Alternativ?

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare Wille
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 159
  • Visningar Visningar 10 050

Bukefalos 30 år!

Min boendestödjare S tycker att jag borde sjukskrivas helt. Idag orkade jag inte ens upp ur sängen när hon kom och vi fick inget gjort idag. Men jag tror inte det är någon ide att försöka bli sjukskriven. Lär bli nej. Vet inte vad jag har för alternativ kvar.

Är i alla fall inskriven i spot-teamet. Ett psykiatriskt team som också gör hembesök. För jag kände för några dagar sedan att jag är på väg att krascha. Och jag blev beviljad insatsen på mindre än en halvtimme.

Men det kan ju inte stämma. Målar du inte fan på väggen nu? Jag trodde 100% sjukskrivning till och med skulle hjälpa dig som situationen ser ut?
Nej sjukpenning grundar sig på SGI och är en viss procent av det. Har man 0 i SGI så får man 0 kronor. Nu tror jag inte att @Wille har noll eftersom hen går på insats och dessutom jobbar timmar.

@Wille har du aktivitetsstöd ser det ut som att du ska ha rätt till ersättning även vid sjukskrivning. Men det är ju svårt att veta utan detaljer så det bästa är att fråga försäkringskassan.

Nej sjukpenning grundar sig på SGI och är en viss procent av det. Har man 0 i SGI så får man 0 kronor. Nu tror jag inte att @Wille har noll eftersom hen går på insats och dessutom jobbar timmar.

@Wille har du aktivitetsstöd ser det ut som att du ska ha rätt till ersättning även vid sjukskrivning. Men det är ju svårt att veta utan detaljer så det bästa är att fråga försäkringskassan.
Jag får 543 kronor brutto per dag i sjukpenning som arbetslös. Om inte försäkringskassan säger nej till sjukskrivning. Då blir det noll. Och det är det jag är rädd för. Att sjukskrivning inte kommer godkännas.

Fast om du inte orkar ur sängen osv blir det ju 0 kr i aktivitetsstöd med. Så jag tycker du ska lyssna på det mobila teamets åsikt i frågan 💙
Det mobila teamet ska ta upp frågan.

Jag får 543 kronor brutto per dag i sjukpenning som arbetslös. Om inte försäkringskassan säger nej till sjukskrivning. Då blir det noll. Och det är det jag är rädd för. Att sjukskrivning inte kommer godkännas.

Det mobila teamet ska ta upp frågan.
Om dom säger nej så är du ju i samma situation som nu. Så rent praktiskt kommer det ju inte vara någon skillnad. Men om dom säger ja, så kommer du få vila lite <3.

Om dom säger nej så är du ju i samma situation som nu. Så rent praktiskt kommer det ju inte vara någon skillnad. Men om dom säger ja, så kommer du få vila lite <3.
Risken är då att jag inte ens får aktivitetsstöd. Så noll kronor även därifrån.

Det går att säga att man står till arbetsmarknadens förfogande ändå. Och skicka sina jobbansökningar.
Jag tänker att om måendet försämras så orkar du inte söka några jobb heller? Och risken är väl mycket stor för det om du nu är på nivån att du inte orkar ta dig ur sängen, och fortsätter göra saker du egentligen inte orkar?

Jag tänker att om måendet försämras så orkar du inte söka några jobb heller? Och risken är väl mycket stor för det om du nu är på nivån att du inte orkar ta dig ur sängen, och fortsätter göra saker du egentligen inte orkar?
Får ju tvinga mig.

Jag har svårt att se att jag har andra alternativ.

Jag kan ha fel men jag tror man kan bli utskriven om man är frånvarande (även om det är pga sjukdom) mer än en viss tid?

Det går väl inte att göra retroaktivt?
Jag tänker mest att man ställer frågan först till försäkringskassan om man är berättigad till sjukpenning/ersättning eller ej. Visar det sig att det är ett nej är man ju i samma situation som innan. Inte att man sjukskriver sig och sedan ser hur det går :).

Jag tänker mest att man ställer frågan först till försäkringskassan om man är berättigad till sjukpenning/ersättning eller ej. Visar det sig att det är ett nej är man ju i samma situation som innan. Inte att man sjukskriver sig och sedan ser hur det går :).
Det är lång handläggningstid. Man kan inte ställa frågan om man kommer att bli beviljad sjukpenning. Det kan de inte svara på utan att man sjukskriver sig, skickar in läkarintyg och att de handlägger ärendet.

Liknande trådar

• Vad gjorde jag för fel
  • R
    Hej dagboken
  • Ett år äldre...
  • Att leta inåt

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?