Alternativ till postförskott som faktiskt är säkert även för säljaren?

iNHALE

Trådstartare
Eftersom postnord sen några år tillbaka lagt ned sin postförskottstjänst för privatpersoner så funderar jag nu på vad det finns för alternativ. Många skickar med blocketpaket och liknande tjänster där pengarna överförs till säljaren när köparen godkänt varan, men i ärlighetens namn är det rätt lätt att som säljare bli lurad på det sättet. Även Bussgods har tagit bort sin efterkravstjänst. Hur gör ni när ni skickar saker som har ett lite högre värde (5'-10')?
 
Jag köpte med postförskott för några veckor sedan? Jag köpte en gjort på hästnet och hon skickade så jag betalade när jag hämtade. Super smidigt 👍 jag säljer en del saker och kör då på swish och postnord. Jag vet ju att jag är ärlig och verkar som många ändå litar på en. Mina sålda grejor syns ju på hästnet så folk kan se :) men måste erkänna jag är mer nojig när jag själv skall köpa något.
 
De får betala i förskott.
Har sålt några sadlar för över 10 k och fått betalt i förskott.
Jag är ärlig, har referenser osv. Inte varit några bekymmer.
 
Jag köper själv bara och betalar postförskott om de har en öppen FB där det går att se att det är en riktig profil. (mao så snokar jag)
Annars är det inte värt det för mig.

När jag köpte sadel för 10k så var det med blocketpaket.
 
Jag köpte med postförskott för några veckor sedan? Jag köpte en gjort på hästnet och hon skickade så jag betalade när jag hämtade. Super smidigt 👍 jag säljer en del saker och kör då på swish och postnord. Jag vet ju att jag är ärlig och verkar som många ändå litar på en. Mina sålda grejor syns ju på hästnet så folk kan se :) men måste erkänna jag är mer nojig när jag själv skall köpa något.
Har man företagskonto kan man skicka med postförskott, det kräver ett bankgiro och bankgiro får man i allmänhet bara om man har ett organisationsnummer eller liknande att koppla det till. Så troligen har säljaren eller någon i dennes familj egen firma.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 669
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 917
Senast: EmmaW
·
Utrustning Kortar ner historien lite, vill mest se om någon hamnat i liknande situation och hur det löst sig. Jag hade ute en sadel på annons...
Svar
10
· Visningar
2 191
Senast: Draumsyn
·
Övr. Hund Ingen har väl missat Kalenderhjälpens hästkalender som blev mycket omtalad, populär och nu redovisat en rejäl vinst som går till...
2
Svar
33
· Visningar
2 983
Senast: Spirit
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp