Amning offentligt

Sv: Amning offentligt

Diskussionen är löjlig, det finns inget att diskutera.

Det gör det väl visst det :cautious: Man kan diskutera HUR man gör när man ammar, dvs som bla jag själv upplevt - inte slänger fram brösten på en restaurang utan att dölja sig minsta lilla.

Lika lite brukar det ju vara välkommet med gubbar med bar överkropp eller kvinnor i liten bikini på restaurang.
 
Sv: Amning offentligt

Hur man ammar beror på vad mamman och bebisen är bekväma med. Andra kan titta bort, precis som jag får göra när jag ser något jag tycker är ofräscht.

Men det är alltid välkommet med en fet urringning innehållandes upp och -ihoptryckta bröst. Mycket märkligt.
 
Sv: Amning offentligt

Jag förstod att du inte tänkte försöka spruta mjölk i någons ögon... Jag tyckte ändå att det var löjligt när ingen har sagt att man inte ska få amma när barnet är hungrigt. Det känns nästan som att vissa vill göra saker bara för att provocera dem som stör sig bara för att "man har rätt att göra så och för att de som tycker annat är dumma".

Jag förtydligar ännu en gång: Jag tycker att man ska få amma offentligt, jag tycker att barnet ska få äta när den är hungrig, jag tycker att småbarnsföräldrar har lika mkt rätt att äta ute. Jag är också gravid precis som du så jag är inte anti barnföräldrar och jag skulle knappast ge mig på ngn som inte tycker som jag.

Däremot så skulle jag gå undan om det gick. Både för barnets lugn och ro samt av hänsyn till andra. (Exempelvis på en hotellrestaurang där det garanterat finns någonstans att sätta sig) Jag har också stora bröst och nej ett bebishuvud täcker inte hela bröstet, men då kommer jag se till att ha en sjal eller annat som gör det. Så gör man där jag kommer från så för mig är det inte ett dugg konstigt. Inget av mina syskonbarn (9 st) eller mig och mina syskon har lidit av att att våra mammor valt att vara noga med det.

(Jag tycker inte heller om när någon rapar, pruttar, snyter sig så det skvätter medan jag äter. Den diskussionen kan man också ha och där skulle vi antagligen tycka alldeles lika.)
 
Sv: Amning offentligt

Det gör det väl visst det :cautious: Man kan diskutera HUR man gör när man ammar, dvs som bla jag själv upplevt - inte slänger fram brösten på en restaurang utan att dölja sig minsta lilla.

Lika lite brukar det ju vara välkommet med gubbar med bar överkropp eller kvinnor i liten bikini på restaurang.

Men vet du, det går alldeles utmärkt att titta bort. Man behöver nödvändigtvis inte stirra på den ammande mammans bröst om man inte vill, eller tryckte mamman upp sitt bröst i ditt ansikte?

Du kan väl inte på allvar jämföra män i bar överkropp på restaurang med en ammande mamma O_o
 
Sv: Amning offentligt

*kl

Om jag någonsin lyckas både trycka in och sen ut en bebis så ska jag äta på restaurang varje dag och amma.

Så det så.
 
Sv: Amning offentligt

Jag betalar för min matupplevelse. Jag förväntar mig att slippa se bröst, bar överkropp och höra rapande och fjärtande. Sker det ber jag personalen säga till den som gör det.
Jag tycker allt ovanstående är lika klass- och smaklöst, du behöver dock inte dela min åsikt.
 
Sv: Amning offentligt

Jag förstod att du inte tänkte försöka spruta mjölk i någons ögon... Jag tyckte ändå att det var löjligt när ingen har sagt att man inte ska få amma när barnet är hungrigt. Det känns nästan som att vissa vill göra saker bara för att provocera dem som stör sig bara för att "man har rätt att göra så och för att de som tycker annat är dumma".

Jag förtydligar ännu en gång: Jag tycker att man ska få amma offentligt, jag tycker att barnet ska få äta när den är hungrig, jag tycker att småbarnsföräldrar har lika mkt rätt att äta ute. Jag är också gravid precis som du så jag är inte anti barnföräldrar och jag skulle knappast ge mig på ngn som inte tycker som jag.

Däremot så skulle jag gå undan om det gick. Både för barnets lugn och ro samt av hänsyn till andra. (Exempelvis på en hotellrestaurang där det garanterat finns någonstans att sätta sig) Jag har också stora bröst och nej ett bebishuvud täcker inte hela bröstet, men då kommer jag se till att ha en sjal eller annat som gör det. Så gör man där jag kommer från så för mig är det inte ett dugg konstigt. Inget av mina syskonbarn (9 st) eller mig och mina syskon har lidit av att att våra mammor valt att vara noga med det.

(Jag tycker inte heller om när någon rapar, pruttar, snyter sig så det skvätter medan jag äter. Den diskussionen kan man också ha och där skulle vi antagligen tycka alldeles lika.)
Men vad är det man exakt ska ta hänsyn till? Skadar det någon att jag ammar mitt barn på en resturang? Jag fattar inte ens diskussionen faktiskt. I Umeå var det några kvinnor som gick barbröstade och badade i simhallen och det orsakade såklart ramaskri. 2014. Exakt VAD är det som är så farligt med ett par kvinnobröst? Kan inte fatta det.
 
Sv: Amning offentligt

Jag betalar för min matupplevelse. Jag förväntar mig att slippa se bröst, bar överkropp och höra rapande och fjärtande. Sker det ber jag personalen säga till den som gör det.
Jag tycker allt ovanstående är lika klass- och smaklöst, du behöver dock inte dela min åsikt.

Men rapande och fjärmande är ju andra saker, det kan ju lukta illa och man kan tappa aptiten, det är ju förståeligt. Men att se, det gör ju knappast ont i ögonen och man blir blind liksom. Om man mår så dåligt av att se en kroppsdel så har man nog andra problem, vad vet jag.
 
Sv: Amning offentligt

På vår lilla kommunala simhall har nästan alla två-åriga flickor baddräkt eller bikini, så tidigt måste alltså flickkroppen döljas. Döljas för vem och för vad, det är frågan.
 
Sv: Amning offentligt

Jag betalar för min matupplevelse. Jag förväntar mig att slippa se bröst, bar överkropp och höra rapande och fjärtande. Sker det ber jag personalen säga till den som gör det.
Jag tycker allt ovanstående är lika klass- och smaklöst, du behöver dock inte dela min åsikt.

Och förhoppningsvis stannar klagomål om amning hos personalen.
 
Sv: Amning offentligt

I mitt fall kan det som sagt vara hur jag är uppfostrad och hur det är där jag kommer från.

Bröst har jag inget emot, det är helt enkelt så att jag är känslig när jag äter och tycker inte att det är artigt att slänga upp brösten utan att försöka dölja så mkt som möjligt i sådana situationer (och nej, självklart stirrar jag inte men i det exemplet som jag tänker på så hade jag valet att stirra ner på min tallrik, blunda eller sitta helt snett för att inte se). Lika lite som jag uppskattar om en man sitter i bar överkropp på en restaurang.

Det börjar bli tröttsamt att förklara att det för mig inte är samma sak som en badstrand, bh-reklam mm.

Egentligen har det blivit en höna av en fjäder med den här tråden. Jag hade inte ens speciellt starka åsikter i frågan utan var mer intresserad att höra vad folk tycker. Jag tycker som sagt att det är lite oartigt att inte försöka dölja så mkt man kan, men lämnar diskussionen nu eftersom det inte riktigt känns som att man får tycka olika.
 
Sv: Amning offentligt

Men vet du, det går alldeles utmärkt att titta bort. Man behöver nödvändigtvis inte stirra på den ammande mammans bröst om man inte vill, eller tryckte mamman upp sitt bröst i ditt ansikte?

Du kan väl inte på allvar jämföra män i bar överkropp på restaurang med en ammande mamma O_o

Eftersom hon satt mittemot mig var det väldigt svårt att inte se.
Jag tycker det är oartigt helt enkelt. Men de flesta använder ju tröjor med någon funktion för ändamålet och då bryr jag mig inte alls.

Jag skulle själv inte sitta och amma på en lyxig restaurang. Jag ska dock inte amma mitt barn alls, av andra anledningar.
 
Sv: Amning offentligt

Jag betalar för min matupplevelse. Jag förväntar mig att slippa se bröst, bar överkropp och höra rapande och fjärtande. Sker det ber jag personalen säga till den som gör det.
Jag tycker allt ovanstående är lika klass- och smaklöst, du behöver dock inte dela min åsikt.

Det blir ju dock ett problem den dagen du och Energi sitter på samma restaurang. Energi ammar, du blir äcklad och säger till personalen att säga åt Energi att sluta amma. Ni har båda betalat för er matupplevelse.

Så vad händer då?
533.gif
 
Sv: Amning offentligt

självklart ska man inte sluta leva. Våran har fått följa med till affärer ibland också...men man är ju lite mer försiktig så att säga. Klassar väl kanske inte restaurang besök som ett nödvändigt ont.

Jag reducerar inte livet till att göra bara det allra mest nödvändiga bara för att jag har spädbarn. Jag ger mig inte ut i mellandagsrean med ett spädbarn men de restauranger jag går till är inte så knökade att jag ser det som en smittorisk att ta med spädbarn dit.
 
Sv: Amning offentligt

Det blir ju dock ett problem den dagen du och Energi sitter på samma restaurang. Energi ammar, du blir äcklad och säger till personalen att säga åt Energi att sluta amma. Ni har båda betalat för er matupplevelse.

Så vad händer då?
533.gif

:rofl: :bow:

En av restaurangerna här i stan är alltid proppfull med både barnvagnar och "vanligt" folk och det verkar gå utmärkt. Trots att det förekommer amning.
 
Sv: Amning offentligt

kl.

Fast jag förstår inte det här stora behovet av att inte lägga ex en sjal eller liknande över (förutsatt att det inte stör bebisen). Jag kan inte förstå de som så promt tycker det är viktigt att amma helt öppet bara för att de minsann har rätt till det, om man kan göra något väldigt litet för att andra ska slippa känna sig obekväma? Även om man nu inte råkar dela deras åsikt om att det skulle vara äckligt/stötande/opassande.

Men som sagt, jag tror faktiskt inte problemet är så otroligt stort som det ibland blossas upp till att vara, för jag tror faktiskt de allra flesta faktiskt själva väljer att amma på ett sätt som inte innebär att man "slänger pattarna på bordet". Under tiden jag ammade och nu under föräldraledigheten när man fått kontakt med många andra ammande mammor, så har jag aldrig varit med om att någon bara hivat fram brösten (inte ens i en miljö där det bara varit med ammande mammor) eller heller att någon ska ha blivit tillsagd ute. Visst, jag har ju läst om ett par fall i aftonbladet, men kom igen, aftonbladet publicerar ju allt och lite till :meh:
 
Sv: Amning offentligt

Jag håller med. Undrar också varför man absolut vill och måste amma ute för att man kan och tycker man har rätt till det
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
11 636
Senast: WildWilma
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 805
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 417
Senast: Efwa
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu när jag sitter och ammar hela dagarna så surfar jag givetvis en hel del under tiden. Igår så läste jag en så otrolig vacker...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 010
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Pysseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp