Bukefalos 28 år!

Allmänna fodertråden

Jag skulle absolut inte byta foder om din hane är mycket känslig. Evtl prova RC Sensitivity Control som har lite bättre innehåll men fasa över mycket långsamt.
Det är ju jättesvårt att rekommendera något eftersom vi inte vet vad din hane är känslig emot.

Han har fungerat bra på allehanda foder i 7½ år av sitt liv men åkte på något skit två gånger i rad med dels blodig diarre och slemmig avföring och avmagring som följd. Troligtvis att han ätit as första gången och sen fick maginfluensa som gick därefter. Nu har han ätit gastro intestinal i ca 8 månader så magen har ju stabiliserat sig. Pälskvaliten är dock inte rolig på detta foder - vilket, förutom pris och innehåll, också är en anledning till att jag helst byter.
Jag tror inte han är känslig mot "något" i sig eftersom han ätit andra foder utan problem tidigare. I dagsläget får de dessutom allt möjligt annat också såsom dentastix, våra matrester, hundkex etc. Så jag misstänker att det värsta blåst över. Jag vill dock ge något som är ganska "snällt" ändå (inte Orijen eller Standardt t ex som jag upplever som ganska svårsmälta).
 
Ok, då är det min tur!

Letar nytt foder till mina RR, 8 och snart 10 år gamla.
Herr hane är mycket känslig i magen och den ballar ur ganska lätt. Är även ganska svårfödd.
Fröken tik har haft magomvridning för tre år sedan och opererades med bra resultat. Jag är dock livrädd att ge henne foder som skulle kunna öka risken för återfall. Hon har även en släng av magkatarr ibland och får då omeprazol (kan hänga ihop med magoperationen). Normalfödd.

Efter två omgångar diarre (antagligen ätit något as i skogen eller så) där hanen nästan fick läggas in ena gången och avhjälptes med Flagyl så har han fått äta Royal Canin gastro intestinal sedan dess. Detta fungerar han bra på. Även tiken får samma för enkelhetens skull och för sina "magbesvär". Det är ju lättsmält iaf.

Dock är ju innehållet inte så värst roligt och jag ser ju hellre att de äter något med roligare ingredienser och som gärna får vara lite billigare också :p (inte det viktigaste såklart).

Har ni någon ide om vad som skulle kunna passa? Ger gärna samma till båda för enkelhetens skull.

@nilie verkar ordentligt påläst vad gäller torrfoder.
 
Han har fungerat bra på allehanda foder i 7½ år av sitt liv men åkte på något skit två gånger i rad med dels blodig diarre och slemmig avföring och avmagring som följd. Troligtvis att han ätit as första gången och sen fick maginfluensa som gick därefter. Nu har han ätit gastro intestinal i ca 8 månader så magen har ju stabiliserat sig. Pälskvaliten är dock inte rolig på detta foder - vilket, förutom pris och innehåll, också är en anledning till att jag helst byter.
Jag tror inte han är känslig mot "något" i sig eftersom han ätit andra foder utan problem tidigare. I dagsläget får de dessutom allt möjligt annat också såsom dentastix, våra matrester, hundkex etc. Så jag misstänker att det värsta blåst över. Jag vill dock ge något som är ganska "snällt" ändå (inte Orijen eller Standardt t ex som jag upplever som ganska svårsmälta).

Okej, men då är han ju inte heller direkt känslig i magen? Det lät på ditt inlägg som att hunden alltid varit mycket känslig med vad den får i sig.

Då spelar det ju ingen större roll med vilken foder ni ger, men kanske inte välja det allra fetaste då hundtarmen, särskilt på en äldre hund, är mer känslig för fett och i behov av mer fibrer.
 
Okej, men då är han ju inte heller direkt känslig i magen? Det lät på ditt inlägg som att hunden alltid varit mycket känslig med vad den får i sig.

Då spelar det ju ingen större roll med vilken foder ni ger, men kanske inte välja det allra fetaste då hundtarmen, särskilt på en äldre hund, är mer känslig för fett och i behov av mer fibrer.

Det kanske var lite felformulerat eller kunde tolkas fel iaf. Skyller på att det var sent när jag skrev inlägget :p Han är ju känslig så till vida att nu när han varit dålig och äter ett foder som typ är sönderhydrolyserat så lär han ju behöva en ordentlig överfasning till bättre mat och jag vill ju ha ett skonsamt foder som inte är för "starkt" utan som är lättsmält men ändå energirikt då han är svårfödd. Det är något han alltid varit. Antingen får man ge stora mängder (och då skiter han som en elefant) eller något som är energitätt men ändå lättsmält. Det är den ekvationen jag vill få ihop.
Dessutom skulle det ju passa även fröken tik som haft magomvridning. Så jag håller inte med om att det inte spelar roll vilket foder man ger.
 
Det kanske var lite felformulerat eller kunde tolkas fel iaf. Skyller på att det var sent när jag skrev inlägget :p Han är ju känslig så till vida att nu när han varit dålig och äter ett foder som typ är sönderhydrolyserat så lär han ju behöva en ordentlig överfasning till bättre mat och jag vill ju ha ett skonsamt foder som inte är för "starkt" utan som är lättsmält men ändå energirikt då han är svårfödd. Det är något han alltid varit. Antingen får man ge stora mängder (och då skiter han som en elefant) eller något som är energitätt men ändå lättsmält. Det är den ekvationen jag vill få ihop.
Dessutom skulle det ju passa även fröken tik som haft magomvridning. Så jag håller inte med om att det inte spelar roll vilket foder man ger.
Four Friends ? Har flertalet vänner vars hundar fungerar väldigt bra på det - även känsliga hundar. Kan själv ge av det ibland till mina utan problem om jag t ex åker iväg (jag råutfodrar i vanliga fall). Skiter rätt lite jämfört med många andra torrfoder och finns ett flertal varianter :)
 
Four Friends ? Har flertalet vänner vars hundar fungerar väldigt bra på det - även känsliga hundar. Kan själv ge av det ibland till mina utan problem om jag t ex åker iväg (jag råutfodrar i vanliga fall). Skiter rätt lite jämfört med många andra torrfoder och finns ett flertal varianter :)

Four friends körde jag innan hanen blev dålig. På pappret ett bra foder men jag tyckte nog inte det fungerade klockrent. Även min normalfödda tik tunnade ur (vanlig adult-foder) och så även hanen. Fick ge ganska så kopiösa mängder. Synd eftersom de har otroligt bra pris med uppfödarkort.
 
Det kanske var lite felformulerat eller kunde tolkas fel iaf. Skyller på att det var sent när jag skrev inlägget :p Han är ju känslig så till vida att nu när han varit dålig och äter ett foder som typ är sönderhydrolyserat så lär han ju behöva en ordentlig överfasning till bättre mat och jag vill ju ha ett skonsamt foder som inte är för "starkt" utan som är lättsmält men ändå energirikt då han är svårfödd. Det är något han alltid varit. Antingen får man ge stora mängder (och då skiter han som en elefant) eller något som är energitätt men ändå lättsmält. Det är den ekvationen jag vill få ihop.
Dessutom skulle det ju passa även fröken tik som haft magomvridning. Så jag håller inte med om att det inte spelar roll vilket foder man ger.

Jag skulle i sådana fall välja ett foder men ganska få ingredienser, typ en protein och en kolhydratkälla samt välja en proteinkälla som är lättsmält till exempel lamm eller kyckling.
Acana Lamb and Apple kanske kan vara ett alterantiv?
 
Four friends körde jag innan hanen blev dålig. På pappret ett bra foder men jag tyckte nog inte det fungerade klockrent. Även min normalfödda tik tunnade ur (vanlig adult-foder) och så även hanen. Fick ge ganska så kopiösa mängder. Synd eftersom de har otroligt bra pris med uppfödarkort.
Du har inte provat deras powerfoder då ? eller Sensi High med anka (den och lamm tycker jag är bäst mag-och smakmässigt. Ja hundarna då haha) :)
 
Du har inte provat deras powerfoder då ? eller Sensi High med anka (den och lamm tycker jag är bäst mag-och smakmässigt. Ja hundarna då haha) :)

Jo, har provat dem båda men minns inte varför jag ratade dem. Nu när tiken haft magomvridning också så vill jag undvika foder med jäst och betfibrer i för det sägs att de ska kunna orsaka just magomvridning. Om det stämmer eller inte vet jag ju inte men jag tar hellre det säkra före det osäkra. Hundarna åt för övrigt just Four friends när min tik fick magomvridning så är lite skeptisk därför också såklart.
 
Jag skulle i sådana fall välja ett foder men ganska få ingredienser, typ en protein och en kolhydratkälla samt välja en proteinkälla som är lättsmält till exempel lamm eller kyckling.
Acana Lamb and Apple kanske kan vara ett alterantiv?

Den är faktiskt en av de som jag funderat på att fasa över till. Har använt Acana förut och minns attd et fungerade ganska bra.
 
Annars finns ju Essentials och då tänker jag främst på deras powerfoder Stamina. Har bekanta som ger det till sina svårfödda hundar som inte kan käka för mycket om dom inte ska skita jättehögar. http://www.essentialfoods.se/shop/meals-for-dogs/essential-stamina.html
Går att fixa hem provpåsar därifrån. Är du uppfödare, så hojta till dom om du kan få en provpåse :) 25% rabatt i övrigt på allt för uppfödare :)

Det där var ett foder jag aldrig hört talas om förut. ska spana in det :) tack för tipset.
 
Ursäkta för OT @Zoya , syr man inte fast magsäcken så att hunden inte kan få magomvridning igen?

Jo, man syr fast magsäcken i bukväggen vilket gör att risken för återfall betydligt minskar men det är ingen 100%-ig garanti för att det inte ska hända igen. Personligen vill jag aldrig någonsin mer behöva uppleva en magomvridning, det var ungefär det värsta jag varit med om under alla mina år som djurägare.
 
Hilfe!

Vill någon smart bukare hjälpa mig att räkna på Ca/P-kvoten i Nordics spannmålsfria? :p

Analysvärde anges i g/100 g
Vatten 65,5.
Aska 3,0.
Fett 16,8.
Protein 9,3.
Kolhydrater 2,8.
Fiber 2,7.
Kalcium, Ca 0,96.
Fosfor, P 0,76.
Energi 848 kJ. Energi 203 kcal

Gissar att detta inte är i ts?

http://www.nordichundfoder.com/helfoder
 
Är det någon som har provat/har åsikter om Alfa Spirits helfoder? Gillar spontant innehållet (och att det är halvtorrt) men är rätt dålig på foder - höll mig till Acana/Taste of the Wild/Orijen + sp-fritt färskfoder med Alice, men hade varit gött om AS är okej, för det känns som ett mellanting mellan torrt och färskt.
 
Är det någon som har provat/har åsikter om Alfa Spirits helfoder? Gillar spontant innehållet (och att det är halvtorrt) men är rätt dålig på foder - höll mig till Acana/Taste of the Wild/Orijen + sp-fritt färskfoder med Alice, men hade varit gött om AS är okej, för det känns som ett mellanting mellan torrt och färskt.

Min tycker det är äckligt och jag har fått göra retur två gånger då det var mögligt foder i förpackningarna. I övrigt är det väl ett bra foder, men tyvärr har jag haft otur. :(

Gillar Ziwi Peak mer i sådana fall.
 
Vilket är det bästa hundfodret om man ska välja torrfoder? Det är ju en hel djungel det här... :confused:
Är det dyraste bäst eller vad ska jag titta på? Jag vill ha ett bra foder som inte är allt för dyrt till mina hundar.
Vilket av dom svenska fodren är bäst?
 

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 874
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 961
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 327
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 390
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp