Allmänna fodertråden

@vallhund

Jag vet inte om det är personen ifråga specifikt men företaget har i alla fall gjort ett inlägg på FB om att klåda på tassar aldrig är allergi. De har inga vetenskapliga källor som stöder detta. De har också gillat en kommentar som påstår att när veterinärer diagnostiserar en hund med allergi så betyder det i praktiken att de inte har någon aning om vad problemet är. Kommentarsförfattaren skriver också att det som ofta diagnosticeras som allergi egentligen är en "obalans i kroppen", utan att specificera vad det skulle vara för typ av obalans och återigen utan vetenskapliga källor.

För mig är det oseriöst, sen kan man förstås ge av deras foder ändå och jag har förstått att många tycker deras hundar fungerar bra på just Standardt. Jag själv skulle dock inte stödja ett företag som gör sådana uttalanden om det finns alternativ.

Nej, de har en hel del konstiga saker för sig. Har också hört och sett att deras påsar ibland innehåller en andel av fel kulor vilket såklart blir katastrof när folk köper fordret för deras känsliga hundar. Jag tar avstånd, men det är såklart toppen om fodret fungerar för majoriteten som utfordrar med det. :)
 
Nej det är faktiskt Lena på Standardt som ofta tycker så vad jag förstått. Jag har fått mycket tips av henne, men där gick min gräns när jag hörde att hon ofta anser att de flesta allergier enbart är felutfodring/fel i foderstaten :o
Exakt, så har jag också hört. Hon ska påstå ett allergier hos hundar är något som veterinärer hittat på. Allergi hos hund finns i princip inte alls, enligt henne, utan allergier beror på "obalanser" i foderstaten. Hon anser att deras produkter med kalcium botar det mesta. Sen ska man också helst köpa på sig några fler produkter ur deras sortiment inklusive kalksalva. Enligt animail så har samarbetet med Standardt avslutats, så det kommer nog att bli svårt att få tag på deras produkter för den som vill ha det levererat till porten. Någon annan återförsäljare (minns ej vilken) skriver att de också slutat sälja produkterna p g a ojämn kvalitet.
 
Exakt, så har jag också hört. Hon ska påstå ett allergier hos hundar är något som veterinärer hittat på. Allergi hos hund finns i princip inte alls, enligt henne, utan allergier beror på "obalanser" i foderstaten. Hon anser att deras produkter med kalcium botar det mesta. Sen ska man också helst köpa på sig några fler produkter ur deras sortiment inklusive kalksalva. Enligt animail så har samarbetet med Standardt avslutats, så det kommer nog att bli svårt att få tag på deras produkter för den som vill ha det levererat till porten. Någon annan återförsäljare (minns ej vilken) skriver att de också slutat sälja produkterna p g a ojämn kvalitet.
Standardt har avslutat samarbetet med animail pga att dom numera ägs av någon stor kedja - dom envisas med att enbart låta små egenföretagare sälja deras varor. Kommer bli problem för många.
 
Nej det är faktiskt Lena på Standardt som ofta tycker så vad jag förstått. Jag har fått mycket tips av henne, men där gick min gräns när jag hörde att hon ofta anser att de flesta allergier enbart är felutfodring/fel i foderstaten :o

Så uppfattade jag det också. Minns att hon sa att många allergisymptom egentligen är obalanser i fodret/foderstaten. Och väldigt många verkar ju blivit hjälpta, i vissa fall kanske det är så men har svårt att tro det gäller alla!
 
Så uppfattade jag det också. Minns att hon sa att många allergisymptom egentligen är obalanser i fodret/foderstaten. Och väldigt många verkar ju blivit hjälpta, i vissa fall kanske det är så men har svårt att tro det gäller alla!

Men det är ju inte konstigt om det hjälper att byta foder till något hunden inte är allergisk mot. :laugh:
 
Men det är ju inte konstigt om det hjälper att byta foder till något hunden inte är allergisk mot. :laugh:

Nej det förståss. Men jag menar att i vissa fall kanske det inte är allergi.
Vi människor kan ju få eksem, klåda, svamp osv utan att det är allergi. Vissa av oss har känsligare hud osv. Tänker att så kan det ju vara med hundar också.
 
Nej det förståss. Men jag menar att i vissa fall kanske det inte är allergi.
Vi människor kan ju få eksem, klåda, svamp osv utan att det är allergi. Vissa av oss har känsligare hud osv. Tänker att så kan det ju vara med hundar också.

Ja, fast om hunden får klåda, eksem och svamp av ett foder så skulle jag vilja påstå att hunden inte tål fodret.
 
Ja, fast om hunden får klåda, eksem och svamp av ett foder så skulle jag vilja påstå att hunden inte tål fodret.

Men tror du att alla foder passar alla hundar? Du tror att man måste byta helt och inte att det kan anpassas med hjälp av tillskott av just det hunden behöver? Sen behöver det ju inte vara av fodret men att man kan hjälpa huden med hjälp av tillskott av ex fett. Som fiskolja är ju vanligt att ge utn att någon höjer på ögonbrynen
 
Men tror du att alla foder passar alla hundar? Du tror att man måste byta helt och inte att det kan anpassas med hjälp av tillskott av just det hunden behöver? Sen behöver det ju inte vara av fodret men att man kan hjälpa huden med hjälp av tillskott av ex fett. Som fiskolja är ju vanligt att ge utn att någon höjer på ögonbrynen

Det är väl ingen som säger att alla foder passar alla hundar? Tvärtom, annars hade man väl aldrig bytt foder. Jag ger ju hellre ett foder som passar min hund, än börjar ge en massa tillskott för att få fodret att passa hunden bättre? :confused: Därmed inte sagt att jag inte ger tillskott av något då och då, som hunden behöver under en viss tidsperiod. Men då är det ju bara för att addera något extra, inte täcka upp för något som fodret saknar.
 
Men tror du att alla foder passar alla hundar? Du tror att man måste byta helt och inte att det kan anpassas med hjälp av tillskott av just det hunden behöver? Sen behöver det ju inte vara av fodret men att man kan hjälpa huden med hjälp av tillskott av ex fett. Som fiskolja är ju vanligt att ge utn att någon höjer på ögonbrynen

Nä, men om dom får klåda och eksem av fodret så tror jag att det är något mer fel än att hunden bara är lite känslig.
 
Behöver hjälp... igen :o

Min hund äter mest färskfoder men får en skvätt torrfoder på morgonen alt på kvällen ca 1-2 dl beroende på hur mycket vi har/ska träna.
Hunden är dock såpass glupsk att hon sätter i halsen när det är större/normala bitar som i tex brit care sensitive. Standart extra med små kulor grejar hon dock fint men hon skiter grönt av ris så det vill jag inte ge.
Hur stora är kulorna på Magnussons grain free? Nått annat alternativ? Gärna inte så starkt som tex orijen utan hellre lite spannmål i men inget ris som sagt och helt inte majs heller.
Inte valpfoder då jag oroar mig för knas i mineralbalansen.

Kulorna får alltså gärna va typ hur små som helst!
 
Behöver hjälp... igen :o

Min hund äter mest färskfoder men får en skvätt torrfoder på morgonen alt på kvällen ca 1-2 dl beroende på hur mycket vi har/ska träna.
Hunden är dock såpass glupsk att hon sätter i halsen när det är större/normala bitar som i tex brit care sensitive. Standart extra med små kulor grejar hon dock fint men hon skiter grönt av ris så det vill jag inte ge.
Hur stora är kulorna på Magnussons grain free? Nått annat alternativ? Gärna inte så starkt som tex orijen utan hellre lite spannmål i men inget ris som sagt och helt inte majs heller.
Inte valpfoder då jag oroar mig för knas i mineralbalansen.

Kulorna får alltså gärna va typ hur små som helst!
Valpfoder har nästan alltid mindre bitar. Juniorfoder Meat & Biscuit Junior har mindre bitar än vuxenfodret. Det är ok att ge valpfoder till en vuxen hund om den inte går upp i vikt av det. Valpfoder är i regel energirikare än vuxenfoder. Det som kan bli "knas i mineralbalansen", som du skriver, är om du ger att vuxenfoder som inte är anpassat för valpar till en valp.

Vuxenfodret Magnussons Grain-Free har ganska små kulor.
Simpsons Premium har små bitar. Simpsons är prisvärt och finns hos bitiba och zooplus. Lammfodret har funkat bra till en 12-kg hund. Den kräsna hunden gillar dock inget av dessa foder. Hon gillar Magnussons Meat & Biscuit Adult, vilket inte är spannmålsfritt och har något större bitar än M & B Grain-Free. Meat & Biscuit Adult har spröda kulor som inte är svåra att tugga och de går fort att blötlägga om man vill göra det. Du kan skicka efter en provpåse från tillverkarens hemsida om du vill testa det.
 
Behöver hjälp... igen :o

Min hund äter mest färskfoder men får en skvätt torrfoder på morgonen alt på kvällen ca 1-2 dl beroende på hur mycket vi har/ska träna.
Hunden är dock såpass glupsk att hon sätter i halsen när det är större/normala bitar som i tex brit care sensitive. Standart extra med små kulor grejar hon dock fint men hon skiter grönt av ris så det vill jag inte ge.
Hur stora är kulorna på Magnussons grain free? Nått annat alternativ? Gärna inte så starkt som tex orijen utan hellre lite spannmål i men inget ris som sagt och helt inte majs heller.
Inte valpfoder då jag oroar mig för knas i mineralbalansen.

Kulorna får alltså gärna va typ hur små som helst!
Valpfoder eller foder för små hundar brukar ha mindre bitar.
Jag gillar Essentials, deras småhundskulor är små!
 
Valpfoder har nästan alltid mindre bitar. Juniorfoder Meat & Biscuit Junior har mindre bitar än vuxenfodret. Det är ok att ge valpfoder till en vuxen hund om den inte går upp i vikt av det. Valpfoder är i regel energirikare än vuxenfoder. Det som kan bli "knas i mineralbalansen", som du skriver, är om du ger att vuxenfoder som inte är anpassat för valpar till en valp.

Vuxenfodret Magnussons Grain-Free har ganska små kulor.
Simpsons Premium har små bitar. Simpsons är prisvärt och finns hos bitiba och zooplus. Lammfodret har funkat bra till en 12-kg hund. Den kräsna hunden gillar dock inget av dessa foder. Hon gillar Magnussons Meat & Biscuit Adult, vilket inte är spannmålsfritt och har något större bitar än M & B Grain-Free. Meat & Biscuit Adult har spröda kulor som inte är svåra att tugga och de går fort att blötlägga om man vill göra det. Du kan skicka efter en provpåse från tillverkarens hemsida om du vill testa det.

Hunden är tunn så ingen oro för att hon går upp i vikt!
Jag tror dock Magnusson junior har lite större bitar än de flesta valpfoder. Jag vill ha pyttebitar!
Vanliga Magnussons gav jag förra hunden och dom bitarna är för stora så är grain free bara lite mindre är dom för stora. Hundskrället (sagt med kärlek) andas in maten och sätter i halsen så hon knappt får luft. Ska kolla henne hos vet men det får blir om ett par veckor.
 
Behöver hjälp... igen :o

Min hund äter mest färskfoder men får en skvätt torrfoder på morgonen alt på kvällen ca 1-2 dl beroende på hur mycket vi har/ska träna.
Hunden är dock såpass glupsk att hon sätter i halsen när det är större/normala bitar som i tex brit care sensitive. Standart extra med små kulor grejar hon dock fint men hon skiter grönt av ris så det vill jag inte ge.
Hur stora är kulorna på Magnussons grain free? Nått annat alternativ? Gärna inte så starkt som tex orijen utan hellre lite spannmål i men inget ris som sagt och helt inte majs heller.
Inte valpfoder då jag oroar mig för knas i mineralbalansen.

Kulorna får alltså gärna va typ hur små som helst!
Primadog small breed har pyttesmå kulor! Innehåller dock majs..

Annars rekommenderar jag en ”eat slow-live longer” matskål! Den räddade verkligen livet på min valp!
 
Primadog small breed har pyttesmå kulor! Innehåller dock majs..

Annars rekommenderar jag en ”eat slow-live longer” matskål! Den räddade verkligen livet på min valp!

Det va ju en väldigt bra idé! Dock sätter hon i halsen även om hon letar mat i högt gräs osv så tror hon helt enkelt skiter i att tugga :o
 

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 250
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 624
Senast: Åsa A
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
30
· Visningar
1 366
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 622
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp