Analsäckar..

Morran

Trådstartare
Och analsäckstömning... :crazy:

Min kastrerade hankatt tömmer titt som tätt, senaste gången rakt i ansiktet på min sambo när de låg på sänge och kelade! :eek:
Det luktar så FRUKTANSVÄRT illa!!!
Har haft katt hela livet och har ALDRIG varit med om att de tömmer analsäckarna!
Går det att operera bort dom utan att det innebär allt för mycket smärta och besvär för kisse? Han är vet. försäkrad, går en sån operation på försäkringen?
 
Sv: Analsäckar..

Men du, man opererar inte bort analsäckarna på katten för att det luktar illa... Det är varken medicinskt eller etiskt att göra så. OCh hur skulle det INTE innebära besvär och smärta för katten att opereras vid anus?
En "luktförbättrande" operation som den du föreslår skulle vara att jämställa med en skönhetsoperation och går verkligen inte på försäkringen!
Stå ut eller gör dig av med katten.
 
Sv: Analsäckar..

Jag tror inte det går på försäkringen om det inte visar sig att dessa tömningar beror på en skada/sjukdom/missbildning och är till besvär för katten.

Lämpligen ringer du först en veterinär och sen ditt försäkringsbolag. :)

Jag vet hur det där luktar.. :crazy:
 
Sv: Analsäckar..

Det är naturligt för katter och hundar att tömma analsäckarna. Oftast sker det i samband med avföring, men inte alltid. Däremot om de INTE tömmer dem, kan det bli inflammation och stopp i utförsgångarna och DÅ kan operation vara befogat. Inte bara i förebyggande syfte. Kan inte tänka mig att du hittar en veterinär som gör det heller. Och om du gör det, är denne inte seriös.
 
Sv: Analsäckar..

Det är naturligt för katter och hundar att tömma analsäckarna. Oftast sker det i samband med avföring, men inte alltid. Däremot om de INTE tömmer dem, kan det bli inflammation och stopp i utförsgångarna och DÅ kan operation vara befogat. Inte bara i förebyggande syfte. Kan inte tänka mig att du hittar en veterinär som gör det heller. Och om du gör det, är denne inte seriös.

Hej å hå vad livet är svart-vitt....
 
Sv: Analsäckar..

Bäst du gör dig av med katten. Lycka till att hitta någon som vill ha den.


*ironi*

Gör en vet.koll och prata med ditt försäkringsbolag.

En katt som läcker urin får hjälp och ägaren förståelse. Det här är i mina ögon minst lika jobbigt att leva med. Lycka till.
 
Sv: Analsäckar..

vad skulle jag skrivit för att det skulle tillhöra gråskalan då? Berätta gärna din version av analsäckarnas funktion och varför det är ok att operera normaliteter på friska djur.
Är du för kupering av hundar oxå?
 
Sv: Analsäckar..

Men att läcka urin är inte ett friskt tillstånd. Analsäckstömning är inte sjukligt.
 
Sv: Analsäckar..

vad skulle jag skrivit för att det skulle tillhöra gråskalan då? Berätta gärna din version av analsäckarnas funktion och varför det är ok att operera normaliteter på friska djur.
Är du för kupering av hundar oxå?

Nej, jag är definitivt inte för kupering... Det där var ett ypperligt exempel på att allt är svart eller vitt.

Lite förståelse för att ägaren tycker det är jobbigt att leva med en katt som denna t.ex. kanske vore en trevlig egenskap att ha om man jobbar som djurvårdare. "Lär dig stå ut med det eller gör dig av med katten". Jättemysig ton... Du påstår alltså att det inte finns något alls att göra och att konsultera en veterinär är helt bortkastat?
 
Sv: Analsäckar..

Att läcka urin är inte detsamma som att kissa. Att läcka är inkontinens och det är inte det som händer när man sätter sig för att kissa.

Jag ber om ursäkt om det lät otrevligt, det var inte meningen, men när frågan som ställdes var så - i mina ögon - befängd, så kunde jag inte riktigt ta det på fullaste allvar, att personen verkligen ville operera sin katt för att den tömde analsäckarna.

Jag förstår mycket väl att det är jobbigt, men inte att det skulle vara befogat med operation bara för att bli av med en lukt.

En katt har mera sällan än en hund problem med sina analsäckar. Problem dvs inflammation (vilket beror på att analsäckarna av någon anledning INTE kan tömmas) visar sig genom ökat slickande i analregionen, att djuret gnager på låren eller svansen. Att djuret åker kana är inte heller ovanligt, men kanske främst är ngt man ser hos hund. Jag har läst att katter kan göra det, men inte sett eller hört det i verkligenheten. Vi allvarliga fall kan inflammationen leda till bölder som fistulerar, vilket är mkt smärtsamt. Återkommande analsäcksinflammationer eller om en böld uppstår är skäl att operera.

Ofta töms analsäckarna i samband med att djuret bajsar. Om djuret är löst i magen, kan analsäckstömingen utebli, då bajset liksom inte ger så stort tryck när det ska ut (förlåt om det var en äcklig förklaring). Därför är fibrer bra i förebyggande syfte. Vad äter katten?

En rädd katt kan även tömma analsäckarna, förmodligen för att skrämma fienden. Det är inte helt klarlagt vad analsäckarna har för funktion, om de har någon längre, eller om de bara är ett rudiment från förr, som vår blindtarm.

Det är väl inte fel att visa upp katten för veterinär, men om den inte visar några andra symptom (vilket ts inte har nämnt och jag därför inte kan uttala mig om) tror jag inte att det kommer ge något. Mer än en räkning, alltså.
 
Sv: Analsäckar..

*kl*

Om frågan är seriös? Om du har den tonen mot ägare som kommer in med sina katter till din klinik, så hoppas jag att jag aldrig hamnar där. :mad:

Det kan inte vara normalt allt katten ska tömma analsäckarna minst en gång om dagen, i knäet, i sängen, på sambon osv.

Ingen av de 10-15 katter jag har ägt/ växt upp med har tömt sina analsäckar någon annanstans än i lådan/ utomhus.

Jag misstänker att det ev. kan handla om någon överproduktion/ inflammation. Katten är frisk i övrigt, lider dock av glutenintolerans. Detta är vi medvetna om och han får specialkost.

Men det är klart, det är nog bäst att jag dumpar katten på ett katthem, där någon som uppskattar analsäckstömning lite varstans kan plocka upp honom.
 
Sv: Analsäckar..

Har också en katt som är glutenintollerant och hon tömmer också analkörtlarna lite då och då fast inte varge dag.
Jag brukar tömma dom ett par gånger i veckan vilket min vette rekomenderade vilket klart har minskat tömningarna vid olämpliga tillfällen, han sa dock att vid mycket besvär är det bäst att ta bort dom.
 
Sv: Analsäckar..

Ah, tack!

Då verkar det ganska troligt att det kan hänga ihop. :idea:
Jag ska nog konsultera vet. i samband med nästa vaccination, så får vi se. Men det är INTE roligt, varken för oss, eller för kisse som inte blir kelad lika mycket när man inte vill riskera att bli nersprejad.
 
Sv: Analsäckar..

Vad gör en katt när de tömmer analsäckarna egentligen? Kommer det bara lukt eller "andra saker"?
 
Sv: Analsäckar..

Det kommer lite gulvitt "gegg". Inga mängder, kanske nån ml, men doftkoncentrationen är STOR. :crazy:
 
Sv: Analsäckar..

Doftar det en anningens Myskaktigt?

Jag har en tre-åring kastrerad hankatt som är hälsan själv men som vid två tillfällen nu gosat på mig och i samma veva "kladdad" av sig en gulvit sörja som verkligen luktar koncentrerad Mysk. Sötaktigt och överväldigande.

Eftersom era katter är glutenallergiska - ska jag kolla upp honom kanske? Finns det några symtom på glutenallergi? Mina katter är ute mest hela tiden så det är lite svårt att hålla koll på avföring och liknande men sånt går ju givetvis att ordna.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 374
Senast: NotlikeI
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 527
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
706
Hundhälsa Viktor fick frukost vid 8.30 imorse. Han äter fort och har alltid gjort det. Nu har han flickvännen här och äter lite extra fort, så jag...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
23 377
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp