American bully

Jag tänker lite som du när det gäller amstaffs. Alla kan inte vara dåliga hundar för då skulle så många människor köpt dåliga hundar. Det måste finnas bra amstaffar också så det är väl som med alla hundar att det beror på vem som håller i kopplet. Sen kan ju en ouppfostrad understimulerad amstaff ställa till med större skada än en liten hund så klart.
Det är tråkigt och ett stort lidande med allergierna men jag har känt både labradorer och schäfrar med svåra allergier.
Men med bullys undrar jag över hälsan eftersom en del ser så extrema ut.
Hur påverkar fysiken hälsan?
Du har ju fått svar från en veterinär i tråden att de har problem med lederna. Sen kan du inte jämföra bully-aveln med renreasavel när det gäller sjukdomar. Visst finns det problem med sjukdomar som allergier inom andra raser, men det följs upp och hanteras av rasklubbar. Inom bully- och annan blandrasavel finns det inga som helst hälsoprogram, inget sätt att följa vilka linjer som ger allergier och undvika dem, osv. Det är liksom det som är poängen med renrasavel - det finns dokumentation och en organisation som kan hantera de sjukdomar som uppkommer.
 
Vissa byter sida på gatan om de ser en "kamphund". Jag däremot börjar fundera på om det kan vara en bra lekkamrat till min vilda valp. För de brukar vara glada och roliga och älska vild lek.
Jag tänker tvärt om. Är terriermänniska och vet hur snabbt det kan slå över i en terrierhjärna från lek till blodigt allvar. T o m mina små russllar kan bli riktigt läskiga när de tänder till, och jag vill inte ens tänka på hur det skulle kunna vara med större raser. (Många av ”kamphundarna” är ju, som namnet antyder, dessutom faktiskt avlade för kamp i grunden vilket borde öka risken ytterligare att något i en lek skulle kunna trigga, även om det kanske kan funka bra många gånger innan något plötsligt händer.)
 
Jag tänker lite som du när det gäller amstaffs. Alla kan inte vara dåliga hundar för då skulle så många människor köpt dåliga hundar. Det måste finnas bra amstaffar också så det är väl som med alla hundar att det beror på vem som håller i kopplet. Sen kan ju en ouppfostrad understimulerad amstaff ställa till med större skada än en liten hund så klart.
Det är tråkigt och ett stort lidande med allergierna men jag har känt både labradorer och schäfrar med svåra allergier.
Men med bullys undrar jag över hälsan eftersom en del ser så extrema ut.
Hur påverkar fysiken hälsan?
Tyvärr håller inte alls teorin om att en dålig ras inte är poppis. Tittar man på trendraserna som kostar mest så är det i huvudsak riktigt sjuka raser eller rasmixer.
Folk som köper hund på utseende bryr sig mycket sällan om hur klokt köpet egentligen är.
 
Exotic bully är ännu värre 😭 Vad jag har läst mig till så har man blandat in fransk bulldog och nosarna ser hemska ut med knipta näsborrar. Kropparna ska vi inte tala om 😭
32A2C971-FC50-4D71-8717-8A37C33AB136.png
 
Exotic bully är ännu värre 😭 Vad jag har läst mig till så har man blandat in fransk bulldog och nosarna ser hemska ut med knipta näsborrar. Kropparna ska vi inte tala om 😭
Visa bifogad fil 67881
Vad HAR man den till? :confused:
Promenad? Kan den ens gå 500m?
Går det att leka med den mer än typ stillastående?
Sällskap? Kommer den ens upp i soffan för att gosa?
Skrämmas? Knappast, de ser ju urfåniga ut!
 
Exotic bully är ännu värre 😭 Vad jag har läst mig till så har man blandat in fransk bulldog och nosarna ser hemska ut med knipta näsborrar. Kropparna ska vi inte tala om 😭
Visa bifogad fil 67881
Ja, oavsett vad man tycker om Bully måste man komma ihåg att den här typen är en helt annan grej än vanlig bully.
Vet att många med vanlig bully inte heller gillar exotic varianeten.
 
Vissa byter sida på gatan om de ser en "kamphund". Jag däremot börjar fundera på om det kan vara en bra lekkamrat till min vilda valp. För de brukar vara glada och roliga och älska vild lek.
Skulle aldrig våga. De är som betongklossar. Fanns en shitbull på ett stall där jag jobbade. Hon brukade vara lös och drömde in så hårt i Tinja att hon skrek rakt ut. Blev inte ens arg, för det gjorde för ont. Helt ointresserad av hästarna som tur var, men extremt intresserad av Tinja. Eftersom Tinja var uppskattad på stallet (hämtade höpåsar ur skitiga diken, hittade tappade grimmor i hagarna, satt och blockerade utgången stadigt när hovslagaren skodde hästar som gärna gick iväg) och tillslut fick den andra hunden inte vara lös, för Tinja hade blivit så nervös över att aldrig veta när det skulle komma en kanonkula och köra över henne. Inte ett ont ben i den hundens kropp, men absolut noll hundspråk med för mycket vikt och muskler. Jag låter aldrig mina leka med bullhundar pga det. Det enda de lär sig är att de kommer bli ignorerade och överkörda.

Den hunden avlivades dessutom strax efter 1 år pga som extrem allergi att hon blödde konstant i huden trots massor med medicin.
 
Skulle aldrig våga. De är som betongklossar. Fanns en shitbull på ett stall där jag jobbade. Hon brukade vara lös och drömde in så hårt i Tinja att hon skrek rakt ut. Blev inte ens arg, för det gjorde för ont. Helt ointresserad av hästarna som tur var, men extremt intresserad av Tinja. Eftersom Tinja var uppskattad på stallet (hämtade höpåsar ur skitiga diken, hittade tappade grimmor i hagarna, satt och blockerade utgången stadigt när hovslagaren skodde hästar som gärna gick iväg) och tillslut fick den andra hunden inte vara lös, för Tinja hade blivit så nervös över att aldrig veta när det skulle komma en kanonkula och köra över henne. Inte ett ont ben i den hundens kropp, men absolut noll hundspråk med för mycket vikt och muskler. Jag låter aldrig mina leka med bullhundar pga det. Det enda de lär sig är att de kommer bli ignorerade och överkörda.

Den hunden avlivades dessutom strax efter 1 år pga som extrem allergi att hon blödde konstant i huden trots massor med medicin.
Det handlar ju helt om vad man har för hund själv. Båda mina har gillat att leka med bullhundar och har passat med deras lekstil.

Att en unghund som inte fostrats av nån annan hund leker lite för hårt är ju inte heller så ovanligt.
 
Ja men hur får man den med sig så att man kan visa upp den? Gå själv verkar den bara kunna en mycket kort sträcka och den är ju inget man stoppar i väskan eller har på armen.

Är det som prydnad hemma då så man kan säga att man har en? Jag fattar det liksom inte...
Prydnadsdjur hemma, vissa foton på, ha i bilen och säkert även bära på om det behövs.
 
Det handlar ju helt om vad man har för hund själv. Båda mina har gillat att leka med bullhundar och har passat med deras lekstil.

Att en unghund som inte fostrats av nån annan hund leker lite för hårt är ju inte heller så ovanligt.
Jo såklart, har man en hund som älskar att bli tacklad av en hund med tänderna först som sprungit så fort den bara kan från 100 meter bort bakifrån så är det ju toppen.

Tycker knappast att de handlar om hundar som ”leker lite för hårt”, det handlar snarare om intensiva betongklossar som aldrig avlats för att ha hundspråk och därför kör över allt och alla.
 

Liknande trådar

Övr. Hund *långt* Jag har två små chihuahuakorsningar, 4 och 5 år gamla. Den ena, Ådi, är lugn, stabil, tycker om alla. Gillar inte alltid...
Svar
2
· Visningar
1 625
N
Övr. Hund Satt och surfade runt lite på Royal Canins hemsida när jag kom in på rassidan (där man kan läsa lite om olika raser) när jag stötte på...
2
Svar
33
· Visningar
3 048
Senast: Råttan
·
S
Övr. Hund jag är kanske lite udda, men jag vill inte ha en valp.. jag tycker inte jag riktigt har den erfarenheten att uppfostra en valp och...
Svar
14
· Visningar
3 973
Senast: __Stilett__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp