Bukefalos 28 år!

Andfådd och infektionskänslig- astma eller medicinbiverkan?

Enya

Trådstartare
Den senaste tiden har jag reflekterat över att min ork inte är den bästa. Jag blir andfådd av inget nästan, kroppen blir helt slut en stund när jag mockat lösdriften (torv, lättmockat) och det har kommit smygande under en tid. Jag är tjock och har dålig kondis, men har aldrig blivit andfådd av så här lite.

Infektionskänslig är jag också, vilket också är ganska nytt, jag har alltid förut varit rätt frisk, men det senaste året har jag dragit på mig det ena efter det andra. Nu är det så igen och kroppen är helt slut efter att ha varit i affären, varit och tagit hand om hästen, lagat mat och städat lite i kväll. Jag sov ändå till halv 1 i dag. Nu ikväll tog jag astmamedicin eftersom jag kände hur jobbigt det var att andas.

Kan det här vara symptom på astman? Jag är annars symptomfri mest hela tiden faktiskt. Eller infektionskänsligheten kan vara biverkning på min epilepsimedicin? Det står i fass att man kan få den biverkan, har inte tänkt på det förut förrän i dag.
 
Sv: Andfådd och infektionskänslig- astma eller medicinbiverkan?

Jag har allergisk astma men har inget att vara allergisk mot just nu vad jag vet! :D
 
Sv: Andfådd och infektionskänslig- astma eller medicinbiverkan?

Har du tagit hb? När jag för många år sedan blev andfådd bara av att ta på mig kläderna på morgonen så diagnosticerades jag med astma och fick medicin hem att prova och ta vid besvären.

När det inte hjälpte tog man hb, som då låg på 52.
 
Sv: Andfådd och infektionskänslig- astma eller medicinbiverkan?

Hej!

Min astma älskar det här vädret, dvs jag mår superdåligt. Så visst borde det kunna vara astma.

/Lavinia, också infektionskänslig.
 
Sv: Andfådd och infektionskänslig- astma eller medicinbiverkan?

Kan man ta det via vanligt blodprov så är det nog kollat i september det också, och jag tror det kanske kollas nu också. Ska ta prov på måndag, hon ville ha "allt" sa hon :wtf:
 
Sv: Andfådd och infektionskänslig- astma eller medicinbiverkan?

Usch ja, det här vädret är inte kul för astmatiker! När min häst var som sämst i sin bronkit så var det hemskt att höra henne när vädret var så här, ingen medicin hjälpte heller på henne. Nu har hon inte varit sjuk på över ett år alls, men vi lyssnar på andningen varje dag så att vi hör i tid om hon blir dålig igen.:)

I kväll blir det mer astmamedicin i alla fall:(

Sassiball; HB på 52? Ska inte det ligga över 130 egentligen?:nailbiting:
 
Sv: Andfådd och infektionskänslig- astma eller medicinbiverkan?

Jo, jag var rätt dålig faktiskt, men man hittade aldrig orsaken, fick järntabletter och har varit frisk sen dess.

Men symptomen var främst andfåddhet, kommer ihåg att jag inte orkade hoppa en hel bana på hoppträningen utan flåsade som om jag sprungit maraton bara efter ett par språng.
 
Sv: Andfådd och infektionskänslig- astma eller medicinbiverkan?

Jag har bara haft lågt när jag varit gravid, det var hemskt! Så trött har jag aldrig varit i livet vare sig före eller efter de gångerna.
Gick det fort att få upp det igen?
 
Sv: Andfådd och infektionskänslig- astma eller medicinbiverkan?

Ja det gick ganska fort, jag åt tabletter och tog prover med jämna mellanrum. Fortsatte väl något år med tabletterna men sen har jag aldrig haft problem med det.

Fick något lägre värden (kanske runt 105) som gravid.

Jag tycker det är lite konstigt att man inte följer upp det mer egentligen, det var ju ett väldigt lågt värde. Men skulle jag få problem med andfåddhet igen så vet jag i alla fall att blodprov ska man ta. För doktorerna kan man ju inte riktigt lita på tydligen.
 
Sv: Andfådd och infektionskänslig- astma eller medicinbiverkan?

Jo, jag var rätt dålig faktiskt, men man hittade aldrig orsaken, fick järntabletter och har varit frisk sen dess.

Vid akut blodbrist och därför hb-värde på 65 kröp jag i december in på akuten och fick blodtransfusioner. Två månader senare har jag kommit upp i självbehandlande värdenivåer så jag klarar mig med duroferon. Du måtte vara superwoman.
 
Sv: Andfådd och infektionskänslig- astma eller medicinbiverkan?

Nej det är jag väl inte ;) men läkaren tyckte nog jag var konstig som orkade gå överhuvudtaget, men som sagt var väldigt andfådd mest hela tiden. Han nämnde också att jag egentligen borde fått blodtransfusion men eftersom jag ändå var så pass "pigg" så räckte det med tabletter.

Jag tror också den äldre läkaren jag träffade tyckte det var lite pinsamt att vårdcentralen gjort den missen, den första läkaren jag träffade var ung och nyutexaminerad och hade missat att ta hb så jag fick ju astmamedicin först.

Det var såå skönt att få järntabletterna och "bli normal" sen igen. Kommer ihåg just hoppningen som jag försökte utföra och hur jobbigt det var.
 
Sv: Andfådd och infektionskänslig- astma eller medicinbiverkan?

Ja, jag minns den befriande känslan när jag inte var gravid längre och alltså inte så fysiskt trött som jag var som dräktig :D

Var det inte pinsamt att vara så anfådd? Fick du inte många reaktioner på det?

Jag har dålig kondis och är tjock, men på den här nivån som det varit ett tag nu har jag liksom inte varit förut så jag utesluter kondisproblem.
 
Sv: Andfådd och infektionskänslig- astma eller medicinbiverkan?

Jo det var pinsamt!
Och folk sa till mig att jag måste gå till läkaren och ta reda på vad det var.
 
Sv: Andfådd och infektionskänslig- astma eller medicinbiverkan?

Prova att öka på astmamedicineringen och se om det blir bättre. Då bör du få svar på om det är astman som spökar eller inte.
 
Sv: Andfådd och infektionskänslig- astma eller medicinbiverkan?

Vad äter man för att få sån blodbrist utan att ha något medicinskt fel?

Tycker min astma är bättre nu än för typ 2månader sedan. Torr luft och minusgrader retar rejält. Fuktig luft och enstaka plusgrad är perfekt.
 
Sv: Andfådd och infektionskänslig- astma eller medicinbiverkan?

Prova att öka på astmamedicineringen och se om det blir bättre. Då bör du få svar på om det är astman som spökar eller inte.

I dag har jag tagit astmamedicin i morse och nu i kväll, men det var ingen förändring när jag mockade. Får nog medicinera längre tid än så här misstänker jag, ska bli intressant att se, får prata med min epläkare också, min anfåddhet kommer kanske sig av att jag är sjuk så ofta. Men usch, vill inte!! Får kontakta husläkaren för att få utskrivet mer astmamedicin men det är några år sedan han skrev ut senast så han kanske inte vill utan ny undersökning. Jag har inte tiiiiiiid ju! :meh:
 
Sv: Andfådd och infektionskänslig- astma eller medicinbiverkan?

Ja, långtidsverkande astmamedicin tar ju längre tid innan det ger effekt. Tar du snabbverkande astmamedicin när du blir sådär andfådd? För är det astma bör ju den hjälpa.
 
Sv: Andfådd och infektionskänslig- astma eller medicinbiverkan?

Oxis, tror jag det heter och pulmicort har jag. Tog inget av det när jag mockat efterosm jag inte hade den med mig men ska stoppa en i jackan till i morgon.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Snälla hjälp mig, jag blir bara tröttare och tröttare! Och jag menar extremt trött, så att det är jobbigt att plocka ur diskmaskinen och...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 060
Senast: Monstermom
·
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 804
Senast: Vallmo
·
Kropp & Själ Hej allihop, Jag hittade detta forum när jag googlade om håranalys. Jag är inte så insatt i hästar, jag är dock djuraktivist så jag...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
20 952
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag längtar efter den dagen jag faktiskt får använda min hjärna igen! Det är 5 år sedan jag började med min epilepsimedicin Lamotrigin...
2 3
Svar
51
· Visningar
10 392
Senast: Stollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp