American bully

Är det inte det minsta märkligt att ingen här vet hur Bullyn är som Ras IRL? Bara fördomar och liknelser med staffar och Pitbull. Den mest aggressiva hunden som jag har träffat på var en Labrador som fick ha bilen som sin. När ägaren skulle ta ut den högg den sig fast och ruskade handen och släppte inte trots att den storstryk.
Staffordshire är Ursprunget för Staffordshire bullrasen och såvitt jag vet ligger det i England. Det är lika tydligt vad Engstaff är som Am-Staff. De har ändrat i Googlesökningen. När jag läste det jag skrev igår stog det som historik för 12 år sedan. Lite historierevision har skett. Varför skulle britterna ha snälla "kamphundar"? Historien om Wales lät mer sanningsenlig. Ingen efterkonstruktion. Britterna var inga barbarer. Jakthundar var nog en större sak. Den Milda Engstaffen var nog inte lämpad som kamphund varav amerikanerna skapade den skarpare Amstaff och Pitbull. Liksom andra rasers olika linjer kan särskilja sig. Nu har de tröttnat på jobbiga hundar och avlat på snälla godmodiga individer och fått fram en ren familjehund.
Några hade åsikter om att de är Dyra som många andra raser. Det är en god sak. Hundmänniskor som dömer hunden efter håren. Jag känner bara sådana som känner till hur härliga de är med rätt uppfostran.
Sjukdomar räknades upp. Säg mig En ras som inte har sjukdomar, som är snäll i alla lägen och som inte behöver fostras. Om den hunden fanns skulle den givetvis bli sönderavlad på kort tid. På min tid fanns det en polis som födde upp Schäfer vilka var övervinklade i sina bakben och de såg ut som de Satt när de travade. Oj så många förstörda hundar som skapades. Det blev ett ödesdigert mode.
Alla American Bullies ligger på rygg sedan de är små. De ligger även på mage som grodor. Besserwissrar säger att det inte fungerar när de blir äldre. Tänk så fel de kan ha i sina allvetande kunskaper.
De har även Spårtalang eftersom de är så matfixerade. Jag har aldrig haft en hund med en sådan näsa. Något även för den som gillar spårsök. En allsidig ursnäll familjehund som dock kräver mer än promenader i koppel. Här får den följa med på jogging, cykling, simning, skidåkning, lek, ridturer och blåbärsplockning. Ja hon plockar själv. Den har HUMOR. Det är en viktig bit, för mig. De blir som man gör dem. Som hästarna.
Du verkar ju själv inte veta speciellt mycket om rasen och dess ursprung?
Det är inte konstigt att man pratar om staffar och pitbull när man pratar om American bully eftersom American bully härstammar ifrån American Pitbull Terriers (pitbull) och American Staffordshire Terriers (amstaff).

Staffordshire bullterrier härstammar ifrån kamphundar "Hundens ursprung kan spåras tillbaka till 1800-talet, när tjur- och björnhetsning förbjöds. En ny "sport" togs fram – hundhetsning – och bulldogg parades med terrier för att producera rasen bullterrier, som senare blev staffordshire bullterrier."

Så tycker du inte sjukdomar är ett stort problem hos American bully?

Vem här har sagt att alla labradorer alltid är snälla? att hundar inte behöver uppfostras? att schäfer är en frisk ras? att hundar som ligger som grodor som valpar inte kommer fungera som äldre? Du verkar pratar om fördomar som ingen i denna tråd ens nämn?
 
i vilket land då?
Sverige

Bara att googla "staffordshire bullterrier bet ihjäl" så får man fram att alla är inte snälla "nanny dogs" bara för att dem är staffordshire bullterrier. Precis som andra "kamphundar"/bullraser kan staffordshire bullterrier orsaka allvarliga skada om dem går till attack.
 
Senast ändrad:
Och ingen Staff.
Googla "staffordshire bullterrier bet ihjäl" så får du hur många träffat som helst. Man ska veta vad man har i kopplet och sluta tro att dem är ofarliga bara för att folk kallar dem "nanny dogs". En staffordshire bullterrier i rätt händer är en fantastisk familjehundar, i fel händer är den farlig.
 
Sverige

Bara att googla "staffordshire bullterrier bet ihjäl" så får man fram att alla är inte snälla "nanny dogs" bara för att dem är staffordshire bullterrier. Precis som andra "kamphundar"/bullraser kan staffordshire bullterrier orsaka allvarliga skada om dem går till attack.
Självklart, men det var trots det ingen Staff som var inblandad i den incidenten. Det betyder inte att jag påstått att de är ofarliga små änglar i alla lägen bara att rasen inte hade skulden i det här tragiska fallet.
 
Senast ändrad:
Självklart, men det var trots det ingen Staff som var inblandad i den incidenten.
Enligt det jag läste när det var aktuellt var det en staffordshire bullterrier. Du kanske tänker på ett annat fall?
2018 var det ju i tidningarna om en amerikansk bulldog som bet ihjäl en pojke, du kanske tänker på det fallet?

2003 en staffordshire bullterrier bet ihjäl sin egen husse (en vuxen man) i England
2010 fyra staffordshire bullterriers bet ihjäl en 3-åring i Tyskland
2013 en amerikansk pitbullterrier och en staffordshire bullterrier bet ihjäl en 27-årig kvinna i England
2018 en staffordshire bullterrier bet ihjäl en 53-årig kvinna och hennes 27-årige son i Tyskland
2018 en staffordshire bullterrier bet ihjäl ett 7 månades baby i Tyskland
2018 en staffordshire bullterrier blandras bet ihjäl en 52-årig kvinna som satt i rullstol i Tyskland

Som sagt finns hur mycket incidenter som helst att läsa om staffordshire bullterrier, med rätt ägare en trevlig hund, med fel ägare en farlig hund som kan göra stor skada.
 
Enligt det jag läste när det var aktuellt var det en staffordshire bullterrier. Du kanske tänker på ett annat fall?
2018 var det ju i tidningarna om en amerikansk bulldog som bet ihjäl en pojke, du kanske tänker på det fallet?

2003 en staffordshire bullterrier bet ihjäl sin egen husse (en vuxen man) i England
2010 fyra staffordshire bullterriers bet ihjäl en 3-åring i Tyskland
2013 en amerikansk pitbullterrier och en staffordshire bullterrier bet ihjäl en 27-årig kvinna i England
2018 en staffordshire bullterrier bet ihjäl en 53-årig kvinna och hennes 27-årige son i Tyskland
2018 en staffordshire bullterrier bet ihjäl ett 7 månades baby i Tyskland
2018 en staffordshire bullterrier blandras bet ihjäl en 52-årig kvinna som satt i rullstol i Tyskland

Som sagt finns hur mycket incidenter som helst att läsa om staffordshire bullterrier, med rätt ägare en trevlig hund, med fel ägare en farlig hund som kan göra stor skada.
Okej. Länka gärna till det andra fallet då, det måste jag helt missat.

I övrigt tackar jag för "undervisningen". Vet precis vad Staffen är för ras.
 
Är det inte det minsta märkligt att ingen här vet hur Bullyn är som Ras IRL? Bara fördomar och liknelser med staffar och Pitbull. Den mest aggressiva hunden som jag har träffat på var en Labrador som fick ha bilen som sin. När ägaren skulle ta ut den högg den sig fast och ruskade handen och släppte inte trots att den storstryk.
Staffordshire är Ursprunget för Staffordshire bullrasen och såvitt jag vet ligger det i England. Det är lika tydligt vad Engstaff är som Am-Staff. De har ändrat i Googlesökningen. När jag läste det jag skrev igår stog det som historik för 12 år sedan. Lite historierevision har skett. Varför skulle britterna ha snälla "kamphundar"? Historien om Wales lät mer sanningsenlig. Ingen efterkonstruktion. Britterna var inga barbarer. Jakthundar var nog en större sak. Den Milda Engstaffen var nog inte lämpad som kamphund varav amerikanerna skapade den skarpare Amstaff och Pitbull. Liksom andra rasers olika linjer kan särskilja sig. Nu har de tröttnat på jobbiga hundar och avlat på snälla godmodiga individer och fått fram en ren familjehund.
Några hade åsikter om att de är Dyra som många andra raser. Det är en god sak. Hundmänniskor som dömer hunden efter håren. Jag känner bara sådana som känner till hur härliga de är med rätt uppfostran.
Sjukdomar räknades upp. Säg mig En ras som inte har sjukdomar, som är snäll i alla lägen och som inte behöver fostras. Om den hunden fanns skulle den givetvis bli sönderavlad på kort tid. På min tid fanns det en polis som födde upp Schäfer vilka var övervinklade i sina bakben och de såg ut som de Satt när de travade. Oj så många förstörda hundar som skapades. Det blev ett ödesdigert mode.
Alla American Bullies ligger på rygg sedan de är små. De ligger även på mage som grodor. Besserwissrar säger att det inte fungerar när de blir äldre. Tänk så fel de kan ha i sina allvetande kunskaper.
De har även Spårtalang eftersom de är så matfixerade. Jag har aldrig haft en hund med en sådan näsa. Något även för den som gillar spårsök. En allsidig ursnäll familjehund som dock kräver mer än promenader i koppel. Här får den följa med på jogging, cykling, simning, skidåkning, lek, ridturer och blåbärsplockning. Ja hon plockar själv. Den har HUMOR. Det är en viktig bit, för mig. De blir som man gör dem. Som hästarna.
Dom allra flesta både labradorer och bullys är urtrevliga familjehundar?
Klart det finns undantag dock är ju bullys betydligt mer utsatta för ägare som kan noll och ingenting om vad dom har skaffat sig.
 
Är det inte det minsta märkligt att ingen här vet hur Bullyn är som Ras IRL? Bara fördomar och liknelser med staffar och Pitbull. Den mest aggressiva hunden som jag har träffat på var en Labrador som fick ha bilen som sin. När ägaren skulle ta ut den högg den sig fast och ruskade handen och släppte inte trots att den storstryk.
Staffordshire är Ursprunget för Staffordshire bullrasen och såvitt jag vet ligger det i England. Det är lika tydligt vad Engstaff är som Am-Staff. De har ändrat i Googlesökningen. När jag läste det jag skrev igår stog det som historik för 12 år sedan. Lite historierevision har skett. Varför skulle britterna ha snälla "kamphundar"? Historien om Wales lät mer sanningsenlig. Ingen efterkonstruktion. Britterna var inga barbarer. Jakthundar var nog en större sak. Den Milda Engstaffen var nog inte lämpad som kamphund varav amerikanerna skapade den skarpare Amstaff och Pitbull. Liksom andra rasers olika linjer kan särskilja sig. Nu har de tröttnat på jobbiga hundar och avlat på snälla godmodiga individer och fått fram en ren familjehund.
Några hade åsikter om att de är Dyra som många andra raser. Det är en god sak. Hundmänniskor som dömer hunden efter håren. Jag känner bara sådana som känner till hur härliga de är med rätt uppfostran.
Sjukdomar räknades upp. Säg mig En ras som inte har sjukdomar, som är snäll i alla lägen och som inte behöver fostras. Om den hunden fanns skulle den givetvis bli sönderavlad på kort tid. På min tid fanns det en polis som födde upp Schäfer vilka var övervinklade i sina bakben och de såg ut som de Satt när de travade. Oj så många förstörda hundar som skapades. Det blev ett ödesdigert mode.
Alla American Bullies ligger på rygg sedan de är små. De ligger även på mage som grodor. Besserwissrar säger att det inte fungerar när de blir äldre. Tänk så fel de kan ha i sina allvetande kunskaper.
De har även Spårtalang eftersom de är så matfixerade. Jag har aldrig haft en hund med en sådan näsa. Något även för den som gillar spårsök. En allsidig ursnäll familjehund som dock kräver mer än promenader i koppel. Här får den följa med på jogging, cykling, simning, skidåkning, lek, ridturer och blåbärsplockning. Ja hon plockar själv. Den har HUMOR. Det är en viktig bit, för mig. De blir som man gör dem. Som hästarna.

Alltså. Jag hoppas verkligen att rasklubben vet ursprunget om rasen. Men du kan väl skriva till dom och säga att de har fel?

Nu kommer jag inte ihåg hur tråden ser ut resten av inläggen. Men tror inte någon skrivit någonstans att alla i rasen är sjuka och aggro? Däremot är det ju så att det är inte en godkänd ras i sverige. Och det kan ju ljugas om både det ena och det andra eftersom att det inte finns någon oberoende part som kontrollerar aveln. Och det finns en hel del oseriösa som avlar enbart för pengar eftersom att den blev poppis. Det brukar bli så nämligen.

Kul att du är nöjd med din hund. Men den var väl inte heller så gammal än? Ta inte för givet att den kommer gå bra ihop med andra hundar även som helt vuxen.

Vad är spårsök? På vilket sätt har den en bättre näsa menar du?
 
@Maggan 59

Med tanke på att Staffordshire inte ligger i Wales så finns det inget som låter sanningsenligt med den historien. Flera terrierraser från brittiska öarna har ursprung som kamphundar och avlades till större eller mindre del för att vara bra på någon form av djurhetsning. Det är inget konstigt och inget som betyder att britterna var barbarer. Det betyder heller inte att raserna inte är trevliga idag. De staffordshire bullterriers som jag träffat har varit jättemysiga hundar. Det har funnits könsbunden aggressivitet och hälsoproblem, men det var det senare som jag upplever som det stora problemet i rasen(om man inte vill ha en ras som man vet fungerar med allt och alla). Men att de ofta är milda idag betyder som sagt inte att ursprunget till rasen är kamphundar.

Jag betvivlar inte att american bullies också ofta är jättetrevliga hundar. Däremot verkar det inte finnas någon bra statistik om hälsoläget att visa upp, och med tanke på att de raserna som bullyn skapats av faktisk har en hel del problem med t ex ledfel och hudåkommor skulle jag som rasentusiast inte vara nöjd innan det upprättats ett ordentligt och offentligt hälsoregister.
 
Om Milan är är din hjälte kan vi lägga ner diskussionen nu. Han provocerar fram aggressioner utifrån okunskap och utsätter hundar för onödigt lidande när han”rehabiliterar” dem.

För att inte tala om hur han utsätter andra djur för lidande när han tycker att "vallning" är något som varenda hund kan pyssla med. En rottweiler som jagade runt får och tuggade på dem när han fick chansen är ett av alla exempel. Så bra koll har han på hundars instinkter och beteende.
 
För att inte tala om hur han utsätter andra djur för lidande när han tycker att "vallning" är något som varenda hund kan pyssla med. En rottweiler som jagade runt får och tuggade på dem när han fick chansen är ett av alla exempel. Så bra koll har han på hundars instinkter och beteende.

Jo, jag vet. Han har försökt få hund och katt att acceptera varandra genom att hålla fast katten i knät med hunden bredvid sig. Han fick sig några välförtjänta klös och fick tänka om. En sådan ”naturbegåvning”…
 
Jo, jag vet. Han har försökt få hund och katt att acceptera varandra genom att hålla fast katten i knät med hunden bredvid sig. Han fick sig några välförtjänta klös och fick tänka om. En sådan ”naturbegåvning”…
För att i ett annat avsnitt elchocka familjens hund så illa att den pissade ned hela golvet och gömde sig under en möbel, i samma syfte. Karln är inte klok.

Edit: eller om det var en hund som vätte golvet och en annan som gömde sig? Jag minns inte riktigt. I vilket fall var det inte vettig hund(rehabilitering)träning.
 
Jo, jag vet. Han har försökt få hund och katt att acceptera varandra genom att hålla fast katten i knät med hunden bredvid sig. Han fick sig några välförtjänta klös och fick tänka om. En sådan ”naturbegåvning”…

För att i ett annat avsnitt elchocka familjens hund så illa att den pissade ned hela golvet och gömde sig under en möbel, i samma syfte. Karln är inte klok.

Edit: eller om det var en hund som vätte golvet och en annan som gömde sig? Jag minns inte riktigt. I vilket fall var det inte vettig hund(rehabilitering)träning.

Det var väl en schäfer som bet sin ägare också när han elade den för att få den att låta bli katten?
 
Du verkar ju själv inte veta speciellt mycket om rasen och dess ursprung?
Det är inte konstigt att man pratar om staffar och pitbull när man pratar om American bully eftersom American bully härstammar ifrån American Pitbull Terriers (pitbull) och American Staffordshire Terriers (amstaff).

Staffordshire bullterrier härstammar ifrån kamphundar "Hundens ursprung kan spåras tillbaka till 1800-talet, när tjur- och björnhetsning förbjöds. En ny "sport" togs fram – hundhetsning – och bulldogg parades med terrier för att producera rasen bullterrier, som senare blev staffordshire bullterrier."

Så tycker du inte sjukdomar är ett stort problem hos American bully?

Vem här har sagt att alla labradorer alltid är snälla? att hundar inte behöver uppfostras? att schäfer är en frisk ras? att hundar som ligger som grodor som valpar inte kommer fungera som äldre? Du verkar pratar om fördomar som ingen i denna tråd ens nämn?
Om jag var otydlig så menade jag Engstaff ens ursprung. Jag vet mycket väl att Bullyn är amerikansk blandning av särskilda milda Pitbulls, Amstaff, samt Bulldogg sorter och säkerligen mer. Vissa är extrema i sin exteriör, men amerikaner går gärna till ytterligheter. Jag gillar inte extrema varianter och valde en Classic som har en mycket mer slimmad och normal kropp. Dessutom en icke maskulin hund.
Tänk att folk här hela tiden blandar ihop äpplen och päron. Schnauzer är i mina ögon den mest ettrigaste terriern. Bullyn är en egen ras nu om än bara godkänd i ett par särskilda stamböcker, men är så pass ny så folk förstår uppenbarligen inte att det inte är en kamphund även om den Ser ut som så. . Att rasen blivit så oerhört populär vittnar dock om att folk kan revidera sina förutfattade meningar. Den som även jag har haft pga att de har missbrukats av kriminella i ett ont syfte och Propaganda.
Dags Att börja höra med de som har skaffat sig Bullies och se skillnaden till Amstaff och Pitbull. De SER farliga ut, men har en vänlig karaktär. Tänk att ni även påstår att min hund kommer att Bli hundaggressiv. Ni vill TRO att den är ung. De som har gått på även den Skräckpropagandan. "Vänta bara.."
Nej inte heller min förra visade annat än glädje mot andra hundar. Hela livet. Väl intensiv för vissa. Ja. Alla leker inte bra. Jag har alltid haft snälla hundar eftersom jag inte tolererar annat eller vill att de ska åka på pisk för att de inte kan bete sig. Min förra fostrade dock några andra hundar av diverse raser som inte ens ägarna kunde kontrollera. Flat, Schäfer och rottis. Hon läste av dessa få blixtsnabbt. Det tog ett par minuter och sedan lekte de. Ägarna var tacksamma och förbluffade över "förvandlingen" . Kloka sunda hundar läser av Fel beteenden blixtsnabbt. Sådant som få människor klarar av. Valpar ska inte säljas vid 8v om tiken är en bra mamma. De Schäfer valpar som jag behöll lite längre blev de mest stabila och lättfostrade. Visst är det lite jobb med många hundar, men om tiken är LYDIG lär sig ungarna bäst och mest av denna.
Vi är alla olika vad gällande tycke, smak, karaktär och livsstil, men ta reda på lite mer själva än att gå på Hörsägen. Jag rekommenderar inte Bullyn till alla, men för mig passar den väl. Den bästa som jag har haft.
Alltid retar det någon. LOL På Buke mer än någonstans tydligen.
 
Det som är trist med bullyn är att det är en designad ras framtagen enbart för show. Vet inte om det finns någon annan ras som haft det syftet från början? Visst finns många showraser men de är ju från början avlade med viss tanke på funktion, även om de senare blivit enbart utställningshundar.

Att inte tänka på funktion överhuvudtaget utan bara utseende blev inte så bra för dessa hundar. Ingen vill köpa svenskuppfödda hundar heller av den anledningen eftersom man vill ha en öronkuperad hund om den ska vinna och vara ”rastypisk” och ”snygg”.
 
Det som är trist med bullyn är att det är en designad ras framtagen enbart för show. Vet inte om det finns någon annan ras som haft det syftet från början? Visst finns många showraser men de är ju från början avlade med viss tanke på funktion, även om de senare blivit enbart utställningshundar.

Att inte tänka på funktion överhuvudtaget utan bara utseende blev inte så bra för dessa hundar. Ingen vill köpa svenskuppfödda hundar heller av den anledningen eftersom man vill ha en öronkuperad hund om den ska vinna och vara ”rastypisk” och ”snygg”.
Det är både förbjudet och icke nödvändigt i Sverige med kuperade öron. Det var inte bara amerikaner som stympade hundar för looks.
Återigen tror jag att det är en amerikansk företeelse som med att klä ut sina hundar i diverse kläder eller att klä ut sina flickor som prinsessor för att få tävla i "skönhets" ideal.
Föräldrar och hundägare använder dem som redskap för sin sjuka drömbild. Jag kan tyärr inte se skillnad på många etablerade rasers ideal. Människans ideal och experiment skapar Många defekter. Friröntgad som ung är ingen garanti. En Schäfer hane som jag hade valt ut var UA men hade vid 4 års ålder utvecklat artros som upptäcktes precis innan vi kom till skott.
Det känns inte som filosofin fungerar efter decennier. De satsar liksom med artros och cancer på Människan på dyra behandlingar istället för att Vilja hitta orsaken mot själva sjukdomarna. Stamcellsbehandling på hund. Vem kunde ana...Vem Äger djurfoder tillverkningen idag? Samma som äger Evidensia. En mycket lukrativ bransch. Sorry för att jag vandrar iväg OT.
 
Vem Äger djurfoder tillverkningen idag? Samma som äger Evidensia. En mycket lukrativ bransch.
Det beror på vilket foder man använder, det finns många foder som inte tillverkas av samma ägare som Evidensia. Du slåss hårt mot dina påhittade resonemang som det enbart är du som skriver. Vad är det du vill få fram? Bullyn som ras har problem med sjukdomar och viss aggressivitet mot andra hundar. Det betyder inte att alla individer har samma problem.
 

Liknande trådar

Övr. Hund *långt* Jag har två små chihuahuakorsningar, 4 och 5 år gamla. Den ena, Ådi, är lugn, stabil, tycker om alla. Gillar inte alltid...
Svar
2
· Visningar
1 627
N
Övr. Hund Satt och surfade runt lite på Royal Canins hemsida när jag kom in på rassidan (där man kan läsa lite om olika raser) när jag stötte på...
2
Svar
33
· Visningar
3 059
Senast: Råttan
·
S
Övr. Hund jag är kanske lite udda, men jag vill inte ha en valp.. jag tycker inte jag riktigt har den erfarenheten att uppfostra en valp och...
Svar
14
· Visningar
3 992
Senast: __Stilett__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp