Alternativ?

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare Wille
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 159
  • Visningar Visningar 10 050

Bukefalos 30 år!

Min boendestödjare S tycker att jag borde sjukskrivas helt. Idag orkade jag inte ens upp ur sängen när hon kom och vi fick inget gjort idag. Men jag tror inte det är någon ide att försöka bli sjukskriven. Lär bli nej. Vet inte vad jag har för alternativ kvar.

Är i alla fall inskriven i spot-teamet. Ett psykiatriskt team som också gör hembesök. För jag kände för några dagar sedan att jag är på väg att krascha. Och jag blev beviljad insatsen på mindre än en halvtimme.

Inser att den siffran är fel. Jag behöver få in mer. Nu har jag inte full koll på skattereglerna, om det är från 40 000 eller 50 000 i inkomst från uthyrning per år, som man behöver skatta för intäkterna. Så jag måste givetvis räkna med att betala skatt på intäkter över brytpunkten.
40 000

Att inkludera lakan brukar man inte kunna höja priset för. Nu har jag det ändå för rummet, då många som reser inte har det med sig. Jag har bl.a. haft en drös cyklister på besök, på väg mot Nordkap.

Men när jag hyr ut huset så kommer lakan att kunna hyras. Det kommer inte att ingå. Tvål, schampo, balsam, toapapper m.m kommer givetvis att ingå.

Det kommer att finnas lakan, handdukar, porslin m.m. i mina förråd om behov uppstår.
Jag hyr 2-3 gånger per år, och då brukar det vara två prissättningar (alltså inte på samma ställe, men på ungefär samma typ av boenden i samma område); ett lite dyrare där lakan, toapapper etc. ingår, och ett billigare där hyresvärden inte inkluderar något alls. På det sistnämnda brukar man kunna lägga till handduk och lakan för typ 150:-.
Ett ställe jag hyr varje år är ganska dyrt, men där ingår allt inkl. städning av entré och toalett samt byte av lakan mitt i hyrperioden (9 nätter) också, så vi är väldigt nöjda med det priset.

Ett helt hus som semesterboende hyrs ju oftast ut per vecka, vet inte vad @Wille tänkt och då är ju tex 7-10000 för en vecka, 1000-1500kr/natt, inte orimligt. Hon har ju hyrt ut enbart ett rum för knappt halva den kostnaden, dock mer enkelnätter om jag förstått det rätt. Hade huset varit tipptopp och mer centralt, om än i naturen, så hade närmre 15000/v inte varit konstigt.

Edit: @Wille hann svara innan.
Det beror ju helt på var i landet man hyr, i skåne går det utan problem att få 6000 o uppåt/ vecka

Hur menar du att antal sängplatser är en faktor?

Jag vet ärligt talat inte vad du menar med hög standard. Här finns allt för att kunna bo bekvämt. Jag städar ibland på ett hotell i närheten och tycker inte standarden känns högre där, framförallt inte de mindre rummen som inte har egen dusch. (Och mina sängar är renare än hotellets.)
Jag fattade det som att huset i närheten var så välordnat och att ditt hade lägre standard än det? Och det är då jag menar att många sängplatser kanske kan öka attraktionskraften, t ex för såna kompisgäng som jag beskrev.

5000 i veckan. Är det orimligt menar du?

Mitt rum kostar 350 kronor per natt för 1 person. +120 kronor för extra person. Rummet har 2 bäddar. Städavgift 50 kronor.

Veckohyra har 25% rabatt. Det blir runt 2500 kronor per vecka för ETT rum. Delat badrum. Men det är mer ett övernattningsrum så folk stannar ofta inte så länge.

Så jag kan inte se att det skulle vara orimligt med det dubbla för 4 rum och kök plus toa/badrum som man får ha för sig själv. Tvättmaskin och ac finns på nedre plan. Micro, elspis,vedspis och diskmaskin finns. Fiber i huset. Tv.
Har du hyrt ut veckovis förut? Jag bor i ett område som är extremt populärt för turister och det finns boenden för 5000:-/vecka förutom kanske de allra populäraste veckorna.

Jag fattade det som att huset i närheten var så välordnat och att ditt hade lägre standard än det? Och det är då jag menar att många sängplatser kanske kan öka attraktionskraften, t ex för såna kompisgäng som jag beskrev.
Jag vet inte standarden hos grannen. Men tomten är alltid prydlig.

Hade förresten en gäst som hyrde rummet en gång och hon kom i en Tesla. Till det yttre verkade hon heller inte höra till den typen som hyr hos mig. Jag var rätt säker på att få ett dåligt omdöme av henne. Men mina fördomar kom på skam. Hon gav mig ett mycket bra omdöme.

Om det känns alltför överväldigande att ha någon främling som städar i huset går det kanske be någon/hyra in lite hjälp med att snygga upp trädgården när den blir tillgänglig? (jag vet inte hur vintern och snön ser ut.) Där går det kanske lättare att ge tydlig instruktioner och lämna folk lite till sitt på ett annat sätt än i hemmet.
Snyggar någon till ute blir det kanske lättare att själv röja inne under samma tid? :)

Just nu är jag bara 10 000 kronor bort för att bli tvungen att omplacera en katt. Det är inte en höjdare.

Några direkta sopor finns det inte så mycket av. Men jag behöver kunna lagra mitt biodlingsmaterial, mina hobbyprylar, tyger, garner, symaskin, kattmat, färger, linolja, verktyg, glödlampor, batterier, snören, kattleksaker, spackel, verktyg, skruvar, kuvert, papper, frimärken, broderier och en miljard andra saker som gästerna inte ska ha tillgång till. Mycket av det här är också saker jag behöver för att vardagen ska fungera.
Nej, det måste vara en väldig stress! :heart

Jag tänkte att de kanske kan sortera ngt om man märker upp flyttlådor typ och så kan du sen sortera i dem i lite mer lugn och ro i ladan. Så det kan bli städat, diskat etc nog för att kunna ta emot hyresgäster. Vissa saker kanske man inte vill lägga ut i ladan. Men en del kanske..
Så blir det inte panik att orka med allt på en gång.

Om det känns alltför överväldigande att ha någon främling som städar i huset går det kanske be någon/hyra in lite hjälp med att snygga upp trädgården när den blir tillgänglig? (jag vet inte hur vintern och snön ser ut.) Där går det kanske lättare att ge tydlig instruktioner och lämna folk lite till sitt på ett annat sätt än i hemmet.
Snyggar någon till ute blir det kanske lättare att själv röja inne under samma tid? :)
Vi har väldigt mycket snö. Jag kommer inte ens vidare med dassbygget p.g.a. snön.

Sen har jag som sagt inga pengar till något. Kan inte betala någon för att hjälpa mig. Måste byta toastol ändå. Och skaffa stolar. Är så jävla nära att allt går åt helvete. Min katt Lina är den som snart kan behöva omplaceras om jag hamnar i sitsen att jag inte längre kan garantera att jag vid behov kan ge henne veterinärvård. Toni har redan kostat galet många tusenlappar och är inte omplaceringsbar som det ser ut nu. (Jo, jag har stöttning för att kunna behålla katterna och det är jag galet tacksam över.)

Mamma hjälper mig med saker men hon är nästan 80 och kan inte rensa det som behöver rensas, trots att hon är pigg för sin ålder.

Nej, det måste vara en väldig stress! :heart

Jag tänkte att de kanske kan sortera ngt om man märker upp flyttlådor typ och så kan du sen sortera i dem i lite mer lugn och ro i ladan. Så det kan bli städat, diskat etc nog för att kunna ta emot hyresgäster. Vissa saker kanske man inte vill lägga ut i ladan. Men en del kanske..
Så blir det inte panik att orka med allt på en gång.
Det är för kallt i ladan nu. Och jag behöver veta var grejerna är eftersom jag kan behöva något plötsligt.

Vi har väldigt mycket snö. Jag kommer inte ens vidare med dassbygget p.g.a. snön.

Sen har jag som sagt inga pengar till något. Kan inte betala någon för att hjälpa mig. Måste byta toastol ändå. Och skaffa stolar. Är så jävla nära att allt går åt helvete. Min katt Lina är den som snart kan behöva omplaceras om jag hamnar i sitsen att jag inte längre kan garantera att jag vid behov kan ge henne veterinärvård. Toni har redan kostat galet många tusenlappar och är inte omplaceringsbar som det ser ut nu. (Jo, jag har stöttning för att kunna behålla katterna och det är jag galet tacksam över.)

Mamma hjälper mig med saker men hon är nästan 80 och kan inte rensa det som behöver rensas, trots att hon är pigg för sin ålder.

Det är för kallt i ladan nu. Och jag behöver veta var grejerna är eftersom jag kan behöva något plötsligt.
Men då är du i alla fall i sitsen att du kan lägga trädgården Helt åt sidan och bara fokusera på inomhus just nu, eftersom utomhus ändå inte går att göra någonting åt. Det är på sätt och vis lite positivt - en sak i taget!
Att börja lägga ned hobbyprylar och verktyg och sånt i märkta lådor är ju en grej som går att ta lite pö om pö så att det kanske går fortare att rensa när ladan och allt tinat fram? Kan ni börja med en låda eller två när boendestödet kommer?

sedan med trädgården finns det kanske någon frivilliggrupp som kan tänka sig att hjälpa? Jag förstår helt och hållet att det kan ta emot, men här i byn finns ett antal föreningar som grejar och fejar i byns gemensamma trädgård, som planterar i lådor i parkerna och generellt pysslar på ideellt. Det anske finns någon sån grupp som skulle vara villig att komma ut och hjälpa dig mot kaffe och fika och en trevlig dag? Bara en tanke. :)

Men kan du inte lägga det hela åtsidan ett tag då, du kan ju inte göra någonting just nu ändå. Försök göra sådant som normalt sett skulle göra dig glad och lugn. Låt det här vara. Det är ändå en till två månader kvar innan du kan göra något åt det, det är ju inte tid du har brist på utan energi och just nu går den åt till oro och att försöka lösa en tankenknut som du inte kan lösa just nu.

Men då är du i alla fall i sitsen att du kan lägga trädgården Helt åt sidan och bara fokusera på inomhus just nu, eftersom utomhus ändå inte går att göra någonting åt. Det är på sätt och vis lite positivt - en sak i taget!
Att börja lägga ned hobbyprylar och verktyg och sånt i märkta lådor är ju en grej som går att ta lite pö om pö så att det kanske går fortare att rensa när ladan och allt tinat fram? Kan ni börja med en låda eller två när boendestödet kommer?

sedan med trädgården finns det kanske någon frivilliggrupp som kan tänka sig att hjälpa? Jag förstår helt och hållet att det kan ta emot, men här i byn finns ett antal föreningar som grejar och fejar i byns gemensamma trädgård, som planterar i lådor i parkerna och generellt pysslar på ideellt. Det anske finns någon sån grupp som skulle vara villig att komma ut och hjälpa dig mot kaffe och fika och en trevlig dag? Bara en tanke. :)
Jo, trädgården kan jag inte göra ett smack åt nu. Men jag ska försöka renovera trädgårdsmöblerna. De är av trä och färgen har flagat.

Någon hjälp utifrån kan jag nog inte räkna med, med trädgården. Röda korsets grupp kanske vill hjälpa, men de flesta där är gamla människor som troligen inte klarar av att gräva eller ligga på knä.

• Gilla
Reactions: Sel
Jo, trädgården kan jag inte göra ett smack åt nu. Men jag ska försöka renovera trädgårdsmöblerna. De är av trä och färgen har flagat.

Någon hjälp utifrån kan jag nog inte räkna med, med trädgården. Röda korsets grupp kanske vill hjälpa, men de flesta där är gamla människor som troligen inte klarar av att gräva eller ligga på knä.
Det låter ju överkomligt ändå!

Aha, men även om de inte kan göra grovarbetet kanske det blir en hel del gjort om de kommer ut och hjälper en dag eller två! Bara att räfsa och greja och bara bidra med fler händer kan göra stor skillnad. :)

Jag vet i alla fall att jag personligen skulle nappa om någon ville ha hjälp med sin trädgård och jag hade tid! <3 Det är ett hus längre ned på gatan här som har en otrolig trädgård men jag tror att makan har gått bort sedan ett år eller två, och det är så himla trist att se den falla hädan. Hade någon postat på FB eller liknande hade jag jättegärna kommit förbi några timmar!

Det låter ju överkomligt ändå!

Aha, men även om de inte kan göra grovarbetet kanske det blir en hel del gjort om de kommer ut och hjälper en dag eller två! Bara att räfsa och greja och bara bidra med fler händer kan göra stor skillnad. :)
Jag vet faktiskt inte vad man kan göra i min trädgård om man inte kan rensa ogräs och sånt. Det finns inte mycket att räfsa. (Är gjort på max en kvart.)

Jag vet faktiskt inte vad man kan göra i min trädgård om man inte kan rensa ogräs och sånt. Det finns inte mycket att räfsa.
Okej, jag tror min poäng gick dig lite förbi. Jag menar att all hjälp är bättre än ingen hjälp, och om någon är där och jobbar Med en blir mer gjort än om man är ensam och inte kommer sig för att göra något alls... även om den praktiska hjälpen egentligen är rätt försumbar. Jag tror dessutom att det finns gott om pensionärer som är fullt kapabla att gräva ogräs! Gruppen här i byn gör i alla fall ALLT.

Men never mind, det var bara ett förslag.

Liknande trådar

• Vad gjorde jag för fel
  • R
    Hej dagboken
  • Ett år äldre...
  • Att leta inåt

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur