som gärna får vara lite billigare också :p (inte det viktigaste såklart).

Har ni någon ide om vad som skulle kunna passa? Ger gärna samma till båda för enkelhetens skull.
 
Ok, då är det min tur!

Letar nytt foder till mina RR, 8 och snart 10 år gamla.
Herr hane är mycket känslig i magen och den ballar ur ganska lätt. Är även ganska svårfödd.
Fröken tik har haft magomvridning för tre år sedan och opererades med bra resultat. Jag är dock livrädd att ge henne foder som skulle kunna öka risken för återfall. Hon har även en släng av magkatarr ibland och får då omeprazol (kan hänga ihop med magoperationen). Normalfödd.

Efter två omgångar diarre (antagligen ätit något as i skogen eller så) där hanen nästan fick läggas in ena gången och avhjälptes med Flagyl så har han fått äta Royal Canin gastro intestinal sedan dess. Detta fungerar han bra på. Även tiken får samma för enkelhetens skull och för sina "magbesvär". Det är ju lättsmält iaf.

Dock är ju innehållet inte så värst roligt och jag ser ju hellre att de äter något med roligare ingredienser och som gärna får vara lite billigare också :p (inte det viktigaste såklart).

Har ni någon ide om vad som skulle kunna passa? Ger gärna samma till båda för enkelhetens skull.

Jag skulle absolut inte byta foder om din hane är mycket känslig. Evtl prova RC Sensitivity Control som har lite bättre innehåll men fasa över mycket långsamt.
Det är ju jättesvårt att rekommendera något eftersom vi inte vet vad din hane är känslig emot.
 

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
19 132
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 027
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 428
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 462
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp