Allmänna "Hjälp, jag har för mycket prylar!" - tråden del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har hängt på en utmaning för februari - rensa ut minst en sak per dag. Sälj, skänk eller släng.
Igår rensade jag bort ytterligare en pärm i bokhyllan. Idag blev lägligt nog ytterligare en kursbok såld 👍

Behöver nog ta tag i och lägga upp lite annonser för att få igång rensningen inför längre fram i månaden 😄
 
Att jag är historiker gör saker svårt för mig. Jag är inte sentimental, men när jag hittar lådvis med gamla brev, fotografier, och dokumentation kring gården så är det inte lätt att slänga. Samtidigt, jag vet att de har ca 0 värde för forskning. Det tar ändå emot. Lika som det tar emot för en bokälskare att slänga böcker, även om de är dåliga.

Men jag gör det. Lite i taget.
 
Att jag är historiker gör saker svårt för mig. Jag är inte sentimental, men när jag hittar lådvis med gamla brev, fotografier, och dokumentation kring gården så är det inte lätt att slänga. Samtidigt, jag vet att de har ca 0 värde för forskning. Det tar ändå emot. Lika som det tar emot för en bokälskare att slänga böcker, även om de är dåliga.

Men jag gör det. Lite i taget.

Det finns inte någon hembygdsförening eller nått som vill ha sånt, om gården tänker jag ☺️

https://www.hembygd.se/shf/page/3238
 
Det finns inte någon hembygdsförening eller nått som vill ha sånt, om gården tänker jag ☺️

https://www.hembygd.se/shf/page/3238
Jag har kontakter med både hembygsförening och närmaste landsarkiv men det här är verkligen sådant som inte är något att ha. Halvkladdade kassaböcker och gamla bussbiljetter och hundratals foton på folk som ingen vet vilka de är. De har varit lite hoarders tror jag, de som bott här innan.

Men vissa saker är tillräckligt intressanta för att jag ska spara dem. Personliga brev, brev mellan gårdsägaren och försvarsmakten (de hade visst hästar ute i tjänst under 40-talet som flyttades runt en del), dokumentation kring själva huset och ägorna, sånt behåller jag :)
 
Jag har kontakter med både hembygsförening och närmaste landsarkiv men det här är verkligen sådant som inte är något att ha. Halvkladdade kassaböcker och gamla bussbiljetter och hundratals foton på folk som ingen vet vilka de är. De har varit lite hoarders tror jag, de som bott här innan.

Men vissa saker är tillräckligt intressanta för att jag ska spara dem. Personliga brev, brev mellan gårdsägaren och försvarsmakten (de hade visst hästar ute i tjänst under 40-talet som flyttades runt en del), dokumentation kring själva huset och ägorna, sånt behåller jag :)

Vad roligt att ha sånt 🤗, misstänkte du hade koll, gamla bussbiljetter kan dom kanske få slippa ja ^^
 
Vad roligt att ha sånt 🤗, misstänkte du hade koll, gamla bussbiljetter kan dom kanske få slippa ja ^^
Ja, vissa delar är verkligen superintressanta och kul att ha kvar! Särskilt det som rör hästhållningen och markanvändning tycker jag om, men även kul med lite mer kring personerna.

Men, hittade en hel flyttlåda full med gamla biblar och brev som bara var religiöst babbel. Biblarna är inget att ha, och breven tänker jag inte spara. De är inte särskilt gamla heller, sådär 30-60-tal, så jag vet inte riktigt om det finns någon som är intresserad av dem ens i forskarvärlden. Finns ju så mycket material från den tiden ändå.

Jag försöker tänka mer 'vad är användbart' och mindre 'åh tänk hur viktigt det här var för den som skrev/sparade'. De personerna är ju döda nu, och lider inte av att jag använder deras brev som braständare. Även om det känns lite underligt att göra det.
 
Ja, vissa delar är verkligen superintressanta och kul att ha kvar! Särskilt det som rör hästhållningen och markanvändning tycker jag om, men även kul med lite mer kring personerna.

Men, hittade en hel flyttlåda full med gamla biblar och brev som bara var religiöst babbel. Biblarna är inget att ha, och breven tänker jag inte spara. De är inte särskilt gamla heller, sådär 30-60-tal, så jag vet inte riktigt om det finns någon som är intresserad av dem ens i forskarvärlden. Finns ju så mycket material från den tiden ändå.

Jag försöker tänka mer 'vad är användbart' och mindre 'åh tänk hur viktigt det här var för den som skrev/sparade'. De personerna är ju döda nu, och lider inte av att jag använder deras brev som braständare. Även om det känns lite underligt att göra det.
Jag försöker komma ihåg att det inte är mina minnen... men svårt att rensa framför allt gamla foton tycker jag!
 
Jag försöker komma ihåg att det inte är mina minnen... men svårt att rensa framför allt gamla foton tycker jag!
Åh, så ska jag också tänka, att det inte är mina minnen.

Ja, men visst är det! Som sagt jag vet inte ens vilka människorna på 90% av fotona är men det är ju ändå en person liksom. Och tänk så sitter jag på det enda fotot som finns kvar (vissa av de som finns här är så pass gamla att det inte är helt otroligt)? Samtidigt, vi kommer alla dö och försvinna. Jag ser det lite som en övning i mindfulness och medvetenhet om döden. Någon gång i framtiden sitter någon annan person och ser en gammal bild på mig, och tänker 'vem är det här för nån? äsh, jag slänger' och så finns jag inte mer alls. Och det är ok :)
 
De hade inte lämnat så mycket grejer i huset. En gräslig soffgrupp, ett enormt tungt skåp med blyinfattade glasdörrar, mattor, och en massa små bord. Skönt! Det mesta åker ut. Det stora skåpet var trasigt efter ett inbrott förra året, inte speciellt kul att ha kvar då. Det står på altanen i väntan på bättre väder så vi kommer in med släpkärra. Det var verkligen ett gediget skåp, tungt som tusan!
Nu har vi ett källarrum fullt av grejer som ska slängas eller skänkas. I övrigt ser det ganska bra ut på prylfronten faktiskt.
 
De hade inte lämnat så mycket grejer i huset. En gräslig soffgrupp, ett enormt tungt skåp med blyinfattade glasdörrar, mattor, och en massa små bord. Skönt! Det mesta åker ut. Det stora skåpet var trasigt efter ett inbrott förra året, inte speciellt kul att ha kvar då. Det står på altanen i väntan på bättre väder så vi kommer in med släpkärra. Det var verkligen ett gediget skåp, tungt som tusan!
Nu har vi ett källarrum fullt av grejer som ska slängas eller skänkas. I övrigt ser det ganska bra ut på prylfronten faktiskt.
Gamla skåp kan vara eftertraktade, kanske går att sälja trots att det är trasigt?
 
Jag har varit jättedålig på att rensa det sista.

Just u är det lite fokus på annat. Planen är att iordningställa ett rum för lite förvaring för mina smycken och smink. För att vara en peron som knappt sminkar sig har jag en uppsjö av makeup 🙈
Gav bort nästan allt nagellack tlll kompisen dotter. nästan 50 st olika glitternagellack mm som försvann till en lycklig liten tjej. Skämtar inte om något av dessa nagellack var 20 år gammalt men fungerar ändå.

Så lite har jag rensat
 
Rensat skåp och hyllor i badrummet samt ett skåp, två skafferilådor, hela kylen och halva frysen (mest flyttat om i kyl och frys för bättre ordning och rensat i mening ätit upp).

Har också passat på att baka småfrallor, släta kardemummabullar och kanelbullar så jag har något att fylla frysen med igen...
 
Jag tappade helt momentumet i slutet av januari för att fixa de sista grejerna... men balkongen är i alla fall klar. Sambon rensade bort allt virke (hallelujah!) så nu är egentligen allt klart förutom att lägga ut de grejerna som står i källaren till salu eller skänkes. Måste försöka samla kraft att göra det den här veckan :cautious:
 
Flyttkartongen som skulle till secondhand lämnades igår, skönt att bli av med den. Tung som tusan var den!

Fick sålt ett "miniskåp" för smyckesförvaring häromdagen, det skickade igår. Fint att den kommer till användning istället för att ligga nerpackad.

Kurslitteratur i beteendevetenskap gick inget vidare på Tradera, trots väldigt låga priser (kollade upp aktuella nypriser, så att priset skulle vara ett mycket bra pris även inkl frakt). Men men, en såld iaf. Ska prova att sälja resten i en grupp på fb, för just kurslitteratur.
 
Flyttkartongen som skulle till secondhand lämnades igår, skönt att bli av med den. Tung som tusan var den!

Fick sålt ett "miniskåp" för smyckesförvaring häromdagen, det skickade igår. Fint att den kommer till användning istället för att ligga nerpackad.

Kurslitteratur i beteendevetenskap gick inget vidare på Tradera, trots väldigt låga priser (kollade upp aktuella nypriser, så att priset skulle vara ett mycket bra pris även inkl frakt). Men men, en såld iaf. Ska prova att sälja resten i en grupp på fb, för just kurslitteratur.
Jag säljer via Studentapan, mycket smidigt 👍Får prisförslag utifrån bok och angivet skick, behöver inte krångla med bilder, kan redigera texten om jag vill men behöver inte. Har sålt närmare 40 böcker på ett år nu 😊
 
Sålt ytterligare lite saker! Ett par skidor, en yxa, en cirkelsåg, en micro, en arbetsbänk och en foam roller. Fick en väldigt dyr elräkning för januari så de pengarna försvann dit direkt :p nu är det två annonser kvar med en datorskärm och en madrass, sen kanske jag ska sälja mina gamla skidstavar också. Utöver det har jag också två säckar med kläder/tyg som måste till insamling
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 061
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 390
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
12 13 14
Svar
267
· Visningar
17 768
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 227
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp