Amning, hur ska det kännas?

Sv: Amning, hur ska det kännas?

Typ ingenting. Är det rätt så gör det inte ont.

Tänk på att DU kan lägga till bebis helt rätt eligt konstens alla regler, men det är inte säkert att BEBIS suger rätt. För en del bebisar tar det lång tid.

Men sonen hade jag amningsnapp flera flera veckor innan han sög med helt rätt teknik.
 
Sv: Amning, hur ska det kännas?

testa det har, tryck ut lite mjolk som du smetar ut runt brostvartan sa hela vartgarden ar blot. Sen tar barnet tag och da gar det ganska latt att trycka in mer vartgard i munnen eftersom det blir bra glid av mjolken. Min forsta var ocksa som en liten piraja. Testa Tonic Water!
Det gjorde det hela lite lättare! :laugh: Det är svårt att känna exakt var det gör ont, men det verkar ju som att en del beror på friktionen vid läpparna.
 
Sv: Amning, hur ska det kännas?

Är det någon som kollat om barnets tungband är kort?
Jag har läst att kort tungband kan ge dåligt tag trots att det ser bra utifrån.

Nej, det har ingen gjort. Fast han kan sträcka ut tungan, så då borde det väl inte vara för kort?
 
Sv: Amning, hur ska det kännas?

Tänk på att DU kan lägga till bebis helt rätt eligt konstens alla regler, men det är inte säkert att BEBIS suger rätt. För en del bebisar tar det lång tid.
Ja, det verkar ju vara en hel vetenskap det här med amning. Det kunde jag aldrig tro innan. Visst, det pratades väldigt mycket om det på föräldrautbildningen osv, men jag tänkte "hur svårt kan det vara?!" :o
 
Sv: Amning, hur ska det kännas?

Nej det borde det inte vara då. Tungan ska se ut som ett hjärta när han sträcker ut den då.
 
Sv: Amning, hur ska det kännas?

Eller hur, det är synd att man inte vet hur svårt det är innan. Då kanske man hade läst på lite mer. Fast när man är gravid så är man så fokuserad på förlossning och tänker sällan på att förlossningen inte är slutet utan början :D

Bra att det hjälpte. Om underläppen (eller överläppen) är insnörpt så tuggar bebisen för långt ut på vårtan och då gör det skitont. Har du sett videon som jag länkade till i min tråd "Ni som tänker amma"? Där visar de jättebra. Barnets mun ska vara vidöppen. Om det funkar att låta honom roota så vänta tills han öppnar munnen helt, som om han ska äta världens McDonaldsburgare. Då PANG trycker du fast honom på tutten. Eller låter honom trycka sig fast typ, fast du guidar lite. Kan du ligga och amma? Många får bättre tag då.
 
Sv: Amning, hur ska det kännas?

Haha! Jo, jag brukar trycka in burgaren i munnen när han gapar som störst. Det svåra är att få honom att behålla det greppet. Men vi lär oss, sakta men säkert! :)

Jag tycker att det är mycket svårare att ligga ner. Han får inte alls lika bra grepp då, men jag vet inte riktigt varför. Det gör mycket ondare iaf, så det är bara på natten jag ligger.

Jag såg den filmen du länkade till. Men ska verkligen bröstvårtan vara så långt bak i munnen?? Isåfall är det inte konstigt att jag får ont, för så lång är inte min, hur stort tag han än tar...
 
Sv: Amning, hur ska det kännas?

Har du provat apotekets bröstvårtekräm? Ett alternativ är ju också att pumpa ur med en riktigt bra pump för att skona bröstvårtorna. Men på din fråga om hur det ska kännas så ska det inte alls göra ont. Jag upplever amningskänslan som jag tänker mig att barnet har ungefär som när man dricker milkshake på mcdonalds genom sugrör. Det är lite trögt och går inte så snabbt som man vill och man får ta i lite grann. ;)
 
Sv: Amning, hur ska det kännas?

fast när barnet suger till så blir den mycket längre. jag har rätt så små bröstvårtor i vanliga fall, men de blir otroligt elastiska i barnets mun. som spenar hihi.
 
Ärligt, har jag dåligt drag i mina tuttar?

Nu sitter jag här igen och ammar och ammar.

Mjölk finns banne mig. Det droppar rinner, det går att pumpa, mjölka, barnet dreglar/kräks mjölk, det rinner runt munnen osv.

Men blir ungen mätt?

Nej.

Äter jag dålig mat? Har jag dålig mjölk? Jag började fundera på det efter en diskussion med en kompis. Äter jag för lite protein? Ska jag köpa proteinpulvet och testa?

Jag kan sitta och amma i fyra timmar och inget av barnen har varit nöjda. Med första barnet trodde jag att jag hade för lite mjölk, men nu tror jag verkligen inte det. Men hon är inte nöjd ändå. Så ger jag 20 ml ersättning och ungen slocknar direkt. Nöjd.

Vad är detta?
 
Sv: Amning, hur ska det kännas?

Eller hur, det är synd att man inte vet hur svårt det är innan. Då kanske man hade läst på lite mer. Fast när man är gravid så är man så fokuserad på förlossning och tänker sällan på att förlossningen inte är slutet utan början :D

Bra att det hjälpte. Om underläppen (eller överläppen) är insnörpt så tuggar bebisen för långt ut på vårtan och då gör det skitont. Har du sett videon som jag länkade till i min tråd "Ni som tänker amma"? Där visar de jättebra. Barnets mun ska vara vidöppen. Om det funkar att låta honom roota så vänta tills han öppnar munnen helt, som om han ska äta världens McDonaldsburgare. Då PANG trycker du fast honom på tutten. Eller låter honom trycka sig fast typ, fast du guidar lite. Kan du ligga och amma? Många får bättre tag då.

Jag har fått exakt samma problem igen. Nu rinner blodet också :( Mina barn har aldrig gapat så där stort. Hur får man dem att gapa? Mina bröst är ungefär lika hårda och stora som honungsmeloner. Jag blir helt galen. Det stockar sig också upp mot armhålorna *suck* Har hon inte ens gått upp i vikt av dessa maratonamningar så ger jag upp. Om inte timtals med amning varje dag ger tillräckligt med näring så är det ju något som är fel. Att det dessutom inte fungerar rent tekniskt gör ju inte saker roligare.

Jag kan allt i terorin, men det går bara inte att få till. Jag får inte henne att gapa och jag får inte bröstet att peka åt något vettigt håll alls. Suck.

Leds.
 
Sv: Ärligt, har jag dåligt drag i mina tuttar?

Grattis till nya bebisen! Hur gammal är hon? Så om du pumpar ut och ger 20 ml så blir hon inte mätt, men om du ger 20 ml ersättning så somnar hon?

Har du provat att trycka med fingertopparna runt vårtgården som en klocka ungefär? Tryck inåt ganska hårt i kanske 15 sekunder så rinner mjölken bakåt lite och det kan bli lättare att få tag i bröstvårtan. Om vårtan inte kommer tillräckligt långt bak så kommer det mycket mindre mjölk.

Om barnet inte gapar kan det vara jättesvårt att få dem att göra det. Mitt första barn hade ett skitdåligt grepp och det andra barnet kom ut med ett perfekt grepp direkt. Med första gjorde jag som jag sa till Oregano, smorde in bröstvårtan med lite mjölk och sen puttade jag in underläppen om och om igen tills barnet lät den vara utåtrullad.

Jag antar att du provat med en ihoprullad handduk under bröstet när du sitter och ammar? Är det bättre eller sämre att ligga ner? Mitt senaste trick för min kille som gärna ligger på en kudde om nätterna är att jag ligger bredvid kudden (kudden ligger i mag/brösthöjd för mig) och lägger upp fel tutte.

Förstår att du är leds... Jag har tyvärr bara erfarenhet av mina två men jag önskar verkligen att jag kunde hjälpa alla som ville ha hjälp med amningen.
 
Sv: Ärligt, har jag dåligt drag i mina tuttar?

Hon blir aboslut inte lika mätt på pumpmjölk som ersättning. Jag upplevde aldrig som att sonen heller blev riktigt nöjd heller. De kan få pumpmjölk och så blir det en snutt ersättning också. Igår satt jag från 18 till... efter tolv på natten gång gång. Till slut ledsnar jag ju... Jag känner dessutom att det blir tomt i nedre halva av bröstet, ammar på andra sidan och så fylls det på igen osv. Så det händer ju saker. Omsättning finns.

Jo jag har handduk under osv. Ligga ned går inte ö h t. Även om jag putar bakåt med ändad får jag inte till vinkeln. Näsan är fortfarande nedborrad i bröstet och hakan fri när jag ligger ned. Jag skulle ju dock kunna ligga ned och lägga barnet upp och ned. :D

Jag har nog henne fortfarande liggandes för långt ned och så gapar hon inte tillräckligt. Nu är jag dessutom helt söndertuggad så inget känns kul. Jag satt över 6 h en natt på BB och efter det var det kört. Hade jag varit hemma hade jag försökt med ersättning eller napp eller vad som helst för att vila brösten, men nu var det bara att köra på för att försöka få lite vila efter ett dygns vakenhet. Helt dåligt. Hon är fyra dagar.

Gnäll gnäll.
 
Sv: Ärligt, har jag dåligt drag i mina tuttar?

Såhär gjorde jag - som var livrädd att få lika mycket problem med andra barnet. De första dagarna ammade jag varannan timme i ca 10-30 minuter. Var han inte nöjd efter det gav jag ersättning. På så sätt fick mina tuttar en mjukstart och jag lyckades undvika sår denna gången. Efter ett par dagar kunde jag köra på enbart tuttmjölk. Jag tycker definitivt du ska ha någon slags plan för att läka ihop. Har du napp till henne?
 
Sv: Ärligt, har jag dåligt drag i mina tuttar?

Ja det är så jag borde gjort :( Hade jag blivit utskriven hade jag gjort så andra natten. Men nu var vi kvar på prutt-BB och inget fanns att tillgå. Vet inte om personalen hade kunnat hitta på något. Jag har kört lite med napp, men hon är inte jätteintresserad.

Jag minns att jag blödde med sonen också, men jag vet inte hur jag fick det att läka och sluta ömma. Jag minns faktiskt inte...

I morgon är det vägning, då kommer domen. Har det inte hänt något till den 8:e (andra vägningen) så skiter jag f*n i hur det går. Då blir det ersättning och amning så länge hon och jag känner för det. Men då blir hon väl förstoppad istället ;)

Jag ska pumpa på den mest ömma sidan och så får hon amma på den andra. Jag tror att mjölken ska räcka till för det. Det finns...

Eftersom jag är så spänd vill jag att det ska läcka så mycket som möjligt så jag sitter här med rattarna i vädret :D Det droppar när jag ammar på ena sidan så jag sitter alltid med bar överkropp och ammar. Sist läckte det faktiskt aldrig...
 
Jihoo!!

Räddad av super-barnmorskan!

Nu fick hon till greppet! Det är klockrent på den sidan som det igår bara rann blod ifrån.

Min tjorviga sida som är svårammad (och som jag får alla mjölkstockningar i) får jag inte riktigt till lika snabbt och elegant. Ibland får vi ge upp och ta den andra sidan igen och sen på den tjorviga sidan igen. Jag fick till ett riktigt bra grepp även där idag.

Lättnad.

Men jag ammar höger tills hon släpper, vänster, höger, vänster och sen orkar jag inget mer och då får hon 20 ml ersättning och somnar.

Så är det. Vi får se hur det blir om hon snällt ammar vidare eller ratar bröstet..?
 
Sv: Jihoo!!

:bump: vad bra att du fick hjälp! vad var det som var fel då?

Kan du inte göra såhär, höger, vänster vänta två timmar (ge lite ersättning kanske) och sen samma. Det hjälper inte att amma konstant, det går lika bra att amma typ varannan timme. Sen när du inte har några sår kan du amma oftare. Lycka till!
 
Sv: Jihoo!!

Hänger hon inte i tutten eller sover är hon missnöjd och gnäller. (Precis som sonen var...)

Hon ligger ju och svämmar över av mjölk, men är inte nöjd ändå. Jag funderar på att försöka hitta en mindre napp som hon kanske blir förtjust i. Men samtidigt börjar vi ju få till det här så nu blev jag lite rädd för nappen (???)

Jag tog bort handduken under och håller med handen under istället och trycker till bröstet horistontellt. Då går det in. Förvisso med grepp som KAN hindra att det rinner till, stockar sig osv. men hon får i alla fall tag i vårtan rätt. Det känns inte ens trots mina stora sår!

Det lättammade bröstet kan jag släppa efter ett tag och så har hon kvar greppet, men det hårda/tunga bröstet måste jag hålla kvar. Men det ska nog gå när hon tränat lite och munnen blitt lite större ;) Det är ingen stor bebis inte!
 
Sv: Jihoo!!

Jag har också ett bra och ett dåligt bröst. Det dåliga fick jag hjälp med av en på BB, hon tryckte ihop bröst och barn och höll så i tio minuter, sewn blev det lättare. Efter ett par veckor funkade det utan att hålla. Det är så himla viktigt att man träffar någon som kan hjläpa, det kan vara så otroligt små justeringar som behövs.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 225
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
774
Senast: MayGrace
·
Gravid - 1år Ja, jag kände att detta förtjänade en egen tråd. Liten är nu 2,5 vecka och amningen är tuff. Hon vill inte ta mitt bröst trots upprepade...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 564
Senast: Badger
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer inte håg varför jag blev medlem här men det var iallafall flera år sen. Och jag har tänkt lite på det idag och att bukefalos...
Svar
18
· Visningar
1 497
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk
  • Dagens klädbytardag

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp