Analys på horsehage

Fiffi1

Trådstartare
Torrsubstans 52%
Smältbarprotein, foder 21 g/kg foder
Energi, foder 4.8 MJ/kg foder
Kalcium Ca 1.5 g/kg foder
Fosfor P 1.1 g/kg foder
Magnesium Mg 0.4 g/kg foder
Kalium K 9.7 g/kg foder

-----------------------------------
Råprotein 77 g/kg foder Torrsubstans
Smältbart protein 41 g/kg Torrsubstans
Energi 9.2 MJ/kg Torrsubstans

Hästen är en c-ponny som ska väga ca 300 kg (kraftigt överviktig nu) 19 år.
Har Pasture mix som kraftfoder nu som hon får en näve av blandat med morötter. Har inte värderna på Pasture mixen, ska kolla senare. Vet inte om hon ska få kraftfoder i vinter.

Vill gärna ha hjälp med en foderstat.
 
Men.. får man inte välja vad man vill ha för värden på horsehage? Eftersom det är så dyrt också, så varför välja sådana där skruttvärden? Mera protein tack! :cool:

Du måste ge krafftfoder om du ska fodra med horsehage som har sådana där värden, tyvärr. Kan du inte få tag på ett med en protein/mj kvot på minst 6?
 
Hej igen!
Jag visste inte att man fick välja :(

Vad ska jag göra, veterinären sa att ponnyn inte skulle äta kraftfoder. Fångrisk för att hon går på kortison pga astma. Idag får hon sista tabletten sen får jag avvakta och se hur hon mår efter städning av stallet, byte till ensilage och byte till torv. Hon är alldeles för överviktig nu för barnen har inte kunnat rida så mycket i sommar när hon varit dålig. Får bara promenera ca 20 min. med henne.
Vi har haft Pasture mix till henne och värderna är:

(Skriver allt som stod för jag vet inte vad det är man räknar med)
Vatten 14.0%
Råprotein 9.5%
Råfett 4.0%
Råfibrer 12.0%
Råaska 8.0%
Kalcium 1.0%
Fosfor 0.4%
Natrium 0.4%
Vitamin A 9.400iu/kg
Vitamin D3 1.400iu/kg
Vitamin E 80iu/kg
Koppar 30mg/kg
Selen 0.23/kg

Vill ge så mycket silage som möjligt och kan byta kraftfoder om det finns något som passar bättre. Har haft Fibergi förut.
 
Vilken okunnig veterinär. Fång beror inte på protein, utan på hastiga foderbyten, felaktig utfodring, övervikt etc.. Och så på cortison om man har otur då magen ju kan bli dålig, alltså ändrad tarmflora..

Du måste ge t.ex. lusern och krafft protein om du ska fodra med detta silage. Kan du inte ringa återförsäljaren och be att få byta ut ditt parti mot ett bättre? Det måste dom ju gå med på.. Och säg att du vill ha protein/energi kvoten så nära 6 som möjligt så kan personen inte "lura" på dig ett lika dåligt silage.

Synd att hon fått astma hästen! Har du provat att ge alger för slemlösande effekt?

Ingen av fibergis produkter passar ditt grovfoder, så dåligt är det alltså. Fibergis produkter har inte protein nog (inte ens i närheten nog) att kunna komplettera ditt grovfoder på ett bra sätt.

MVH Nina
 
Skit också, men jag har varit iväg och köpt det 15 mil härifrån så jag vill inte åka tillbaka. Jag fattar inte det där med kvoten??
Som tur är så köpte jag inte för hela vintern för jag ville prova om hon tålde det mm. Det räcker kanske 3 månader.

När jag beställde talade jag om att det var en ponny som var alldeles för fet och hade astma och då rekomenderade hon den sorten som innehåller mer fibrer än vanligt silage.
Ponnyn ska ha magert hösilage enligt veterinären.

Om jag fodrar med detta silage så bör jag alltså använda någon form av proteintilägg?

Jag ska prova med alger senare, bor inte så långt från alg-Börje.

Men hur mycket hösilage kan hon äta? Vad ska jag ge till?
 
Det är inte en okunnig vet. för fångrisken ökar om man ger kortison o krafftfoder. Hade en ponny i stallet som fick fång pga den kombinationen, så det är inte omöjligt
 
Vill ha mer hjälp med foderstat...

Idag får hon 1kg hö + 1kg hösilage morgon och kväll, går ute ca 11-12 tim/dag men har munkorg så att hon inte kan äta mycket gräs (väldigt mycket gräs kvar i hagen).

Blir det för mycket om jag ger 6 kg hösilage/dag när gräset är borta, hur mycket av annat ska hon ha för att få rätt med proteinet?
Förstår inte hur ni räknar ut osv.
 
Din häst vägde 300 kg och då har den ett behov på minst 4,5 kg HÖ.(1,5 kg hö/100 kg kroppsvikt rekomenderas) Med ett hösilage som har en ts halt på 52% blir det att du får ge minst 7,2 kg hösilage för att vara exakt. 0,84(ts halten på hö) delat på 0,52 (ditt hösilages ts halt) = 1,6
1,6 x 4,5 = 7,2

Jag(eller någon annan) kan hjälpa dig att räkna ut resten av foderstaten om du även anger hur mycket du rider så jag vet vilket träningstillägg jag ska ta.
 
Tack för hjälpen.
Just nu rider vi ingenting, vi fick bara promenera i ca 20 minuter/dag. Normalt är det lätt ridning, ca 1 tim -1,5 tim oftast i skogen med mycket trav lite galopp. När vi köpte henne var hon väldigt het så vi har bara tagit det lugnt. Hon har varit hopphäst och gått ganska hårt till för tre år sedan då vi köpte henne.

Sen i maj har hon ridits väldigt lite pga att hon varit dålig. Vi trodde att det var ryggen i början och red därför inte. Den sista veterinären blev nästan arg på mig när jag talade om att vi brukade promenera ca 1tim - 1,5 tim/dag, (fick bara gå i ca 20 min).

Målet är ju att kunna rida skogsridning igen, visserligen har min största flicka vuxet ur ponnyn nu men de andra två kommer att rida som förut.

Jag märker att munkorgen inte hjälper så mycket, hon har blivit tjockare sen vet. sa att hon skulle bantas, hoppas det kommer snö snart....
 
Jag fodrar också med Highbibre till mina b-ponnyer som tävlar och har samma analys. Ponnyerna älskar det. Du kan inte välja värden på highfibre. En klar fördel med det är att man kan ge ganska mycket av det till ponnyerna utan att de blir tjocka. Men du måste komplettera med kraftfoder för att komma upp till de värden du ska ha. Jag fodrar med soja för att få mer protein. Dessutom ger jag kli,havre och müsli samt kalcium. Om du ger lucern(vilket min ena ponny inte gillar) så är det lätt att få en bra foderstat. :)
 
6 kg horsehage
0.8 kg krafft lusern hack
0.1 kg vetekli
30 g miner vit

MJ 36,5
SMRP 221
CA 22
P 12,7
MG 5,6

Smrp/Mj: 6
Ca/P: 1,7
Ca/Mg: 3,9

Ge det iaf 1 månad med denna foderstat och mät ponny runt magen för att hålla koll på ev viktförlust. Just nu kan övervikten bero på att hon har näringsbrist, hur konstigt det än låter. Ponnys har ofta en tendens att svullna upp när de får för lite mat.

MVH Nina
 
Tack så mycket för hjälpen.
Nu ska det inhandlas.
Vad är miner vit? Är det krafts sortiment.
Muslin Pasturemix - ska jag inte använda den nå alls?

Jag är glad att hon gillar hösilage och tyvärr lämnar hon höet som blandas med silaget på morgonen och vill bara ut.
Har så dåligt samvete för att hon har munkorg, det har blivit märken i plasten där hon försöker äta så nu blir väl tänderna skadade.

Nu när kortisonet är slut försvinner fångrisken då, så jag kan ta av munkorgen eller måste hon ha den tills det kommer snö.
 
Det stog så konstiga värden, jag orkade inte räkna ut och kolla vilka som skulle användas. Du hade ju t.ex. inget smältbart råprotein, utan bara råprotein. Då går det inte tyvärr.

Vart i Sverige bor du? Hur ser hagen ut? Finns det och äta? Alla tillvänjningar ska göras försiktigt, så om du ska ha av munkorgen(vilket jag tycker..) så får du börja med att ha den av en liten tid under dagen och sedan öka på.
 
Bor i Gästrikland och det finns mycket bete kvar i hagen.
Har nu varit och köpt Lucern och vetekli. Vad är Miner vit?
Det fanns inte på Odal. Om det är Krafts sortiment så fanns det röd, blå och grön. Den blå var i en vit hink med blå text, är det den som kallas vit?

Kan jag ge av muslin tills det blir slut eller blir det fel i foderstaten för henne då.
 
Du får be dem på Odal att ta hem en säck till dig.

Vet ju inte vad din müsli innehåller exakt.. Men ge slut på den du, hon får ju proteiner genom betet då fortf. om ni har kvar en del.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 489
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
907
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
665
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 620
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp