Allmänna fodertråden

Jag har kanske missat om det har skrivits någonstans, men en enkel men bra bok om barf?
Kan vara på engelska eller svenska, men viktigaste är att den är bra skrivet.
Det har kommit en relativt ny bok som heter "Min hund vill ha riktig mat" av Anne-Lie Strand som är riktigt bra. Har inte hunnit läsa hela än, men än så länge känns den som den bättre jag läst (jag har Billinghurst och Mellströms BARF-böcker) :)
Vet flera som enbart utfordar rått (inte färdigt färskfoder, utan råfodrar utifrån kött, köttben, grönsaker osv)
 
Hur ser ni på fetthalten i färskfoder? Såvitt jag vet så ligger generellt alla färskfoder högt i fetthalt jämfört med torrfoder. Är det någon som vet anledningen till det? Jag skulle eg. vilja ge ett bra färskfoder med en lägre fetthalt men tycker det är svårt att hitta.

Hur ser ni på detta med hög fetthalt? Risker med det (frånsett ev. viktuppgång)? Enligt en kandidatuppsats som jag har läst ligger de allra flesta färskfoder (studien tar upp MUSH Vaisto Blå, Nordic Bas och VOM og Hundemat activ Helfoder) betydligt över den rekommenderade dagliga intaget av fett enligt rekommendationerna från National Research Council (2006). Tankar om det?

Har hittat att Emmzo fullfoder Vilt dock ligger betydligt lägre i fetthalt jämfört med de flesta andra färskfoder. Är det någon som har erfarenhet av det? Eller vet om det är ”bra” sammansatt foder, dvs. innehåller alla nödvändiga näringsämnen? Fodret består av Viltkött 66%, betfibrer, vitaminer, potatisfibrer. Vet att flera inte gillar att fodret innehåller betfibrer och potatisfibrer men vad är den egentliga negativa effekten av att ge det?
Näringsvärde/100 g är följande för Emmzo fullfoder Vilt
Protein 14,4%
Fett 8,6%
Vattenhalt 62%
Växttråd 1,3%
Aska 1,6%
Kalcium 0,5%
Fosfor 0,4%

Tankar?

Någon som vet hur man räknar om färskfoder till torrsubstans samt räknar ut Ca/P-kvoten?
Testade du Emmzo? Vad tyckte du? Jag kör Emmzo på ena och Pondus på andra för tillfället :) Nöjd med båda, men ville inte dra ner fetthalten på den ena hunden lika mycket som på andra så nu blev det såhär.
 
Testade du Emmzo? Vad tyckte du? Jag kör Emmzo på ena och Pondus på andra för tillfället :) Nöjd med båda, men ville inte dra ner fetthalten på den ena hunden lika mycket som på andra så nu blev det såhär.
Det har inte blivit av att testa ännu. Har dock fått hem en landning av Emmzo viltfoder (barf sortimentet dock) som jag har tänkt dryga ut den vanliga maten (VOH) lite med.

Funderar dock fortfarande på om jag längre fram ska testa Emmzos fullfodret då Ascot nog kommer behöva stå på kortison ett längre tag och med Emmzo, som har nästan hälften så hög fetthalt, bör vi kunna ge större mängd vilket förhoppningsvis mättar mer.
Är det Emmzo fullfoder Vilt du ger? :) Hört att vissa har varit riktigt nöjda med den medan andra inte varit det. Hur är pälsen, musklerna, trampdynorna etc?
 
Jag är jättenöjd! sätter muskler fint, trampdynorna är fina, angående pälsen så har mjällen försvunnit och hon glänser :) Luktar och ser trevligare ut än andra foder jag testat med.
Nöjd med Pondus med, kruxet där är att jag måste möta upp en återförsäljare, finns ingen som säljer Pondus här, och Emmzo kan jag få hemlevererat till dörren! :up:
 
Det har inte blivit av att testa ännu. Har dock fått hem en landning av Emmzo viltfoder (barf sortimentet dock) som jag har tänkt dryga ut den vanliga maten (VOH) lite med.

Funderar dock fortfarande på om jag längre fram ska testa Emmzos fullfodret då Ascot nog kommer behöva stå på kortison ett längre tag och med Emmzo, som har nästan hälften så hög fetthalt, bör vi kunna ge större mängd vilket förhoppningsvis mättar mer.
Är det Emmzo fullfoder Vilt du ger? :) Hört att vissa har varit riktigt nöjda med den medan andra inte varit det. Hur är pälsen, musklerna, trampdynorna etc?
Min äldsta heeler går på Emmzo vilt (alltså den med ben - ej helfoder). Bästa som fungerat för att banta ner henne på :D och även den som bäst fungerar för henne känsliga mage (hon kan få ont emellanåt). Hon mår kanonbra av den. Min yngre heeler får dock bara småkluttar då och då, för det är för magert för honom. Men dom älskar det :)
 
Funderar på att byta foder till min lilla spets. Har hört väldigt bra saker om Pondus och många verkar nöjda med det, så märket står högst upp på min lista. Är dock lite osäker vilken av varianterna jag ska välja... Hunden i fråga är lite för tunn och väldigt aktiv - samtidigt som han är lite känslig för för mycket fett. Någon som ger Pondus som kanske kan ge tips? :)
 
Funderar på att byta foder till min lilla spets. Har hört väldigt bra saker om Pondus och många verkar nöjda med det, så märket står högst upp på min lista. Är dock lite osäker vilken av varianterna jag ska välja... Hunden i fråga är lite för tunn och väldigt aktiv - samtidigt som han är lite känslig för för mycket fett. Någon som ger Pondus som kanske kan ge tips? :)

Jag hade börjat med 3XP :)
 
Funderar på att byta foder till min lilla spets. Har hört väldigt bra saker om Pondus och många verkar nöjda med det, så märket står högst upp på min lista. Är dock lite osäker vilken av varianterna jag ska välja... Hunden i fråga är lite för tunn och väldigt aktiv - samtidigt som han är lite känslig för för mycket fett. Någon som ger Pondus som kanske kan ge tips? :)

Jag började med NGL till min, den med mest fett i. Han älskade den från start och gick från tunn till fin i hullet på ett par veckor (fick då 500g per dag, 16kg's whippet). Älskar Pondus! Nu har jag gått över till original och det håller han sig fin på. NGK ratade han, testade det när originalen var slut.
 
Funderar på att byta foder till min lilla spets. Har hört väldigt bra saker om Pondus och många verkar nöjda med det, så märket står högst upp på min lista. Är dock lite osäker vilken av varianterna jag ska välja... Hunden i fråga är lite för tunn och väldigt aktiv - samtidigt som han är lite känslig för för mycket fett. Någon som ger Pondus som kanske kan ge tips? :)
Var finns du? Om du vill testa kan du få några korvar 3XP av mig :)
 
Någon som har något att säga om helfodret P.U.R.E? Jag sökte men det hade skrivits nästan ingenting om det. På påsen låter det så bra att jag blir lite misstänksam :cautious::p Men det har gått bra att äta än så länge (två dagar :angel:) med kräsna pucken här hemma, så vi hoppas att det ska funka.
 
Mina hundar har börjat äta dåligt när det gäller färskfoder, vet inte om det är värmen eller att dom tröttnat? Dom äger kanske en gång per dag och då en halv dagsration.

Vill inte att dom ska tappa i vikt så måste börja ge dom torrfoder eller något så att dom får i sig mer kcal. Tonto har alltid fått kass mage på Orjien och Acana, vet inte riktigt vad jag ska ge. Vill ha mycket högenergifoder så att man inte behöver ge så mycket IOM kräsen hund.
 
Mina hundar har börjat äta dåligt när det gäller färskfoder, vet inte om det är värmen eller att dom tröttnat? Dom äger kanske en gång per dag och då en halv dagsration.

Vill inte att dom ska tappa i vikt så måste börja ge dom torrfoder eller något så att dom får i sig mer kcal. Tonto har alltid fått kass mage på Orjien och Acana, vet inte riktigt vad jag ska ge. Vill ha mycket högenergifoder så att man inte behöver ge så mycket IOM kräsen hund.
Uppdatera gärna om du hittar någon lösning. Jag har en som kan äta Orijen och Acana, den andra får kass mage av allt lite "bättre" foder jag testat. Och just nu vägrar de färskfoder (kul att vi hade 9kg med oss till danmark som de vägrade äta=fick kasta det pga ingen frys) äter typ 1 mål om dagen av torrfodret tyvärr.
Jag tror det är värmen här för annars brukar bara den äldsta matvägra, de andra två har aldrig gjort det tidigare, men vi har ju inte haft såhär varmt heller..
 
Två av mina rastningshundar har alltid så fantastiskt fint bajs och verkar fungera så bra på sitt foder att jag blev tvungen att fråga ägarna vad de ger för foder. Är sällan jag reagerar så på att hundar är så pass fina i sin avföring. De berättade att de gav Pure naturals grain free. Någon som testat det fodret (oavsett smak)? Eller något som är bra på att läsa innehåll som vill hjälpa mig på traven? :)
 
Päls och foderfråga!
Jag har två chihuahuor, ena är kastrerad.
Både är supertrista i pälsen, just nu äter de samma foder båda två, Nutrima health digestion. Båda gillar det och det är stora stjärnbitar som dom får tugga ordentligt och min kastrerade som har lite magkatarrsvarning är superfin i magen och har noll magbesvär, jag har provat ett tiotal foder under åren och detta har funkat absolut bäst. Båda har bra avföring.
Men, pälsen.. mitt på ryggen har båda blank och fin päls men på sidorna är den luddig och dassig, ingen glans alls!
Den okastrerade var fin i pälsen när hon kom till mig, då gick hon på RC valpfoder.
Jag misstänker att det är lite fett som saknas i deras foderstat, någon som har tips på tillskott eller foder som man kan ge?
 

Bifogade filer

  • 3A15B6F2-C4BB-450F-8568-8F8BEB5FAE36.jpeg
    3A15B6F2-C4BB-450F-8568-8F8BEB5FAE36.jpeg
    353,6 KB · Visningar: 33
Päls och foderfråga!
Jag har två chihuahuor, ena är kastrerad.
Både är supertrista i pälsen, just nu äter de samma foder båda två, Nutrima health digestion. Båda gillar det och det är stora stjärnbitar som dom får tugga ordentligt och min kastrerade som har lite magkatarrsvarning är superfin i magen och har noll magbesvär, jag har provat ett tiotal foder under åren och detta har funkat absolut bäst. Båda har bra avföring.
Men, pälsen.. mitt på ryggen har båda blank och fin päls men på sidorna är den luddig och dassig, ingen glans alls!
Den okastrerade var fin i pälsen när hon kom till mig, då gick hon på RC valpfoder.
Jag misstänker att det är lite fett som saknas i deras foderstat, någon som har tips på tillskott eller foder som man kan ge?
Testa nutrolins olja? Tycker den ger bra resultat.
 
Linfröolja är bäst, tycker jag. Kallpressad och ekologisk är bäst. En tesked/dag till en liten hund. Den ska förvaras i kyl och förbrukas inom en viss tid. Finns både i mataffärer och på nätet.
 
Några tips på om och i såna fall hur man lär en hund att uppskatta färska ben. Har lyckligtvis inte tänkt att barfa men ger ibland revben, kycklingvingar. Testade att skära bort en liten bit kyckling men nej. Revbenen var gris. Färskfoder äts däremot med nöje.
 
Mina två vuxna äter Pondus (NGK och 3xP) med god aptit (snarare slänger i sig) och är fina i päls, klor, hull, mage osv. Köpte hem Pondus junior till valpen, trots att jag hört både ris och ros om fodret. De första dagarna åt hon ganska bra, men nu äter hon riktigt dåligt av det. Slickar lite, går iväg, äter lite. Små små tuggor där hon liksom, spottar ut och tuggar igen. Haha, ser helt enkelt ut som att hon undrar vad sjutton jag serverar henne.

Hon är matglad på allt annat, torrfoder dammsuger hon upp på 3 sekunder och råa ben äter hon med förtjusan. Vill helst ge färskt. Byta fodersort? Fortsätta traggla med pondus? Tips mottages tacksamt!
 

Liknande trådar

Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
17 580
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 492
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 254
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 230
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp