Bukefalos 28 år!

Allt om avel

Det är där jag kan känna att den enda poängen med ett MH för Dåren är om man villl kunna visa på skottfasthet.
Den viktigaste egenskapen som ett MH visar är intressant hos alla raser, nämligen förmågan att avreagera, att låta obehag rinna av. Jag skulle inte säga att en etta på skott på MH:t visar att hunden är skottfast, eftersom skottberördhet är något som utvecklar sig med åren. Betydligt fler femåriga hundar än hundar i MH-ålder påverkas av skott.
 
Som sagt, kollar man mentaliteten på annat sätt så är det ju fixat. Jag slåss liksom inte för att alla ska göra just MH - jag tycker bara det är lämpligt att ha hundens mentalitet på papper och inte bara uppfödarens ord.
Det är ingen mentalkoll, och inget hamnar på papper. Att den accepterar att domaren hälsar och är träningsbar nog att ta VP räknar vi som gott nog. Visst förekommer kass mentalitet, precis som kass exteriör, men det är undantagsfall och de brukar sortera bort sig själva efter hand eftersom de inte blir användbara.
 
Och en sak är säker - en BC avlas verkligen inte på att vara impulsiv och gilla att jaga föremål. Inte heller på föremålsintresse, gripande av prylar, social nyfikenhet eller avståndslek. Alla vet ju hur hopplösa de är att träna i bruksgrenar och använda i tjänst som sökhundar :angel:

Jag tror ni får med föremålsintresset på köpet. Total gissning från min sida, men troligen är det kopplat till något anlag som ni behöver för vallningen. Samma med nyfikenheten.

Nu avlas ju inte bruksraserna på vallegenskaper och då måste vi titta på något annat. De två raser (Schäfer och Malinois) som står ut bland bruksraserna vad gäller framgång i bruks och tjänst har inte helt förvånande vallningsbakgrund och har dessutom avlats hårt på arbetsegenskaper samt jakt/kamp/gripande. De raser där man struntat i detta ser mam knappt på tävlingsbanorna längre och definitivt inte i tjänst.

Så jag tror även BC-folket selekterar och avlar på föremålsintresse och nyfikenhet, men inte medvetet. Det hänger bara ihop med andra egenskaper.
 
Som sagt, kollar man mentaliteten på annat sätt så är det ju fixat. Jag slåss liksom inte för att alla ska göra just MH - jag tycker bara det är lämpligt att ha hundens mentalitet på papper och inte bara uppfödarens ord.

Håller med! Uppfödares bedömning av sitt eget avelsmaterial lämnar tyvärr ibland mycket övrigt att önska. Då är det väldigt bra med hårda siffror.
 
1a.Kontakt hälsning: 4
1b.Kontakt samarb.: 4
1c.Kontakt hantering: 3
2a.Lek 1 leklust: 5
2b.Lek 1 gripande: 3
2c.Lek 1 grip/dragk: 3
3a 1.Förföljande: 4
3a 2.Förföljande: 1
3b 1.Gripande: 2
3b 2.Gripande: 1
4.Aktivitet: 4
5a.Avst.lek intresse: 5
5b.Avst.lek hot/aggr: 1
5c.Avst.lek nyfiken: 2
5d.Avst.lek leklust: 2
5e.Avst.lek samarb.: 2
6a.Överr. rädsla: 3
6b.Överr. hot/agg: 1
6c.Överr. nyfikenhet: 3
6d.Överr. kv. rädsla: 1
6e.Överr. kv. intr.: 3
7a.Ljud rädsla: 2
7b.Ljud nyfikenhet: 3
7c.Ljud kv. rädsla: 1
7d.Ljud kv. intresse: 1
8a.Spöken hot/agg: 3
8b.Spöken kontroll: 3
8c.Spöken rädsla: 4
8d.Spöken nyfikenhet: 4
8e.Spöken kontakt: 3
9a.Lek 2 leklust: 5
9b.Lek 2 gripande: 4
10.Skott: 2

Det verkar som en socialt hyfsat tillgänglig hund som har lite lek, inte särskilt mycket kamp och heller inte så supersugen på att leka med främmande konstiga människor, lite nyfikenhet men helt okej avreaktioner. Intressant att kampen ökar efter spökena, ofta går en försiktig hund ner sig och blir mer dämpad ju längre den kommer på MH-banan. I övrigt verkar den som en lättsam, trevlig hund att äga, utan några större kvarstående rädslor, men kanske inte det allra bästa ämnet för (bruks)tävling.
 
Du kan ju gå öppenklass, viltspår också. Där ingår skottprövning.
Men då tappar man avreaktionsbiten som är det intressantaste på MH:t. Viltspår har jag för mig (har aldrig gått något prov) är en på alla sätt intressant och rolig upplevelse för den hund som kommer till prov, den har inte belastats under provet och har ingen anledning att tycka skottet blir droppen som får bägaren att rinna över.

På ett MH är det inget fel på hunden som blir rädd vid Dumpe, skrammel och spöken. Det intressanta är vad hunden gör av rädslan, om den konstaterar att det den blev rädd för är ofarligt och börjar om från noll på nästa moment. Mycket färre hundar skulle få dåliga betyg på skottet om det var första momentet på MH:t.
 
kanske inte det allra bästa ämnet för (bruks)tävling.
Dåligt ämne för lydnadstävlingar?
Godkänt championat : LPI
Godkänt championat : LPII

Bruksprov
SPÅR
AKL
Uppflyttad
Poäng : 257,5

Tycker jag nog är rätt hyfsat ämne, för att vara en ras som är avlad på helt andra egenskaper än bruks/lydnadsegenskaper.
 
Dåligt ämne för lydnadstävlingar?
Godkänt championat : LPI
Godkänt championat : LPII

Bruksprov
SPÅR
AKL
Uppflyttad
Poäng : 257,5

Mja, lp I och II säger inte så mycket, inte heller appellen. Det kan många hundar av icke bruksras klara, det ställer inga superkrav på lek och kamplust.

Men siffrorna är ju bara en sak som säger nånting men inte allt om en viss individ. MH är ju inte heller tänkt att fungera som en utvärdering av individer utan av kullar. Så det är klart att siffrorna inte säger allt.
 
Mja, lp I och II säger inte så mycket, inte heller appellen.
Kanske lite väl kategoriskt att påstå att hunden inte är något ämne när det kommer till SBK-tävlingar baserat på MH-resultatet, var väl poängen annars. Men visst IPO och skydd odyl hade nog inte varit en succé av även andra orsaker än "brukshundsbrister" med just den rasen.
 
När Leon släpptes vid Lilla bytet drog han som en avlöning runt byn, förmodligen på jakt efter beskrivarens höglöpande tik som passerat fullt synligt 10 meter ifrån några minuter tidigare + att jag inte fick veta att det var tillåtet att visa på vad det var tänkt att han skulle göra.
Leons MH
Nu finns det ingen spindel för face rase, men jämfört med de långhårigas så är hans MH en våt dröm.
 
Kanske lite väl kategoriskt att påstå att hunden inte är något ämne när det kommer till SBK-tävlingar baserat på MH-resultatet, var väl poängen annars. Men visst IPO och skydd odyl hade nog inte varit en succé av även andra orsaker än "brukshundsbrister" med just den rasen.

Oj vad du läser mig ogint. Du bad mig uttala mig om siffrorna och inget annat. Utifrån siffrorna verkar inte hunden som bästa valet om man vill tävla bruks. Men det kan man förstås ändå! Det finns en del typ russlar och papilloner som är Lydnadschampinjoner och det finns nog en och annan saluki som är LP II. Så klart att det går med rätt dåliga odds.
 
När Leon släpptes vid Lilla bytet drog han som en avlöning runt byn, förmodligen på jakt efter beskrivarens höglöpande tik som passerat fullt synligt 10 meter ifrån några minuter tidigare + att jag inte fick veta att det var tillåtet att visa på vad det var tänkt att han skulle göra.
Leons MH
Nu finns det ingen spindel för face rase, men jämfört med de långhårigas så är hans MH en våt dröm.

Och baserat på vad du skrivit här verkar han ju vara rätt tråkig mentalt ändå, som bryter sig ur hemmet när han är understimulerad och ensam, och har svåra rädslor för åska och fyrverkerier.
Inget av det där syns ju på hans MH.
Det är svårt med mentalbeskrivningar, men det är väldigt bra att de görs!
 
Och en sak är säker - en BC avlas verkligen inte på att vara impulsiv och gilla att jaga föremål. Inte heller på föremålsintresse, gripande av prylar, social nyfikenhet eller avståndslek. Alla vet ju hur hopplösa de är att träna i bruksgrenar och använda i tjänst som sökhundar :angel:

Men det urval som görs i Border collie resulterar till att dessa egenskaper finns i viss utsräckning iaf. Det är detta som även gör dem till bra agility, bruks och lydnadshundar i många fall.

Skulle man i min ras sätta krav på prestation t.ex. på bruksprov, godkänt i högre klass eller liknande, innan avel skulle vi också får mer av detta i vår ras. det syns tydligt att de som tävlar på högre nivå i bruks har mer av detta än "medelkelpien".
 
Dåligt ämne för lydnadstävlingar?
Godkänt championat : LPI
Godkänt championat : LPII

Bruksprov
SPÅR
AKL
Uppflyttad
Poäng : 257,5

Tycker jag nog är rätt hyfsat ämne, för att vara en ras som är avlad på helt andra egenskaper än bruks/lydnadsegenskaper.

Fast jag tycker nog att LP I och II samt godkänd lägre än något i princip alla hundar utan mentala problem ska klara av. Det kan såklart vara bra jobbat av hunden beroende på ras, men kallar man något ett hyfsat ämne för bruks så jämför jag mot alla raser och specifikt mot bruksraserna. Ett hyfsat ämne för bruks ska kunna konkurrera med dem. I alla fall som jag definierar "bruks-ämne".
 
Fast jag tycker nog att LP I och II samt godkänd lägre än något i princip alla hundar utan mentala problem ska klara av. Det kan såklart vara bra jobbat av hunden beroende på ras, men kallar man något ett hyfsat ämne för bruks så jämför jag mot alla raser och specifikt mot bruksraserna. Ett hyfsat ämne för bruks ska kunna konkurrera med dem. I alla fall som jag definierar "bruks-ämne".

Precis så resonerade jag i mitt svar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 582
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 849
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Inser att det kanske inte finns något bra svar på min fråga men tänker att om någon har nåt bra tips så är det här på Buke i alla fall...
Svar
16
· Visningar
1 262
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 171
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp