Bukefalos 28 år!

Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Den som har hanhunden då?
Är inte den slarvig???
Är inte problemet större med lösspringande pilska hanundar än lösspringande löpska tikar??

Jag har haft 3 tikar som alla löpt och ingen har någonsin varit i närheten av att bli påsatta av lösspringande pilska hanhundar.

Jag tycker inte man kan skylla detta ansvar på någon annan, har man en tik som löper håller man koll på sin tik.

Har aldrig varit ett problem för mig !
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Har aldrig varit ett problem för mig !

Att jag skrev som jag gjorde är att jag fick uppfattningen att det var tikarnas ägare som hade allt ansvar.
Jag tycker båda ska ha lika ansvar.
Men om jag skulle ha en hund, en tik som löpte, då tycker jag att den skulle kunna följa med till mitt stall utan koppel. Jag tycker inte det är mitt ansvar om det hem till mig kommer en lös hanhund, även om jag vet att det inte fungerar så i verkliga livet.
Angående det jag skrev om abortspruta, hade jag en bekant med en blivande avelstik, högt avelsvärde, var med i stallet, egen gård, egen mark runtom, som på ett ögonblick blev just "påsatt" av en pilsk lösspringande hanhund.
Veterinären avrådde abortspruta just för tikens höga avelsvärde, ja, han sa till dem att det var faktiskt bättre att avliva valparna efter födseln än att ta abortspruta.
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Självklart får inte hanhundsägare låta sina hundar springa lösa men om en tikägare släpper ut en löptik utan fullständig tillsyn kan h*n inte helt skylla på hanhundsägaren när det blir valpar.
PL
Det var inte riktigt det jag menade, att inget ansvar är på tikägaren.
Jag tog väl något för givet, att man inte släpper sina tikar som löper lösa utan uppsyn överhuvudtaget.
Då med "under uppsyn" att man vet att hon är hemma.
Jag vet några som har haft god uppsyn över sina tikar och för säkerhets skull bundit dem i koppel ute (jag vet, förbjudet, enbart korta stunder och under uppsikt är tillåtet) och de har inte varit någonstans på rymmen, men det blev ändå valpar.
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Kl En bra stund efter ordinarie telefontid i morse ringde en kille o ville ha en hund vaccinerad. Eftersom jag just då inte hade möjlighet att springa efter tidboken bad jag honom att återkomma imorgon på ordinarie telefontid varpå han började gapa om att han minnsan skulle ge mig en "fet skalle" när han träffade mig i verkligheten.
Undrar vilken typ av hund han hade?
Gissa vilken service han kommer få i den här landsändan.
PL

:crazy::crazy::crazy:
han kan väl lika gärna ha en golden. finns det inga "tuffa" killar som kan äga andra raser??

och om du har sådana fördommar att det bara är skräpfolk som äger amstaffs - då kan man ju ta förgivet att dom inte heller vacinerar hunden. ogta så är det ju bara ordningssamma folk som vacinerar sina hundar. jag tror inte att en parkbänkshund blir vacinerad... :smirk:
 
Senast ändrad:
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Veterinären avrådde abortspruta just för tikens höga avelsvärde, ja, han sa till dem att det var faktiskt bättre att avliva valparna efter födseln än att ta abortspruta.

isåfall skulle jag som ägare till denna värdefulla tik ta mitt ansvar och faktiskt avliva valparna... inte bara se pengar i och med att man kan sälja dem.
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Om du visste hur många tikägare jag träffat som släppt ut sina höglöpande tikar utan tillsyn med eller utan stängsel o sen är förbannade på hanhundsägaren.
Binda upp en löptik utan tillsyn är i min mening inte heller ok.
PL
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Diskurs: Tack för hjälpen, ska kika in på dom där, men enda nackdelen är att det är så hiimla långt bort från mig.. Jag bor ändå uppe i tjottahejti...:( Men, hittar man något som verkar intressant får man väl helt enkelt packa matsäcken och låta bilen rulla..;)

No1: Jag förstår precis vad du menar.. Och visst är jag mer intresserad av en renrasig än en blandning, men det är som jag skrev tidigare.. Allt ligger så oändligt långt bort.. Man har ju som ingen möjlighet att åka och besöka uppfödaren några gånger innan köpet, om den bor 100 mil bort..:/

Jag kan VARMT rekommendera Zican Kennel www.zican.com. Patrik är extremt kunnig och nogrann med sitt avelsmaterial.
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Binda upp en löptik utan tillsyn är i min mening inte heller ok.
PL

Inte min heller iof, men dit jag ville komma var att tikarna liksom var stationärt förankrade på egna tomten.
Hur man än vänder och vrider på det så har en av dem varit lös.
Och det förvånar mig inte, det du skriver, men herregud, de kanske vill ha valpar sådär i smyg, eller missade de blommor och bin- undervisningen i skolan?
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

I en perfekt värld ska båda ha lika ansvar, men du kan enbart räkna till ditt eget ansvar..

Och jag tycker inte det är för mycket att hålla min tik kopplad eller under sträng uppsikt under de få veckor hon löper..

Ja man kan säga sig ha rätten att ha en lös hund, men å andra sidan så ser jag större nackdel att delge andra ett ansvar bara för att jag promt ska ha rätt att ha min hund lös..

Förstår du hur jag menar?
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

I en perfekt värld ska båda ha lika ansvar, men du kan enbart räkna till ditt eget ansvar..

Ja man kan säga sig ha rätten att ha en lös hund, men å andra sidan så ser jag större nackdel att delge andra ett ansvar bara för att jag promt ska ha rätt att ha min hund lös..
I tråd 62 skrev jag faktiskt "även om det inte fungerar i verkliga livet".
Och jag tycker inte man har rätt att ha lös hund om det inte är som jag skrev, hemma, egen mark, och att hunden är med.Om man har det så ser jag inget ansvar på tikägaren om det kommer en hanhund runt husknuten vars ägare ligger kvar i sängen och sover för orken tryter för en morgonpromenad.
Och det här med en perfekt värd...lika ansvar... man kan enbart räkna med eget ansvar... Gäller det enligt dig enbart tikar som löper eller har du samma synsätt och värdering över andra händelser som kan ske i livet???
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Ja i princip! Du måste nog ta något ex för jag antar att du fiskar efter något extremt !
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Ja i princip! Du måste nog ta något ex för jag antar att du fiskar efter något extremt !

Ja och nej !
Icke-extremt, du släpper ut ditt brunstiga sto i din stora hage på 8 ha, utan uppsikt.
Får man skylla sig själv då också och bara se till eget ansvar, om nu det hoppar in en hingst och hon blir dräktig?
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

*kl*
svarar på ts ursprungliga fråga.
Jag har inga problem med själva rasen men dess ägare:crazy: tyvärr är många kamphundsägare fel person att ha dessa raser, likaså chihuahua ägare för dem tror ju att det är en leksak som inte kan gå själv som man bara ska bära runt. Hur många gånger har man inte sett en ung kille i en förort släpa runt på en amstaff som ser ängslig och orolig ut. Jag har inget emot dessa hundar men det är tråkigt att allt fler börjar se det så mycket som en familjehund, blundar lite väl mycket för vad det faktiskt är för hund. Därmed inte sagt att dem inte passar som familjehund. Mina föräldrar har en bullterrierhane och han är jättesöt och snäll men jag skulle aldrig sitta och rekommendera såna raser till folk som inte har väldigt mycket hundvana absolut ingen förstahund!Bullterrier och andra kamphundar skiljer sig ändå ganska mycket från varandra.Det är svårare att dressera kamphundar överlag därför krävs det någon som har mycket kunskap.
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Ja och nej !
Icke-extremt, du släpper ut ditt brunstiga sto i din stora hage på 8 ha, utan uppsikt.
Får man skylla sig själv då också och bara se till eget ansvar, om nu det hoppar in en hingst och hon blir dräktig?
nej det är inte hennes annsvar - MEN det är hennes ansvar att abortera stoet om det visar sig vara en hingst som kómmer att lämna en avkomma som inte är bra, varken från sammhället, aveln eller för den nya ägaren... :smirk:
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

*kl*
svarar på ts ursprungliga fråga.
Jag har inga problem med själva rasen men dess ägare:crazy: tyvärr är många kamphundsägare fel person att ha dessa raser, likaså chihuahua ägare för dem tror ju att det är en leksak som inte kan gå själv som man bara ska bära runt. Hur många gånger har man inte sett en ung kille i en förort släpa runt på en amstaff som ser ängslig och orolig ut. Jag har inget emot dessa hundar men det är tråkigt att allt fler börjar se det så mycket som en familjehund, blundar lite väl mycket för vad det faktiskt är för hund. Därmed inte sagt att dem inte passar som familjehund. Mina föräldrar har en bullterrierhane och han är jättesöt och snäll men jag skulle aldrig sitta och rekommendera såna raser till folk som inte har väldigt mycket hundvana absolut ingen förstahund!Bullterrier och andra kamphundar skiljer sig ändå ganska mycket från varandra.Det är svårare att dressera kamphundar överlag därför krävs det någon som har mycket kunskap.

billterrier är med en kamphund... bull=tjur bita tjurar...

men jag :bow: ditt inlägg!!
fast jag skulle även lägga till att dom som inte passar att ha "kamphund" skulle i mååånga fall inte vara lämpad för nån hundras över huvud taget...
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Men nog är Pb, Amstaf o diverse korsningar med dessa bland de mer olämpliga förstagångshundarna.
PL
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Eftersom du håller med till 100 %, måste jag ställa samma frågeställning till dig, gäller er inställning bara för tikar som blir parade??
hon ha inte NÅN stans skrivit att det är tikägarens fel om den blir tjuvparad då den är kopplad av en lös hanhund - så nej, jag kan inte säga att jag skrivit att jag håller med det till 100%.
men åter igen är det tikägarens ansvar att abortera tiken... men hanhundsägaren kan ju förhoppningsvis betala hälften eller allt (beroende på omständigheterna) för att det var dennes fel att hanen kom lös och fick komma till..
 

Liknande trådar

O
Hundavel & Ras Vi som har kamphund får stå ut med mycket fördommar mot raserna. Räcker med att man visar sig ute med sin hund så får man blickar eller...
2
Svar
35
· Visningar
3 198
Senast: Carolininen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp