Bukefalos 28 år!

Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Vad gäller andra djur än hund kan jag inte svara för...

Om en hund tar sig in på din gård där du har din hund under strikt uppsikt så är det möjligt att om du kan bevisa att just den hanen är "boven" så får ägaren betala ersättning..

Tror det är svårare om det bara gäller öppen mark då strikt ägaransvar gäller ÖVERALLT oavsett vem som äger marken.
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Äntligen???? Vad då ??? Herregud du kunde frågat direkt vad jag tyckte om just denna aktuella hund, har inte ändrat någon inställning precis.
Jag vet inte vilket som är mest tråkigt faktiskt, att det väljs att inte abortera eller alla de som kan tänkas köpa någon av valparna.
Vänl. G.

:confused:
ooooh excuse me...
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Äntligen???? Vad då ??? Herregud du kunde frågat direkt vad jag tyckte om just denna aktuella hund, har inte ändrat någon inställning precis.
jag upplever tyvärr inte den meningen så vänlig med alla frågetecken. när nån använder många utrops eller frågetecken så tar jag det som att nån kritiserar eller är otrevlig... och ordet herregud är inte heller så vänligt i min mening. men alla är vi olika! men då vet jag att det var vänligt menat iafl! ;)
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Menade att Bullterriern inte är lika mycket kamphund som tex amstaff och pitbull. Bullterriern har kommit längre med att avla bort det beteendet.
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Har själv haft en amstaff på 2 år som jag skulle ta över på foder.
Han var hur snäll som helst mot alla människor och jag bor mitt i stan och har inte träffat någon som är rädd eller så utan folk kommer fram och dom flesta vet att det var en amstaff jag hade och ville klappa å så, så det var inga problem, tyvär så gick han absolut inte ihop med andra hundar så jag kunde inte ha kvar honom, försökte med munkorg men han blev så rädd för den att han kissade på sig och man skulle bara vara grym om man fortsatte.
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Menade att Bullterriern inte är lika mycket kamphund som tex amstaff och pitbull. Bullterriern har kommit längre med att avla bort det beteendet.

både ja och nej. ett bevis på attd et finns mycket kamp kvar i dem är ju att de annvänds mycket i hundkamp. dom skulle ju inte triggas igång och kampa om den var bortavlad. och som jag förstått det så annvänds bullterriern minst lika mycket som amstaffen i hundkamp. men ingen av dem lika mycket som pitbullen då den är den med mest kamp..
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

som "kamphundsägare" kollar man mycket på internet. alla möjliga skumma sidor från tex australien och slumdelar från usa där det bedrivs mycket hemsk hundhållning. det förekommer mycket disskusioner på olika forum.. man snackar med andra "kamphundsägare"... snacket går.
de e bara kolla yout*be... finns mycket med bullterriers där.. sen är det ofta när man kollar på omplaceringshem bullterriers som har mycket ärr och så. så nåt görs de e ju med dem.
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

jag sa inte att det inte finns någon kamp alls i dem jag sa att den är mer bortavlad inom bullterrierrasen och det stämmer.
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

och jag sa inte att de inte va så. ;) ja det finns mindre kamp i dem än i amstaffs, men faktum är att det kvarstår.för de annvända ändå i kamper sorgligt nog.de va de jag ville poängtera. inte säga att du har fel - för de har du inte. bara utveckla det lite. :p men det lär garanterat finnas linjer som är bättre än andra som i alla andra raser.
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Jo jag har ju faktiskt själv en kamphund ( eller kampgris )

Det jag lite specifikt menade var:
som jag förstått det så annvänds bullterriern minst lika mycket som amstaffen i hundkamp

Nu talar jag om seriös avel när jag påstår att Bullterriern och Staffordshire Bullterrier är dom av dessa raser som under den längsta tiden avlats bort från kampen.
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

rättar mig självv... :o

bullterriern i sig är ingen kamphund som använts mot tjur och björn, men den har kamplust då den utvecklats från amstaffen som den i sin tur utvecklats från dessa riktiga kamphundar (bla pitbull) som annvändes i slaktprocedurer och showbiz..
även staffen kommer från dessa..
men de viktiga är ju att den har kamplust. amstaffen är lika dan - den har heller inte använts innom slakt, men eftersom den härstammar från dessa hundar så har den kamplust - och varje ras som har kamplust har tyvärr benägenheten att användas inom hundkamper.
bullterriern används åxå flitigt i hundkamper i andra länder..:crazy:
Jag kanske missuppfattade dig....
Men måste rätta dig lite här,bullterriern har inte utvecklats från amstaffen!
Bullterriern blev erkänd som ras 1887 av den engelska kennelklubben,
amstaffen blev väl godkänd runt 1960-70 talet!
 
Senast ändrad:
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Jag är lurad!!!Titta på tråd 104. Inte använde jag mig av fet stil när jag var vänlig??
Var väldigt opigg i går och orkade bara inte...
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Radon markerade bara vad av det du skrev hon inte såg som trevligt ( Om jag får gissa ) och jag får nog lov att hålla med, inlägget såg inte vänligt ut.

Men nog om det, mssförstånd kan ske och du har ju förklarat att det var ett vänligt inlägg.

God Morgon /C
 
Senast ändrad:
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

ja, det är en form av "utställningsavlad" pitbull kan vi kalla det. man "avlade bort" kamplusten och på finare individer för att få en utställningshund som godkändes av FCI.
vad påpekade du?? undrar om ja skrivit nåt fel om det inte framgår i det jag skrev.. :confused::)

nej, man har inte avlat bort kamplusten. däremot har man inte avlat på de med bäst kamplust, utan på de snyggaste hundarna. ungefär som med labradorer, där har man inte avlat bort apporteringslusten, vilket gör att några hundar föds med en stor lust att apportera. av dessa har vissa dessutom en förmåga att göra det rätt (mjuk mun, samarbetsvilja osv). har man otur borde man alltså kunna råka få en amstaff som hade varit perfekt till hundkamp. egenskaper försvinner inte bara för att man inte aktivt avlar på dem!
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

egenskaper försvinner inte bara för att man inte aktivt avlar på dem!

Mja fast om man aktivt avlar på hundar som har mindre kamp under lång tid så borde ju egenskapen iaf mattas ut något ?
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

i stort sett alla labradorer älskar att bära runt på saker, trots att man inte aktivt avlar på de bästa apportörerna inom utställningsaveln. däremot är det inte så många som gör det riktigt bra längre. många fd vallhundar har en benägenhet att vilja hålla ihop flockar, men är säkert inte några vidare arbetande vallare. kan tänka mig att liknande händer med amstaffen, dvs lusten finns kvar (om än något mattad hos de flesta) men kanske inte i perfekt kombination med nervfasthet, dådkraft och skärpa. lite variation upp och ner på skalan av egenskaper i kombination med hög kamplust kan ge en hund som är lite mer än man kanske förväntat sig. hur vanligt är det t ex att amstaffar mentaltestas?
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Har ingen aning när det gäller Amstaffen (Mh) syftade lite mer till den Engelska Staffen när jag skrev det ovan.

Inom min ras börjar det bli mer och mer vanligt att göra MH, rasklubben annordnar också MH på vissa platser i Sverige ( Göteborg :D )
 
Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Jag kanske missuppfattade dig....
Men måste rätta dig lite här,bullterriern har inte utvecklats från amstaffen!
Bullterriern blev erkänd som ras 1887 av den engelska kennelklubben,
amstaffen blev väl godkänd runt 1960-70 talet!
men de e jag som är då jävla trött... :crazy: sitter mitt i tentaplugg - då ska man inte skriva på buke!! haha :D
bullterriern härstammar från staffordshire bullterrier och amstaffen hette förr bara stafforshire terrier. fan jag blandar ju ihop allt här nu.. och i staffen blandade man in blue paul å fick pitbull. sen därifrån amstaff..
fan ha jag satt rätt på de nu?? jag e fan inte riktig i huvet nu längre sen ja börja plugga.. :o
 

Liknande trådar

O
Hundavel & Ras Vi som har kamphund får stå ut med mycket fördommar mot raserna. Räcker med att man visar sig ute med sin hund så får man blickar eller...
2
Svar
35
· Visningar
3 180
Senast: Carolininen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp