American bully

Om det är den glada och brötiga personligheten man är ute efter förstår jag verkligen inte varför man skulle välja 'bully' istället för en trevlig, renrasig staffe eller amstaff faktiskt. Något måste det ju vara med det extremare utseendet som man är ute efter då, särskilt med tanke på alla nackdelarna som kommer på köpet.
 
Vissa byter sida på gatan om de ser en "kamphund". Jag däremot börjar fundera på om det kan vara en bra lekkamrat till min vilda valp. För de brukar vara glada och roliga och älska vild lek.
Nu beror det väl delvis hur stor/gammal din valp är men jag hade inte låtit min valp leka men någon bullhund. Detta pga av skaderisken - de bullhundar jag har träffat leker gärna "kanonkulla" mot andra hundar mm så risken för skador, särskilt för en valp/unghund känns större vid lek med den typen av hundar. Hundarna menar inget illa men en valp som blir påsprungen av en bullhund kan nog lätt bli skadad.
 
Nu beror det väl delvis hur stor/gammal din valp är men jag hade inte låtit min valp leka men någon bullhund. Detta pga av skaderisken - de bullhundar jag har träffat leker gärna "kanonkulla" mot andra hundar mm så risken för skador, särskilt för en valp/unghund känns större vid lek med den typen av hundar. Hundarna menar inget illa men en valp som blir påsprungen av en bullhund kan nog lätt bli skadad.
Hon är snart nio månader så hon är väl egentligen inte valp längre. Den hon leker med är en staffe så hon är större än den, och de är ganska jämspelta i vildhet. Är kanske en annan sak med de mer storväxta bullraserna.
 
Nu beror det väl delvis hur stor/gammal din valp är men jag hade inte låtit min valp leka men någon bullhund. Detta pga av skaderisken - de bullhundar jag har träffat leker gärna "kanonkulla" mot andra hundar mm så risken för skador, särskilt för en valp/unghund känns större vid lek med den typen av hundar. Hundarna menar inget illa men en valp som blir påsprungen av en bullhund kan nog lätt bli skadad.

Det samma med min corgi cardigan, skaderisken kan vara rätt hög för valpar/unghundar då hon är som en bulldozer i jämförelse med mina andra hundar och även Qila är rätt brutal i leken. Nu är de inte så stora men har en låg tyngdpunkt så springer de in i andra hundar kan det bli skador om det vill sig illa och de är inte försiktiga av sig för fem öre. Jag tänker att jag inte vill släppa valp/unghund med nån hund oavsett ras som är för på och har dålig kroppskontroll samt fysisk lek om man är orolig för skador särskilt om hunden dessutom är av tyngre slaget.
 
Nja mellan raderna var det ganska tydligt att ni ser bullys som rena monster.

Jag köper att det låter så, och jag står för att jag inte vill låta min hund leka med dem.

Däremot har jag inte skrivit att inga hundar vill, de finns ju bevisligen de som trivs med den leken. :)
 
Jag köper att det låter så, och jag står för att jag inte vill låta min hund leka med dem.

Däremot har jag inte skrivit att inga hundar vill, de finns ju bevisligen de som trivs med den leken. :)
Ja sanningen är ju att det finns även flertalet små raser som funkar likadant, tänk tysk jaktterrier och jack russel dom kan också börja slåss på liv och död mitt under lek för att fem minuter senare börja leka igen.
Det är bara att bullys är så enormt mycket kraftfullare annars tycker jag dom är som alla andra raser dvs individer , jag ser bullys som går fint i kopplet med sina ägare utan att bry sig om mötande hundar överlag upplever jag att många muskelhundar är rätt coola ute i samhället.
 
Ja sanningen är ju att det finns även flertalet små raser som funkar likadant, tänk tysk jaktterrier och jack russel dom kan också börja slåss på liv och död mitt under lek för att fem minuter senare börja leka igen.
Det är bara att bullys är så enormt mycket kraftfullare annars tycker jag dom är som alla andra raser dvs individer , jag ser bullys som går fint i kopplet med sina ägare utan att bry sig om mötande hundar överlag upplever jag att många muskelhundar är rätt coola ute i samhället.
När det ligger både bull och terrier i rasen så är det ju ingen överraskning om hunden inte går ihop med andra hundar.
 
Jag tänkte på den här tråden när Pysslingen höll på att barfa en bully xxl idag :o.

Vi är i corona-lock down tills jag får mitt provsvar. Och Pysslingen har energi som pyser ut genom öronen. Jag tänkte träna lite utanför husen för att bränna av lite av energin (jag måste ju jobba också). Normalt lyder Pyssling inkallning även om jag inte riktigt litar på honom runt vilt. Men idag drabbas han av akut dövhet och ska plötsligt vakta vår träningsstund mot en annan hund. En massiv, blå bully XXL. Yikes! Den andra hunden behåller sitt cool och husse räddar upp situationen. Jag ber om ursäkt. (Jag har väldigt sällan Pyssling lös och efter idag blir det ännu mer sällan)

Väldigt snygg hund. Men massiv. Säkert 50 pannor. Och eftersom man inte vet vad man får (blandningar av redan skakiga raser), ändrar inte detta min syn på "bullys".
 
Jag träffar en del bullies på jobbet och de har genomgående varit väldigt trevliga hundar, mot människor inte alltid så trevliga mot andra hundar. Då handlar det mest om mellanstora varianten. Tyvärr mycket hudproblem.
 
Jag träffar en del bullies på jobbet och de har genomgående varit väldigt trevliga hundar, mot människor inte alltid så trevliga mot andra hundar. Då handlar det mest om mellanstora varianten. Tyvärr mycket hudproblem.
Det är stora skillnader i vad som är rastypisk mentalitet för bullhundar. Amstaff är skarpare än Engstaff som avlades fram som "Nannydog" i Wales gruvdistrikt där de gick lösa som de behagade. Minsta lilla aggressiv tendens mot barn eller andra hundar och den togs bort. De ska vara fullt pålitliga med normala barn.
American Bully Normal är ännu mildare och har som rastypisk egenskap att de är kärvänliga även mot katter. De är normala i sin exteriör.
Tänk att folk inte kan se vad som håller i kopplet. En tant med en Rottweiler som går före henne i attackmode. En farbror med 3 Malinois som går före och morrar. DÅ vänder jag. Vad säger det hunden om man varje gång undviker hundmöte? Kamphundar var en grej på 90-talet bland kriminella invandrare. Jag är mer irriterad på att så många idag inte korrigerar oönskat beteende. Oavsett om det är en bjäbbig väskhund eller en icke fostrad större i gå-var-du-vill koppel=En Följare. Jag har en American Bully tik som var såld som en "coronavalp" till en ensamstående med 3 små barn. Den var varken rumsren, koppelvan, kloklippt eller fostrad alls vid 7 mån. Den är den mest älskvärda lyhörda hunden som jag har haft. Självständig, duracell och fantastisk. Den håller sig på tomten och vaktar eller skäller aldrig. Tyst i bilen. Den leker intensivt, men där ser jag det som min skyldighet att sätta gränser om den vill ha sina kompisar kvar. De lär sig det med. Älskar allt och alla. Slickar ihjäl folk. Älskar hästarna som älskar henne tillbaka. Djur läser andra djur bäst. Katterna är än mer trygga med denna. Rekommenderas om man inte är av åsikten att uppfostran är en odygd.
 
Det är stora skillnader i vad som är rastypisk mentalitet för bullhundar. Amstaff är skarpare än Engstaff som avlades fram som "Nannydog" i Wales gruvdistrikt där de gick lösa som de behagade. Minsta lilla aggressiv tendens mot barn eller andra hundar och den togs bort. De ska vara fullt pålitliga med normala barn.
American Bully Normal är ännu mildare och har som rastypisk egenskap att de är kärvänliga även mot katter. De är normala i sin exteriör.
Tänk att folk inte kan se vad som håller i kopplet. En tant med en Rottweiler som går före henne i attackmode. En farbror med 3 Malinois som går före och morrar. DÅ vänder jag. Vad säger det hunden om man varje gång undviker hundmöte? Kamphundar var en grej på 90-talet bland kriminella invandrare. Jag är mer irriterad på att så många idag inte korrigerar oönskat beteende. Oavsett om det är en bjäbbig väskhund eller en icke fostrad större i gå-var-du-vill koppel=En Följare. Jag har en American Bully tik som var såld som en "coronavalp" till en ensamstående med 3 små barn. Den var varken rumsren, koppelvan, kloklippt eller fostrad alls vid 7 mån. Den är den mest älskvärda lyhörda hunden som jag har haft. Självständig, duracell och fantastisk. Den håller sig på tomten och vaktar eller skäller aldrig. Tyst i bilen. Den leker intensivt, men där ser jag det som min skyldighet att sätta gränser om den vill ha sina kompisar kvar. De lär sig det med. Älskar allt och alla. Slickar ihjäl folk. Älskar hästarna som älskar henne tillbaka. Djur läser andra djur bäst. Katterna är än mer trygga med denna. Rekommenderas om man inte är av åsikten att uppfostran är en odygd.

Nu finns det ju inget som heter Engstaff, men jag antar att du menar staffordshire bullterrier?

Alltså. Vad jag hatar den här myten om nannydogs. Varifrån får du detta? Att hundar som visade aggression mot andra hundar togs bort? Såhär står det ju annars på ssbtk:

Historik
Staffordshire Bullterrier kallas ofta för staff/staffe. Rasen härstammar från de bull- och terrierhundar som främst förekom i Midlands och som bland annat användes i hundkamper. När hundhetsning förbjöds helt föddes tanken på att dessa, mycket uppskattade hundar, skulle kunna bli en ny godkänd hundras. I Sverige är rasen en utpräglad sällskaps- och utställningshund. Rasen godkändes 1935 av den engelska kennelklubben. Drygt 600 hundar av sinsemellan mycket olika typ och bakgrund registrerades då. Staffordshire Bull Terrier blev snabbt mycket populär och älskad. Den är i dag en av de tio vanligaste raserna i England.


Jag skulle nog vända om jag säg någon med malle eller rottweiler som de håller på att tappa också för den delen. Det skulle nog många?

Varför är du irriterad på vad andra gör och inte gör med sina hundar?

Hur gammal är din hund?
 
Ser nu att "min historia" om Engstaff inte är densamma. Så då finns inte heller Amstaff. American.. .Nannydog stämmer verkligen. De är inte rädda för barn. De är verkligen pålitliga även med spädbarn.
Hur många American Bully eller Engstaff har du träffat på? Alla som jag har råkat ut för är jobbigt kärleksfulla. De är självsäkra och självständiga. De är inte osäkra labila hundar. De är tåliga som få varav de tål klåfingriga små barn. Däremot är de som pansarvagn och kan knuffa omkull barnen av misstag. Vilket vilken stor hund som helst kan göra. Bara att man fortfarande använder begreppet Kamphund än idag är trist. De som har haft dessa vet att så inte är fallet.
Känsliga hundar är potentiellt avsevärt mycket farligare. Opålitliga.
Lite kul är det i Bullyns rasbeskrivning. Den ser ut som en kamphund för de med Fördomar, men du blir överöst med kärleksyttringar. En Slickis.
 
Ser nu att "min historia" om Engstaff inte är densamma. Så då finns inte heller Amstaff. American.. .Nannydog stämmer verkligen. De är inte rädda för barn. De är verkligen pålitliga även med spädbarn.
Hur många American Bully eller Engstaff har du träffat på? Alla som jag har råkat ut för är jobbigt kärleksfulla. De är självsäkra och självständiga. De är inte osäkra labila hundar. De är tåliga som få varav de tål klåfingriga små barn. Däremot är de som pansarvagn och kan knuffa omkull barnen av misstag. Vilket vilken stor hund som helst kan göra. Bara att man fortfarande använder begreppet Kamphund än idag är trist. De som har haft dessa vet att så inte är fallet.
Känsliga hundar är potentiellt avsevärt mycket farligare. Opålitliga.
Lite kul är det i Bullyns rasbeskrivning. Den ser ut som en kamphund för de med Fördomar, men du blir överöst med kärleksyttringar. En Slickis.
En gör ingen någon en tjänst genom att blunda för att det finns en bas för (särskilt) könsaggressioner inom vissa hundraser. Ibland rätt och slätt hundagressioner, och när det handlar om såpass kraftfulla hundtyper som bullterriers är det verkligen ingen lek när någonting går fel - man måste veta vad man har i snöret och att köra nannydogpropaganda är verkligen inte att göra rasen/hundtypen en god gärning. Jag tror de allra flesta vet att "bulltyper" ofta är översvallande vänliga med folk, på gott och på ont.
Sedan är det ju framför allt den extrema exteriöraveln på just american bully som folk reagerar på i den här tåden. Det här är minst lika vansinnigt som engelsk bulldog.

(googlebild)
1625869316227.png
 
Hundaggression sker oftast via den som håller i snöret. Lösa hundar- inget slagsmål.
Nu visar du bilder på Pocket. Nu är det väl så att många osunda raser är inne nu. Mops och Bulldog. Den engelska bulldogen vaktar avsevärt mer, men om man läser här var det flera som i gruppen skrev att ingen på Bukefalos är väl så dum att ha en American Bully. Typisk kvinnligt grupptryck/ mobbing av idag.
Var och en skaffar den hund man själv önskar och som passar ens livsstil och karaktär. Sådan matte sådan hund. Peace.
 
Hundaggression sker oftast via den som håller i snöret. Lösa hundar- inget slagsmål.
Nu visar du bilder på Pocket. Nu är det väl så att många osunda raser är inne nu. Mops och Bulldog. Den engelska bulldogen vaktar avsevärt mer, men om man läser här var det flera som i gruppen skrev att ingen på Bukefalos är väl så dum att ha en American Bully. Typisk kvinnligt grupptryck/ mobbing av idag.
Var och en skaffar den hund man själv önskar och som passar ens livsstil och karaktär. Sådan matte sådan hund. Peace.
Det fetade är faktiskt helt och hållet skitsnack. Tvärtom är en sanning: alla hundar i koppel och på behörigt avstånd - inget slagsmål.
Tillägg; lösa hundar innebär ALLTID en risk, sedan kan risken öka eller minska beroende på olika faktorer förstås,
 
”Lite kul är det i Bullyns rasbeskrivning. Den ser ut som en kamphund för de med Fördomar, men du blir överöst med kärleksyttringar. En Slickis.”
Det här är så typiskt. Någon säger att staff-/bullhundar är väldigt svåra ihop med andra hundar. Då kontrar bullförsvaren med att det är minsann ”nannydogs” och de är minsann jättesnälla och pussar hela tiden på barn och människor.
 

Liknande trådar

Övr. Hund *långt* Jag har två små chihuahuakorsningar, 4 och 5 år gamla. Den ena, Ådi, är lugn, stabil, tycker om alla. Gillar inte alltid...
Svar
2
· Visningar
1 620
N
Övr. Hund Satt och surfade runt lite på Royal Canins hemsida när jag kom in på rassidan (där man kan läsa lite om olika raser) när jag stötte på...
2
Svar
33
· Visningar
3 037
Senast: Råttan
·
S
Övr. Hund jag är kanske lite udda, men jag vill inte ha en valp.. jag tycker inte jag riktigt har den erfarenheten att uppfostra en valp och...
Svar
14
· Visningar
3 967
Senast: __Stilett__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp