Amning, hur ska det kännas?

Oregano

Trådstartare
När amningen funkar som den ska, hur känns det då? Är det normalt att ha så ömma bröstvårtor att det blir nästan ett projekt att torka sig med handduken och ta på sig BH:n efter duschen? Att det gör ont att bara snudda vid dom? Att dom är alldeles rosa? Att det gör ont att kramas eller bära sin lilla älskling? Att det gör ganska rejält ont precis när barnet suger tag?

Jag måste fråga, för jag trodde att det skulle gå över, men det blir snarare värre. Min son är nu 8 veckor gammal och från första början blev mina bröstvårtor totalt söndersugna. Det blev bara värre och värre trots att alla på BB/amningsmottagningen sa att det skulle bli bättre om några dagar. Efter två veckor gjorde det så ont att jag skrek rakt ut varje gång han skulle äta och varje gång det närmade sig matdags satt jag och grinade av ångest inför amningen.

Det visade sig att det var bakterier i de varande såren, så jag åt en antibiotikakur samtidigt som jag enbart pumpade och gav honom flaska under två veckor. Sedan var såren läkta och jag började amma igen. Det kändes bra, smärtan var borta, men det blev lite ömt efter ett par dagar.

Den ömheten trodde jag skulle försvinna efterhand. Har nu ammat i fyra veckor men det blir snarare värre än bättre. Vi har varit på amningsmottagningen flera gånger och enligt dom ligger han rätt, tar rätt tag osv. Problemet tror jag är att han ofta är ganska frustrerad. Det är sällan han ligger lugnt och bara suger, utan ofta suger han och släpper, suger och släpper. Ofta biter han och drar och sliter och får han tag längst ut så skriker jag, så ont gör det. Klart att det sliter på bröstvårtorna då... :crazy:

Nu börjar det göra så pass ont igen att jag hellre förhalar varje amningstillfälle istället för att ge honom mat när jag vet att han vill ha. Det är jättehemskt ju...

Jag behöver ha lite synpunker och framförallt veta vad som är normalt och inte, för till och från känns det väldigt jobbigt och jag vill bara ge upp. Samtidigt vet jag ju att han mycket hellre vill amma än att äta ur flaska...
 
Sv: Amning, hur ska det kännas?

Nu kanske jag inte är rätt person att svara för jag har haft mycket problem med amningen :rofl: Han är 6 veckor.

I alla fall, jag hade riktigt bra ont i början, han sög fel, det gör han fortfarande till viss del. De (vissa barnmorskor) påstår att alla barn kan suga rätt, men mina bröst är klotformade och hårda när de är fulla och den senaste på amningsmottagningen erkände att han kunde få problem däför.

Nåja, jag tror inte det ska göra jätteont hela tiden, mina bröstvårtor ömmar fortfarande men det är inte fasligt, det gör inte ont längre när han börjar suga utan bara när han snuttar mot slutet och mjölken är nästan "slut". De ömmar också alltid lite grann när han inte ammar.

Jag har haft såriga bröstvårtor, djupa "hål" dessutom, ville knappt amma alls på ena bröstet. Har haft mjölkstockning som var så dålig att jag fick tid akut och antibiotika. Det var lustigt nog det som löst lite av mina problem för nu i alla fall. På grund av infektionen fick jag mindre mjölk, brösten var mjuka och han fick ordentligt tag så smärtan har gått över i stort. Den kan komma tillbaka nu iofs när de blivit klotrunda igen.

Gissar att bröstvårtorna alltid kommer att vara lite ömma men att det inte ska göra ont på riktigt. (jag har alltid haft ömma bröstvårtor, inte gillat att röra vid dem själv eller att ngn annan gör det).

Det som gör mina lite bättre är det vanliga tipset att använda lite bröstmjölk som "salva", men också att använda en hårtork på låg värme för att torka dem så de inte alltid är fuktiga.

Just ja, när han börjar hugga och slafsa på slutet när man ammar så får han sluta helt enkelt, jag tar bort honom, han får vänta några sekunder och så lägger jag tillbaka honom, då brukar han sluta bete sig som en hund med ett ben en kort stund, det gör riktigt ont när han gör så, om jag låter honom hållas kan jag få ont en hel dag efteråt. Så fortsätter han ändå konstaterar jag att han är mätt...

Ibland beror det också på att jag håller honom fel så han inte orkar hålla upp huvudet till bröstet själv.

Hugger och släpper han i början när jag ammar så konstaterar jag bara att mjölken nog kommer för snabbt (den kan spruta ganska långt...), då får han släppa och sura några gånger tills den rinner normalt. Alternativet är såklart att handmjölka ur lite innan jag ammar.
 
Senast ändrad:
Sv: Amning, hur ska det kännas?

När amningen funkar som den ska, hur känns det då? Är det normalt att ha så ömma bröstvårtor att det blir nästan ett projekt att torka sig med handduken och ta på sig BH:n efter duschen? Att det gör ont att bara snudda vid dom? Att dom är alldeles rosa? Att det gör ont att kramas eller bära sin lilla älskling? Att det gör ganska rejält ont precis när barnet suger tag?

Nej, det låter inte normalt enligt mig.
Nu använde jag amningsnapp i början (har du provat det?) eftersom de hade svårt att få tag (prematurer) men sedan gick det rätt lätt att ta bort amningsnapparna och det gjorde inte ont att amma varken med amningsnapp eller utan.
 
Sv: Amning, hur ska det kännas?

Nej det är inte normalt, att det gör ont när de suger tag är väl det normalaste, det som gör ont då är utdrivnignsreflexen. Har du testat att handmjölka igång tutten så han inte behöver suga så hårt i början?
 
Sv: Amning, hur ska det kännas?

Har du läst på om
Raynaud's fenomen

Raynauds fenomen som orsak till smärta vid amning

1992 uppmärksammade för första gången två läkare att kärlkramp i bröstvårtorna kunde vara en variant av Raynauds fenomen. Nedan följer en kort resumé av den information om Raynauds fenomen som delats ut av de två australienska läkare, till bl.a. LLL i Nordamerika. Då vissa referenser kan vara av intresse har de bibehållits. (En nyutgiven bok av Tom Hale "Clinical Therapies in Breastfeeding Women" tar också upp behandling av Raynauds fenomen.)

Raynauds fenomen är en term som används för att beskriva det tillstånd av smärta som uppstår vid viss kärlkramp. Ursprungligen ansågs Raynauds drabba främst fingrar och tår, men anses idag även drabba kärl i bl.a. hjärta, tunntarm, penis och livmoder. En viss koppling mellan Raynauds och migrän anses även föreligga vilket tyder på att även blodcirkulationen i hjärnan kan påverkas. Det finns både en primär och en sekundär form av Raynauds. (5-11)

Raynauds är ett vanligt tillstånd hos kvinnor i fertil ålder och drabbar upp till 22% av alla 21-50-åringar. (12) . Det är antagligen därför ett underdiagnosticerat tillstånd hos ammande kvinnor. Vid Raynauds skiftar normalt bröstvårtorna mellan vitt, lila och rött. Först blir vårtan vit av kärlkrampen för att sedan färgas lila då blodet som finns kvar i vårtan förlorar syre. Därefter blir vårtan röd av ett reflexmässigt kärlvidgande. (4) Denna trefärgsskiftning sker hos cirka 2/3 av alla patienter med Raynauds fenomen.

Kärlkrampen följs ofta av symptom som avdomning, brännande, ilningar och förstås smärta. Det är smärtan som gör att kvinnorna söker hjälp. Kärlkramp kan sättas igång av kyla eller känslomässig stress. (15)

och svamp?

Svamp

Det man funnit rent vetenskapligt i samband med smärtor i brösten/bröstvårtorna är att det finns bakterier och/eller svamp på bröstvårtan och/eller i mjölken. Bakterierna är ofta vanliga hudbakterier som staphylokocker aureus och streptokocker, i enstaka fall har man även hittat tarmbakterier som colibakterier och klebsiella. Den svamp som finns beskriven är candida, den kan även finnas i barnets mun och kallas då torsk. Den kan synas som vita prickar/beläggningar i munnen på barnet. Både svamp och bakterier kan ge svåra smärtor under amningsperioden.

Vanligare med svamp när mamman ätit antibiotika
I en studie (2), som visar att ytliga smärtor ofta är orsakade av svamp, tittade man på 61 mammor med smärtor på bröstvårtorna, 64 mammor utan smärtor på bröstvårtorna och 31 kvinnor som inte ammade. 19% av kvinnorna med smärta hade svamp på bröstvårtan och i bröstmjölken. Endast 3% av mammorna utan smärta hade svamp. De kvinnor som inte ammade hade ingen svamp. Dessutom visade det sig att bakterier också orsakade bröstvårtesmärtor oberoende om mamman hade ett sår eller ej. Det var vanligare med svamp när mamman hade ätit antibiotika i samband med, eller efter, förlossningen. Det var också vanligare med svamp när barnen hade torsk i munnen. I gruppen som hade smärta var barnen i medeltal 3,7 veckor med variationer mellan 2 och10 veckor och hos mammorna utan smärta var barnen i medeltal 10,5 veckor med variationer mellan 2 och 36 veckor. Det fanns inget samband med om mamman hade haft svamp i underlivet under graviditeten i denna studie.

Rosa bröstvårtor med smärta kan vara svamp
En kvinna med svamp på brösten har ofta rosa bröstvårtor, färgen skiljer sig ofta från vårtgården. Ibland kan bröstvårtan vara lite uppluckrad, svullen och ibland ilsket röd, vårtgården kan också vara svullen, glansig och fjällande. Det kan bränna och klia. Klåda, brännande känsla med eller utan sår kan också vara eksem. Ibland finns både svamp och bakterier. Ibland syns ingenting.

Svamp går att behandla med läkemedel
När det gäller svamp brukar mamman behandlas med Mycostatinkräm. Det är bra att börja behandla lokalt då det många gånger räcker. Krämen är receptbelagd, därför måste mamman uppsöka läkare. Barnet behöver också behandlas med Mycostatinmixtur i munnen när mamman har svamp. Svamp är ofarligt för barnet så det går alldeles utmärkt att fortsätta amma. Hjälper inte behandlingen med salva så får man övergå till tabletter.

De kvinnor som haft smärtor i brösten utan att man hittat någon förklaring, och som valt att fortsätta amma, har ofta sagt att smärtorna lindrats med värme, smärtan har också varit lindrigare när de legat ner och ammat. Mycket luftning av brösten har varit betydelsefullt. Flera har tyckt att smärtan avtagit eller känts betydligt mindre då barnet blivit 2-3 månader. En del mammor har tyckt att amningsnappen underlättat, andra har tyckt att den förvärrat. Några har avlastat med urmjölkning under en tid och det har underlättat. En del tycker att det hjälper att dricka något varmt före amningen.


Taget från amningshjälpens hemsida /måste springa ledset barn
 
Sv: Amning, hur ska det kännas?

Jag tror inte att det är utdrivningsreflexen som gör ont. Precis när jag börjat amma igen, efter att ha pumpat i två veckor, gjorde det ju inte ont. Visst kändes det, men det gjorde inte ont. Det gör ont för att jag är så öm. Det går över efter några sug så länge han ligger lugnt och stilla. Det börjar göra ont igen när han sliter och drar och släpper och tar tag hela tiden. När han gör så gapar han sällan så stort så taget blir för litet och det är säkert pga det som jag aldrig blir bättre.

Amningsnapp har jag provat flera gånger, med av den blir han ännu mer frustrerad och kommer aldrig till ro med att suga och får således inte tillräckligt med mat.
 
Sv: Amning, hur ska det kännas?

Jag hade det precis likadant. Ont hela tiden. Inte bara vid utdrivningsreflexen utan hela tiden. Men det gick över. Jag minns att jag penslade med sodavatten och jag har för mig att det hjälpte. Det är ju inget dyrt eller farligt så det är ju lätt att prova. Är det kinin som finns i sodavatten? Ta på bröstvårtorna och i barnets mun med en tops (inte samma) i ett par dagar, efter vart amningstillfälle. Jag minns att just vid 8 veckor blev det lite lättare och sen blev det toppenmysigt och nu andra gången hade jag inga såna problem.

Lycka till!
 
Sv: Amning, hur ska det kännas?

Gissar att amningshjälpen visat dig hur man fixar till större tag efter att de tagit ett för litet? Man kan dra lite försiktigt i huden på hakan så att underläppen inte sugs in i munnen tillsammans med bröstvårtan och man kan dra lite i vårtgården så att överläppen följer med och fälls ut istället för att vara indragen.

Annars tyckte amningshjälpen att man kunde sticka in ett finger mellan mun och bröstvårta för att få loss barnet och låta det ta nytt tag om det var för litet.

Och så skulle man vara noga med att barnet skulle ligga så nära som möjligt.

Och så precis som ngn sa ovan, man kan trycka fram mjölken lite på bröstvårtan innan de börjar suga så att de första tagen inte blir så hårda.

Det är vad amningshjälpen skickade med mig efter att jag sprungit där (säger inte att jag lyckas följa allt :))

Jag kan inte ha handduken mot bröstvårtorna så det är krångligt efter dushen. Det gör ont att sätta på BH men inte jätte. Jag kan knappt ha morgonrocken mot bröstvårtorna det rivs. Men jag kan om jag har BH och kläder på mig ha bebin tryckt intill brösten och använda bärsjal. Jag kan kramas men är försiktig om jag inte har BH och tröja på mig. Bröstvårtorna är rosa och ser lite tilltufsade och ynkliga ut.
 
Senast ändrad:
Sv: Amning, hur ska det kännas?

Jag hade det precis likadant. Ont hela tiden. Inte bara vid utdrivningsreflexen utan hela tiden. Men det gick över. Jag minns att jag penslade med sodavatten och jag har för mig att det hjälpte. Det är ju inget dyrt eller farligt så det är ju lätt att prova. Är det kinin som finns i sodavatten? Ta på bröstvårtorna och i barnets mun med en tops (inte samma) i ett par dagar, efter vart amningstillfälle. Jag minns att just vid 8 veckor blev det lite lättare och sen blev det toppenmysigt och nu andra gången hade jag inga såna problem.

Lycka till!

Precis så hade jag det oxå! När lillan var ca månaden bröt torsken ut i munnen och då börja helvetet eftersom jag fick det oxå. Ont som f-n gjorde det, men vi fick bort allt genom att pensla vichyvatten före och efter amning, både på bröstvårtor och på lillan. (Minns bara att det gjorde så vidrigt ont dagarna innan torsken bröt ut i henns mun.) Sedan blev allt superbra och mysigt.

Det finns även ett svampmedel (mycostantin nånting) om du inte har tålamod med vichyvatten, om det är svamp.
 
Sv: Amning, hur ska det kännas?

Det enda som gjorde ont på mig var utdrivningsreflexen, och det gjorde inte jätteont. Det var värst i början, och bara en kort stund i början av amningspasset. I själva bröstvårtan hade jag inte ont alls.

En period upptäckte jag att jag hade små skorpor på bröstvårtorna. De gick att pilla bort. Men inte ens då hade jag ont.
 
Sv: Amning, hur ska det kännas?

Tack för alla svar! :laugh: Ska svara så fort jag får tid att sätta på datorn. Det är så litet och pluttigt att sitta och skriva på telefonen...
 
Sv: Amning, hur ska det kännas?

JAg hade öppna sår på båda bröstvårtorna i 9 veckor. VEcka 2-6 grät jag varje gång, för min son gjorde precis som din gör, plus att han gärna högg. Ville få hjälp att kolla om det var infekterat, men på BVC sa set att det inte kunde vara infekterat om inte hela bröstet var varmt och svullet. Borde stått på mig, men hur ska man veta?

Att duscha de första månaderna var en plåga och att torka sig med handduk var det inte tal om. De fick lufttorka och jag duschade med en mjuk topp och amningskupor för att överhuvudtaget klara av att bli ren.

Nu i efterhand inser jag hur många fel det var i min amningshistoria, men mitt i att vara nybliven mamma med kolikbebis som aldrig sov och aldrig slutade skrika så orkade jag inte stå på mig. Bet ihop, grät och hoppades att det snart skulle gå över. Tror att bröstvårtorna ömmade i duschen säkert 3 veckor efter såren läkt.

Idag är jag totalt okänslig och har hud som en elefant. Blir det nånsin ett syskon så tänker jag INTE utsätta mig för den mardrömsamningen igen.
Så, nej - det ska nog inte göra så ont :)
 
Sv: Amning, hur ska det kännas?

men hur står ni ut? :eek:

jag är djupt impadöver alla mammr som dag efter dag kämar med sina såriga bröstvårtor och vägrar sluta amma.
jag skulle aldrig utsätta mig för det tror jag.
är väl för mycket egoist antar ja?
 
Sv: Amning, hur ska det kännas?

men hur står ni ut? :eek:

jag är djupt impadöver alla mammr som dag efter dag kämar med sina såriga bröstvårtor och vägrar sluta amma.
jag skulle aldrig utsätta mig för det tror jag.
är väl för mycket egoist antar ja?
Man är väl knäpp, men det finns ju för- och nackdelar med både att fortsätta amma och ge ersättning, eller alternativt pumpa.

Amning: Vilgot uppskattar det mest (verkar det som iaf), alltid klart, lättare att tappa de kilon jag har kvar (som är väldigt viktigt då jag bara avskyr att vara tyngre än normalt), smidigare på natten eftersom jag slipper gå upp. Men det gör ont och stundtals känner jag ingen glädje för min lilla huligan som gör mig illa... :(

Pumpning: Vilgot får iallafall min mat, men det tar mycket extra tid med pumpningen och det är inte alltid helt lätt att få tid om Vilgot är missnöjd. Det är också ett mickel med flaskor och kokning.

Ersättning: Mina bröst kan återgå till det normala tillståndet och jag blir förmodligen en gladare mamma. Mycket mickel med flaskor och mycket dyrare. BVC-tanten kommer att ge mig "onda ögat" oavsett om det är med vilje eller inte. :crazy: Jag är såklart inte den första som gett upp, men det är sån jäkla hysteri runt det här med amning! :eek: Det ska till varje pris ammas, annars är man inte bra nog. Jag VET att det inte är så, men det är den bilden samhället förmedlar.

Usch, jag är så kluven... Det gör inte så ont att jag måste ge upp på en gång, men jag vill inte ha det så här i ett halvår till! Det är bara det att på fyra veckor borde det väl ha vänt om det skulle bli bättre? Igår pumpade jag ur sista kvällsmålet och jag kommer nog att pumpa ett par gånger idag med. Sen ska jag fortsätta fundera.
 
Sv: Amning, hur ska det kännas?

Det låter inte normalt!! Jag röstar för ersättning för din del. Ser ingen nackdel med det...

Min Ture är 9 dagar och nu har det i princip slutat göra ont. Visst känns det när han precis hugger till och ibland ligger han och "leker" lite väl mycket, men då petar jag in lillfingret och tvingar honom ta ett nytt bättre tag.

Eftersom jag ammade flera dagar utan mjölk (aj) så var jag rejält sårig ett tag. Jag började då med amningsnappen i början av varje amningstillfälle när det gjorde som ondast. Sen gick jag två dagar med de här som gjorde underverk för läkningen. Samtidigt smörjde jag med apotekets bröstvårtskräm:

http://www.medela.com/S/breastfeeding/products/breastshells.php
 
Sv: Amning, hur ska det kännas?

Jag tycker du ska testa att behandla for svamp. Det ska inte gora mer och mer ont. Ater du mycket socker? Bort med socker och jastprodukter ett tag, pensla pa med tonic water eller mycostatin om du far tag i det. Vart ett forsok eller?

Cilla vi har alla olika brytpunkter, det maste vara upp till var och en att bestamma om man vill kampa pa eller sluta. Jag hade aldrig ens en tanke pa att ge upp och det ar jag otroligt glad for nu.
 
Sv: Amning, hur ska det kännas?

De testade för svamp också när de gjorde bakterieodlingen. Då var det inget, men det kan ju tydligen uppkomma efter en antibiotikakur. Tonic water kostar ju inget, så det är värt ett försök.

Grundorsaken tror jag är hans frustration. Det är det som nöter. Även om han kan ta ett stort och rätt tag, så gör han knappat det varje gång. Vad jag ska göra åt det vet jag inte.
 
Sv: Amning, hur ska det kännas?

testa det har, tryck ut lite mjolk som du smetar ut runt brostvartan sa hela vartgarden ar blot. Sen tar barnet tag och da gar det ganska latt att trycka in mer vartgard i munnen eftersom det blir bra glid av mjolken. Min forsta var ocksa som en liten piraja. Testa Tonic Water!
 
Sv: Amning, hur ska det kännas?

Är det någon som kollat om barnets tungband är kort?
Jag har läst att kort tungband kan ge dåligt tag trots att det ser bra utifrån.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 225
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
774
Senast: MayGrace
·
Gravid - 1år Ja, jag kände att detta förtjänade en egen tråd. Liten är nu 2,5 vecka och amningen är tuff. Hon vill inte ta mitt bröst trots upprepade...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 564
Senast: Badger
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer inte håg varför jag blev medlem här men det var iallafall flera år sen. Och jag har tänkt lite på det idag och att bukefalos...
Svar
18
· Visningar
1 497
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp