Bukefalos 28 år!

Amning offentligt

Sv: Amning offentligt

Självklart är det ok, det är en absurd diskussion som sagt och jag tycker hela argumentationen emot är sjukt provocerande av många skäl. (Jämförandet av amning med att byta blöjor på cafe, jämförandet med exponerandet av könsorgan, uttalanden om att det är "äckligt", förslag om att mammorna ska gömma sig på toaletten - som sagt, sjukt provocerande.)

Jag tycker att den som blir störd/äcklad (...) av åsynen av amning själv är den som har problemet. Titta bort då! Fick dessa personer inte lära sig att det är ofint att glo?
 
Sv: Amning offentligt

Men vem slänger upp bröstet på bordet? Det är ju precis detta som gör hela grejen så absurd. "Jag vill inte se någon slänga fram pattarna". Nej men vilken tur att typ ingen gör det då? Jag har aldrig sett en ammande kvinna "slänga upp pattarna på bordet".

Det där argumentet hamnar för mig typ i samma kategori som "jag har inget emot homosexuella, bara jag slipper se vad de gör i sovrummet". :banghead:

*KL*


3StPzVh.jpg
 
Sv: Amning offentligt

Innan jag fick barn så var det så självklart att jag skulle amma,och naturligvis så skulle det innebära att jag skulle kunna behöva göra det vart som helst,när som helst. Dock så skulle jag ha valt en undanskymd plats,och med filt/sjal över för att dölja,jag skulle ALDRIG bara kunna slänga fram bröna. :o:nailbiting:

Nu var amningen det värsta tänkbara jag har upplevt i mitt liv,och jag kan inte komma på något annat som gett mig lika mycket ångest som det. Det krånglade otroligt mycket för oss,dels var sonen född för tidigt,och min kropp var inte alls inställd på att börja producera nån mat. Jag fick massa hjälp på bb,och tillslut så var det bara så fruktandsvärt att alla skulle komma och pilla och plocka,så jag ville bara skrika och be dom dra någonstans. Jag trodde att vi skulle få ordning på det hemma i lugn och ro,men det gick inte,och tillslut så hade jag ångest inför när sonen skulle vakna,för jag visste att jag behövde amma då. Tårarna sprutade på mig,på honom och ja,det var kaos.

Tanken på att jag skulle ha försökt ammat ute (nu gjorde jag aldrig det då jag mådde så dåligt över det hela,hade jämt ersättning med) och nån skulle komma och slänge en servett över oss,kastat ut oss,eller visat oss in p¨nån sunkig toalett,ja,då hade jag nog fått totalt psykbryt alltså!

Detta har satt nån spärr i huvudet på mig att det är fruktandsvärt att amma. Inte så att jag tycker att andra är "äckliga" eller så,utan bara att amning ger mig sån enorm ångest att jag får kalla kårar längst hela ryggraden! Jag får tillbaka den där panikkänslan och ångesten bara jag hör ordet "amma". :o

DÄREMOT så anser jag verkligen INTE att det ska förbjudas någonstans, och för mig så kvittar det om andra skyler sig eller inte,men jag skulle aldrig ha ammat utan sjal eller liknande om det nu hade funkat med amningen.
 
Sv: Amning offentligt

Delvis knapplån. Jag fattar verkligen inte vad en filt gör för skillnad. Med amningsbh och amningstop så syns ju ingenting av bröstet. Är det det ammande barnet man ska gömma?
 
Sv: Amning offentligt

Nej, jag tycker inte att man ammar på resturang. Jag tycker inte man sitter i trekantsbikini eller barbröstad (för män) på resturang heller. Det är inte amningen som är problemet, det är för privat, naken hud som inte hör hemma där. Det finns en anledning till att en del resturanger har klädkod. Och oavsett topp så syns det delar som inte ska visas, jag har hittills inte sett en enda som inte flashat, trots lovsången innan att inget syns. Jag tycker helt enkelt att det är ofräscht och det förtar min matupplevelse och jag betalar för att äta, det gör inte babyn.
 
Sv: Amning offentligt

*kl*

Folk har aldrig sett någon "slänga pattarna på bordet" när det ska ammas, och samtidigt planerar andra "aggroamma" och ammar offentligt "med flit". Är syftet att provocera (eftersom det uppenbarligen är provocerande för vissa) eller mer hävda er rätt att få amma vars ni vill? Hur tänker ni?

Jag har inga större problem med folk som ammar offentligt, dock lite beroende på vars och hur detta sköts, men jag förstår att barn är hungriga och måste få äta, och skrikande hungriga kids stör mig mycket mer.. Är inte mamma själv och lär inte bli det på ett par år, men jag kan inte tänka mig att jag kommer vara så bekväm med att amma offentligt när det väl är dags
 
Sv: Amning offentligt

Så du har större rätt att äta än ett spädbarn för du betalar för det? Vad är spädbarnets alternativ menar du?
 
Sv: Amning offentligt

Ja, det begriper jag ju. Som om man inte är tillräckligt isolerad och uttråkad från början med ett spädbarn, något enstaka restaurangbesök får man inte unna sig för då kan en stirrande främling tvingas titta på mina bröst i flera minuter!
 
Sv: Amning offentligt

Men bara därför får jag sån jäkla lust att göra just det. Slänga fram behagen och spruta ner omgivningen med bröstmjölk och skratta elakt. Tio poäng om någon blir träffad i ögat!

Sjukt löjlig diskussion. Jag förstår inte problemet, alls.

Ja för den kommentaren var ju inte alls löjlig?

Förstår inte ens varför några blir upprörda eller tycker att det är en så konstigt ämne. Ingen i den här diskussionen har varit mot att man ammar där det behövs, några tycker att man kan vara lite diskret och några vill att man är lite extra hänsynsfull på restaurang. Att det blir liv för att man tycker olika är för mig en betydligt löjligare sak än att inte vilja att någon ammar bredvid en medan man äter ute. Jag hade förstått mer om det var någon som totalt attackerat dem som ammar offentligt men det har det ju inte ens varit i närheten av i denna diskuss?
 
Sv: Amning offentligt

Funderar mest varför man tar med ett spädbarn på restaurang.
Smittorisker och dylikt.

Menar du på fullaste allvar att man ska sitta hemma isolerad i sex månader? Min uppfattning är att det är betydligt större smittorisk på ica eller en öppen förskola. Har man dessutom äldre syskon som går på förskola är ju bebisen redan extremt utsatt för smittor.
Jag har inget behov eller intresse av att gå på restaurang varje vecka men någon enstaka gång på ett halvår känns ju trevligt, speciellt om det är av någon speciell anledning.
 
Sv: Amning offentligt

Jag var ju helt seriös dessutom.. :cautious:

Det är liksom det jag menar. Diskussionen är löjlig, det finns inget att diskutera. Bebisen bestämmer själv när den ska äta, oavsett var man är.
 
Sv: Amning offentligt

Funderar mest varför man tar med ett spädbarn på restaurang.
Smittorisker och dylikt.

En restaurang innebär ingen större smittorisk än att gå och handla mat i affären, men man ska kanske inte göra det heller? Gå till biblioteket och låna böcker? Jag åker kollektivtrafik också, vi har ingen bil.

Hur ska man kunna leva ett något sånär normalt liv med ett spädbarn om man är så rädd för smittor att man inte kan röra sig ute bland folk? Jag bär i sjal och än så länge har faktiskt inte en enda människa hostat ner i sjalen eller stoppat ner sina händer för att pilla på något av mina barn.
 
Sv: Amning offentligt

Nej, jag tycker inte att man ammar på resturang. Jag tycker inte man sitter i trekantsbikini eller barbröstad (för män) på resturang heller. Det är inte amningen som är problemet, det är för privat, naken hud som inte hör hemma där. Det finns en anledning till att en del resturanger har klädkod. Och oavsett topp så syns det delar som inte ska visas, jag har hittills inte sett en enda som inte flashat, trots lovsången innan att inget syns. Jag tycker helt enkelt att det är ofräscht och det förtar min matupplevelse och jag betalar för att äta, det gör inte babyn.

Ingen restaurangpersonal har någonsin reagerat på att jag har suttit och ammat. Inte ens på fine dining-ställen med klädkod.

Babyn betalar inte för att äta, men det gör mamman.
 
Sv: Amning offentligt

självklart ska man inte sluta leva. Våran har fått följa med till affärer ibland också...men man är ju lite mer försiktig så att säga. Klassar väl kanske inte restaurang besök som ett nödvändigt ont.
 
Sv: Amning offentligt

Men man kan ju heller inte leva och tänka att man bara kan göra saker som är "ett nödvändigt ont".
 
Sv: Amning offentligt

Du klassar det som nödvändigt ont. Väldigt många tycker restaurangbesök är utomordentligt trevligt!
 
Sv: Amning offentligt

Jag tycker helt enkelt att det är ofräscht och det förtar min matupplevelse och jag betalar för att äta, det gör inte babyn.

Vad är det som är ofräscht? Bröstet? Mjölken? Att bebisen suger på en bröstvårta?
Varför går din rätt att känna dig bekväm före alla andras? Jag känner mig till exempel väldigt obekväm med hostningar, snytningar, rapning, pruttning och människor jag tycker ser läskiga ut eller högljudda män. Varför tar ingen hänsyn till att jag känner mig obekväm?

Jag tycker att det är superbra om ens föräldrar har lärt en att titta bort. Pröva det!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
11 636
Senast: WildWilma
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 805
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 417
Senast: Efwa
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu när jag sitter och ammar hela dagarna så surfar jag givetvis en hel del under tiden. Igår så läste jag en så otrolig vacker...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 010
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp