Bukefalos 28 år!

Amputera hund?

Sv: Amputera hund?

Nu vet jag ju ine riktigt men jag såg på Animal Planet en gång där dom amputerade ett ben på en hund och dom sa att hunden inte skulle lida. Dom klarar sig mkt väl med 3 ben.
 
Sv: Amputera hund?

Jag tycker att det är okej, om det är ett bakben & en "lätt", i övrigt frisk hund. Min klanthund ramlade ner från sängen & skadade hasen, då hoppade han på tre ben som han aldrig gjort annat.

Han är en lätt hund som är frisk i övrigt, så skulle situationen uppkomma skulle jag nog välja att amputera, om det kändes som det bästa i den situationen. Men var hundens allmäntillstånd dåligt & det var en tung ras skulle jag avliva.
 
Sv: Amputera hund?

Av rent egoistiska skäl skulle jag valt att avliva, jag vill inte bli begrännsad i mitt hundägande. Jag vet inte hur det påverkar hunden, det finns ju den här Flyball-hunden någon pratade om.
Låt säga att det påverkar användbarheten, då kan jag inte längre sikta på elit i lydnad, kan inte längre sikta på elit i spår, kan inte längre ställa ut, kan inte få min tjej till brukschampion, kan inte träna agility.
Och låt säga att det inte påverkar användbarheten, hu påverkar ovenståede arbete hundens kropp då? Slits den ut i förtid? Kan den hålla med så mycket belastning på de andra benen? Borde den inte bli sned?
Av humana skäl vet jag inte hur jag ställer mig, har aldrig träffat en trebent hund, men jag har svårt att tänka mig att det inte medför förslitningsskador.
 
Sv: Amputera hund?

Jag är inte den som är den, men detta var lite scary: http://www.youtube.com/watch?v=Wu_3merZdYA

Nu är inte den hunden amputerad förvisso, så den har ju inte vetat något annat. Men ändå, den lär ju få förslitningsskador ganska tidigt.

Fast det där är ju bara vidrigt , dels för att det är förbannat onaturligt för hunden fysiskt att gå i den ställningen. Höften vinklas riktigt illa och bakben/rygg/höftområde som inte är byggt för att belastas på det sättet utsätts sannolikt för ganska stor påfrestning.
Det där är ju regelrätt djurplågeri.
 
Sv: Amputera hund?

Hunden lär ju inte hålla särskilt länge och då får man åtminstone hoppas att hunden visar att den har ont och att familjen inte låter den lida. Vad säger man? Det hade inte kunnat inträffa någonannanstans än i USA.

Hunden ser förvisso glad ut, men...:crazy: Nej, detta var för magstarkt för mig.
 
Sv: Amputera hund?

Fast det där är ju bara vidrigt , dels för att det är förbannat onaturligt för hunden fysiskt att gå i den ställningen. Höften vinklas riktigt illa och bakben/rygg/höftområde som inte är byggt för att belastas på det sättet utsätts sannolikt för ganska stor påfrestning.
Det där är ju regelrätt djurplågeri.

Men lider hunden av det? Förslitningar kommer ju komma i vilket fall. Och förmodligen får även trebenta hundar pålagringar och förslitningar.

*KL*

Jag funderar också hur långt man kan gå för att få ha kvar sin hund? Jag är totalt emot amputering, oavsett vilken ras, vilket rörelsebehov osv. Annars kan vi lika gärna ta bort alla organ som slutat fungera, ops. Hunden fick en stomipåse. Lider den? Nej den ser glad ut?

Lider en hund av en rosa paljettklänning, förmodligen inte. Men hur många här tycker att det är "rätt"? För mig är det ren princip vad man gör och inte gör med ett djur.

Jag är säker på att även den piggaste Mallen skulle klara sig på 3 ben, och få sitt rörelsebehov tillfredsställt. Men är det rätt att göra så? För mig, absolut inte.
 
Sv: Amputera hund?

*KL*

Jag funderar också hur långt man kan gå för att få ha kvar sin hund? .

Precis! Min åsikt är att det är av enbart egoistiska skäl man låter en hund gå igenom en sådan operation.......
 
Sv: Amputera hund?

Men lider hunden av det? Förslitningar kommer ju komma i vilket fall. Och förmodligen får även trebenta hundar pålagringar och förslitningar.
Jag tror att den lider ja, nu vet den förvisso inte bättre just denna hunden utan har alltids levt så, men en hund ska ändå kunna leva så naturligt som möjligt. Ett ben som saknas bak tycker inte jag är hälften så allvarligt som en stomipåse där hunden har ett mer egentligt handikapp och måste ha hjälp att göra sina behov-Inte schysst. En trebent hund klarar sig gott o väl själv. Annat vore det om den var tvungen att ha en krycka eller annat hjälpmedel för att det inte gick annars.
*KL*



Jag är säker på att även den piggaste Mallen skulle klara sig på 3 ben, och få sitt rörelsebehov tillfredsställt. Men är det rätt att göra så? För mig, absolut inte
Malinois är en väldigt graciös och nätt hund och eftersom att jag tycker att det beror på fall till fall tror jag också att hundar an nättare typ klarar sig bättre med ett ben som fattas den. Dels för att dom oftast är smidiga och har lätt för rörelse men också pga av sin låga vikt. En tung hund har det värre och där är jag helt emot.
Pålagringar kan ju alla hundar få oavsett benantal. Min lilla har ju pålagringar trots sin fyrbenthet och det är ett tämligen vanligt problem bland hundar i allmänhet. Sedan det här med snedbelastning är jag tveksam till. Jag själv är ju sned och inte heller den nättaste personen. Jag har under flera år belastat min högra sida betydligt mer än den vänstra och har inga pålagringar. Nu är det ju inte samma som att hoppa på ett ben. Men å andra sidan har hundar 3 ben att belasta vikt på vilket kan underlätta-för en lättare o nättare ras.
 
Sv: Amputera hund?

Förslitningar kommer ju komma i vilket fall. Och förmodligen får även trebenta hundar pålagringar och förslitningar.

Sen är det ju skillnad på vitt och vitt. Jag kan ge mig tusan på att jag hade fått helvetiska pålagringar/muskel och ledinflammationer etc etc av att gå fyrbent. Det torde vara detsamma för en hund som tvingas gå på två ben. En hund med tre ben behöver ju nödvändigtvis inte få så mkt pålagringar att den faktiskt lider av det. Här kan jag också ta upp min lilla, han har pålagringaroch har förlorat runt 40 % muskelmassa i sitt värsta ben och kanske 20-30 i det andra. Han är ganska försvagad i baken vilket han ändå i dagsläget inte lider av. Han rusar ju som du själv vet runt och det är full rulle hela tiden. Blir det däremot värre och han skulle börja lida av det är det ju dags att ta bort (nu ska det dock åtgärdas). Sålänge hunden behåller muskelmassa i sitt friska ben torde det inte vara ett hiskeligt stort problem.
 
Sv: Amputera hund?

KL

Ser ni inte på animal planet? Där är det ju rätt ofta att dom får amputera ben på hundar, och oftast visar dom en uppföljning om hur det gått också. Alla dessa hundar har sett mkt glada och pigga ut, och dom har utan problem hoppat omkring på sina tre ben och lekt.

Så ja, jag skulle göra det om det var min hund.
 
Sv: Amputera hund?

Var tycker ni om att amputera ett ben på en hund? Är det något ni finner ok, eller helt förkastligt?

Beror helt på individen. Storlek, ålder, arbetsuppgift etc.

En chihuahua och en leonberger har lite olika förutsättningar, rent fysiskt.

Hårt arbetande hundar som inte kan aktiveras på ett tillfredställande sätt efter amputering är knappast bra kandidater för det heller, så som sagt... det beror på.
 
Sv: Amputera hund?

KL.

Kom bara att tänka på en sak som jag hörde för ett tag sedan ...

Under 15-1600- talet var det förbjudet att ha hundar med fyra ben på Öland, pga att hela ön var kungens jaktpark. Ville man ha hund var man alltså tvunen att kapa av ett ben.
 
Sv: Amputera hund?

alltså, det finns säkert en och annan hund som hade klarat sig utmärkt med tre ben. men jag tror det kan vara knepigt att på förhand avgöra vilken hund som saknar sitt ben och vilken som inte gör det. dessutom är det en stor operation som tar lång tid att läka. jag tycker aldrig någonsin att det kan vara värt att chansa.

ang animal planet så visar de också mer eller mindre förlamade hundar som sitter fastspända i någon sorts rullstol. de ser också väldigt glada ut. men det hör till hundarnas natur. de flesta hundar kämpar på så gott det går, fast de har ont och fast de är rörelsehindrade. men det är inte rätt att utsätta dem för en så onaturlig situation. hundar är hundar, de ska få springa på fyra ben i kuperad terräng.
 
Sv: Amputera hund?

Nej jag skulle inte låta amputera ett eller flera ben på någon hund. Jag har träffat en hund som blev av med sitt ena bakben strax efter födseln. En äldre kvinna skulle klippa av vad hon trodde var navelsträngen men det var ett bakben hon tog av med saxen! :eek: Detta var en liten ras som tur var men jag tyckte att det var groteskt och jag skulle inte klara av att behålla en sådan tror jag.

Och jag tycket inte om filmerna trots att hundarna ser "glada" ut.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 557
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
17 650
Senast: hollypolly
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
1 755
Övr. Hund Jag och ska semestra i Sverige i år och det med tält. Det blir premiär för mig men det finns säkert flera vana campare här :). Jag har...
Svar
7
· Visningar
701
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • När den sista dagen kommer ...
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Åkerfräken
  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp