Allmänna "Hjälp, jag har för mycket prylar!" - tråden del 5

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Nixehen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 004
  • Visningar Visningar 74 338

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh vilken bra tråd!

Har så mycket kläder som jag borde göra mig av med. Är föräldraledig och skulle absolut inte bli ledsen över någon liten extraslant, så jag har som mål att försöka sälja så mycket som möjligt på Tradera. Har dock problem med att hitta tiden för att tvätta, fota, mäta, lägga ut och skicka så jag har bestämt mig för att lägga ut lite i taget.

Denna vecka har jag fått sålt två oanvända fleecetröjor som alltid har varit för små, och ett par superfina stövlar som jag aldrig hittat tillfälle att använda. Väldigt onödiga köp från början med andra ord, men bättre att få tillbaka en liten slant för det nu än att det ska ligga kvar i garderoben och ta plats.

Jag tycker det brukar vara så smidigt på vinted men nu undrar jag om en säljare försöker lura mig eller vad som annars är grejen.

Köpte en barnoverall, ett bra märke, använd fåtal gånger enligt beskrivningen. Igår fick jag meddelande om att paketet är på väg till mig och på spårningssidan står att det lämnades in igår kväll.

Idag får jag ett SMS. ”Visst är det du som köpte *märke* overallen på vinted?” Jag blir direkt misstänksam eftersom jag inte lämnat ut mitt telefonnummer. Går in på vinted och ser att säljaren är blockerad av vinted och jag kan därför inte se annonsen längre. Svarar inte på messet eftersom jag tycker allt känns skumt. Ett par timmar senare får jag ett nytt SMS där personen säger att det vore snällt om jag svarade och skriver under med sitt vinted-namn. Jag har inte svarat på det heller.

Vad göra? Varför vill hen ha kontakt med mig? Om paketet nu är skickat gör det ju inget för mig om hen är blockad (i guess) men innehåller det verkligen rätt vara? Får man som säljare tag i mobilnumret till köparen?

Jag har fräschat upp i och rensat ur mina köksskåp. Jag älskar att det blev så ljust och luftigt! Varje sak har sin plats, jag behöver inte lyfta på en sak för att få tag på en annan, matlådor står staplade med sina identiska kompanjoner och hyllorna längst upp är inte fyllda med grejer som aldrig används. :love: Blev tre Ica kassar till secondhand och lite till Vinted kontor. Så skönt att bli av med!!

Jag tycker det brukar vara så smidigt på vinted men nu undrar jag om en säljare försöker lura mig eller vad som annars är grejen.

Köpte en barnoverall, ett bra märke, använd fåtal gånger enligt beskrivningen. Igår fick jag meddelande om att paketet är på väg till mig och på spårningssidan står att det lämnades in igår kväll.

Idag får jag ett SMS. ”Visst är det du som köpte *märke* overallen på vinted?” Jag blir direkt misstänksam eftersom jag inte lämnat ut mitt telefonnummer. Går in på vinted och ser att säljaren är blockerad av vinted och jag kan därför inte se annonsen längre. Svarar inte på messet eftersom jag tycker allt känns skumt. Ett par timmar senare får jag ett nytt SMS där personen säger att det vore snällt om jag svarade och skriver under med sitt vinted-namn. Jag har inte svarat på det heller.

Vad göra? Varför vill hen ha kontakt med mig? Om paketet nu är skickat gör det ju inget för mig om hen är blockad (i guess) men innehåller det verkligen rätt vara? Får man som säljare tag i mobilnumret till köparen?

Kan det ha stått på fraktsedeln?

Jag vill ha ett skåp i köket där jag kan ha återvinning mm för just nu har jag bara provisoriska hyllor utan dörr och det ser fördjävligt ut för det är alltid kaos eftersom det står en massa kassar med återvinning och djurmat huller om buller och hyllorna står på gallergrindar. Egentligen ska hyresvärden stå för det eftersom där från början stod en kyl/frys som han plockat bort så där blev ett stort och skitfult hål, men det är lättare att lära sig flyga än att få ens det billigast möjliga skåpet av honom 😑 Där finns en kant så jag funderar på att bara smäcka upp en vitmålad plywoodskiva, men plywood är ju inte heller gratis
IMG_5357.webp

Jag planerar även en ny marsvinsbur för nuvarande kommer att bli för liten när Nommi och Siden börjar komma upp i vuxenstorlek och då ska det vara massor av förvaring under den så jag slipper ha hö och spån stående fritt i halva köket! Det kommer ju inte att bli färre marsvinssaker, men de kommer inte att synas och det är det viktigaste tycker jag. Samma med återvinningen. Den kommer ju inte att försvinna med en dörr, men att slippa se det kommer att minska mycket på känslan av kaos och många prylar

Sambon var hemma hos sin mamma och smugglade med 6 flyttkartonger in hemma :mad:

Vad sägs om 4st tangentbord? x antal datormöss (datamusar?) ytterligare en massa glödlampor. sen en del annat.

Visst vi ska gå igenom det och skicka till second hand mm det som vi inte vill ha/behöver. Men ändå. jag vill liksom bara bli av med grejer...

Jag planerar även en ny marsvinsbur för nuvarande kommer att bli för liten när Nommi och Siden börjar komma upp i vuxenstorlek och då ska det vara massor av förvaring under den så jag slipper ha hö och spån stående fritt i halva köket! Det kommer ju inte att bli färre marsvinssaker, men de kommer inte att synas och det är det viktigaste tycker jag. Samma med återvinningen. Den kommer ju inte att försvinna med en dörr, men att slippa se det kommer att minska mycket på känslan av kaos och många prylar
Kan du inte sätta ett draperi för? Så slipper du se grejerna iaf? 🙂

Petat ut en massa böcker på Vinted, redan utrensande från bokhyllan sen tidigare men inte kommit längre än till en hög på golvet 😅
Har dessutom sålt 4 pussel under helgen, 3 av dom till samma köpare 👍 haft sällskap av mamma att bygga, så det har gått undan och ut med dom.

Försöker få lite ordning också där jag har mina grejer som är utlagda/ska läggas ut.

Jag tänkte att jag skulle prova att lägga ut några saker på vinted. Har gått ner en del i vikt så har massa kläder som är för stora. För ca fem år sen sålde jag mkt på sellpy men de har gjort om en del där så det känns som man knappt får några pengar för saker man säljer.
En fråga- har ni mkt problem på vinted med att folk återkommer till er efter att de köpt och till exempel har åsikter om att kläder är fel storlek etc och vill lämna tillbaka? Jag känner typ att jag inte orkar hålla på så mkt med folk som ska strula.
Läser på vinteds hemsida och jag uppfattar det som att man som säljare inte behöver betala någon procent till Vinted? stämmer det eller vad kostar det att sälja?

Mitt andra alternativ är att prova i vissa köp/ sälj grupper på facebook. Har bla sett en som är inriktad på kläder i större storlek. Men erfarenheten är att folk är struliga på facebook.

Kan du inte sätta ett draperi för? Så slipper du se grejerna iaf? 🙂
Jo, det hade jag kunnat, men det är också fult så jag sparar den hundringen till en plywoodskiva istället 🙂 Jag måste ändå låna bil för att få hem skivorna till buren så då kan jag ta en skiva till en dörr samtidigt

Jag tänkte att jag skulle prova att lägga ut några saker på vinted. Har gått ner en del i vikt så har massa kläder som är för stora. För ca fem år sen sålde jag mkt på sellpy men de har gjort om en del där så det känns som man knappt får några pengar för saker man säljer.
En fråga- har ni mkt problem på vinted med att folk återkommer till er efter att de köpt och till exempel har åsikter om att kläder är fel storlek etc och vill lämna tillbaka? Jag känner typ att jag inte orkar hålla på så mkt med folk som ska strula.
Läser på vinteds hemsida och jag uppfattar det som att man som säljare inte behöver betala någon procent till Vinted? stämmer det eller vad kostar det att sälja?

Mitt andra alternativ är att prova i vissa köp/ sälj grupper på facebook. Har bla sett en som är inriktad på kläder i större storlek. Men erfarenheten är att folk är struliga på facebook.

JAg har fått ett par stycken genom åren som försökt lämna tillbaka pga ej passar, men det är inte skäl för retur enligt vinteds villkor och jag har bara meddelat att jag rensar och inte har möjlighet att ta tillbaka. De får sälja vidare.
Så bara man är tydlig har det inte varit några problem :)

Precis. Som säljare betalar inga avgifter till Vinted.

Jag har sålt mkt på vinted just för att jag är trött på struligt folk. Orkar inte svara på hundra frågor eller vänta tre veckor på betalning.
Jag lägger ut annons med runt 10 bilder, skriver någon rad, och sen skickar inom en vecka.
På 400 affärer har det varit förvånanavärt få struligheter.

JAg har fått ett par stycken genom åren som försökt lämna tillbaka pga ej passar, men det är inte skäl för retur enligt vinteds villkor och jag har bara meddelat att jag rensar och inte har möjlighet att ta tillbaka. De får sälja vidare.
Så bara man är tydlig har det inte varit några problem :)

Precis. Som säljare betalar inga avgifter till Vinted.

Jag har sålt mkt på vinted just för att jag är trött på struligt folk. Orkar inte svara på hundra frågor eller vänta tre veckor på betalning.
Jag lägger ut annons med runt 10 bilder, skriver någon rad, och sen skickar inom en vecka.
På 400 affärer har det varit förvånanavärt få struligheter.
Tack!
ja det låter ju smidigt... ska nog prova.

Sambon var hemma hos sin mamma och smugglade med 6 flyttkartonger in hemma :mad:

Vad sägs om 4st tangentbord? x antal datormöss (datamusar?) ytterligare en massa glödlampor. sen en del annat.

Visst vi ska gå igenom det och skicka till second hand mm det som vi inte vill ha/behöver. Men ändå. jag vill liksom bara bli av med grejer...
Det är exakt samma för min sambo. Varje gång han är hos sina föräldrar får han med sig en låda eller kasse med gamla prylar :down:

För mig har det gått ganska långsamt senaste månaderna. Har renoverat hemma och var helt ärligt rätt trött på att hålla på med annonser och packa massa grejer. Men körde iväg en vända till återbruket igår så nu kan man åtminstone komma fram i "skräpladan". Sen håller jag på att sälja av en del växter och sticklingar för de förökar sig ständigt 😅

Tack!
ja det låter ju smidigt... ska nog prova.
Kom på en grej, kundtjänsten är AI. Det är drygt och irriterande om man behöver ta hjälp därifrån. Någon gång har jag till slut fått hjälp från människa men jag har med mig i bakhuvudet att alla köpare är inte ärliga, kundtjänsten är kass, så lägger inte ut något jag inte har råd att förlora.
Skulle något dyrare bli sålt kollar jag även omdömena på köparen, är det bra omdömen så skickar jag, annars avbryter jag köpet.

Kom på en grej, kundtjänsten är AI. Det är drygt och irriterande om man behöver ta hjälp därifrån. Någon gång har jag till slut fått hjälp från människa men jag har med mig i bakhuvudet att alla köpare är inte ärliga, kundtjänsten är kass, så lägger inte ut något jag inte har råd att förlora.
Skulle något dyrare bli sålt kollar jag även omdömena på köparen, är det bra omdömen så skickar jag, annars avbryter jag köpet.
Med det sagt har som sagt har det mesta ändå varit smidigt. Har även sålt hästgrejer för tusenlappar till köpare i polen och det fungerade utan något som helst problem 🙂

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat