Alt till handskakning

Bukefalos 30 år!

BernT

Trådstartare
Kanske inte helt seriös tråd haha, mest reflektion efter en grej på jobbet nyligen.

Jag träffar mycket folk i jobbet och det ska skakas händer febrilt. Senaste typ året har jag börjat känna att det är så himla äckligt. Jag vill inte skaka hand med folk. Jag är extreeeemt noga med handhygien och jag vet ju att många inte är det. Jag är okej med skaka hand om jag får tvätta händerna efteråt 😂

Kan man på något snyggt sätt undvika att skaka hand eller är det bara bita ihop och fortsätta (och sen tvätta händerna!!).

Har inte bacillskräck men när folk kommer uppenbart snoriga och krassliga och ska gnida händerna med en så blir jag bara så äcklad. Eller när de precis innan stått och pissat i skogen och hållt i ballen och så ska det skakas hand. Vi är nämligen ute en del.

Ah just det, det skakas inte bara hand när man träffar nytt folk. Utan när man träffar folk man redan träffat, när nån tycker något är bra och när man ska säga hejdå. Ett eeeeevigt skakande 🤪😂

Kindpuss :rofl:

Nej, men seriöst.
Jag har börjat vinka istället för att skaka hand när vi är större sällskap. Då vinkar jag till alla på en gång och presenterar mig. Brukar skylla på att jag är krasslig (även om jag inte är det) när jag inte vill skaka hand.

Det ser lite fånigt ut men jag är fånig så det matchar min image :D

Lite lustigt - dottern är hemma från Frankrike just nu och igår pratade vi om det där med hur de hälsar. Hur de kindpussar ideligen, och kindpussar på olika sätt beroende på var i landet de bor, två eller fyra pussar osv. Och hur vi svenskar är nästan överkänsliga vad gäller personlig space, att folk vidrör en osv osv. I medelhavsländerna inte minst är man mycket mer fysisk och får acceptera både kindpussar och att bli vidrörd ideligen. Jag tycker det är fint fastän jag själv inte lärt mig det hela än.

Skaka hand tycker jag har blivit betydligt mer ovanligt efter covid. Jag blev ytterst förvånad häromdagen då en (hud)läkare skakade hand med mig när jag kom in!

Inget svar på din fråga, ts, men ändå. (Jag minns faktiskt nu en metod, där man liksom sträcker fram en knytnäve, med fingrarna neråt, och liksom boxar knytnävarna mot varandra. Inga handflator inblandade!)

Kanske inte helt seriös tråd haha, mest reflektion efter en grej på jobbet nyligen.

Jag träffar mycket folk i jobbet och det ska skakas händer febrilt. Senaste typ året har jag börjat känna att det är så himla äckligt. Jag vill inte skaka hand med folk. Jag är extreeeemt noga med handhygien och jag vet ju att många inte är det. Jag är okej med skaka hand om jag får tvätta händerna efteråt 😂

Kan man på något snyggt sätt undvika att skaka hand eller är det bara bita ihop och fortsätta (och sen tvätta händerna!!).

Har inte bacillskräck men när folk kommer uppenbart snoriga och krassliga och ska gnida händerna med en så blir jag bara så äcklad. Eller när de precis innan stått och pissat i skogen och hållt i ballen och så ska det skakas hand. Vi är nämligen ute en del.

Ah just det, det skakas inte bara hand när man träffar nytt folk. Utan när man träffar folk man redan träffat, när nån tycker något är bra och när man ska säga hejdå. Ett eeeeevigt skakande 🤪😂
Jag vet faktiskt inte…. Jag är nog lite gammaldags och uppskattar ett fast handslag. Inbillar mig att det speglar personens karaktär.

Jag tror inte att handskakningarna är värre än annat som du utsätter dig för i ett normalt liv, som t.ex. att hålla i en kundvagn (för det gör du väl?).

Haha jag är typ likadan och har ett jobb/yrke där jag träffar folk dagligen som jag behöver ta i hand med och tycker det känns sådär varje gång. Inte så ovanligt att folk pillar med snus och grejer och sen tar i hand.. trodde det dog ut under pandemin, men det verkar vara tillbaka som innan igen tyvärr. Har inte kommit på något bra sätt att undvika det mer än de som man ändå känner sen innan och känns okej med så känns oftast en kram bättre (trots att jag egentligen inte är en kramig person) och försöker ofta hellre vinka eller nåt sånt när det känns lämpligt.

Jag bara visar det med kroppspråk, behöver aldrig skaka hand. 😅 Har ogillat det sedan jag var liten.
Om jag skulle beskriva hur så står jag alltid en bit bort, säger typ "Hej kul att träffas" lite entusiastiskt och ler.
Händerna är då alltid lite smått gömda bakom höfterna. För att inte bjuda in.
Ser de ut som handskaktyper brukar jag följa upp med ett "Ska vi blablabla..." vända mig halvt från dem och röra mig vidare, i bland med en gest mot det hållet jag tänker att vi ska gå eller det jag vill avleda fokus mot.

Se jag att de är påväg med handskak ändå backar jag ett halvt steg bort med kroppen och fortsätter avleda fokus.

Titta aldrig ner mot deras händer, titta aldrig i deras ögon och luta dig något framåt.
Nyckeln är att aldrig låta dem påbörja handskak, det blir pinsamt för dem och då kan de bli aviga.

Är ju säkert en miljon andra grejer jag gör kroppsligen, men kan inte komma på just nu.
Har nog i mitt liv skakat hand färre gånger än jag har fingrar.

Jag vet faktiskt inte…. Jag är nog lite gammaldags och uppskattar ett fast handslag. Inbillar mig att det speglar personens karaktär.
Det tycker jag absolut inte. Jag bröt högerhanden för 7 år sen och den är fortfarande inte helt återställd och komme aldrig bli så när jag skakar hand med folk och de klämmer åt gör det ONT!

Kindpuss :rofl:

Nej, men seriöst.
Jag har börjat vinka istället för att skaka hand när vi är större sällskap. Då vinkar jag till alla på en gång och presenterar mig. Brukar skylla på att jag är krasslig (även om jag inte är det) när jag inte vill skaka hand.

Det ser lite fånigt ut men jag är fånig så det matchar min image :D
Haha det hade varit oväntat om inte annat :p krasslig har jag också kört med några gånger.

Kanske ska säga att jag har smittsam vårta i handen 😂

Jag tror inte att handskakningarna är värre än annat som du utsätter dig för i ett normalt liv, som t.ex. att hålla i en kundvagn (för det gör du väl?).
Nä jag använder faktiskt aldrig kundvagn. Beställer mat och hämtar på Willys/hemköp/ica. Åker jag kollektivt (vilket sällan sker) spritar jag händerna och tvättar dem så fort jag är hemma/på jobbet/framme.

Jag har inga problem med "skaka hand" men tycker det har blivit betydligt "mindre använt". Vinka är jättebra =)
Så även om jag inte har nåt emot att skaka hand, står man ju längre ifrån varandra numer efter Covid, så då blir en "lyfta handen i hälsning" mer naturlig, är det flera så blir det mer en "vinkning" som i stället för att lyfta varje gång hålla handen mer lyft och vinka.

Nä jag använder faktiskt aldrig kundvagn. Beställer mat och hämtar på Willys/hemköp/ica. Åker jag kollektivt (vilket sällan sker) spritar jag händerna och tvättar dem så fort jag är hemma/på jobbet/framme.
Du kanske borda jobba lite med din bacillskräck istället? Jag tvättar alltid mina händer när jag kommer hem, men mer än så ska man nog inte behöva göra om man är "normalfrisk".

Jag spritar händerna direkt jag kommer ut från en affär. Det känns lite obekvämt att dra fram handspriten när personen jag skakat hand med fortfarande är med.

Bacillskräck eller ej men förut var jag sjuk 1-2 gånger i månaden. Jämt. Gick aldrig framåt i träningen för att jag var sjuk så ofta. Nu är jag sjuk max 1 gång om året (peppar peppar). Så himla kul är det inte att vara sjuk så jag tänker fortsätta vara petig med handhygienen (och annat).

Jag spritar händerna direkt jag kommer ut från en affär. Det känns lite obekvämt att dra fram handspriten när personen jag skakat hand med fortfarande är med.

Bacillskräck eller ej men förut var jag sjuk 1-2 gånger i månaden. Jämt. Gick aldrig framåt i träningen för att jag var sjuk så ofta. Nu är jag sjuk max 1 gång om året (peppar peppar). Så himla kul är det inte att vara sjuk så jag tänker fortsätta vara petig med handhygienen (och annat).

Jag tycker att det låter som helt normalt förfarande av @BernT om man vill undvika att bli sjuk så mycket det går. Ser inget onormalt i det.
Jag jobbar på förskola, specifikt med de yngsta barnen, så jag antar att min verklighet är lite annorlunda. Jag kan knappast gömma mig från basiluskerna.

Covid bevisade ju att vi inte måste ha så mycket smittsamma sjukdomar som går runt, som calicivirus och influensa. Tänk om folk hade kunnat fortsätta sköta handhygienen och inte jobba/gå runt bland folk fast de är sjuka. Att faktiskt stanna hemma från jobbet när man är sjuk gör ju att kanske 5 kollegor inte blir smittade och måste stanna hemma sen.

Covid bevisade ju att vi inte måste ha så mycket smittsamma sjukdomar som går runt, som calicivirus och influensa. Tänk om folk hade kunnat fortsätta sköta handhygienen och inte jobba/gå runt bland folk fast de är sjuka. Att faktiskt stanna hemma från jobbet när man är sjuk gör ju att kanske 5 kollegor inte blir smittade och måste stanna hemma sen.
Ja herregud. Jag har aldrig varit så frisk som jag var då. Det var så skönt. Jag förstår inte företagens vilja att betala ut MER sjuklön till sina anställda. Men för all del :banghead:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka