Alternativ?

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare Wille
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 159
  • Visningar Visningar 9 178
Min boendestödjare S tycker att jag borde sjukskrivas helt. Idag orkade jag inte ens upp ur sängen när hon kom och vi fick inget gjort idag. Men jag tror inte det är någon ide att försöka bli sjukskriven. Lär bli nej. Vet inte vad jag har för alternativ kvar.

Är i alla fall inskriven i spot-teamet. Ett psykiatriskt team som också gör hembesök. För jag kände för några dagar sedan att jag är på väg att krascha. Och jag blev beviljad insatsen på mindre än en halvtimme.

Okej, jag tror min poäng gick dig lite förbi. Jag menar att all hjälp är bättre än ingen hjälp, och om någon är där och jobbar Med en blir mer gjort än om man är ensam och inte kommer sig för att göra något alls... även om den praktiska hjälpen egentligen är rätt försumbar. Jag tror dessutom att det finns gott om pensionärer som är fullt kapabla att gräva ogräs! Gruppen här i byn gör i alla fall ALLT.

Men never mind, det var bara ett förslag.
Ok. Det kostar mig rätt mycket energi att ha folk här som jag då ska försöka arbetsleda på något sätt. Det sociala tar också mycket energi. Så om jag förbrukar mer energi på att andra kommer hit och inte får så mycket gjort, än om jag skulle gjort det själv, så är det inte värt det.

• Gilla
Reactions: Sel
Ok. Det kostar mig rätt mycket energi att ha folk här som jag då ska försöka arbetsleda på något sätt. Det sociala tar också mycket energi. Så om jag förbrukar mer energi på att andra kommer hit och inte får så mycket gjort, än om jag skulle gjort det själv, så är det inte värt det.
Det förstår jag också. :) Jag tänker mer att det incentiv att faktiskt måsta komma igång och Göra. Jag blir superstressad över alla typer av besök, men det brukar också vara det enda som faktiskt får igång mig! Lite som ett boendestöd. :D
Men hur du väljer att göra förblir ju upp till dig!

Hur ska du då klara av att ha folk i huset (4-6 personer) ca 6.månader om året? De kommer förmodligen tillbringa en del tid utomhus i sin trädgård. Skillnad mot när man hyr ut enstaka nätter vs vecko/månadsvis är att korttids gäster mest nog bara sover där men långhyrare spenderar nog en hel del tid i boendet.

Och tro mig jag förstår dig till 100%, det är därför jag inte hur ut mina extra rum utan bor själv i en stor våning med många rum.

Hur ska du då klara av att ha folk i huset (4-6 personer) ca 6.månader om året? De kommer förmodligen tillbringa en del tid utomhus i sin trädgård. Skillnad mot när man hyr ut enstaka nätter vs vecko/månadsvis är att korttids gäster mest nog bara sover där men långhyrare spenderar nog en hel del tid i boendet.

Och tro mig jag förstår dig till 100%, det är därför jag inte hur ut mina extra rum utan bor själv i en stor våning med många rum.
Ja, det tänkte jag också på. De kommer att låta en del, eftersom de kommer att vara utomhus. Kanske är det barnfamiljer med barn som springer runt och leker och tjoar på barns vis. Kommer det att fungera? De kommer kanske att spela musik och sitta i trädgården och grilla. Funkar det?

Jag kan själv vara i mitt alternativa boende eller i verkstan eller i skogen. Sen gör jag det här för att få pengar. Jag måste få in pengar. Så enkelt är det.

Och jag har för all del tyckt att det varit rätt roligt att träffa gästerna som hyrt rummet. Några har jag blivit tjenis med och har fortfarande kontakt med dem.

Jag kan själv vara i mitt alternativa boende eller i verkstan eller i skogen. Sen gör jag det här för att få pengar. Jag måste få in pengar. Så enkelt är det.

Och jag har för all del tyckt att det varit rätt roligt att träffa gästerna som hyrt rummet. Några har jag blivit tjenis med och har fortfarande kontakt med dem.
Lite tycker jag du förenklar frågan du svarade på nu. Jag kan förstå var frågan kom från. Du beskrev väldigt målande vilka otroliga problem som uppstod när ett barn mosade en snigel eller något på en vaxduk och det blev en fläck. Det var jobbigt för dig både med att barnet agerat som barn gör, att föräldern inte stoppat barnet, hur föräldern reagerat och att du inte fick bort fläcken.

Sådana situationer riskerar ju att kraftigt öka med ökad uthyrning, särskilt som ett prisvärt boende för 4-6 personer kommer definitivt locka barnfamiljer. Och barnfamiljer på semester i ett lantligt villaboende kommer låta barnen leka, springa och stoja både inom och utomhus t ex

Apropå ingenting, något jag skulle försöka ha i boendet för gästerna är sällskapsspel. Så det finns något att göra regniga dagar. Man kan ofta hitta allt från fia till monopol på loppis/erikshjälpen/motsvarande om du inte har spel eller inte vill riskera dina :)

Lite tycker jag du förenklar frågan du svarade på nu. Jag kan förstå var frågan kom från. Du beskrev väldigt målande vilka otroliga problem som uppstod när ett barn mosade en snigel eller något på en vaxduk och det blev en fläck. Det var jobbigt för dig både med att barnet agerat som barn gör, att föräldern inte stoppat barnet, hur föräldern reagerat och att du inte fick bort fläcken.

Sådana situationer riskerar ju att kraftigt öka med ökad uthyrning, särskilt som ett prisvärt boende för 4-6 personer kommer definitivt locka barnfamiljer. Och barnfamiljer på semester i ett lantligt villaboende kommer låta barnen leka, springa och stoja både inom och utomhus t ex

Apropå ingenting, något jag skulle försöka ha i boendet för gästerna är sällskapsspel. Så det finns något att göra regniga dagar. Man kan ofta hitta allt från fia till monopol på loppis/erikshjälpen/motsvarande om du inte har spel eller inte vill riskera dina :)
Jag tror också att man ska nämna det i hyresannonsen att ägaren bor på tomten. Det kanske är något som inte bör komma som en överraskning.

Jo, jag har tänkt skaffa olika spel för både inomhus- och utomhusbruk.

Sen är det inte ett dugg hjälpsamt av dig att påpeka eventuella problem som kan uppstå. Det du gör är att slå undan benen på mig när jag kämpar för min överlevnad. Ska man vara negativ så får man ju faktiskt komma med ett bättre förslag. Annars bör man bara hålla klaffen.

Jag tror också att man ska nämna det i hyresannonsen att ägaren bor på tomten. Det kanske är något som inte bör komma som en överraskning.
Det här håller jag med om! För min del hade det varit en sak som gjort att jag valt annat boende (skulle kunna vara ok för enstaka natt) eller dragit ner betyget ordentligt om det inte stått i annonsen.

Jag hyr en hel del via AirBnB ( 1-3 nätter i taget) och viktigast för mig är att jag helst inte vill ha någon interaktion med hyresvärden och att det finns en ordentligt skön säng. El och rinnande vatten är ett krav, i övrigt kan standarden få vara hur enkel som helst.

Sen är det inte ett dugg hjälpsamt av dig att påpeka eventuella problem som kan uppstå. Det du gör är att slå undan benen på mig när jag kämpar för min överlevnad. Ska man vara negativ så får man ju faktiskt komma med ett bättre förslag. Annars bör man bara hålla klaffen.
Du får sålla i kommentarerna. Så gör jag. Tar långt ifrån mig alla tips och kommentarer jag får även om majoriteten är välmenande. Och de som är bra är väldigt bra.

@Alexandra_W har bara skrivit snällt hela tiden. Även om just det inlägget du svarade på här inte var bra för just dig just nu.

Vad vill du få ut av att vara så negativ? Att jag ska lägga mig ner och ge upp?

En kanske enklare start redan nu skulle underlätta för dig?
Tänkte på det rum du brukar hyra ut, är det inte en bra start att göra iordning det rummet först och ha ut det för uthyrning redan nu?

Med intäkter för det rummet blir det lättare färdigställa hela huset för uthyrning tänker jag?

Huvudsaken tror jag, fortfarande, är att du börjar göra det du har tänkt dig.
Försök låta bli att fundera för många steg framåt och att ta ut problem i förskott. Kör igång där du står och är med vad du själv har planerat.

En kanske enklare start redan nu skulle underlätta för dig?
Tänkte på det rum du brukar hyra ut, är det inte en bra start att göra iordning det rummet först och ha ut det för uthyrning redan nu?

Med intäkter för det rummet blir det lättare färdigställa hela huset för uthyrning tänker jag?

Huvudsaken tror jag, fortfarande, är att du börjar göra det du har tänkt dig.
Försök låta bli att fundera för många steg framåt och att ta ut problem i förskott. Kör igång där du står och är med vad du själv har planerat.
Jag har redan hyrt ut det rummet i 2 och ett halvt år. Det ger en viss intäkt men jag kan inte överleva på det.

Min inkomst kommer snart att sjunka till 4-6tusen kronor i månaden. Jag behöver få in betydligt mer pengar än vad rummet genererar.

Vad vill du få ut av att vara så negativ? Att jag ska lägga mig ner och ge upp?
Jag tror ingen här försöker vara negativ eller vill att du ska ge upp, utan lyfta saker som du kanske ska vara förberedd på redan nu. Exempelvis - du har flera gånger lyft att du skulle bli arg på grannar i lägenhet om de på något sätt doftar på ett sätt du inte gillar, råkar låta när du vill ha tyst etc., så kanske det är dumt att ta in och bo med barnfamiljer 6 månader om året? Är du okej med att ha barn som springer utanför din lada, skriker utanför fönstret där du bor? Ett kompisgäng som grillar varje dag? Nu vet jag inte vad det finns för regler för air bnb, men du kanske kan skriva att du helst inte vill ha barnfamiljer om det skulle påverka din psykiska hälsa så mycket? Vi fattar alla här att du behöver en inkomst för att överleva, men jag tror vi är många som blir oroliga när det här ska vara den ENDA lösningen, när du länge uttryckt att du inte ens kan ha grannar.
Ta istället till dig alla tips om att ha extra saker, antal personer utifrån varmvatten osv och planera för att kunna göra detta på ett sätt att du inte mår ännu värre i sex månader utan kan landa i att detta blir en lyckat inkomst.

Nånstans är det kanske läge nu att fatta ett beslut? Så det inte blir sistaminuten-panik.

Jag tänker att du kan köra på som planerat. Beskriv i texten vad gästerna har att förvänta sig. Sen gör du en liten sak om dagen - en kvart då du koncentrerar dig på en detalj, inte flera timmar, det blir outhärdligt. Städandet behövs inte förrän precis innan gästen/gästerna kommer, så tänk inte på det.

Jag hade kört på, om jag var du! Jag tror det kan bli bra! Du har hyfsat gott om tid - trädgården är vad den är, gästerna kommer inte för att besöka en trädgårdsvisning ändå. Jag har hav av ogräs, kirskål, bråte, men folk tycker min trädgård är magisk! :D En hörna med några stolar och ett bord att fika på, räcker. (Jag har inte ens det...)

Jag tror det kan bli bättre än du anar. Och du har inget att förlora på att köra. Tycker du sen att det var hemskt alltihopa, vet du i alla fall det och du kan avsluta den businessen närhelst du vill.

Jag tror ingen här försöker vara negativ eller vill att du ska ge upp, utan lyfta saker som du kanske ska vara förberedd på redan nu. Exempelvis - du har flera gånger lyft att du skulle bli arg på grannar i lägenhet om de på något sätt doftar på ett sätt du inte gillar, råkar låta när du vill ha tyst etc., så kanske det är dumt att ta in och bo med barnfamiljer 6 månader om året? Är du okej med att ha barn som springer utanför din lada, skriker utanför fönstret där du bor? Ett kompisgäng som grillar varje dag? Nu vet jag inte vad det finns för regler för air bnb, men du kanske kan skriva att du helst inte vill ha barnfamiljer om det skulle påverka din psykiska hälsa så mycket? Vi fattar alla här att du behöver en inkomst för att överleva, men jag tror vi är många som blir oroliga när det här ska vara den ENDA lösningen, när du länge uttryckt att du inte ens kan ha grannar.
Ta istället till dig alla tips om att ha extra saker, antal personer utifrån varmvatten osv och planera för att kunna göra detta på ett sätt att du inte mår ännu värre i sex månader utan kan landa i att detta blir en lyckat inkomst.
Jag är inte korkad. Många verkar tro det och att jag inte kan förutse något.

För pengar så får man helt enkelt bita ihop. Och de flesta som hyr är faktiskt trevliga.

Det hjälper mig inte alls att ni sitter och målar fan på väggen. Det slår undan benen på mig. Faktiskt.

Man måste se möjligheter och inte haka upp sig på eventuella problem om det ska vara möjligt att överleva.

Så var lite positiva, peppande och lösningsorienterade i stället för att snöa in på problem, så är ni hjälpsamma.

Skulle jag bara se problem överallt så skulle jag nog bara lägga mig ner och ge upp direkt. Jag var på vippen att göra det i höstas. Men fann en möjlig väg framåt. Den måste jag följa om jag ska ha en chans.

Jag är inte korkad. Många verkar tro det och att jag inte kan förutse något.

För pengar så får man helt enkelt bita ihop. Och de flesta som hyr är faktiskt trevliga.

Det hjälper mig inte alls att ni sitter och målar fan på väggen. Det slår undan benen på mig. Faktiskt.

Man måste se möjligheter och inte haka upp sig på eventuella problem om det ska vara möjligt att överleva.

Så var lite positiva, peppande och lösningsorienterade i stället för att snöa in på problem, så är ni hjälpsamma.

Skulle jag bara se problem överallt så skulle jag nog bara lägga mig ner och ge upp direkt. Jag var på vippen att göra det i höstas. Men fann en möjlig väg framåt. Den måste jag följa om jag ska ha en chans.
Då så! Då är det bara att köra. Har du fått några bokningar ännu förresten? Tänker att de flesta börjar skicka in sina semesteransökningar nu och vill kika runt på vad som fortfarande finns ledigt inför sommaren :)

Toppen med utomhusspel med, det hade jag inte ens tänkt på!

Nej det är inte att slå undan benen, det är en fultolkning. Och det var inte sagt för att trycka ner, utan för att du skulle reflektera över det och känna efter själv.

Liknande trådar

• Ett år äldre...
  • Vägen ut
  • Funderingar om jobb
  • Den eviga livsångesten

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat