Bukefalos 28 år!

Amning offentligt

Sv: Amning offentligt

Jag försöker bara förklara det helt galna, eller om vi ska använda dina ord "Out of the blue" i att jämföra amning med fisar och rapar, men den poängen gick tydligen helt obemärkt förbi.

Social samvaro i all ära, men jag anser inte att amning ska behöva ingå i samma hänsynsfack som fisar och rapar, att du likställer dessa föreelser gör mig faktiskt rejält förvånad.

För mig är det lika naturliga beteenden, och något jag tycker man sköter med hänsyn. Med det så tycker jag inte att man inte ska få amma i offentliga miljöer! Eller att man måste klä sig i burka. Det finns ju många olika sätt att amma på.

Att jag drog upp de exemplen var främst för att jag undrar om ni menar att man i allmänhet inte ska behöva tänka så mycket på vad andra tycker om en, dina exempel var ju ganska extrema. Typ: "men man kan ju inte tänka på hur andra uppfattar en hela tiden, för då skulle man ju inte kunna ha vissa frisyrer, vissa kläder etc". Det finns många som menar att man främst ser till sig själv, och att det är andras problem om de stör sig på mig. I allmänhet alltså. I så fall har vi ju så fundamentalt olika inställning till att röra sig bland folk, långt utanför amningsdiskussionen.

Eller om det är just hur vi ser på amningen.
Jag stör mig bara på argumentet "jamen, det är ju så natuuuurligt", för det finns mycket annat som också är, som ni verkar tycka att det faktiskt finns gränser för.
 
Sv: Amning offentligt

Lika naturligt, ja. Men inte jämförbart.

Dåså, då kan vi lägga ner "det är så naturligt" som argument då, för det finns ju en massa naturliga saker om inte alls är okej. Det finns andra argument som jag förstår bättre, som att man inte ska behöva bry sig så mycket om vad andra ser på en. Jag håller inte med om det, men jag förstår det och det är ju i så fall konsekvent.
 
Sv: Amning offentligt

Naturligt absolut, men för mig är det inte alls jämförbart, därav mina "uppåt väggarna" liknelser eftersom jag tycker att det är extremt att jämföra amning med att fisa och rapa.

Just när det gäller amning tycker jag inte att man ska behöva tänka på om man kanske äcklar någon annan när barnet är hungrigt. En fis kan man hålla inne tills man svänger in på toaletten, en rap kan man kväva, en bebis som är hungrig kan man inte dölja och det känns konstigt att ens behöva diskutera detta i samma mening som fisar och rapar.

Jag ser inte på amning som något man ska behöva ursäkta sig för, lika lite som jag anser att man ska ursäkta sig för att man har valt att vara skallig, bära vissa kläder osv.
 
Sv: Amning offentligt

Jag har heller aldrig påstått att man ska avstå från att amma. Jag tycker bara att man kan tänka på hur man gör det, precis som jag tycker att man i allmänhet ska tänka på vad man gör och hur man gör det när man är i offentliga miljöer.
 
Sv: Amning offentligt

Exakt hur ammar man när man ammar utan hänsyn och odiskret?

Den enda som jag tycker att man måste visa hänsyn till är bebin. Övriga kan vända bort blicken om det är nu är så motbjudande med en som ammar.

Själv har jag problen ned folk som smaskar när de äter, jag tycker det är skitäckligt, men skulle aldrig drömma om att försöka få någon att äta med hänsyn till mig och mina fobier. Och det är svrt att stänga av hörseln. Men att titta bort när någon ammar är INTE svårt.

lägg problemet där det hör hemma
 
Sv: Amning offentligt

Jag har heller aldrig påstått att man ska avstå från att amma. Jag tycker bara att man kan tänka på hur man gör det, precis som jag tycker att man i allmänhet ska tänka på vad man gör och hur man gör det när man är i offentliga miljöer.

Men vadå tänka på hur man gör det? Man tar fram sitt bröst, låter bebisen hitta taget och sen suger bebisen i sig tills den är mätt och belåten. Man kan liksom inte göra på så himla många olika sätt.
 
Sv: Amning offentligt

Kl

Jag är väldigt nyfiken på om någon av er som pratar om att "sköta amningen diskret" (TS mfl) verkligen IRL har sett någon som gjort motsatsen? OM någon mot all förmodan tar fram hela brösten för att sedan klämma ut mjölkstrålar ritade mot omgivningen så är ju det så klart inte OK (det vore ju som att kasta saker runt sig eller spotta på folk), men händer verkligen sådant? Vad är icke diskret amning?
 
Sv: Amning offentligt

Exakt hur ammar man när man ammar utan hänsyn och odiskret?

Den enda som jag tycker att man måste visa hänsyn till är bebin. Övriga kan vända bort blicken om det är nu är så motbjudande med en som ammar.

Själv har jag problen ned folk som smaskar när de äter, jag tycker det är skitäckligt, men skulle aldrig drömma om att försöka få någon att äta med hänsyn till mig och mina fobier. Och det är svrt att stänga av hörseln. Men att titta bort när någon ammar är INTE svårt.

Jag har ett exempel: En liten restaurang med öppet kök, där det var som en hög bardisk med stolar runt köksdelen. Så sitter man vid bardisken är det lite som att sitta vid ett stort bord, det är svårt att undgå att se varandra. Där var en mamma som hade barnet i ena armen, hela bröstet ute och barnet ammandes väldigt öppet, och sen med andra handen så höll hon gaffeln och lassade in mat.

Jag tycker inte det var särskilt trevligt, jag vill inte titta på andras bröst när jag äter, och jag skulle aldrig själv vilja amma på det sättet heller. Absolut, barnet kan bli akut hungrigt, men då skulle jag inte slänga åt barnet en tutte och fortsätta äta, särskilt inte på en restaurang. Jag har absolut ammat ute, men då försöker jag åtminstone vända mig bort lite så att jag inte på två meters avstånd sitter vänd mot främlingar, och ha en amningströja på mig så att man kan ta fram bröstvårtan lite diskret, och inte behöver vika upp tröjan så att hela bröstet och halva magen syns. Också för att ge barnet och mig själv lite amningsro, vilket jag inte tycker man får när barnet får hänga i tutten lite på trekvart vid en bardisk.

Men det är ju väldigt ovanligt att någon ammar på det viset, de flesta är betydligt mer diskreta, förmodligen lika mycket för sin egen som för omgivningens skull. När jag varit på fester och liknande där barn varit med och måste ammas, så är det vanliga att man dels sätter sig i ett lite lugnare hörn just när amningen pågår, är lämpligt klädd så att man inte måste klä av sig så mycket för att amma, eller har en tunn sjal eller liknande att skyla med.
 
Senast ändrad:
Sv: Amning offentligt

Jag tror att de flesta mammor som ammar "vanligt" och normalt fyller sin del av visa hänsyn om man nu prompt ska kalla det så. Men det räcker inte för vissa.
Jag tycker hela amningsdiskussionen är uppåt väggarna, precis lika uppåt väggarna som att kräva hänsyn visas gällande det jag skrev ovan.

Jag håller med om att den är uppåt väggarna. Som jag börjat tänka alltmer på genom den här tråden. Hur länge har Sverige haft problem med amning? Vissa, hur många är dessa (som stirrar ilsket)? Och ja de flesta kvinnor ammar normalt.

Så varför har vi en amningsdiskussion i Sverige? Finns ett problem som är större än på något annat område (fler lär ju vara arga på just stor urringning eller skåra i rumpan över jeansen eller särskrivning än det finns folk som är arga på amning) eller har vi bara adopterat en diskusson från USA. En diskussion som gör att ett problem som inte fanns växer. Vissa väcks till liv och inser att man kan ha en åsikt och bli irriterad på vanlig amning - och så skaffar de sig den åsikten. Andra väcks till liv och blir arga på hur amning bemöts i USA och får ångest över att amma i Sverige, och agerar aggressivt.

Så den stora frågan är, har vi ett problem? Eller är det precis som när vissa unga juriststudenter första gången upptäcker att en rättegång i Sverige inte ser ut som en amerikansk. För vi är så amerikacentrerade.

Feministerna i USA är fantastiska, men kan vi inte bara strunta i att adoptera deras problem om vi inte har dem. Iofs är det väl svårt att få stopp på någonting Aftonbladet blåser upp och skapar -skapar amningshat och amningsprotest, när ingetdera behövdes? eller är önskvärt?

(Och om någon hemsk gubbe skulle ge en blick eller säga någonting, då! då tycker jag man ska anfalla direkt och få honom att ångra sig.)
 
Senast ändrad:
Sv: Amning offentligt

Men vadå tänka på hur man gör det? Man tar fram sitt bröst, låter bebisen hitta taget och sen suger bebisen i sig tills den är mätt och belåten. Man kan liksom inte göra på så himla många olika sätt.

Nej, själva amningen är ju som den är. Men det är ju väldig skillnad om du t ex sitter i en klänning som du hissar upp till armhålorna för att få fram bröstet, eller om du har en amningströja som du kan vika upp så att bebisen kan få tag på bröstvårtan. Ditt eget kroppsspråk kan ju också vara väldigt olika, du kan vända dig mot bebisen, eller du kan puta ut med bröstet åt bebisens håll, och sen fortsätta med annat under tiden.
 
Sv: Amning offentligt

Så den stora frågan är, har vi ett problem?

Nej, ett problem är det väl ändå inte? De flesta ammar ju i enlighet med de sociala konventionerna i det här samhället, dvs, det är helt ok att amma offentligt, men man försöker göra det lite diskret. Iom att man också signalerar med kroppsspråk och hållning när man ammar att "privatsak pågår", så att säga, så brukar ju även omgivningen visa hänsyn och inte direkt sitta och glo på bröstet när nån ammar.

Generellt är det ju inte social konvention i Sverige att visa brösten på allmän plats, och offentlig amning kräver ju att man gör det i någon mån. Alltså försöker man vara diskret, och omgivningen är lika diskret och tittar inte. Det är ju helt enkelt en socialt smidig lösning på hur man löser motsägelsen "inte visa brösten offentligt" samtidigt som "bebisen måste äta".
 
Sv: Amning offentligt

Men det är ju väldigt ovanligt att någon ammar på det viset, de flesta är betydligt mer diskreta, förmodligen lika mycket för sin egen som för omgivningens skull.

Ja, det är nog väldigt ovanligt. Och därför förstår jag inte varför man ska dra upp de extrema exemplen. Känns lite som när amningsdiskussionerna peakade på Senior för många år sedan. Någon skrev att hon verkligen inte ville att nyammade bebisar skulle kaskadspy kroppstempererad bröstmjölk över hennes svindyra italienska skinnjacka på kafé och restauranger. (Det hade alltså inte hänt, hon bara drog upp det som ett exempel på hur farligt det är med amning bland folk). Ditt exempel har hänt, det är en skillnad - men varför ens dra upp det när du själv konstaterar att det är ovanligt?

Inte minst sådana här synpunkter tror jag skuld- och skambelägger ammande kvinnor än mer, de blir ännu mer försiktiga än de redan var, ännu mer obekväma i situationen. Och det tycker jag är illa. Tanka barn, vad är problemet? Man ska inte ha husarrest för att man ammar.
 
Sv: Amning offentligt

"Attityden som visas mot ammande kvinnor är vidrig och begränsar kvinnorna. Därför är det så jäkla viktigt för mig att jag ska amma offentligt. Utan skam. Utan skuld. Utan att skyla mig. Aggroamma."

Och jag upprepar också, jag har ammat, jag tyckte attityden var bra, jag ammade utan skam och skuld, utan sjalar eller någonting över. Men jag ammade helt normalt. Med samma attityd som för övriga saker man gör i just det sammanhanget/situationen. (Mer lågmält i vissa situationer än i andra precis som man pratar olika högt på olika ställen.)

Det känns som att du samlat jättemycket ångest inför amningen och tror att alla kommer att hata dig. För att reagera mot det måste du agera ut på något sätt -eller gömma dig.

(Dessutom så är det ju så att man kan ha otur och få ett barn som inte äter så ofta, eller inte gillar att vara vaken ute utan mest sover så man inte får så många chanser att amma ute.)

Men jag håller med andra såklart. Om du gör allting annat du gör utan att ta hänsyn till omgivningen så är det klart överdrivet att plötsligt visa hänsyn när du ammar. Det skulle vara helt oproportionerligt och ovant.
 
Senast ändrad:
Sv: Amning offentligt

Ditt exempel har hänt, det är en skillnad - men varför ens dra upp det när du själv konstaterar att det är ovanligt?

För att flera användare bad om exempel på indiskret amning, och ifrågasatte om det ens fanns någon som upplevt någon sådan situation. Eftersom jag har gjort det, så redogjorde jag för den situationen, för att ge ett exempel.

Generellt så håller jag absolut med om att offentligt ammande inte är ett problem, eftersom det finns socialt smidiga lösningar på det. Kanske just på grund av det reagerar jag och andra på när någon bryter mot de konventioner som finns.
 
Sv: Amning offentligt

Jag var med om att folk tittade på mig när jag ammade. Gick förbi och stirrade på mig som jag var dum i huvudet. Jag ammade för övrigt väldigt diskret med "rätt" klädsel för ändamålet. Dessutom hade jag amningsinlägg eftersom jag hade riklig mjölkprodution. Det räckte med att en unge grät någonstans för att mjölken skulle börja rinna, det behövde inte ens vara mina egna barn som grät.
Ammade jag inte så läckte jag genom amningsinläggen och fick sjukt osexiga mjölkringar på tuttarna och ibland över magen. Det höll i sig över ett halvår efter att jag slutat amma.
Jag bor mitt i Stockholm, fölk nästan överallt. Nog fasen ammar man offentligt. Det jag har tänkt på är att de människor som är mest emot att man ammar offentligt är äldre män och unga kvinnor. De som är minst fördomsfulla är ofta unga män. Har till och med en kompis som frågade om han kunde få lite mjölk i kaffet när jag ammade. Jag undrar varför det är så?
 
Sv: Amning offentligt

Den enda som jag tycker att man måste visa hänsyn till är bebin. Övriga kan vända bort blicken om det är nu är så motbjudande med en som ammar.

Ok, nu blir ni väl arga igen. Men hänsyn tex på en restaurang. Varför ska andra, vid andra bord, behöva vända undan blicken om jag med minimal ansträngning skulle kunnat ta stolen med ryggen åt dem? Eftersom jag vet att jag kanske ska amma och det är en aktivitet som skulle kunna märkas, jämförbart med att tala lite högre. (Annan jämförelse som kommer göra er arga, när vi gick med spädbarn på bröllop satte vi oss ytterst i bänken och ganska långt bak, så en förälder kunde snabbt gå ut om bebin skrek. Det var också en minimal ansträngning för omgivningen men hänsyn.)

Själv har jag problen ned folk som smaskar när de äter, jag tycker det är skitäckligt, men skulle aldrig drömma om att försöka få någon att äta med hänsyn till mig och mina fobier. Och det är svrt att stänga av hörseln. Men att titta bort när någon ammar är INTE svårt.

Jag med, lite i alla fall, så jag försöker låta bli att smaska när jag äter. Om någon startade en tråd om smaskande skulle jag tycka att man själv kan visa hänsyn i just detta. Även om man också ignorerar när någon annan gör det. Smaskar är ju inte nödvändigtvis jobbigt för att det är äckligt egentligen, men det kan dra uppmärksamhet från sällskap bredvid. Att de märker att någonting hörs och blir distraherade. Så då försöker man ju undvika det.

De människor man känner, vid samma bord, eller hemma hos X, de vet ju om att man har en bebi och ammar, de får vara glada oavsett om de skulle vara obekväma.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
11 753
Senast: WildWilma
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 865
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 450
Senast: Efwa
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu när jag sitter och ammar hela dagarna så surfar jag givetvis en hel del under tiden. Igår så läste jag en så otrolig vacker...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 067
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp