Amning offentligt

Sv: Amning offentligt

Ja, det var förstås för det där senare jag la in länken. Det lät som Mabuse trodde att motståndet mot offentlig amning var något litet lokalt fenomen. Men att kaféer o dyl till och med deklarerar sig som amningsvänliga bör betyda att amning ÄR problematiskt i många fall - t o m i storstäderna.

Ja, jag förstår inte ens varför storstäderna skulle vara mest liberala på området, om de nu är det. Det är dock enbart storstad mina egna erfarenheter relaterar sig till, så jag har inget annat att jämföra med. Bara över tid.

Det verkar konstigt att amning skulle vara helt oproblematiskt, när man så ofta ser sådana här diskussioner på buke. Varför uppstår i så fall diskussionerna?
 
Sv: Amning offentligt

Nej jag tror inte att det är något lokalt. Den ena bor här i Uppland och den andra bor i Östergötland.

Undrans om det är ngt nytt för släkterna eller om de födde upp sina barn på tuggat bröd doppat i mjölk för 100 år sedan. Nåja.

kn: Jag har antagit nu i alla fall att diskussionerna uppkommit pga att det är aktuellt i USA. (jag antog nog att fientligheten i så fall också kommit därifrån.)
 
Sv: Amning offentligt



Ja, jag förstår inte ens varför storstäderna skulle vara mest liberala på området, om de nu är det. Det är dock enbart storstad mina egna erfarenheter relaterar sig till, så jag har inget annat att jämföra med. Bara över tid.

Det verkar konstigt att amning skulle vara helt oproblematiskt, när man så ofta ser sådana här diskussioner på buke. Varför uppstår i så fall diskussionerna?

För att det numer finns sociala medier där sådana diskussioner kan föras? Det fanns ju inte för 20 år sen, så om det till äventyrs hände någon gång i Uppsala att nån störde sig på en amning, så fick du förmodligen inte veta det eftersom det bara står i lokaltidningen, och du kunde heller inte delta i eventuella diskussioner som rapporteringen gav orsak till.
 
Ja, jag tänkte på det ädr med sociala medier. Men jag brukar inte bli avfärdad med svaret "sociala medier synliggör det där" varje gång jag funderar över en förändring. Är det på något vis viktigt att slå fast att inställningen till offentlig amning inte har ändrats?

För mig framstår det som väldigt troligt att något sker på den punkten, lite då och då. Och jag lutar absolut åt att kvinnokroppens plats i det offentliga rummet har förändrats under samma tidsperiod som jag talar om, så det vore ju helt i linje om det även gäller inställningen till amning. (Men för all del bara bra om det är lika enkelt som det var då, eller rentav enklare.)
 
Nej, det är inte viktigare att slå fast det än något annat man upplever. Det är möjligt att saker förändrats de senaste 20 åren, det kan jag inte borga för eftersom jag inte ammade då - däremot, som jag skrev, så har kanske bröst blivit mer tabu, toplesssolande har ju t ex nästan helt försvunnit.

Men eftersom jag de senaste tre åren har väldigt mycket egen erfarenhet från att amma på offentlig plats, så tycker jag kanske ändå att jag vet något om attityden mot offentlig amning idag. Och jag har verkligen inte alls uppfattat det som ett problem att amma offentligt. Förmodligen för att jag följt konventionen, och inte visat hela bröstet, eller vänt mig mot främlingar när jag ammat. Men jag uppfattar inte den konventionen som särskilt begränsande.
 
@Mabuse Det är ju jättebra att du inte har erfarenhet av onda ögat när det gäller offentlig amning. Men varför tror du att din erfarenhet är den enda giltiga?

Alldeles oavsett sociala medier så läser man fortfarande i tidningarna om hur det blivit reaktioner på offentlig amning. Och som sagt, det finns ställen som det i min länk som sätter en dekal på dörren om att de är amningsvänliga. Vilket alltså inte borde vara nödvändigt om det var oproblematiskt att amma på de flesta ställen.
 
@Mabuse Det är ju jättebra att du inte har erfarenhet av onda ögat när det gäller offentlig amning. Men varför tror du att din erfarenhet är den enda giltiga?

Jag uppfattar inte Mabuse som att hon anser att hennes erfarenhet är den enda giltiga, men att det är en erfarenhet som är lika sann som de som har upplevt sig ha blivit kritiserade. Och om vissa aldrig upplever problem med amning offentlig och andra gör det i så stor utsträckning att de måste se amning som en politisk och/eller personlig kamp, så lär det väl vara så att dessa personer antingen har väldig olika omgivningar eller att de ammar på helt olika sätt. Vilket av det är ju oerhört svårt att säga utifrån inlägg i ett diskussionsforum på internet.

Alldeles oavsett sociala medier så läser man fortfarande i tidningarna om hur det blivit reaktioner på offentlig amning. Och som sagt, det finns ställen som det i min länk som sätter en dekal på dörren om att de är amningsvänliga. Vilket alltså inte borde vara nödvändigt om det var oproblematiskt att amma på de flesta ställen.

Fast att det skrivs artiklar i tidningen säger ju inget om synen på amning över tid. Och lapparna säger att det finns ställen där personalen uppfattar att det kan finnas mammor som känner sig kritiserade när de ammar och att detta då kan vara ett sätt för dem att få dessa mammor som kunder. Hur synen på amning och sättet att amma förändras över tid svarar ju varken artiklarna, lapparna eller våra inlägg här på.
 
Sv: Amning offentligt

Vad härligt att du aldrig upplevt att det är ett problem. Så önskar jag att alla får känna! Men för många ÄR det ett stort problem och något som skapar ordentlig ångest. Så även om du inte ser problemet så finns det. Och det är nog vanligare än en tror.

Jag förstår att du har stark ångest över det här och jag hoppas verkligen att du kan komma över den och vara ute i samhället med din (kommande?) bebis. Det låter på dina inlägg som att det snarare handlar om att övervinna in personliga amningströskel, än att du tänker amma på ett medvetet provocerande sätt. Det låter jättebra, och i ditt läge så tycker jag nog att det är viktigare att kunna vara ute i samhället än vad andra tycker om din amning. Det där med att det är äckligt med att bebis suger på mammans bröst och kommentaren om incest är det nog försvinnand få som skulle skriva under på. Det är oerhört tragiskt att det har satt såna spår hos din vän och hos dig, för det är ju extremt åt andra hållet. Därför blir det ju ännu mer tragiskt om det är vad ni läser in hos de personer ni möter i offentliga rummet, för så är det garanterat inte!
 
Jag förstår inte ens hur folk kan ha åsikter om kvinnor som ammar offentligt. Barnet vill äta - barnet får äta. Punkt slut stopp. Det är förskräckligt att kvinnokroppen ska vara så sexuellt laddad att brösten inte ens får synas offentligt i syftet att ge ett barn mat. Om en har problem med att råka se en bröstvårta när en är ute och äter: kolla bort. Enkelt!
 
Jag förstår att du har stark ångest över det här och jag hoppas verkligen att du kan komma över den och vara ute i samhället med din (kommande?) bebis. Det låter på dina inlägg som att det snarare handlar om att övervinna in personliga amningströskel, än att du tänker amma på ett medvetet provocerande sätt. Det låter jättebra, och i ditt läge så tycker jag nog att det är viktigare att kunna vara ute i samhället än vad andra tycker om din amning. Det där med att det är äckligt med att bebis suger på mammans bröst och kommentaren om incest är det nog försvinnand få som skulle skriva under på. Det är oerhört tragiskt att det har satt såna spår hos din vän och hos dig, för det är ju extremt åt andra hållet. Därför blir det ju ännu mer tragiskt om det är vad ni läser in hos de personer ni möter i offentliga rummet, för så är det garanterat inte!

Nej, jag har inte stark ångest över min kommande amning. Jag har ingen "amningströskel" att komma över.
Däremot är jag medveten om att jag kan komma att känna obehag över att amma offentligt i och med de åsikter som finns.

Dessutom har jag skrivit tidigare att det INTE handlar om att provocera. Men att det ens ses som provocerande att amma sin bebis utan en massa filtar, sjalar, skam och ursäkter är ju ett bevis på att offentlig amning är något tabu och opassande.
 
Jag förstår inte ens hur folk kan ha åsikter om kvinnor som ammar offentligt. Barnet vill äta - barnet får äta. Punkt slut stopp. Det är förskräckligt att kvinnokroppen ska vara så sexuellt laddad att brösten inte ens får synas offentligt i syftet att ge ett barn mat. Om en har problem med att råka se en bröstvårta när en är ute och äter: kolla bort. Enkelt!

Fast det är ju din tolkning att det handlar om sexualitet, det gör det inte nödvändigtvis för den du har åsikter om.
 
Fast det är ju din tolkning att det handlar om sexualitet, det gör det inte nödvändigtvis för den du har åsikter om.

Ja, absolut. Däremot är det ju många som likställer att amma offentligt med "tänk om jag skulle visa snoppen på restaurangen?????". Det visar ju på att brösten av många ses som sexuellt laddade.
 
Nej, jag har inte stark ångest över min kommande amning. Jag har ingen "amningströskel" att komma över.
Däremot är jag medveten om att jag kan komma att känna obehag över att amma offentligt i och med de åsikter som finns.

Dessutom har jag skrivit tidigare att det INTE handlar om att provocera. Men att det ens ses som provocerande att amma sin bebis utan en massa filtar, sjalar, skam och ursäkter är ju ett bevis på att offentlig amning är något tabu och opassande.

Fast du har ju själv skrivit att du kanske inte kommer att amma offentligt pga att omgivningen är så kritisk mot det, och att du ska "aggroamma" för att ändå våga amma offentligt. Då har du väl en tröskel du försöker ta dig över, annars hade du ju ammat utan att fundera över saken? Huruvida det är omgivningen som skapar hela tröskeln eller om du själv (och dina vänner som skrämmer upp dig med vad deras släkt tycker, vars åsikter verkligen inte är representativa för samhället i övrigt) också bidrar till den, har vi kanske olika uppfattning om. Jag vet fortfarande inte om jag ska tolka dig som att det är det här med amning som är så jobbigt i samhället, eller om det är alla normer för hur man "bör" bete sig på offentlig plats i allmänhet. Jag har som sagt större förståelse för att man bryter normer i samhället i allmänhet, där amning bara är en del av det, än att man anser att amning är ett område som bör undantas från sociala koder för hur man "bör" bete sig. För mig framstår det som att det är just amning som är så känsligt för dig, och du drar upp exempel som jag överhuvudtaget aldrig kan tro att särskilt många de facto möter i när de ammar. Att amning är incest är ju absurt! Och jag tycker det är riktigt tragiskt om mammor sitter inne för att de tror att det är så samhället ser på dem, för så är det ju inte! Då har man verkligen skapat sig ett större problem än man behöver...

Och aggroamning visade sig ju sen vara "vanlig" amning, vad det nu är...men det var fortfarande du själv som drog upp att du skulle amma på detta sätt.
 
@Thaliaste

Självklart är Mabuses erfarenhet lika giltig som någon annans. Det jag reagerar på är att hon generaliserar från den och säger att hon känner till dagens attityd mot amning.

Vad dekaler och tidningsartiklar säger är att det fortfarande inte oproblematiskt med offentlig amning.
 
Ja, absolut. Däremot är det ju många som likställer att amma offentligt med "tänk om jag skulle visa snoppen på restaurangen?????". Det visar ju på att brösten av många ses som sexuellt laddade.

Ok, då hoppar jag över ditt inlägg eftersom jag inte är en av dem. För mig handlar det mer om privat sfär och matro.
 
Självklart är Mabuses erfarenhet lika giltig som någon annans. Det jag reagerar på är att hon generaliserar från den och säger att hon känner till dagens attityd mot amning.

Vad dekaler och tidningsartiklar säger är att det fortfarande inte oproblematiskt med offentlig amning.
Som att säga att diskriminering inte existerar för att man inte utsatts för den själv.
 
@Thaliaste

Självklart är Mabuses erfarenhet lika giltig som någon annans. Det jag reagerar på är att hon generaliserar från den och säger att hon känner till dagens attityd mot amning.

Vad dekaler och tidningsartiklar säger är att det fortfarande inte oproblematiskt med offentlig amning.

Fast jag tycker att det är du som läser in att hon skulle mena att det är hela bilden av "dagens attityd". Jag läser att hon säger att det också finns en annan bild av dagens attityd än att det är problematiskt med amning, dvs inte att det är hela bilden som att de som upplever problem har fel.

Varför skulle det vara mer oproblematiskt med amning än med någon annan social kod i samhället? Så länge vi människor lever i samhället så tror jag att sociala koder kommer att vara närvarande. Jag tycker snarare att diskussionen om dem är sund, att ifrågasätta det man tycker är fel och lobba för det man tycker är rätt. Hur vi vill bete oss mot andra kommer vi nog alltid ha olika åsikter om, att alla ska kunna göra exakt som de vill tror inte jag är uppnåeligt faktiskt. Ibland står våra viljor emot varandra. Kanske är lapparna en del av att komma mot ett samhälle där man mer kan göra som man vill? Då vet man ju var det kommer att vara helt oproblematiskt att amma som man vill, och de som har en lägre tröskel för vad som är okej när det gäller amning kan ju då lämpligen gå någon annanstans. På andra ställen får man ju acceptera att gästerna kanske kommer att ha mer olika uppfattningar om vad som är okej vid matbordet, åt båda håll.
 
Som att säga att diskriminering inte existerar för att man inte utsatts för den själv.

Var skriver hon att de som upplevt kritik har fel då? Att problem inte existerar? Man måste väl kunna skriva att man själv inte upplevt problem, och i sammahanget informera om att man själv har ammat nyligen, utan att man tar ifrån andra människor deras upplevelser?

Jag antar att jag är lika hemskt då som påstår att det är väldigt få som anser att amning är incest, eftersom jag aldrig har stött på det förr, trots att Energi har en vän som har en släkting som tycker så. Då tycker samhället att amning är incest, för det har Energis vän upplevt O_o
 
@Thaliaste Om någon startar en tråd om diskriminering mot invandrare, eller rasism, där alla skriver om vad de råkat ut för och någon ramlar in och säger:

Men eftersom jag de senaste tre åren har väldigt mycket egen erfarenhet av just det här, så tycker jag kanske ändå att jag vet något om attityden mot invandrare idag. Och jag har verkligen inte alls uppfattat det som ett problem.

Så tycker i alla fall jag att det låter som man inte bara delar med sig och vill säga att "ja, jag tror er men lyckligtvis har jag andra erfarenheter" utan mer att minsann ser det ut såhär. Många i tråden har ju berättat om hur bra det funkat när de ammat men ändå tydligt visat att de förstår att folk inte är toleranta överallt och att det visst kan vara ett problem att amma offentligt.
 
@Thaliaste

Det finns nog ingen större anledning för oss att sitta och diskutera vad Mabuse menade. Negativa attityder mot amning finns, det framgår av berättelser i tråden, det framgår av det som orsakade tråden - en kypare la en näsduk över en bebis ansikte - och DET är ju problemet. Inte att Mabuse inte upplever problemet.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
11 634
Senast: WildWilma
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 805
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 413
Senast: Efwa
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu när jag sitter och ammar hela dagarna så surfar jag givetvis en hel del under tiden. Igår så läste jag en så otrolig vacker...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 010
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp