Bukefalos 28 år!

Amorteringskrav -hur påverkar det?

När jag var hos Handelsbanken gällde amorteringskravet endast delen ner till 70%. Räknas 2% på hela lånesumman nu alltså?

2 % ner till 70 % och sedan 1 % ner till 50 % av värdet på bostaden. Det blir också strikta regler för när man får göra en ny värdering av bostaden.
 
Det dumma i det hela är ju att även de som tagit betydligt mindre lån på mindre överhettade orter har lånat amorteringsfritt.

jag har svårt att begripa varför man inte amorterar på ett lån på säg 800.000 på ett hus man planerar att bo i resten av livet. Då har man ju fortfarande lika höga boendekostnader - eller högre - när man går i pension och halverar inkomsten.

Så har bekanta till mig gjort. De köpte en mindre gård och bägge hade nära till pension. Lånet kommer att vara exakt lika stort när de är 85 som det är nu när den ena av dem fortfarande jobbar. Ponera att räntan går upp till 7%. Snacka om att de får dyrare bostad....

Intressant nog var det helstatliga SBAB som införde amorteringsfria bostadslån... och övriga banker blev tvungna att följa efter av kunkurrensskäl... Det var även SBAB som införde möjligheten att låna upp till 90 % som bottenlån - vilket sedan tvingade fram bolånetaket... Konstigt att inte staten agerat starkare som ägare i de fallen...!
 
Nu är amorteringskravet i princip här och jag har noterat att det märks! Lägenhetspriserna här i mitt område (yttre delen av Stockholms stad) har plötsligt minskat med 15%. Det finns gott om objekt på marknaden men få spekulanter så det blir inga budgivningar just nu. Det blir intressant att se vad som händer framöver, om priserna återhämtar sig när folk vant sig eller om folk faktiskt inte har råd att amortera.
 
Nu är amorteringskravet i princip här och jag har noterat att det märks! Lägenhetspriserna här i mitt område (yttre delen av Stockholms stad) har plötsligt minskat med 15%. Det finns gott om objekt på marknaden men få spekulanter så det blir inga budgivningar just nu. Det blir intressant att se vad som händer framöver, om priserna återhämtar sig när folk vant sig eller om folk faktiskt inte har råd att amortera.
Någon vän sa till mig att det märks av även i min stad, men det har då inte jag märkt. Tycker alla hus jag kollar på fortfarande skenar i pris. Senast såg jag ett som gick upp över en miljon, från drygt 2 miljoner till över 3 miljoner!

Dock är det väldigt få hus till salu inne i stan, nästan bara lägenheter..
 
Det verkar även vara ganska många som ska få till tilläggslån på sina hus/lgh nu innan 1/6 (noterat i bekantskapskretsen typ.)
 
Banken vi har införde amorteringskravet redan för ca 1 år sen. För mig känns det inte konstigt att amortera av 2%.
Jag vill betala av så mycket jag kan och förhoppningsvis blir helt fri från lån innan pensionen (långt dit ;) ). Jag kan inte riktigt förstå resonemanget hos dem som endast betalar ränta och inte amorterar någonting.
 
Problemet blir ju för oss som bor i "dyra" städer. Det blir inte direkt lättare att köpa bostad när priserna redan nu är höga och det blir dyrare att ha lån. Passar dåligt ihop med bostadsbristen.
Ja och därför är det låg avyttring på bostäder, vi skulle inte behöva den storlek som vi har men för oss blir det billigast så helt enkelt.
 
Nu är amorteringskravet i princip här och jag har noterat att det märks! Lägenhetspriserna här i mitt område (yttre delen av Stockholms stad) har plötsligt minskat med 15%. Det finns gott om objekt på marknaden men få spekulanter så det blir inga budgivningar just nu. Det blir intressant att se vad som händer framöver, om priserna återhämtar sig när folk vant sig eller om folk faktiskt inte har råd att amortera.

Vi kollar lite på hus/radhus och jag tycker mig inte ha märkt av det så jättemycket än. Undantaget ett hus i Norra ängby som vi var lite sugna på (men sedan insåg att det inte skulle vara realistiskt med tanke på renoveringsbehoven) där det bara var två intressenter och där budgivningen tycks ha avstannat på 5300000 kr.

Det som verkar påverka mest just nu är istället osäkerheten kring vad som händer med tomträttsavgälderna. Här ute där vi bor kan det komma att stiga med 18000 kr per år.
 
Nu är amorteringskravet i princip här och jag har noterat att det märks! Lägenhetspriserna här i mitt område (yttre delen av Stockholms stad) har plötsligt minskat med 15%. Det finns gott om objekt på marknaden men få spekulanter så det blir inga budgivningar just nu. Det blir intressant att se vad som händer framöver, om priserna återhämtar sig när folk vant sig eller om folk faktiskt inte har råd att amortera.

Och där jag bor drog husen iväg med över en miljon extra häromveckan.
 
Nu är amorteringskravet i princip här och jag har noterat att det märks! Lägenhetspriserna här i mitt område (yttre delen av Stockholms stad) har plötsligt minskat med 15%. Det finns gott om objekt på marknaden men få spekulanter så det blir inga budgivningar just nu. Det blir intressant att se vad som händer framöver, om priserna återhämtar sig när folk vant sig eller om folk faktiskt inte har råd att amortera.

Går dom 15% under utgångspriset?
 
Det måste nog gå några månader iaf innan man kan se några effekter av amorteringskravet. Nu precis när det införs kan ju både utbud och efterfrågan gå ner på kort sikt om det har "spurtats" för att bli klara innan kravet införs.
 
Ja det med. Och så - spara motsvarande amorteringen - tar bort den där risken med att inte amortera. Dessutom har man en hög buffert vid ev rep/oförutsedda kostnader. Men tyvärr så visade det sig ju att majoriteten av hushållen inte gjorde så utan de "levde upp" pengarna som inte behövde amorteras. (Levde upp = de gick åt till övriga hushållskostnader, inte levde loppan för de. Även om vissa kanske gjorde det med)

Jag är lite förvånad över att folk sparar så lite faktiskt, framför allt om man har ett hus eller bostadsrätt och/eller stora lån :eek:

Tyckte jag hörde om någon undersökning härom dagen som visade att 4 av 10 hade inte ens två månadslöner sparade, men jag hoppas jag hörde fel...?!! :confused:
 
Det tror jag inte du har. Men det är ett så speciellt läge med 20-30% ökningar per år. På lägenheter värda många miljoner. Folk runt omkring mig, vanlig medelklass i 30års åldern cashar ut sinnessjuka summor vid försäljning, köper dyrt och säljer ännu dyrare året efter. De köper villor för 7-10 miljoner, belånade endast 50% men det är fortfarande hutlöst stora lån.

Att spara tusenlappar när du drar in miljoner bara genom att bo.

Min farfar köpte lägenhet 1965. När han dog 2014 hade lägenheten ökat så i värde att han bott gratis hela tiden.
 
Vi letar hus i södra Sthlm, det har aldrig legat hus kvar ute 4dgr efter visning. Det gör det nu.

Vilket ändå är konstigt, kanske är de för högt prissatta men har man ett köpekontrakt skrivet innan 1/6 så gäller inte de nya reglerna, så då tycker man att folk borde vara angelägna. (Kollat då vi köpte i mars med tillträde mitten juni).
 
Vi letar hus i södra Sthlm, det har aldrig legat hus kvar ute 4dgr efter visning. Det gör det nu.
Samma som jag ser i mitt område då (västerort). Det kommer på sin höjd ett bud eller två kring utgångspriset men det blir ingen affär för säljarna hade förväntat sig 10-15-20% uppgång i budgivningen. Har man tur och hittar en säljare som är i tidsnöd kan man nog fynda.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När man ska binda om räntorna på sitt lån, gör banken en ny värdering av huset då? Motsvarande hus i området har gått ner typ 200k i...
Svar
17
· Visningar
1 663
Senast: Acto
·
Samhälle Spinoff på en spinoff. Det hävdas ju ofta att reavinstskatten på bostäder gör att folk inte har råd att flytta. Jag är kanske korkad...
Svar
15
· Visningar
1 333
Senast: touche
·
Äldre Jag kan inte mycket om bostadsmarknaden alls, mer än att förfasas över priserna. Jag kikar på hus och varit lite intresserad av en del...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 608
Senast: Zoya
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 451

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp