Bukefalos 28 år!

Amning offentligt

Sv: Amning offentligt

Ok, nu blir ni väl arga igen. Men hänsyn tex på en restaurang. Varför ska andra, vid andra bord, behöva vända undan blicken om jag med minimal ansträngning skulle kunnat ta stolen med ryggen åt dem? Eftersom jag vet att jag kanske ska amma och det är en aktivitet som skulle kunna märkas, jämförbart med att tala lite högre

Varför problematisera amning överhuvudtaget? Egentligen.
 
Sv: Amning offentligt

Kl

Jag är väldigt nyfiken på om någon av er som pratar om att "sköta amningen diskret" (TS mfl) verkligen IRL har sett någon som gjort motsatsen? OM någon mot all förmodan tar fram hela brösten för att sedan klämma ut mjölkstrålar ritade mot omgivningen så är ju det så klart inte OK (det vore ju som att kasta saker runt sig eller spotta på folk), men händer verkligen sådant? Vad är icke diskret amning?

Nej jag har aldrig sett icke diskret amning. Nämnt det på flera ställen i tråden. Men så har jag aldrig sett någon negativt inställd till amning heller i verkliga livet, och dessa hävdas det ju att de finns. Så ska jag tro på det ena jag aldrig sett kan jag väl varna mot det andra jag aldrig sett.

Senare i tråden nämndes den här aggroamningen och då tänkte jag mig att det var den som handlade om att ta fram hela bröstet (inför främmande restauranggäster, inför eget sällskap=vänner måste man väl få göra det om det skulle vara nödvändigt.) och klämma mjölkstrålar, eller vad det nu kunde vara.
 
Sv: Amning offentligt

Vad får dig att tro att folk inte anstränger sig minimalt? Man gör det dick för sin bebis skull inte för att folk kan ta illa upp. Problemet där problemet hör hemma.

Som med smaskadet då - jag tror inte att folk som gör det överhuvudtaget tänker på att visa omgivningen hänsyn, varför skulle de? Om de inte lärt sig äta med stängd mun så varför ens tänka tanken om andras fobier? (och jag tycker det är äckligt på riktigt, men skulle aldrig ta illa upp om nån åt så, bara tycka det var just äckligt)
 
Sv: Amning offentligt

Jag var med om att folk tittade på mig när jag ammade. Gick förbi och stirrade på mig som jag var dum i huvudet. Jag ammade för övrigt väldigt diskret med "rätt" klädsel för ändamålet. Dessutom hade jag amningsinlägg eftersom jag hade riklig mjölkprodution. Det räckte med att en unge grät någonstans för att mjölken skulle börja rinna, det behövde inte ens vara mina egna barn som grät.
Ammade jag inte så läckte jag genom amningsinläggen och fick sjukt osexiga mjölkringar på tuttarna och ibland över magen. Det höll i sig över ett halvår efter att jag slutat amma.
Jag bor mitt i Stockholm, fölk nästan överallt. Nog fasen ammar man offentligt. Det jag har tänkt på är att de människor som är mest emot att man ammar offentligt är äldre män och unga kvinnor. De som är minst fördomsfulla är ofta unga män. Har till och med en kompis som frågade om han kunde få lite mjölk i kaffet när jag ammade. Jag undrar varför det är så?

Jo, såklart kan det vara så. Men eftersom de bara tittade så kan det ju vara så att de antingen tittade en gång till för att se vad som hände, eller tittade för att det var så sött.

Själv är jag helt övertygad om att när jag 35+ tittar på en punkare på tunnelbanan tror hon att jag stirrar surt, när jag egentligen bara tycker att det är så himla snyggt med väl genomförd klädstil och jag bara älskar manga -när folk har klätt sig för cosplay! Vet att man inte ska titta men man kan ju inte låta bli ibland. Samma sak med en lajvare på stan, -gud så snyggt svärd! men har man kappa o sjal tror de väl att man stirrar surt. :)

Jag tittar också till om någon ammar eller om ett barn hoppar bredvid pappa på gatan. Söta! Men jag kommer inte alltid ihåg att le ömt.:cautious:

Men ok de kanske tittade jättesurt på mig, själv tittade jag på bebin eller läste en bok :p så jag vet inte. (han ammade i minst 40 minuter per gång, apropå boken.)
 
Sv: Amning offentligt

Jag tror inte jag förstår hur du menar?

Jag tror ju folk anstränger sig.

Vad har det med bebisen att göra? En sak är väl omgivningen en annan sak är väl bebisen. Två vitt skilda uhm grupper.

Alla i tråden är för amning offentligt. Vissa tycket att det inte är besvärligt att tänka på omgivningen. Andra tycker det. Vissa tycker att det finns en motsättning när det gäller bebisen, antingen har bebisen det bra eller så lider den och omgivningen är glada, andra inte osv.

Jag trodde vissa i tråden argumenterade för att man bör absolut inte anstränga sig ett dugg för omgivningens skull. Jag först i alla lägen.

Då ville jag argumentera för, lite kan man väl anstränga sig, som i allt annat man gör.

Men om alla i tråden tycker att amning är ok överallt -ingen har sagt ngt annat.

Och du nu säger att alla i tråden tycker att det är hel självklart att vara lite diskreta för omgivningen när de ammar.

Då är det här en pseudodiskussion om ingenting.
 
Sv: Amning offentligt

Varför problematisera amning överhuvudtaget? Egentligen.

Precis. Jag har aldrig bevittnad någon "problematisk amning" och jag begriper verkligen inte varför folk bryr sig om ett bröst!

Som i Mabuses exempel, jag kan garantera att jag inte hade brytt mig ett skit. En morsa som ammar sin unge - so what? Människor är däggdjur, det borde inte vara en nyhet för någon.
 
Sv: Amning offentligt

Jag förstår inte alls det här med att vara diskret och visa hänsyn. Alltså jag förstår inte vad det skulle vara för skillnad mellan hänsynsfull och hänsynslös amning. Man måste väl amma på det sätt som passar en själv och ungen, allting annat vore ju knäppt. Jag menar, små barn är ju små barn. Precis som med djur så kan man inte alltid förvänta sig att de ska bete sig på det sätt som är smidigast i sammanhanget.

Och för mig som allmän åskådare är ett ammande knytte liksom ingenting jämfört med en vrålande förbannad treåring. Jag ser (hör!) oftare sådana ute i det offentliga. Om vi nu ska jämföra knöligheter som barn har för sig. :D
 
Sv: Amning offentligt

Tja folk har ju försökt förklara. (Amningströja, ryggen åt främmande osv. Men om 1: alla ändå gör så -dvs diskret 2: det är för kränkande att göra det och 3: exemplet som gavs är orimligt för att 1: ingen gör så och 2: det är så man gör och folk får vända sig bort. Så blir det fortfarande svårt att diskutera för vad man än svarar så möts det av oförståelse.)

Det finns ju ingen egentlig motsats mellan, vad som passar ungen, mig själv och omgivningen. Alla kan bli glada enkelt.

Jag har inte förstått skillnaden mellan amning och aggroamning heller. Men ingen har försökt förklara. Antar att vissa saker får man leva med att inte veta.

Om det inte går att störa och inte finns något läge som är diskret i sammanhanget -så är det också helt omöjligt att vara aggressiv dvs provocerande. Så det jämnar ju ut sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Amning offentligt

Jo men att man ens tänker "det där var hänsynslös amning". Jag kan inte föreställa mig vad för typ av amning som skulle uppfattas som hänsynslös eller odiskret. Att man inte täcker över unge och bröst med en filt? Alltså det är barockt att ens tänka på någons amning på det sättet.

Energi har ju förklarat "aggroamning" flera gånger: det handlar om att amma som en sorts aktivism, att göra det var och när som helst utan att fundera över att det ska vara "diskret" eller "hänsynsfullt". Utifrån grundtanken att det inte finns något som heter hänsynslös amning. Vilket jag tycker är en fullt förståelig inställning och helt rätt.
 
Sv: Amning offentligt

Jag trodde vissa i tråden argumenterade för att man bör absolut inte anstränga sig ett dugg för omgivningens skull. Jag först i alla lägen.



Och du nu säger att alla i tråden tycker att det är hel självklart att vara lite diskreta för omgivningen när de ammar.

Du har missat en sak - och det är att det handlar om ansträngning/hänsyn till BEBISEN inte om vad omgivningen eventuellt tycker. Det är inte JAG först i alla lägen, det är BEBIN först i alla lägen. Den som inte tåler att bebin kommer först för en förälder utan är den som kräver hänsyn är den som har problem. Anser jag,
 
Sv: Amning offentligt

Jo men att man ens tänker "det där var hänsynslös amning". Jag kan inte föreställa mig vad för typ av amning som skulle uppfattas som hänsynslös eller odiskret. Att man inte täcker över unge och bröst med en filt? Alltså det är barockt att ens tänka på någons amning på det sättet.

Kan inte minnas att jag skrivit att jag tänkt -det där var hänsynslös amning, någon gång. Kan inte minnas att jag skrivit att man ska täcka över någonting med en filt.

Energi har ju förklarat "aggroamning" flera gånger: det handlar om att amma som en sorts aktivism, att göra det var och när som helst utan att fundera över att det ska vara "diskret" eller "hänsynsfullt". Utifrån grundtanken att det inte finns något som heter hänsynslös amning. Vilket jag tycker är en fullt förståelig inställning och helt rätt.

Om man gör det som aktivism så bör man väl göra det inte -var som helst utan -just där det skulle kunna störa. Inte -på det sätt som är bekvämast för bebin utan -på det sätt som jag tror är mest provocerande för omgivningen.

Dvs jag vill gärna att någon ska bli störd så att de förstår bättre sedan/eller skriver ett ilsket inlägg om amning i ett forum.
 
Sv: Amning offentligt

Du har missat en sak - och det är att det handlar om ansträngning/hänsyn till BEBISEN inte om vad omgivningen eventuellt tycker. Det är inte JAG först i alla lägen, det är BEBIN först i alla lägen. Den som inte tåler att bebin kommer först för en förälder utan är den som kräver hänsyn är den som har problem. Anser jag,

Vad du helt kallt säger här är att när jag vände mig om för att amma på ett café så gjorde jag fel mot min bebis. Likaså när jag köpte amningstopp på H&M, det var bekvämt för mig=ergo bebin kom inte först.

Ibland klarar man göra två saker, med lite olika prioritet men med gott resultat.

(Sedan måste jag erkänna, jag var inte riktigt så självuppoffrande som jag borde, bebin fick följa med på amningshjälp för blödande bröstvårtor, så lite tänkte jag på mig själv också. För att inte tala om att jag åt lunch ute ibland o handlade trots att han kunde vakna och tycka det var tråkigt. Han blev lätt uttråkad. ändr, för att inte tala om att jag gick på fest också! sydde till och med en klänning för att kunna amma lätt, inte heller den festen för bebins skull. Borde stannat hemma. )
 
Senast ändrad:
Sv: Amning offentligt

Som i Mabuses exempel, jag kan garantera att jag inte hade brytt mig ett skit. En morsa som ammar sin unge - so what? Människor är däggdjur, det borde inte vara en nyhet för någon.

Absolut, och könsorgan har vi allihop också, det är heller inte en nyhet för någon. Icke desto mindre är jag ju glad om ingen restauranggäst langar upp sin snopp på bordet, även om det inte vore en nyhet för mig att det finns såna kroppsdelar. Eller pinkar på golvet, även om det inte är en nyhet för någon att alla människor måste kissa.

Att amma diskret handlar alltså inte om att man måste amma diskret för att folk blir förvånade över att bebisar ammar, utan om att vi har en social konvention om att inte visa bröst och könsorgan på exempelvis restauranger, och många andra offentliga platser. Så om man bryter mot den så gör man andra besvärade, för att man tittar på något som är privat (alltså brösten), som man enligt konventionen inte borde se.

Sen kan man ju för egen del strunta i den konventionen och gå naken på stan, men förmodligen kommer ganska många känna sig besvärade då.
 
Sv: Amning offentligt

Jag menar inte att du har nämnt det specifikt men om det finns något som heter att visa hänsyn när man ammar så ger det att det måste finnas hänsynslös amning. Likaså diskret - odiskret.

Energi har flera gånger skrivit: "jag ska amma offentligt. Utan skam. Utan skuld. Utan att skyla mig. Aggroamma" Det är väl inte så svårt att begripa? Jag kallar det aktivism eftersom det görs med politik i åtanke. Det betyder inte att det måste vara organiserat och maxat provocerande.
 
Sv: Amning offentligt

Min amningskarriär utspelade sig inom åren 1989-90. Jag kan inte minnas att jag någon enda gång stötte på bekymrade åsikter om offentlig amning då. Ganska ofta kom folk fram och tyckte det var mysigt och gulligt och fint att jag satt och ammade tex på kaféer, och det hände att personalen mycket vänligt frågade om jag behövde hjälp på något sätt (en servett, ett glas vatten, eller så).

Den här bekymrade diskussionen som har dykt upp, känner jag mig främmande för, och jag konstaterar att man ammar betydligt mindre i offentliga miljöer nu än man gjorde då. (Samtidigt som sexualiseringen av kvinnokroppen nog har ökat snarare än minskat.)

När det gäller diskretionen, så tänker jag att man är väl så diskret med sin kropp som man är, så att säga. Även när man ammar. Själv klär jag mig i princip alltid så att jag visar ganska lite hud, tex, och det ändrade jag ju inte på när jag ammade. Andra är lite mindre diskreta av sig. Jag har egentligen ingen uppfattning om vilket som är mer "rätt" än det andra.

En del par pussas mer indiskret än andra i offentliga miljöer, en del personer pratar väldigt ogenerat om personliga förehavanden i telefon i offentliga miljöer, en del syns och hörs mer än andra på andra sätt. Jag tänker mig att "indiskret amning" faller under samma kategori. Och jag kan inte tycka att just amning är det mest problematiska av de här exemplen.

(Det där med att man ska hitta en lugn hörna för bebisens skull, beror ju på om bebisen behöver det eller inte. Så det är väl en annan fråga.)
 
Sv: Amning offentligt

Ja men kvinnobröst är ju samma sak som en kuk. :banghead:

Det ligger ju en feministisk tanke bakom, att göra motstånd mot sexualiseringen av kvinnobröst. Problemen med sexualiseringen av kvinnobröst blir extra påtagligt i samband med amning.
 
Sv: Amning offentligt

Energi har flera gånger skrivit: "jag ska amma offentligt. Utan skam. Utan skuld. Utan att skyla mig. Aggroamma" Det är väl inte så svårt att begripa? Jag kallar det aktivism eftersom det görs med politik i åtanke. Det betyder inte att det måste vara organiserat och maxat provocerande.

Jag tror att den för sin tid helt normala amning som jag ägnade mig åt, idag hade kunnat beskrivas som aggroamning eller tex vulgoamning.

Jag är så himla glad att det var så oproblematiskt då jag behövde det! Det offentliga rummet var tillgängligt för mig när jag var föräldraledig!
 
Sv: Amning offentligt

Jag uppfattar amning som mycket oproblematiskt idag. Det enda anmärkningsvärda jag stött på i amningsammanhang, är ett väldigt tryck på att man ska just amma, framförallt från MVC. Men det har ju inget med den här diskussionen att göra.

I övrigt uppfattar jag att det tycks råda social konsensus på området: alla i princip tycker det är ok att amma offentligt, och alla i princip är överens om att man gärna gör det lite diskret, om möjligt. Uppenbart är det så anmärkningsvärt och ovanligt att man har olika åsikt på området, att det är en nyhetshändelse om det inträffar. Det tyder ju knappast på att det är ett vanligt förekommande problem med olika åsikter om hur offentlig amning ska utföras.

Det offentliga rummet är jättetillgängligt när man är föräldraledigt, det är barnvagnsramper och skötbord i snart sagt varenda offentligt utrymme.
 
Sv: Amning offentligt

Nu tycker jag att du tolkar mig som fan läser bibeln.

Jag har inte sagt att du gjorde fel mot din bebis. Om det hade missgynnat din bebis att vända dig bort eller använt amningstop så hade jag tyckt att du gjorde en rutten prioritering. Det är för mig helt bakvänt att hellre visa hänsyn till okända människors eventuella spänningar runt amning än att göra vad som är bäst för bebin.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
11 753
Senast: WildWilma
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 865
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 447
Senast: Efwa
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu när jag sitter och ammar hela dagarna så surfar jag givetvis en hel del under tiden. Igår så läste jag en så otrolig vacker...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 067
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bilsätesskydd
  • Barmarksdrag/canicross
  • Avliva aggressiv hund

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp