Amning offentligt

Sv: Amning offentligt

Ja men kvinnobröst är ju samma sak som en kuk. :banghead:

Det ligger ju en feministisk tanke bakom, att göra motstånd mot sexualiseringen av kvinnobröst. Problemen med sexualiseringen av kvinnobröst blir extra påtagligt i samband med amning.

Det är samma sak i meningen att det är en kroppsdel som det är socialt tabu just nu i just det här samhället att visa för okända, utanför speciella sammanhang som exempelvis omklädningsrum på simhallar eller läkarmottagningar. Det beror ju helt på den sociala kontexten, det finns ju gott om sammanhang där det inte är så.

Varför är det ur feministisk synvinkel problematiskt om det är tabu att visa bröst offentligt för okända?
 
Sv: Amning offentligt

Varför är det ur feministisk synvinkel problematiskt om det är tabu att visa bröst offentligt för okända?

Till exempel för att man då inte kan amma offentligt!
1087.gif
 
Sv: Amning offentligt

Jag uppfattar amning som mycket oproblematiskt idag. Det enda anmärkningsvärda jag stött på i amningsammanhang, är ett väldigt tryck på att man ska just amma, framförallt från MVC. Men det har ju inget med den här diskussionen att göra.

I övrigt uppfattar jag att det tycks råda social konsensus på området: alla i princip tycker det är ok att amma offentligt, och alla i princip är överens om att man gärna gör det lite diskret, om möjligt. Uppenbart är det så anmärkningsvärt och ovanligt att man har olika åsikt på området, att det är en nyhetshändelse om det inträffar. Det tyder ju knappast på att det är ett vanligt förekommande problem med olika åsikter om hur offentlig amning ska utföras.

Det offentliga rummet är jättetillgängligt när man är föräldraledigt, det är barnvagnsramper och skötbord i snart sagt varenda offentligt utrymme.

Exakt. (tio)
 
Sv: Amning offentligt

Nu tycker jag att du tolkar mig som fan läser bibeln.

Jag har inte sagt att du gjorde fel mot din bebis. Om det hade missgynnat din bebis att vända dig bort eller använt amningstop så hade jag tyckt att du gjorde en rutten prioritering. Det är för mig helt bakvänt att hellre visa hänsyn till okända människors eventuella spänningar runt amning än att göra vad som är bäst för bebin.

Detsamma. Jag kunde inte för mitt liv förstå hur mitt, -"sitta med ryggen mot närmsta bord på ett café", kunde uppfattas som "ondsint bortprioriterar bebin för omgivningens bortskämda bekvämlighet".

Ingen i tråden överhuvudtaget har någonstans skrivit att -Du BÖR hellre visa hänsyn till okända människors eventuella spänningar istället för att göra vad som är bäst för bebin. (låt den lida)

Alla i tråden har skrivit, bebin ska självklart få mat på det sätt som är bekvämt för den. Kan du samtidigt utan onödiga åthävor visa hänsyn till okända människors eventuella spänningar -gör gärna det, varför inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Amning offentligt

Till exempel för att man då inte kan amma offentligt!
1087.gif

Fast det kan man ju uppenbarligen, eftersom det finns en social överenskommelse om att det är ok att visa lite bröst om man behöver amma? Man försöker att inte visa mer bröst än nödvändigt, och omgivningen försöker vara lite diskret och tar inte chansen att spana tuttar när nån ammar. En rätt smidig lösning, och så blir det inget problem att kombinera bröstvisartabu och amningsbehov.

Ungefär som att det finns en social överenskommelse om att det är ok att visa brösten för okända om det handlar om en läkarundersökning, eller om man ska bada bastu tillsammans med andra. Det är ju ändå inte så många situationer där man behöver visa brösten.
 
Sv: Amning offentligt

Eventuellt knapplån, vet inte längre för jäklar i mig vad mycket inlägg som ploppat upp!

Någon undrade om det är ett problem. Ja, när kvinnor avstår från amning enbart på grund av folks reaktioner är det ett problem. Jag har en vän som nu, när hon är gravid, redan har bestämt sig för att inte amma för att hon är rädd för vad andra ska tycka.
En annan vän har valt att bara amma sitt andra barn när hon är hemma på grund av de reaktioner hon fick när hon ammade sitt första barn offentligt.

Jag känner också obehag inför den kommande amningen. Det är ett jättestort problem. Ingen kvinna ska behöva känna så!

Och nej, jag kommer inte gå in för att "provocera" så mycket som möjligt. Men att det överhuvudtaget ses som provocerande att mata sin bebis utan att gå undan eller täcka med en sjal visar ju på att det är något jävligt kajko med samhället. Men jag förstår inte vad, ingen kan ju någonsin berätta vad det är som är så provocerande med ett kvinnorbröst.
Då är det lätt att en antar att det handlar om att bröstet helt plötsligt inte är sexuellt. Och sexualiseringen av kvinnokroppen är väldigt problematisk. Det är nämligen så att JAG bestämmer när mina bröst är sexiga och när de är mjölkfabriker.

Men det skulle vara spännande att höra vad som är så provocerande med ett bröst!
 
Sv: Amning offentligt

Fast det kan man ju uppenbarligen, eftersom det finns en social överenskommelse om att det är ok att visa lite bröst om man behöver amma?

Tabut är ju inte helt konstant, inte ens över så pass kort tid som ett par, tre decennier. Eftersom den här typen av diskussion överhuvudtaget uppstår, och gör det lite då och då, och eftersom uttalanden om att man visst kan amma offentligt åtföljs av hur diskret detta bör ske, så framstår inte utrymmet för offentlig amning som särdeles stort, skulle jag säga. Överenskommelsen verkar vara uppe till något slags omförhandling. (Och de situationer där det anses acceptabelt att ha bara bröst, om man är kvinna, är just nu färre än de har varit andra perioder under min livstid, tex.)

Jag tycker som sagt också att man ser offentlig amning mer sällan nu än för sådär 20-25 år sedan.

Sedan min egen amningstid, minns jag ingenting om vikten av diskretion. Det enda jag minns är att jag själv var betydligt mer diskret vid utlandsresor (Rostock på den östyska tiden och Rom), därför att jag var osäker på koderna då och inte ville ställa till med skandal.

Amningstrycket om att man ska amma om man så har blödande variga sår på bröstvårtorna, ångest och lunginflammation, är jag också bekant med. Det är verkligen inte roligt. Det var gräsligt redan när jag ammade, så jag hoppas att det inte har förvärrats ytterligare (om det ens är möjligt).
 
Sv: Amning offentligt

Någon undrade om det är ett problem. Ja, när kvinnor avstår från amning enbart på grund av folks reaktioner är det ett problem. Jag har en vän som nu, när hon är gravid, redan har bestämt sig för att inte amma för att hon är rädd för vad andra ska tycka.
En annan vän har valt att bara amma sitt andra barn när hon är hemma på grund av de reaktioner hon fick när hon ammade sitt första barn offentligt.

Jag känner också obehag inför den kommande amningen. Det är ett jättestort problem. Ingen kvinna ska behöva känna så!

Ja det verkar jättekonstigt och väldigt dumt. Då förstår jag att du blir arg och känner att du tänker amma trots arga blickar. Det kändes bara som en konstig kommentar när jag inte kände igen konceptet arga blickar eller att någon avstått från att amma på grund av dem från livet/anekdoter.

Är det din ort? eller land? bekantskapskrets? eller är det någonting nytt de senaste fyra åren startat av debatten i USA och i kvällstidningarna? Har ni pratat med de här personerna som stirrar och kommenterar? Om de är i bekantskapskretsen.

Kort sagt, alla i omgivningen tycker att man ska gå undan helt och du tänker inte göra det utan amma normalt. Det låter rimligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Amning offentligt

Det kanske beror på var man bor? Där jag bor finns mycket småbarn, och följaktligen ammas det en del. Eftersom jag fått två barn som ammats länge de senaste åren har jag dessutom mycket och färsk erfarenhet av hur det är att amma offentligt idag. Jag har aldrig upplevt det som ett problem på något sätt, ingen har tittat snett, jag har inte missat något jag velat göra pga amningsbehov. Jag är hemskt ledsen, men jag ser faktiskt inte problemet. Att undvika amningssituationer i stil med den jag beskrev, på restaurang, har varit mycket enkelt, och jag har inte upplevt det som ett problem på något sätt. När det gäller restaurangbesök med bebisar, så är väl amningen i vilket fall det minsta problemet?

Det är möjligt att det var ännu mer liberalt för 20 år sen, då det väl också solades mer toppless etc, men är det verkligen ett problem om det inte är lika tillåtande att visa brösten idag? Givet att det inte går till överdrift, givetvis, men jag tycker det är långt kvar dit ännu.
 
Senast ändrad:
Sv: Amning offentligt

Kvinnan som är gravid och har valt bort amning har fått kommentarer från släkten om att det är äckligt att låta en bebis suga på mammans bröstvårta. Den släkting som gick på hårdast menade att det är näst intill incest att amma. :banghead:

Kvinnan som väljer att amma sitt andra barn, men bara hemma, fick tidigare arga blickar, några få personer kommenterade att det var opassande att amma bland folk. Mest av allt är det en känsla hos henne att hon är äcklig när hon ammar.

Fruktansvärt och tragiskt. Jag, som inte har ett stort umgänge, känner TVÅ personer som väljer bort amning. Hur många fler finns det? Hur många är det som vill amma men inte vågar? En kvinna är en för mycket.
 
Sv: Amning offentligt

Vad härligt att du aldrig upplevt att det är ett problem. Så önskar jag att alla får känna! Men för många ÄR det ett stort problem och något som skapar ordentlig ångest. Så även om du inte ser problemet så finns det. Och det är nog vanligare än en tror.
 
Sv: Amning offentligt

Jo det verkar ju vara något fel på dem (släkten). Kan det vara någonting lokalt. Har aldrig hört någonting liknande.
 
Sv: Amning offentligt

Jag upplevde det när jag var i Göteborg för några veckor sedan. En mamma som ammade sitt barn på en restaurang under lunch och jag såg att åtminstone två av dom som passerade tittade med avsmak och skakade på huvudet. Flertalet tittade, men där kan jag inte avgöra vad orsaken till stirrandet berodde på.

Så nej, jag tror inte att det enbart är en lokal fråga. Jag har sett samma situationer i Stockholm med för den delen.

Däremot har jag aldrig någonsin stött på en mamma som ammar med brösten fritt hängande och slängande, dom finns säkert, men hur stort problem är det i verkligheten? Mammorna som jag tar upp som exempel är ovan var inga mammor som slängde runt med sina tuttar till allmän beskådning.
 
Sv: Amning offentligt

Nej jag tror inte att det är något lokalt. Den ena bor här i Uppland och den andra bor i Östergötland.
 
Sv: Amning offentligt

Det kan man ju också tolka lite olika. Dels som att amning är så himla välkommet, dels som att amning inte alls alltid är välkommet, men här är det det i alla fall.

När det behöver sägas att det är tillåtet, får jag känslan av att det inte alltid är det.

Men om det i själva verket är helt problemfritt, så begriper jag inte varför diskussionen ens uppstår?

Jag har aldrig sett någon amma på något provokativt vis, men jag har å andra sidan ingen åsikt om att amning bör gå diskret till. I den mån diskretion förekommer i sammanhanget, har jag alltid tänkt mig att man skyddar sig själv, snarare än visar omgivningen hänsyn.
 
Sv: Amning offentligt

Det kan man ju också tolka lite olika. Dels som att amning är så himla välkommet, dels som att amning inte alls alltid är välkommet, men här är det det i alla fall.

När det behöver sägas att det är tillåtet, får jag känslan av att det inte alltid är det.

Ja, det var förstås för det där senare jag la in länken. Det lät som Mabuse trodde att motståndet mot offentlig amning var något litet lokalt fenomen. Men att kaféer o dyl till och med deklarerar sig som amningsvänliga bör betyda att amning ÄR problematiskt i många fall - t o m i storstäderna.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
11 634
Senast: WildWilma
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 805
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 413
Senast: Efwa
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu när jag sitter och ammar hela dagarna så surfar jag givetvis en hel del under tiden. Igår så läste jag en så otrolig vacker...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 010
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp