Allmänna "Hjälp, jag har för mycket prylar!" - tråden del 3

Jag tycker det är jobbigt ibland, att rensa sånt som väldigt mycket hör till gården. Möbler och husgeråd som tillverkats här, en vagga, en kaffeservis som någon uppenbarligen älskat nog för att limma ihop en kopp av 18 med enorm precision. Men jag kan ju inte ha kvar det, det gör ingen glad av att samla damm i ett hörn. Men det känns lite sorgligt ändå.
Kan relatera framför allt till känslan när det är någon som skapat något för just den platsen. Har en del sånt i släktstugan. Min lösning är att använda allt så mycket som möjligt, nöts det ut så får det vara så, annars blir det kvar till nästa generation.

Sådant som absolut inte kommer användas igen försöker jag hitta en alternativ användning för. Eller sälja/skänka så det kommer till användning och tänker som du, bättre komma till nytta och vara omtyckt än stå och samla damm och vara ett irritationsmoment.

Har blivit bättre på att faktiskt slänga det som är trasigt (i återvinning i möjligaste mån, inte i brännbart).

Är inte hjälpt av tidigare generationers bra-att-spara-ifall-att-mentalitet... dels för jag också har den genom arv och miljö, dels för att det är så mycket saker 🙈
 
Jag ska flytta inom ett par månader och tänker försöka banta ner allt lite grann. Frågade idag min spelnörd till bror om hjälp att sälja min ps2 konsoll och lite ps1 spel. Han köper/säljer mycket sånt, så han visste tydligen någon bra sida där jag kommer få ut en del för det 👌

Men, sen har jag hur mycket smått och gott som helst jag vill bli av med. Är det någon som haft loppis hemma och har det i så fall gått bra? Jag är inte så pepp på att skapa en massa enskilda inlägg på fb, eller säljtrådar. Vill heller inte gärna skicka om jag kan undvika det (dåligt med tid, vill helt enkelt bli av med mycket snabbt och smidigt).
Har inte haft det själv men hör har varit flera kvartersloppisar i grannområdet nu under sensommaren och hösten. Det som verkar dra mest folk är när flera på samma gata samordnar sig och har loppis i flera hus samtidigt. Detta tillsammans med flera inlägg på sociala medier, lappar vid affären, postlådan, skolan mm har gett bra med besökare. Sen hur det faktiskt sålt vet jag inget om 😄
 
Har inte haft det själv men hör har varit flera kvartersloppisar i grannområdet nu under sensommaren och hösten. Det som verkar dra mest folk är när flera på samma gata samordnar sig och har loppis i flera hus samtidigt. Detta tillsammans med flera inlägg på sociala medier, lappar vid affären, postlådan, skolan mm har gett bra med besökare. Sen hur det faktiskt sålt vet jag inget om 😄

Har varit många såna i samhällena omkring,
 
Tack för tipset!
Målet blev nu att få ut 15 annonser innan 31/10 👍
4 annonser uppe på Ttradera. Men bara två med kampanjpris, tror inte det är de mest säljbara/dyrare sakerna så tänker att jag ska lägga upp ännu fler. Bra att komma igång igen, har haft en alldeles för lång svacka!

Har också fått sålt ytterligare kurslitteratur. Kommer inte ens ihåg hur länge de legat ute, men kanske 2 år?
La ut 45 böcker från början, har nu 9 kvar :up:
 
Jag behöver rensa i garderoben. Kommer nog inte bli lika smal igen som innan graviditeten. Men det är svårt att veta vart jag ska dra gränsen….
jag går ju ner i vikt fortfarande, men pallar inte överfulla lådor som 90% är fel storlek så måste börja rensa någonstans.
Mitt tips är att börja med att ta ut allt, kolla vilka kläder du verkligen gillar, tänk efter om du kommer komma i dem igen, och lägg tillbaka :)
 
Jag behöver rensa i garderoben. Kommer nog inte bli lika smal igen som innan graviditeten. Men det är svårt att veta vart jag ska dra gränsen….
jag går ju ner i vikt fortfarande, men pallar inte överfulla lådor som 90% är fel storlek så måste börja rensa någonstans.
Jag hade börjat I andra änden mot Nahar, ta ut allt och plocka bort det du känner att du inte gillar, oavsett om du skulle komma i dem eller inte :) ibland tycker jag det är lättare att ta bort sånt som man vet inte satt bra/var skönt/smickrande/omtyckt ens när man kunde ha plagget.
 
Jag hade börjat I andra änden mot Nahar, ta ut allt och plocka bort det du känner att du inte gillar, oavsett om du skulle komma i dem eller inte :) ibland tycker jag det är lättare att ta bort sånt som man vet inte satt bra/var skönt/smickrande/omtyckt ens när man kunde ha plagget.
Det låter klart lättare!
eftersom jag inte vet vad jag kommer komma i igen känns det svårt att sortera på det, ännu. Om 6 månader vet jag ju, men till dess vill jag inte vänta med att få ordning i garderoben.
 
Det låter klart lättare!
eftersom jag inte vet vad jag kommer komma i igen känns det svårt att sortera på det, ännu. Om 6 månader vet jag ju, men till dess vill jag inte vänta med att få ordning i garderoben.
I tillägg till det skulle jag lägga undan de kläder jag inte kan ha nu/inom nån månad i en resväska och ställa undan den ett tag.

Så gör jag med uttalade sommar- och vinterkläder och att inte se dem på ett halvår gör skillnad 😄 Jag glömmer bort en del av dem och blir glatt överraskad över vad jag har. Kommer ihåg några av dem och blir glad att få packa upp en favorit 😍
 
Du kan ju ha endast avhämtning?
Jaa, kanske ska prova. Har egentligen fler möbler, säng, byrå och köksbord i teak också, vet inte om det är enklare att lägga det på fb än tradera. Samtidigt känns det som att det går att få bra med pengar för det på tradera 🤔
 

Liknande trådar

Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
836
Senast: Happimess
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 070
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 368
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
21
· Visningar
1 074
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp