Bukefalos 28 år!

Amputera hund?

Sv: Amputera hund?

Personligen tycker jag inte att det är rimligt att ta som utgångspunkt att alla hundar med funktionsnedsättning ska avlivas. Då borde vi ju avliva alla hundar som börjar bli äldre och lite småknackiga. Varför ska ribban när det gäller hund ligga så förbaskat högt? Det viktiga måste väl ändå vara att livet ur hundens synvinkel är värt att leva?

Fast hur vet du att hunden tycker det är "värt att leva"? För att den viftar på svansen där den ligger i soffan? Hundar kan ligga med svåra skador/smärtor och fortfarande visa sig glada och anstränga sig för sin ägare.

Jag tycker tvärtom att ribban SKA vara skyhög - en hund ska ha tillgång till socialt liv med andra hundar, den ska ha rörelsefrihet, den ska få utlopp för alla sina fysiska och mentala behov. Får den inte det är inte det ett bra hundliv - även om vi kan hålla den vid liv, klappa, och trycka i den goda leverpastejbitar när vi har tid på kvällen efter jobbet.


Det finns uppenbarligen många hundar som inte bara klarar sig med två ben utan som dessutom lever aktiva liv. Det finns t.o.m. trebenta hundar som tävlar. På vilket sätt skulle en sådan hunds livskvalitet vara så låg att livet bör avslutas?

Jag är inte stenhårt emot alla typ av amputation - men jag är väldigt negativ. En lätt hund har såklart lättare att balasera på tre ben, och det tar längre tid för den att få förslitningsskador.


Någon tog upp skillnaden mellan människors och hundars förmåga att tänka och begripa som ett skäl för att man inte bör amputera en hund. Jag tycker det är precis tvärtom. Vi människor ältar, grubblar och våndas. Vi oroar oss förtvivlat mycket över vad andra ska tycka och tänka. Vi är rädda för att känna oss mindervärdiga. Hundar är inte sådana. En trebent hund ligger inte i sin korg och undrar den någonsin ska få para sig igen, nu när den är handikappad. Den tänker inte att den gör matte besviken, nu när den inte kan tävla elitlydnad. Den funderar inte över att den inte kanske inte springer lika snabbt som förr. I stället tar hunden livet som det kommer och gör det bästa av situationen.

Nu tillhör jag gruppen "handikappad", och inte ligger jag i någon korg (säng :D), och ältar över mitt liv direkt... Jag trivs rätt bra faktiskt. En människa som exempelvis är mer eller mindre rörelsehindrad har dessutom tillgång till sociala media, till böcker, till telefon, till TV - till ett helt liv, även om den fysiska kroppen är lite svårförflyttad.

En hund har inte det. Den ligger i soffan, och går sina promenader. Den får enbart de intryck som du som ägare presenterar genom aktiviteter/träning/utevistelse, och har den svårt att hänga med övriga hundar så kan du inte kompensera den för det. Även många helt friska sällskapshundar lever ju vansinnigt tråkiga liv, ligger hemma och tas ut på promenad kanske 1-2 timmar om dagen - hela livet. Det är heller inte ett acceptabelt hundliv tycker jag. Men visst kan de vara glada och sociala med människor - och matte älskar dem så mycket...

Poängen är att hunden är beroende av sin kropp för att få utlopp för sina behov, fysiska och mentala. Människor har fler val, fler sätt att kommunicera och uttrycka sig.


Jag har två unga, friska och levnadsglada hundar. Jag skulle inte tveka att amputera, om prognosen bara var tillräckligt lovande. Jag är helt övertygad om att det är vad de skulle ha valt, om man hade kunnat fråga dem.

Så bra att du är övertygad om vad dina hundar skulle valt. Jag är inte lika säker, och jag hade troligen inte valt att amputera. Jag ser det snarare som en väldigt mänsklig tolkning, som i många fall inte alls utgår ifrån hundens behov. Däremot väldigt mycket ifrån ägaren.

Jag menar naturligtvis inte att hundar inte förtjänar ett bra liv. Jag jobbar själv hemifrån, just för att mina två hundar ska kunna få sina behov av närhet och sysselsättning tillfredsställda. Men det är en del av livet att man inte alltid är på topp. Det är naturligt, även för en hund, att åldras och bli lite tröttare, lite stelare, se och höra lite sämre. Det behöver inte betyda att livet är värdelöst. En äldre hund kan väl fortfarande njuta av att gå på promenad, att vara nära, att tugga på ett ben eller vad det nu är.

Vidare verkar du utgå du ifrån premissen att en benamputerad hund blir kraftigt inskränkt i sin rörelseförmåga. De filmer jag har sett tyder starkt på motsatsen. Hundar verkar tvärtom ha stor kapacitet att anpassa sig fysiskt. Det var en stor del av min poäng. Om hunden kan springa, hoppa, leka och träna, vad är då egentligen problemet, så länge den inte har ont? Om det skulle uppstå förslitningar så får man givetvis ta ställning till det NÄR det har hänt, men varför ta livet av ett djur för något som kanske aldrig blir ett problem? Och om det blir ett problem, kanske först efter lång tid.

Varför ska vi människor ge oss tolkningsföreträde som går emot hundens egna signaler. "Hunden verkar glad och nöjd, men jag föreställer mig att den är ledsen för att den inte kan tävla SM i agility, så jag avlivar den." Det om något är väl att förmänskliga hunden.

Jag tror inte att hundar spelar teater. Om den verkar glad, så är den förmodligen glad. Om den springer, leker och kelar som vanligt finns det väl ingen som helst anledning att tro att det skulle vara någon sorts förställning. Att hundar kan dölja smärta är en annan sak. Men det finns inget som säger att en amputation måste medföra (permanent) smärta.

Och ja, jag vågar gissa vad mina hundar skulle vilja. Jag utgår ifrån den grundläggande premisser att allt levande vill leva. Alternativet är ju ingenting. Om prognosen är att hundarna även efter amputationen kommer att kunna följa med i skogen, springa, leka med varandra osv. så tycker jag att det är rätt självklart att de hellre skulle vilja det än att dö.
 
Sv: Amputera hund?

kl
Helt missat denna tråd.

Vill påpeka att hunden som gick på bakbenen föddes så, o att nån tokig Amerikan "räddade" den från att avlivas.
:eek:
 
Sv: Amputera hund?

Överlag; Jag hade inte gjort det.

Sen beror det lite på vilken typ av hund och situation. Dvs både storlek, kroppsbyggnad, temperament, skada och framtidsutsikter.

Tillägg: Såg nu att tråden var gammal. Jaja. Utifrån nya artikeln: inte okej.
 
Senast ändrad:
Sv: Amputera hund?

Fortsätter: Denna stackars VALP har alltså hunnit få en allvarlig skada, fått gå skadad i över en månad, blivit nekad en operation (varför var den för riskfylld men inte amputeringen? Det är dock en annan fråga), fortsatt vara skadad, fått båda frambenen amputerade, UTAN att få något alternativ typ rullstol, dvs blivit fråntagen all normal möjlighet till rörelse och normalt liv (och detta EFTER misshandeln???) och sen tvingas lära sig gå på två ben. Allt detta på 6 månader, vara ca 2 som frisk.

Stackars, stackars valp.

Och nej, jag hade inte tyckt rullstol var okej. Men det måste vara bättre än att låta hunden ligga med två ben och man tror att den inte kan gå, men låter det ändå vara.
Fast då hade den varit avlivad för länge sen om det var min hund.
 
Sv: Amputera hund?

Beror på ras (aldrig jakthund och "tyngre" raser), ålder(aldrig gammal hund) och omständigheter (hur livskvaliteten blir i stort) i övrigt. Men jag är av uppfattningen att aldrig hålla liv i djur för människans skull enbart.
 
Sv: Amputera hund?

Om det hade handlat om min förra hund så hade jag nog kunnat tänka mig en amputation. Hon kunde självmant gå på två ben då och då, tror hon härmade oss.
Glömmer aldrig när jag hade en glass i handen och sprang och plötsligt hör jag min kompis garva hysteriskt bakom mig. Då har knashunden sprungit bredvid mig på två ben precis som en människa hur långt som helst.

Hon var lika snabb på tre ben som på fyra och liten och nätt. När hon skar sig i tassen var hon trebent i tre veckor och det gick utmärkt.

För mig handlar det om ålder, storlek och psyke på hund. Min nuvarande hund hade nog fått somna in.
 
Sv: Amputera hund?

Den här tråden hade jag glömt bort... Tänka sig så mycket intressant som skrivs här på Buke! :D



Jag menar naturligtvis inte att hundar inte förtjänar ett bra liv. Jag jobbar själv hemifrån, just för att mina två hundar ska kunna få sina behov av närhet och sysselsättning tillfredsställda. Men det är en del av livet att man inte alltid är på topp. Det är naturligt, även för en hund, att åldras och bli lite tröttare, lite stelare, se och höra lite sämre. Det behöver inte betyda att livet är värdelöst. En äldre hund kan väl fortfarande njuta av att gå på promenad, att vara nära, att tugga på ett ben eller vad det nu är.


Jag håller med. Däremot är väl alltid den springande punkten - för oss som haft ett gäng hundar som gått vidare över regnbågsbron- att bedöma NÄR det naturliga åldrandet faktiskt inskränker hunden såpass att den bör avlivas. Någonstans går ju hunden över en tröskel, den är inte bara "lite stel" längre. Jag har tyckt att det är fruktansvärt svårt att veta vad som är rätt beslut när jag suttit där med en gammal hund.


Vidare verkar du utgå du ifrån premissen att en benamputerad hund blir kraftigt inskränkt i sin rörelseförmåga. De filmer jag har sett tyder starkt på motsatsen. Hundar verkar tvärtom ha stor kapacitet att anpassa sig fysiskt. Det var en stor del av min poäng. Om hunden kan springa, hoppa, leka och träna, vad är då egentligen problemet, så länge den inte har ont? Om det skulle uppstå förslitningar så får man givetvis ta ställning till det NÄR det har hänt, men varför ta livet av ett djur för något som kanske aldrig blir ett problem? Och om det blir ett problem, kanske först efter lång tid.

Ja, jag utgår ifrån att en amputerad hund blir inskränkt i sin rörelseförmåga. Däremot hur kraftigt inskränkt beror på hundens ras och temperament. En liten lätt hund klarar amputation bättre än en tyngre. Liksom en yngre hund lättare anpassar sig än en äldre.

Angående smärta så vet vi ju inte om den har ont eller inte. Hundar kämpar på. En av våra blev påkörd av en bil: hunden låg på asfalten med flera brutna revben, krossad mjälte och så stora inre skador att den fick avlivas akut väl inne på djursjukhuset - den viftade på svansen där på vägen. Även när han akutskjutsats till vet viftade han på svansen och slickade våra händer.


Varför ska vi människor ge oss tolkningsföreträde som går emot hundens egna signaler. "Hunden verkar glad och nöjd, men jag föreställer mig att den är ledsen för att den inte kan tävla SM i agility, så jag avlivar den." Det om något är väl att förmänskliga hunden.

Den behöver inte tävla SM i agility. Men jag vill VETA att den är ok. Inte tro att den kanske är det för att den inte vrider sig i smärtor. Nej, jag chansar inte.

Är man osäker går det att de den smärtstillande en period, om den "plötsligt" får med energi och glädje i stegen då, så vet du att den haft ont innan.


Jag tror inte att hundar spelar teater. Om den verkar glad, så är den förmodligen glad. Om den springer, leker och kelar som vanligt finns det väl ingen som helst anledning att tro att det skulle vara någon sorts förställning. Att hundar kan dölja smärta är en annan sak. Men det finns inget som säger att en amputation måste medföra (permanent) smärta.

Hundar spelar ofta teater. De gör det för att få fördelar, för att matte ska bli glad, för att de är rädda, eller av andra orsaker. En hund som litar på sin människa kommer och berättar om något är fel - men de är enormt olika i var gränsen går för varje individ. En kan komma och markera för minsta lilla (jättebra!), en kämpar på in absurdum för att den så gärna vill göra rätt och få beröm. Då är det upp till ägaren att se de små signalerna.


Och ja, jag vågar gissa vad mina hundar skulle vilja. Jag utgår ifrån den grundläggande premisser att allt levande vill leva. Alternativet är ju ingenting. Om prognosen är att hundarna även efter amputationen kommer att kunna följa med i skogen, springa, leka med varandra osv. så tycker jag att det är rätt självklart att de hellre skulle vilja det än att dö.

Som jag skrev ovan, för ett halvår sedan (:D), så är jag inte absolut emot alla tyepr av amputation. Men jag är väldigt negativ och tycker att sådana stora ingrepp ska utföras restriktivt. Jag skulle inte utsätta någon av mina arbetande hundar för en stor operation, rehab, och sedan hoppas på att de mår bra och slipper smärta så länge som möjligt.
 
Sv: Amputera hund?

*kl*

Om någon av mina hundar skadades så allvarligt att de va tvungen att amputera va enda utvägen, skulle de avlivas direkt.
Jag kan inte tänka mig vara så egoistiskt och amputera ett av deras ben för att ha dem kvar dem hos mig.

Men sedan hur andra gör eller tänker är upp till dem själva, men jag själv vet vart jag står i denna fråga!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 332
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
16 554
Senast: hollypolly
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
1 544
Övr. Hund Jag och ska semestra i Sverige i år och det med tält. Det blir premiär för mig men det finns säkert flera vana campare här :). Jag har...
Svar
7
· Visningar
651
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp